3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Ja nä samma här! Tyckt de har skött det jävligt snyggt innan med bra lösningar för alla och har gett den infon dom har, kan inte riktigt se att dom skulle makulera alla ordrar dock, då blir jag väääldigt förvånad.

Det kan ju vara så att den som svarade mig inte funderade så mycket på att det är speciella omständigheter nu och gav mig ett standardsvar. Man kan hoppas!

Permalänk

Humor att datorn kostar nästan mindre än marknadspriset på 3080 kortet som sitter i den. Kanske är trenden, att jobbet med gräva ut kortet och göra sig av med de andra komponenterna, för att komma åt kortet och plugga in det i sin miningrigg gör att en färdigbyggd dator är billigare än kortet.

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Det kan ju vara så att den som svarade mig inte funderade så mycket på att det är speciella omständigheter nu och gav mig ett standardsvar. Man kan hoppas!

Jag väntar några dar o ser om det kommer nån ny information, annars hör jag av mig till dem och frågar.
Jag sitter på en enda beställning på ett 3080 o det är hos dem. Såg inte anledningen att beställa olika kort från olika återförsäljare, nått jag självklart ångrar nu.
Jag har heller inte velat lägga nya beställningar med tanke på prisökningen.

Permalänk
Medlem

alltså jag funderar verkligen på att köpa den men det är så synd att jag har ett system som tyvärr är mycket bättre med ett 5900x i hjärtat...

Permalänk
Medlem

Man kan undra vilket 3080 som sitter i datorn. Är det ett FE så är det lätt värt att köpa den bara för att sälja kortet och behålla resten själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Man kan undra vilket 3080 som sitter i datorn. Är det ett FE så är det lätt värt att köpa den bara för att sälja kortet och behålla resten själv

FE är det definitivt inte förmodligen ett Zotac.

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

alltså jag funderar verkligen på att köpa den men det är så synd att jag har ett system som tyvärr är mycket bättre med ett 5900x i hjärtat...

Jag funderar nästan på att köpa den bara för att få tag i kortet. Jag har ju det lilla problemet dock att jag vill bygga i ett FormdT1 som jag fått tag på och därför vet inte om vad det nu är för kort därinne passar, samt måste garanterat kassera moderkortet och nätagget, ha fel processor (man vill ju ha AMD just nu), antagligen kassa RAM minnen och hårddisk istället för att kunna handplocka dem...

Men bara kortet kostar ju 20k idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

FE är det definitivt inte förmodligen ett Zotac.

Lite konstigt att dom valt att inte skriva ut den informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

fastlöd i moderkortet kanske 😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

fastlöd i moderkortet kanske 😋

Skulle inte förvåna mig

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Tycker ingen tillverkare av färdiga burkar verkar skriva ut det, de vill väl inte skylta med detaljer på vilka komponenter det är för antagligen är det sämsta möjliga av den typen. DVS du får 1TB ssd, men det är nån seg antik från 2015, du får ett 3080, men med nån konstig kinesisk knockoff kylare och fastlödd i moderkortet som sagt, CPU kylaren detsamma, sitter också fastnitad och går inte och ta loss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Allting är en taktik. Skett på andra ställen med.

Permalänk
Medlem

vad jag vet så skyltar dem inte med sånna saker för att burkarna kan se olika ut beroende på vad dem har hemma och vad dem kan få hem, dvs i teorin så kan den ena som köper burken få ett rtx 3080 TUF från asus och den andra som köper samma burk ett zotac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Jag funderar nästan på att köpa den bara för att få tag i kortet. Jag har ju det lilla problemet dock att jag vill bygga i ett FormdT1 som jag fått tag på och därför vet inte om vad det nu är för kort därinne passar, samt måste garanterat kassera moderkortet och nätagget, ha fel processor (man vill ju ha AMD just nu), antagligen kassa RAM minnen och hårddisk istället för att kunna handplocka dem...

Men bara kortet kostar ju 20k idag.

Jo det kostar 20k om du köper från blocket men då får du typ ett strix eller Suprem x, det som är i burken kan vara typ palit eller kf2 😜🤪

Permalänk
Medlem

Det sitter väl förmodligen ett unbranded OEM kort med värdelös kylare&pcbkomponenter i den där datorn som vanligt på färdigbyggda? Tycker inte det är speciellt prisvärt att köpa den bara för kortet med tanke på att inga övriga komponenter i datorn lär vara intressanta på begagnatmarknaden utöver CPUn. Då köper jag hellre ett riktigt kort för 15-16k istället men har man inte dator redan så är det ju helt ok.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Jag råkar veta om ett nytt KFA2 RTX 3070 som ska säljas.
Är det inget bra kort??
Vad är ett rimligt pris för det kortet isåfall?

Edit: Förlåt. Vet att detta är 3080/3090 tråden, men såg att användaren @ravnit kommenterat ovan gällande KFA2. Därav ställde jag frågan här.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Är det inget bra kort??

Edit: Förlåt. Vet att detta är 3080/3090 tråden, men såg att användaren @ravnit kommenterat ovan gällande KFA2. Därav ställde jag frågan här.

KFA2/Galax är väl ok kort så vitt jag vet.
Dom har helt ok kylare men har låg max power limit. (samma som Nvidia FE)
Så inget för extrem överklockare. Om det spelar någon roll för dig får du väl själv avgöra.
Jag ser det mest som att dom kanske får ett oförtjänt dåligt rykte när majoriteten av användare inte kommer märka nått.

Permalänk
Medlem

beställt RTX 3060ti på komplett slutet av december och får update att det blir försenad igen tills september...

Dom har gjort det flera gånger nu, första datum var mars sen apr, maj, juni och nu september. Orkar inte med det här längre, jag ger upp och avbeställer mitt kort och väntar ut den här stormen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krait78:

KFA2/Galax är väl ok kort så vitt jag vet.
Dom har helt ok kylare men har låg max power limit. (samma som Nvidia FE)
Så inget för extrem överklockare. Om det spelar någon roll för dig får du väl själv avgöra.
Jag ser det mest som att dom kanske får ett oförtjänt dåligt rykte när majoriteten av användare inte kommer märka nått.

Tack för svar. Vad är rimligt att betala för detta kort?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PC Pleb:

beställt RTX 3060ti på komplett slutet av december och får update att det blir försenad igen tills september...

Dom har gjort det flera gånger nu, första datum var mars sen apr, maj, juni och nu september. Orkar inte med det här längre, jag ger upp och avbeställer mitt kort och väntar ut den här stormen.

Köp ett annat kort bara och skit i den.
Annars kommer du aldrig att få använda burken hemma.

Själv slog jag till på ett 3070 liksom för 9k på wh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingvin1n:

Jag väntar några dar o ser om det kommer nån ny information, annars hör jag av mig till dem och frågar.
Jag sitter på en enda beställning på ett 3080 o det är hos dem. Såg inte anledningen att beställa olika kort från olika återförsäljare, nått jag självklart ångrar nu.
Jag har heller inte velat lägga nya beställningar med tanke på prisökningen.

Samma båt här, kommer höra av mig till Webhallen och se vad de har att säga. Väldigt mörkt om man kommer tvingas ställa sig sist i kön på nytt. Första gången jag köpt grafikkort så man har åtminstone lärt sig många läxor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Är det inget bra kort??

Köp det du. Inga konstigheter med dem.
Jag hade ett litet tag ett KFA 3060 med två fläktar och tyckte det var nice. Fläktarna lät inte överdrivet mycket och inte heller var ljudfrekvensen störande..
Man kan göra ett antagande om att samma kylare sitter på de andra grafikkorten av samma modell men annan serie då det fungerar så hos typ alla andra tillverkare.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Frågade Webbhallen vad som gäller angående de nya LHR korten (som jag antar kommer vara 100% av produktionen för 3080 från och med nu) och fick ett tråkigt men inte så överraskande svar:

Min fråga:

Nu när Nvidia släpper LHR (low hash rate) varianter av sina kort, kommer man kunna använda sin nuvarande köplats för ett "vanligt" 3080 TUF till det nya 3080 TUF LHR eller kommer det att bli en ny produkt som man får försöka fiska upp när ni lägger upp dem?

Svar från Webbhallen:

Hej! Då vi ej har produkterna på hemsidan för tillfället så vet vi inte hur det kommer se ut. Utifrån tidigare erfarenhet så får man dock inte behålla sin nuvarande köplats då det troligen kommer vara en separat artikel. Ha en fortsatt trevlig dag!

Det hade ju helt klart varit kundvård att man kunde få ett LHR kort istället. Jag tror tyvärr att det är ett kostnadsproblem för butiken. Eftersom priserna har gått upp så mycket som de har så skulle jag gissa på att de kanske har en order på ett 3080 TUF från september de beställde för 8.5k. Och de kommer nu köpa in LHR för 12k. Så de kan inte ge dig ett sådant kort istället, för då kommer de backa nästan 4 tusen/köp. Det är min gissning i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det hade ju helt klart varit kundvård att man kunde få ett LHR kort istället. Jag tror tyvärr att det är ett kostnadsproblem för butiken. Eftersom priserna har gått upp så mycket som de har så skulle jag gissa på att de kanske har en order på ett 3080 TUF från september de beställde för 8.5k. Och de kommer nu köpa in LHR för 12k. Så de kan inte ge dig ett sådant kort istället, för då kommer de backa nästan 4 tusen/köp. Det är min gissning i alla fall.

Sen är ju faktiskt LHR-korten en ny release rent tekniskt då de antagligen får ny EAN/UPC-kod och SKU.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

borde ju inte påverka allas beställningar då dom bara uppdaterat kortet för att göra det sämre i ett visst scenario.
ska dom skrota allas köer etc pga av det? är väl bara hoppas alla miners avbokar dom nya korten så går kön ner.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Härligt att man knallade in på webhallen och frågade efter ett 3090 , också hade de ett asus strix oc i lager som ingen hämtat ut. nu är letandet efter ett kort slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Härligt att man knallade in på webhallen och frågade efter ett 3090 , också hade de ett asus strix oc i lager som ingen hämtat ut. nu är letandet efter ett kort slut

Gratulerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Vah? Vilken butik? Pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jo men precis, de kan ju inte sälja med hur mycket förlust som helst. Men det hade varit schysst om de låter dem som stått i kö länge få förtur på motsvarande LHR-kort iallafall.