Intel "Rocket Lake" har bättre SSD-prestanda än AMD över PCI Express 4.0

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är dock, hur stor blir den praktiska skillnaden i vardagliga användningen/spelandets? Något man behöver bekymra sig över?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av loefet:

WOOOOOWW!!!

Och i verkliga applikationer, så som Office och Paint, så märker man noll skillnad mot allt som är snabbare än en SATA SSD.

Eller om man har 4 eller 16 cores CPU, lika lite skillnad skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dantedali:

Eller om man har 4 eller 16 cores CPU, lika lite skillnad skulle jag tro.

Min sambo klarar sig på 2 kärnor. G3258 ^^.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag säger som Tegnell, testet har för många fel och brister för att vara relevant.

Permalänk
Medlem

Intressant

Permalänk
Medlem

Bra stämning i denna tråden
Schysst utveckling, ser fram emot att förhoppningsvis på lång sikt kunna få något i stil med hur spel laddas in på PS5- som i att jag aldrig ens lagt märke till någon tydlig laddningstid i något av de spel jag spelar.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Riktigt stabilt av Intel som väntat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Bra stämning i denna tråden
Schysst utveckling, ser fram emot att förhoppningsvis på lång sikt kunna få något i stil med hur spel laddas in på PS5- som i att jag aldrig ens lagt märke till någon tydlig laddningstid i något av de spel jag spelar.

Blir ju bättre hyfsat..snabbt. Med PCI-E 5 så får vi snabbare NVME.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

som vanligt och väntat är swec rapportering under all kritik.
man rapportera vinklade tester utan att ifrågesätta varför man jämnför aktuella cpu’er mot konkurentens förra generationen.
swec har verlkligen gett sig ner till aftonbladet nivå med sånt här. klick/trafik är allt.

Checks signature... checks out.
Med det sagt, ja. Jag håller med dig, testet känns lite märkligt när man inte påtalar varför man inte jämfört det mot AMDs senaste. Det kanske inte är någon skillnad, vad vet jag - men att inte tro att det finns någon skillnad mellan protokoll/chisel/chipset känns... udda.

Däremot är det långt ifrån clickbait. Att kalla det SweC rapporterar om som "under all kritik" är väldigt överdrivet. Kom med kritik, för all del, men kom med saklig kritik.

Skrivet av Marida:

Jag säger som Tegnell, testet har för många fel och brister för att vara relevant.

Oj, bra jämförelse. FHM och Tengil som haft så otroligt många rätt hitintills? *facedesk*

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Wow. Väldigt ingående och bra test där. Vem behöver undersökande journalistik när det finns Twitter. Jag får lägga mig platt och tar tillbaka allt jag sa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Blir ju bättre hyfsat..snabbt. Med PCI-E 5 så får vi snabbare NVME.

Kommer sannolikt dröja om jag inte har helt fel så kör exempelvis Alder Lake PCI-E 4 på X4 och PCI-E 5 på X16 okänt vad AMDs nästa platform kommer använda dock. Det verkar som om PCI-E 5 lagring kommer dröja för vanliga användare till åtminstone 2023 eller längre fram: https://www.tomshardware.com/news/silicon-motion-pcie-50-ente....

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Wow. Väldigt ingående och bra test där. Vem behöver undersökande journalistik när det finns Twitter. Jag får lägga mig platt och tar tillbaka allt jag sa.

Intel via Twitter jämförde med Zen 3 men jag håller med om att de skulle spegla det med ett oberoende test med Zen 3 inte Zen 2 så svårt är det ju inte att få tag i Zen 3 (jämfört med de senaste grafikkorten exempelvis).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Hur var det nu igen? Var inte resultat i benchmarks irrelevanta enligt Intel?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Ehh,.. att man testat med förra generationens AMD kan man ha åsikter om,, men att man dessutom körde med ett gammalt trött HyperX Fury 2600 MHz RAM??

Skulle betyda att ryzenproppen tuffade på med FCLK i saktmodiga 1300 MHz ... Känns ju som en väldigt rimlig jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FriendOfPi:

Ehh,.. att man testat med förra generationens AMD kan man ha åsikter om,, men att man dessutom körde med ett gammalt trött HyperX Fury 2600 MHz RAM??

Skulle betyda att ryzenproppen tuffade på med FCLK i saktmodiga 1300 MHz ... Känns ju som en väldigt rimlig jämförelse.

blir ännu roligare.

man kör stock kylning på AMD...men AIO på Intel.

sen vet jag inte om det kan också påverka men dem har även kört på intregerat grafik på Intel medans man använder ett Quardro (Kepler) kort från 2013 med 2GB GDDR5

Det här lukta starkt efter "review" på beställning tycker jag.

och “val” av moderkort är också “interessant”. Prime vs Maximus Hero. 2k vs 6k kr.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Intel via Twitter jämförde med Zen 3 men jag håller med om att de skulle spegla det med ett oberoende test med Zen 3 inte Zen 2 så svårt är det ju inte att få tag i Zen 3 (jämfört med de senaste grafikkorten exempelvis).

Det gör det ju värre, på två sätt. Dels utgår hela påståendet från Intel själva vilket vem som helst borde veta att man dels inte ska ta som fakta innan det är testat av oberoende källor då det kommer från tillverkaren själv, och sedan när någon väl gör ett test, så jämför de inte ens med en processor ur generationen som Intel påstår sig vara snabbare än. Totalt haveri på alla plan skulle jag säga.

Ser dock inget fel i att skriva om det hela, men då borde man belysa de generalfel som begåtts, snarare än att papegoja Intels påstående och mens att det är bevisat i och med det bristfälliga testet. Det kan mycket väl vara så att det faktiskt stämmer. Men med den data som finns nu går det varken bevisa eller motbevisa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

blir ännu roligare.

https://i.imgur.com/6UycoEW.png

man kör stock kylning på AMD...men AIO på Intel.

sen vet jag inte om det kan också påverka men dem har även kört på intregerat grafik på Intel medans man använder ett Quardro (Kepler) kort från 2013 med 2GB GDDR5

Det här lukta starkt efter "review" på beställning tycker jag.

Perfekt läga för Sweclockers att ta tag i tyglarna och visa hur det ligger till.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har senaste generation amd och någon av ssd:erna och kan köra PCmark 10 så borde vi kunna få en indikation på hur mycket fel detta test visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Checks signature... checks out.
Med det sagt, ja. Jag håller med dig, testet känns lite märkligt när man inte påtalar varför man inte jämfört det mot AMDs senaste. Det kanske inte är någon skillnad, vad vet jag - men att inte tro att det finns någon skillnad mellan protokoll/chisel/chipset känns... udda.

Däremot är det långt ifrån clickbait. Att kalla det SweC rapporterar om som "under all kritik" är väldigt överdrivet. Kom med kritik, för all del, men kom med saklig kritik.

Oj, bra jämförelse. FHM och Tengil som haft så otroligt många rätt hitintills? *facedesk*

Ja det kan man undra. Men så vitt jag vet så är det samma I/O chip i 3000 som 5000 serien så frågan är hur stor skillnade det är.
Swec skrev att de hade samma design, men tomshardware skriver bland annat att det är samma I/O chipp.
https://www.sweclockers.com/test/30638-amd-ryzen-9-5950x-och-...
https://www.tomshardware.com/news/amd-zen-3-ryzen-5000-releas...

Sen även om det är "samma" så kan det vara olika revisioner.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Är det ingen som har senaste generation amd och någon av ssd:erna och kan köra PCmark 10 så borde vi kunna få en indikation på hur mycket fel detta test visar.

Jag har en 5950X och PCI-E 4.0 diskar från Seagate, Firecuda 520, sedan har jag några PCI-E 3.0 Samsung 970 Evo Plus 2 TB, Sabrent TLC 2 TB, PNY3030.
Dock ingen av diskarna i testet.

Kan testa dom, men om du hittar vart någon av de testade diskarna finns i lager till vettigt pris så köper jag en och testar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser att dom presterar ungefär lika bra? 10-15% (I vissa delar) är skillnad ja men handen på hjärtat kommer vi inte märka av denna skillnad i användningen.

Så det känns lite "mehh" över det hela, inte otippat att dom ligger jämförbara med varandra men känns same same i prestanda.

//Skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Minnen i 2660 mhz som missgynnar amd. Förra generationens amd processor. Inteln har toppkylare medans amd har stockkylaren.

Vad är det här för tomttest? Vad är SweClockers för tomtsida som ens gör artikel om sådana tomttest? Vad är jag för tomte som läser dessa artiklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Minnen i 2660 mhz som missgynnar amd. Förra generationens amd processor. Inteln har toppkylare medans amd har stockkylaren.

Vad är det här för tomttest? Vad är SweClockers för tomtsida som ens gör artikel om sådana tomttest? Vad är jag för tomte som läser dessa artiklar?

Jag gläds samtidigt som jag känner lite vemod över att fler kommer till insikten att Sweclockers inte längre är oberoende aktör på marknaden.

Permalänk
Inaktiv

Inte alltför dåligt test i mitt tycke jämfört med de uppenbara beställningsjobben Intel ertappats med förut. Att man kallar sig just "Tweakers" får mig att tänka på den, tyvärr, mer vanliga kopplingen till missbrukare. Klickade inte in på sidan men misstänker att de är väldigt små och helt enkelt inte fått tag i en ny AMD CPU. Intels kan vem som helst få tag i om de vill elda tusenlappar, det är AMD folk vill ha idag trots allt.

Skillnaderna? Ganska små förutom Adobe-testerna. Någon kommer vara långsammare, någon snabbare så inget konstigt med det. AMD's gamla processor från 2019 står sig bra. Adobe optimerar för Intel så testerna är inte så konstiga, dålig mjukvara för ett objektivt test även om det är högst relevant då en hel del trots allt arbetar med deras mjukvara.

Hade varit intressant att se ett test med bättre förutsättningar hårdvarumässigt. Även om skillnaderna skulle vara lika även med 5000-serien så kommer det inte påverka de som vill ha bäst prestanda, Intel kom inte förbi med Rocket Lake. Sedan har vi ju gamla Optane som vanliga konsumenter i ratade, trots att det i ett fåtal fall var överlägsen och snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag hade fått intrycket att SweClockers skulle testa detta "i mars" baserat på förra artikeln, men det var å andra sidan inte uttallat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja det kan man undra. Men så vitt jag vet så är det samma I/O chip i 3000 som 5000 serien så frågan är hur stor skillnade det är.
Swec skrev att de hade samma design, men tomshardware skriver bland annat att det är samma I/O chipp.
https://www.sweclockers.com/test/30638-amd-ryzen-9-5950x-och-...
https://www.tomshardware.com/news/amd-zen-3-ryzen-5000-releas...

Sen även om det är "samma" så kan det vara olika revisioner.

Jo, jag läste det också och läste runt lite mer men kunde inte utröna om det faktiskt var legitimt att inte testa på nyare chipp och min kunskap är mer än begränsad på det området. Jag tyckte inte att man förklarade tillräckligt bra varför man inte tog nyare prylar för AMD. Säger inte att de har fel, men udda var det.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det ligger absolut något i det hela att vissa SSD är slöare på AMD an på intel, eller t.o.m slöare än tidigare AMD.

Jag har en 970 Evo Plus 1Tb, köpte den när jag hade X470 crosshair Vll och 3700X. Testade ofta via samsung magician och fick då konstant över specificerade hastigheter. ca 3550 MB/s på läs och 3320MB/s på skriv, hur nöjd som helst.

Byter sedan platform till x570 och 3700x, och min hastighet låg då på ca 3250MB/s läs och ca 2800MB/s skriv.

Nu har jag bytt igen och har b550-e strix och 5900x dock annan system disk WD sn850, men även den når inte riktigt upp till full hatighet. Får läs på 6700 istället för 7000 och skriv 5000 istället för 5300.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Du har varit här såpass länge att du bör veta att ett test från en tillverkare eller annat som inte sker från tredje-part inte gäller ens som toapapper.

När test efterfrågas så gäller det tredjepart endast, då samtliga tillverkare har en tendens att krydda sina egna tester , speciellt när man tittar på företagens historia .

Allt som efterfrågas är transparenta och väl genomförda tester som faktiskt kontrollerar samtliga variabler, speciellt nu för tiden när moderkortsinställningar kan ha enorma skillnader i prestanda

Inte ens Intel själva tycker du ska titta på benchmarks, så då bör vi alla vänta tills vi får riktiga tester

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kan tycka att sådana här tester är lite irrelevant då laster av denna typen främst körs på arbetsstationer. Gör man ett test som ska på visa riktiga use cases borde man även använda system som liknar hårdvaran där de fallen används. Intel har ju en fördel mot viss mjukvara där de vart med mycket i utvecklingen och där ska de bara vara bäst. Level1techs brukar vara rätt bra på sådana här tester i ex. Linux m.m. För mig spelar det ingen roll vem som vinner men testerna måste vara utformade så att resultatet har relevans utanför fanboysgnabb.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Ser inget skäl att tvivla på Intels egna siffror i detta fallet, hade de velat bluffa hade de väl valt en metric som någon bryr sig om, istället för detta. Det ser snarare ut som att de testat alla variabler de kunde komma på i hopp om att finna något där deras produkt är bättre, och detta var vad de hittade.

På Tweakers tester verkar det som att skillnaderna främst drivs av operationer med liten blockstorlek. Men det är också ett område där jag inte skulle bli förvånad om Ryzen-systemets ofördelaktiga IF-frekvens (i Tweakers-testet) blåser upp skillnaderna något.

Vad jag tycker är mer intressant här är följdfrågan: vad blir resultatet av samma jämförelse mellan EPYC Rome/Milan och Ice Lake Xeon? Om vi där skulle se liknande delta för 4k reads/writes så är det definitivt något som skulle kunna påverka köpbeslut i hyfsad skala - för databaslaster t.ex. blir IOPS en väldigt viktig variabel. Till skillnad från på desktopsidan.

Det faktum att Intel ännu inte lyft fram någon liknande jämförelse på serversidan, där det faktiskt hade spelat roll, tyder på att dessa resultat är specifika till Windows och/eller desktop.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX