3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

tycker det är en no brainer att man behåller kön som den är iom dom endast byter ut rtx korten mot samma rtx kort med en spärr.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Enl. Nexus gaming så kommer LHR korten vara närmare MSRP. (Såg det på dagens video)
Samt att korten kommer att markeras på något sätt vid försäljning med LHR.

Tillverkning av kort som inte är LHR Limited kommer dock tydligen att tillverkas och säljas till det högre priset.

Permalänk
Medlem

Undrar när de avbryter min order på TUF 3080 non oc så jag kan få möjlighet att ställa mig i en ny kö för att köpa samma kort till ett högre pris med LHR begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Enl. Nexus gaming så kommer LHR korten vara närmare MSRP. (Såg det på dagens video)

Tillverkning av kort som inte är LHR Limited kommer dock tydligen att tillverkas och säljas till det högre priset.

Han sa väl inte att det skulle vara närmare MSRP utan att MSRP fortfarande är samma för LHR. Dock vet vi ju förstås redan att korten säljs för mycket mer än MSRP och samma lär gälla LHR också. Andrahandsvärdet på LHR kanske är något lägre skulle jag gissa men det lär inte sjunka särskilt mycket. Så 3080 LHR lär fortfarande gå för 15k minst på Tradera.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Affärerna har beställd kort till det pris som gällde en gång i tiden så de ska inte gå med förlust att leverera dessa kort. Om Nvidia nu inte ska tillverka vanliga 3080 längre måste de rimligtvis byta ut dessa ordrar mot likvärdig vara, så LHR-korten borde gå till de gamla ordrarna som de inte levererat än.

Hade det varit någon annan vara som man fick vänta på månadervis-årsvis, skulle leverantörerna be om ursäkt och kompensera för dröjesmålet, men numera ska man tydligen vara tacksam för de inte bara skippar ens order och be en ställa sig i kö för en sämre och avsevärt dyrare vara. Något är ruttet.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Mest rimliga borde ju vara att leverera alla backorders på normala "icke-LHR" kort men från och med ett brytdatum att alla nya orders från butiker blir LHR kort...

I Sverige bland annat har ju de flesta butiker haft beställningsstopp i månader så backloggen borde vara ganska rättvis om man säger så.

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Kolla vad jag skrev tidigare och kolla ganers nexus.

Båda LHR och vanliga kort kommer att säljas.

https://youtu.be/T4R5GN60CBo

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att man får välja om man vill ha ett nytt LHR eller inte när de börjar poppa in. För min del duger det fint bara jag får ett grafikkort. Vill spela

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

Personligen hoppas jag att det kommer ut lite kort man kan köpa i lager också, och att inte allt går till att uppfylla gamla köer. Det börjar ju bli som bostadsmarknaden att man ska stått i kö 20 år, eller betala några miljoner, för att få ett kort

Samtidigt får man ju ha respekt för folk som beställde tidigt, men tycker det blir lite obalanserat att det ska va enda sättet att få tag i ett kort eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Personligen hoppas jag att det kommer ut lite kort man kan köpa i lager också, och att inte allt går till att uppfylla gamla köer. Det börjar ju bli som bostadsmarknaden att man ska stått i kö 20 år, eller betala några miljoner, för att få ett kort

Samtidigt får man ju ha respekt för folk som beställde tidigt, men tycker det blir lite obalanserat att det ska va enda sättet att få tag i ett kort eller?

Här håller jag med. Vill gärna ha en chans att få ett 3080 trots att jag inte behövde uppgradera för 9 månader sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Skrivet av Rolfenstein:

Här håller jag med. Vill gärna ha en chans att få ett 3080 trots att jag inte behövde uppgradera för 9 månader sedan.

Hur hade ni resonerat om ni var de som beställde för 9 månader sen och någon annan surfar in och får köpa kort utan att ens ha en beställning medan ni fortfarande väntar på ert?

Självklart förstår jag att det är surt att det inte går att få tag på kort, det tycker nog de flesta av oss, men känns det verkligen som att det finns något sätt att motivera det ni önskar med någon form av rättvisa i behåll?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Hur hade ni resonerat om ni var de som beställde för 9 månader sen och någon annan surfar in och får köpa kort utan att ens ha en beställning medan ni fortfarande väntar på ert?

Självklart förstår jag att det är surt att det inte går att få tag på kort, det tycker nog de flesta av oss, men känns det verkligen som att det finns något sätt att motivera det ni önskar med någon form av rättvisa i behåll?

Jag var lite sen och beställde runt årsskiftet, innan prishöjningarna, så jag har ju också väntat ett tag på en order utan någon större förhoppning om leverans.

Man kan ju vända på det, hur skulle du känna om du upptäckte att du vill ha ett grafikkort nu och att eftersom du inte ligger rätt i tiden så är det helt kört? Om man drar det till en extrem, att du skulle beställt för 10 år sen, din farfar för 100 år sen? Nånstans blir det kanske rättvisare att släppa kö-systemet.

Tycker nåt i stil med att LHR kort kanske ska gå till de som köat, men att t.ex 3080ti kan folk som inte köat ha en chans på? Och att typ nettonet och proshop slumpar ut kort lite random. Det är kanske så det blir hursomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Om det gällde mitt specifika kort jag väntat på i 9 månader hade det såklart varit lite surt, men hade fortfarande tyckt att en del 3080 kort ska släppas för försäljning och att inte varje kort ska sitta på 800 bokningar så att det är fullständigt omöjligt för folk att köpa ett 3080 kort bara för att dom inte behövde uppgradera i specifikt september 2020. Och om vi säger att dom skulle sälja t.ex 20% av alla inkomna TUF kort till "allmänheten" så ger ju det även dig en chans att gå före i kön.

Permalänk

Undrar om det rentav är en dold del av Nvidias agenda med LHR varianterna, att just kunna lösa upp retail kö-knutarna utan att behöva sälja kort till det ursprungliga priset.

Man undrar ju lite vad den egentliga motiveringen för dem är, som vinstdrivande bolag. Hjälpa gamers känns mest som en rätt klen PR gimmick, pusha sales på minerkorten lite trovärdigare, eller att de vill undvika utbutsshocken när mining blir olönsamt, men det är nog försent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Undrar om det rentav är en dold del av Nvidias agenda med LHR varianterna, att just kunna lösa upp retail kö-knutarna utan att behöva sälja kort till det ursprungliga priset.

Man undrar ju lite vad den egentliga motiveringen för dem är, som vinstdrivande bolag. Hjälpa gamers känns mest som en rätt klen PR gimmick, pusha sales på minerkorten lite trovärdigare, eller att de vill undvika utbutsshocken när mining blir olönsamt, men det är nog försent...

Nvidia har inte höjt sitt pris så vitt jag vet utan det är AIB och distributörer som höjer priserna. Allt är inte en konspiration.

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

Nvidia har inte höjt sitt pris så vitt jag vet utan det är AIB och distributörer som höjer priserna. Allt är inte en konspiration.

Hur kan AIB och distribitörer höja priset på kö-korten? (nytillkomna modeller är jag med på att de höjt) Är det inte priset på ursprungsbeställningarna som ligger fast. Om de nu inte säljer korten vid sidan om då som jag spekulerade i tidigare. Om det är det som blockar tillgången så kan ju det här rentav vara positivt för konsumenter, ifall köerna löses upp men kort börjar levereras. Beroende på om man vill kunna köpa korten till ett möjligen högre pris eller hålla fast vid sin köplats som aldrig ger utdelning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Hur kan AIB och distribitörer höja priset på kö-korten? (nytillkomna modeller är jag med på att de höjt) Är det inte priset på ursprungsbeställningarna som ligger fast. Om de nu inte säljer korten vid sidan om då som jag spekulerade i tidigare. Om det är det som blockar tillgången så kan ju det här rentav vara positivt för konsumenter, ifall köerna löses upp men kort börjar levereras. Beroende på om man vill kunna köpa korten till ett möjligen högre pris eller hålla fast vid sin köplats som aldrig ger utdelning...

ÅF beställer kort från AIB's, inte från nVidia. Och som sagt så vet jag inte vilka lagar AIB's och distributörer har att förhålla sig till så jag har ingen aning om dom kan höja priset efter lagd order på 1000 kort eller inte.

Permalänk
Medlem

Order uppdaterad igen Asus TUF 3080 non OC från Komplett, nu preliminnärt till 3 september. Legat 3 Juni sen i Februari.
Beställt 19/09. Galet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Jag var lite sen och beställde runt årsskiftet, innan prishöjningarna, så jag har ju också väntat ett tag på en order utan någon större förhoppning om leverans.

Man kan ju vända på det, hur skulle du känna om du upptäckte att du vill ha ett grafikkort nu och att eftersom du inte ligger rätt i tiden så är det helt kört? Om man drar det till en extrem, att du skulle beställt för 10 år sen, din farfar för 100 år sen? Nånstans blir det kanske rättvisare att släppa kö-systemet.

Tycker nåt i stil med att LHR kort kanske ska gå till de som köat, men att t.ex 3080ti kan folk som inte köat ha en chans på? Och att typ nettonet och proshop slumpar ut kort lite random. Det är kanske så det blir hursomhelst.

I fallet Netonnet så är det nog närmre så redan idag..
Dom är ju helt odugliga.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Vah? Vilken butik? Pris?

25 k, dyrt men hellre det än att köpa på tradera vill inte sägs vilken butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

25 k, dyrt men hellre det än att köpa på tradera vill inte sägs vilken butik

Triangeln Malmö?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Om det gällde mitt specifika kort jag väntat på i 9 månader hade det såklart varit lite surt, men hade fortfarande tyckt att en del 3080 kort ska släppas för försäljning och att inte varje kort ska sitta på 800 bokningar så att det är fullständigt omöjligt för folk att köpa ett 3080 kort bara för att dom inte behövde uppgradera i specifikt september 2020. Och om vi säger att dom skulle sälja t.ex 20% av alla inkomna TUF kort till "allmänheten" så ger ju det även dig en chans att gå före i kön.

Jag kan omöjligt förstå logiken i att en person som behövde en uppgradering i september och kanske hade väntat på de nya korten redan i något år beställde ett kort vid lansering ska behöva vänta ännu längre för att någon som ett år senare behövde en uppgradering ska få möjligheten att köpa ett kort först? Tycker det känns rätt småsinnt och egoistiskt att tycka att de som redan väntat längst ska behöva vänta ännu längre för att få sitt kort till förmån till personer som nyligen kommit på att de vill ha ett kort.

Get in line!

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Är du sådan som kör i bussfilen för komma längts fram i vanliga kön och tycker det är okej?
Jag håller inte med dig där i det du skrev alls.
Bättre att få bort backloggen innan man fokuserar på vanlig försäljning

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Skrivet av Falck1N:

Är du sådan som kör i bussfilen för komma längts fram i vanliga kön och tycker det är okej?
Jag håller inte med dig där i det du skrev alls.
Bättre att få bort backloggen innan man fokuserar på vanlig försäljning

Om den vanliga filen är blockerad av en olycka, är det kanske bättre att folk börjar göra exakt det för att få bort köerna?

(Jag säger inte att det är ok i vanliga fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Om den vanliga filen är blockerad av en olycka, är det kanske bättre att folk börjar göra exakt det för att få bort köerna?

Blir ett rätt dåligt exempel då den typen av beteende i trafiken orsakar fler olyckor än vad det rungår..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Fast det är ju inte alls det som beskrivs här. Snarare så att det varit en olycka med totalstopp, polisen stänger ett körfält i motstående riktning för att släppa på trafik från den väg där stoppet varit. De som då åker först är de som är längst bak i kön, inte de som är längst fram. Inte riktigt så det funkar i verkligheten

Edit:
Till dem som vill runda kön och tycker man skall släppa på kort till dem som kom på att de vill uppgradera nu och inte i September förra året: Välkommen till klubben. Ni får vänta precis lika länge som den som kom på att de vill uppgradera i September förra året. Förhoppningsvis kortare om det släpper på lite nu när kryptovalutor sjunker i värde.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Suck varför valde jag inte det dyrare MSI kortet och minea in skillnaden bara. Nu ser det ju ännu sämre ut än vad det gjorde tidigare.

Någon som lyckats ens köpa MSI ventus 3x?

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Fast det är ju inte alls det som beskrivs här. Snarare så att det varit en olycka med totalstopp, polisen stänger ett körfält i motstående riktning för att släppa på trafik från den väg där stoppet varit. De som då åker först är de som är längst bak i kön, inte de som är längst fram. Inte riktigt så det funkar i verkligheten

Edit:
Till dem som vill runda kön och tycker man skall släppa på kort till dem som kom på att de vill uppgradera nu och inte i September förra året: Välkommen till klubben. Ni får vänta precis lika länge som den som kom på att de vill uppgradera i September förra året. Förhoppningsvis kortare om det släpper på lite nu när kryptovalutor sjunker i värde.

Jag tror jag släpper den här kö-diskussionen, tycker det är intressant med moraldiskussionen runt det här fenomenet med köer som spårat ur som vi ju har ett prima exempel på just här, men det känns för provocerande att föra här med alla som suttit här och väntat i ett år snart, hoppas ni får tag i korten snart.

Permalänk
Medlem

gigabyte 3090 oc vision kom ut en snabbis på NON 24k med leverans 21/5

Permalänk
Medlem

Jag ser nu att min 3090 som jag har "lagt undan" på webhallen har ändrats från grön till gul. De har alltså gett bort den. knasigt detta med WH. Hur kommer det sig att detta kan ske? Ambitionen var att vänta tills 3080 ti kommer in då jag också har bokat ett Thermaltake Core P5 Glass / Transparent...