[help wanted] 2 x serverhårdvara, main + backup

Permalänk
Medlem

[help wanted] 2 x serverhårdvara, main + backup

Förslag på lämplig serverhårdvara mottages tacksamt!
Att hitta hårdvara är inget problem, men att hitta vilken prestanda som behövs för mitt ändamål verkar svårare.

Det handlar alltså om 2 fysiska maskiner.
"main" ska stå i företagets lokaler
"backup" ska stå i annan lokal

Bägge maskinerna ska köra minst 2 viritualiserade maskiner
- 1 DNS + Active directory domain controller (debian/samba4)
- 1 TrueNAS eller liknande

Båda servrarna ska vara hårdvarumässigt identiska även om backup-servern kommer att ha överkapacitet då den ska gå att fysiskt ersätta main-servern med om den totalhavererar.

Användare är maximalt 5 st

Stöd för RAID5 (dvs minst 4 hårdiskplatser)
Litet och tyst är prioriterat över billigt.

Permalänk
Medlem

Problemet här är nog att hitta hårdvara som räcker till för virtualiseringen, annars hade du kunnat köra det på vilka grejjer som helst. Får nästan titta på kraven för den virtualiseringsmiljö du ska använda, de skiljer rätt brett. En del kan du köra på en gammal Intel dual core.

Ska du köpa nytt hade jag kikat på Intels i3 10100 eller i5, räcker o blir över kräm.

Är det extremt driftkritiska saker hade jag kikat på några färdiga rackade burkar från Supermicro istället, billiga och enkla att bestycka själva. Dock inte speciellt tysta av sig, du kan drakflyga framför dem.

Och du lär få lika många olika svar här som de finns smaker på flingor 😜

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Problemet här är nog att hitta hårdvara som räcker till för virtualiseringen, annars hade du kunnat köra det på vilka grejjer som helst. Får nästan titta på kraven för den virtualiseringsmiljö du ska använda, de skiljer rätt brett. En del kan du köra på en gammal Intel dual core.

Ja, då blir ju följdfrågan vad som är vettigt att köra v.g. virtualiseringen? Jag har ingen erfarenhet av någon av dessa själv, men det är två utmanarna är i nuläget.
vmware esxi (free version)
proxmox, opensource (debian)

Jag är ute efter medium-driftsäkerhet. Det är inga 24/7 produktionsanläggningar som är beroende av maskinerna, endast skrivbordsarbete dagtid. Lagring på NAS-modeller av SATA diskar duger.

Supermicro har jag tittat lite på, men inte blivit riktigt klok på? Finns mycket modeller och varianter...
Kikat lite på HPE Microserver Gen10+ men inte riktigt läst in mig färdigt.

Permalänk

Jag skulle titta på Intel Xeon xxxx v2 och ddr3 ECC 1866mhz och passande moderkort för den sockeln. Driftsäkert och vansinnigt prisvärt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ner:

Ja, då blir ju följdfrågan vad som är vettigt att köra v.g. virtualiseringen? Jag har ingen erfarenhet av någon av dessa själv, men det är två utmanarna är i nuläget.
vmware esxi (free version)
proxmox, opensource (debian)

Jag är ute efter medium-driftsäkerhet. Det är inga 24/7 produktionsanläggningar som är beroende av maskinerna, endast skrivbordsarbete dagtid. Lagring på NAS-modeller av SATA diskar duger.

Supermicro har jag tittat lite på, men inte blivit riktigt klok på? Finns mycket modeller och varianter...
Kikat lite på HPE Microserver Gen10+ men inte riktigt läst in mig färdigt.

Du skulle klara dig med Gen7/Gen8 lätt, finns att få tag i billigt och någon prestandaskillnad mot Gen10 lär inte ni märka i den setupen.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!