Långtidslagring/backup på extern SSD? Bra eller dåligt?

Permalänk

Långtidslagring/backup på extern SSD? Bra eller dåligt?

Hej!

Jag har kikat runt lite här i forumet och fått uppfattningen att extern SSDs inte är så pålitliga som backups eller lagring av saker som inte används så ofta. Stämmer det? Detta då de behöver regelbunden bli strömförsedd för att upprätthålla spänning i cellerna?

Jag har tänkt byta ut min 6 år gamla PC till nya iMac 24”. Jag är en sällananvändare av dator hemma (ingen gaming sedan barnen kom…) men är rätt inkörd i apples ekosystem i övrigt och tänkte att nu var det dags. Startar datorn hemma kanske 1-2 gånger på två veckor. Men den kommer vara basen för alla dokument, filmer etc som man samlat på sig genom åren. Men ffa för att hantera alla tusen och kommande tusen familjebilder.

Nu har jag haft en WD blue i chassit för just bilder och så. Sen kört backup på externa snurrdiskar.

Är det bättre att ha alla bilderna på en extern HDD för primärlagring nu när jag går över till mac som bara har SSD men som inte används så mycket? (Och givetvis backa upp på andra externa HDDs som vanligt).

Just nu utgör utrymmet på kommande macen inget problem. Beställde 1TB-modellen och använder kanske en dryg 1/10 just nu av det på nuvarande PCn.

Permalänk
Medlem

Tror inte du behöver oroa dig så mycket om det. Koppla en fin extern disk (minst 2 TB i ditt fall tycker jag) till Macen och kör Time Machine mot den så har du en bra backup. Går Macen sönder kan du koppla in samma disk i en ny Mac och återställa så allt blir exakt som det var.

Om du vill ha ssd eller mekanisk för Time Machine får du välja. Jag väljer ssd pga inget ljud.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Tror inte du behöver oroa dig så mycket om det. Koppla en fin extern disk (minst 2 TB i ditt fall tycker jag) till Macen och kör Time Machine mot den så har du en bra backup. Går Macen sönder kan du koppla in samma disk i en ny Mac och återställa så allt blir exakt som det var.

Om du vill ha ssd eller mekanisk för Time Machine får du välja. Jag väljer ssd pga inget ljud.

Tänkte mest inte på om macen pajar. Jag tänkte om bilder eller mappar här och där blir korrupta. Då kör ju Timemachine backup på dessa korruptioner och likaväl jag. Och då har jag inte koll på när det gick åt fanders och kopian är kanske utbytt för länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gizthewiz:

Tänkte mest inte på om macen pajar. Jag tänkte om bilder eller mappar här och där blir korrupta. Då kör ju Timemachine backup på dessa korruptioner och likaväl jag. Och då har jag inte koll på när det gick åt fanders och kopian är kanske utbytt för länge sen.

Time Machine gör inkrementella backups fram till dess att lagringsutrymmet tar slut. Först då skriver den över gammal data (börjar med äldst data). Så du kan ju reglera själv hur långt tillbaka i tiden du vill ha backups genom att helt enkelt fläska på med mycket lagringsutrymme.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Time Machine gör inkrementella backups fram till dess att lagringsutrymmet tar slut. Först då skriver den över gammal data (börjar med äldst data). Så du kan ju reglera själv hur långt tillbaka i tiden du vill ha backups genom att helt enkelt fläska på med mycket lagringsutrymme.

Det är jag med på. Men säg att mappen jag letar efter år 2023 blev uppfuckad av interna SSDn år 2021. Men det har jag ingen aning om. Så jag vet inte vilken kopia jag skall återställa till.

Det kan ju givetvis hända att en primärdisk av typen skivlagring ger samma resultat en vacker dag. Men om jag förstått det rätt så kan en sån ligga strömlös i 10 år utan några problem.

Grundfrågan kvarstår. Är långtidsslagring med sällan användning icke rekommenderat med en SSD?

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag definitivt lita mer på en SSD:s hållbarhet än på en mekanisk disk. Ännu bättre vore om du valde någon molntjänst som du kompletterar din offline-backup med. Hur mycket data rör det sig om? 1TB lagring på icloud är inte så fasligt dyrt längre.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Personligen skulle jag definitivt lita mer på en SSD:s hållbarhet än på en mekanisk disk. Ännu bättre vore om du valde någon molntjänst som du kompletterar din offline-backup med. Hur mycket data rör det sig om? 1TB lagring på icloud är inte så fasligt dyrt längre.

Jag använder Google Drive 1 TB för onlinelagring. Men den är mer av en synktjänst än backup. En förändring på ena sidan replikeras ju direkt till den andra. Oavsett riktning. Och så fungerar ju icloud bilder också. Men du menar att lagra direkt på icloud, och inte via synktjänsten?

Edit: Just nu ca 150 GB, kanske.
Edit 2: 150 GB bilder. Tittade efter och sammanlagt är det 320 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gizthewiz:

Jag använder Google Drive 1 TB för onlinelagring. Men den är mer av en synktjänst än backup. En förändring på ena sidan replikeras ju direkt till den andra. Oavsett riktning.

Ja och nej. Alltså, om du vill ha versionshantering så kan du ju själv sätta upp ett kopieringssystem. Det gör du lätt med valfri mjukvara eller script (kopiera mapp A, B och C till ny mapp med namn %datum%, belägen på molntjänst X).

Ärligt talat har jag lite svårt att förstå vad du är ute efter. Om ett fel uppstår i källdatan som sen backupas så kommer felet att finns i backupen också - ja. Lösningen är att ha flera versioner - ja. Hur många? Så många som du är villig att betala lagringsyta för. Sen om lagringsytan befinner sig enkom offline eller online, eller både och, det är helt och hållet upp till dig.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Personligen skulle jag definitivt lita mer på en SSD:s hållbarhet än på en mekanisk disk.

Inte för långtidslagring, men det beror ju på hur ofta disken aktiveras förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Inte för långtidslagring, men det beror ju på hur ofta disken aktiveras förstås.

Varför inte? En mekanisk disk är ju rätt känslig för miljön den förvaras i, med metall som komprimeras/utvidgas i värme; skakningar som kan röra till data och mekaniska delar; och så vidare. Dessutom är stark magnetism en faktor.

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

När det gäller Mac har jag bara 20minuters erfarenhet, så jag utelämnar förslag på backuplösningar

Men.. När det kommer till långtidslagring så ska du ha en HDD de är säkrare för just långtid. Det är även lättare att rädda datan från en kraschad HDD än vad det är på en SSD. När man ska ha just för långtidslagring av saker man absolut inte vill bli av med under några omständigheter.. Ha dubbla externa HDD som du speglar.
Undvik även HDD med Helium i, för när den gasen läcker ut så blir disken oanvändbar. Men det går fortfarande rädda datan när det händer. Men för absolut längst livslängd och enklast att rädda data från i framtid så ska det vara en snurrdisk utan helium.

Om det är extern disk, välj en 3,5tum med extern strömkälla istället via USB'n
Ha inte för stor disk.. Hellre fler små än en jätte stor.
Ju större disken är ju tätare ligger datan på skivorna.. och ju tätare de ligger ju större blir risken för bitfel/bitröta
Kan man köra ZFS filsystem så är filerna säkrast. Jag vet inte om det finns till mac men det är ju bara några googlingar iväg.

Det är min erfarenhet av backup.

Edit:
Om du bara ska lagra och aldrig ändra så är optisk disk bästa lösningen. cd, dvd, blu ray.......................
Att tänka på är att lagra dem på ett ställe där man inte har snabba temperaturväxlingar samt mörkt så inte UV ljus kommer åt dem.

Permalänk
Medlem

Just som du skriver kan SSD enheter urladdas och då tappar data, beroende på temperatur och andra faktorer kan det gå så fort som på 7 dagar utan ström - dock är det ett extremfall som troligen inte gäller dig.
Hur som helst tror jag inte att det är stor skillnad mellan en ssd och snurrdiskar sett till data retention, främst då snurrdiskar har rörliga delar som också kan gå sönder. Vill du vara helt säker hade jag rekommenderat dig att bränna på M-Disk skivor.

Denna kan vara intressant läsning:
https://www.extremetech.com/computing/205382-ssds-can-lose-da...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Varför inte? En mekanisk disk är ju rätt känslig för miljön den förvaras i, med metall som komprimeras/utvidgas i värme; skakningar som kan röra till data och mekaniska delar; och så vidare. Dessutom är stark magnetism en faktor.

Fast du har ju inte diskarna i ett kallförråd. Flashminne tappar data om de ligger strömlösa för länge.

Permalänk
Inaktiv

Med 150GB data så rekommenderar jag att du köper en blu-ray brännare, 50GB skivor är en bra start. Kommer man över 100TB så kan man börja lagra data på band. Där emellan blir det tyvärr mekaniska diskar för kall lagring. Det vill säga ZFS med gott om checksums och paritet...

Permalänk

Några har förstått min fråga lite bättre och SSDs är alltså mer benägen till fel än en HDD om båda är utan ström en längre tid.

För att förklara min backupprocess (som är helt manuell i princip): (förstår att detta är helt ointressant för de flesta)

All data (labbrapporter från Fysik B, tyskaläxan från mellanstadiet, resan till Teneriffa 2003 och bilder på dotterns ettårsdag 2020 etc) ligger alltså på min dator. Vi kallar den primärdisken. I skrivande stund en HDD. En gång i månaden (eller mindre frekvent om jag inte gjort några betydande ändringar sedan sist) pluggar jag in två stycken externa HDDs och kopierar innehållet från primärdisken till de externa diskarna. På varje extern disk spar jag föregående backups så långt det finns utrymme. Synkar också primärdisken till Google Drive kontinuerligt. För att få tillgång till innehållet på min iPhone och iPad. Primärdisken byts ut när jag byter dator. Vilket skedde senast 2016 och innan dess 2011 och 2008. Externa diskarna har bytts då och då.

Min fundering var alltså om jag som primärdisk har en SSD som sällan strömförsörjs riskerar att få sämre retention och mer läsfel som sedan (av mig) sprids till backupdiskarna i större utsträckning än vad nuvarande backupmetod skulle ge med en snurrdisk.

Jag är nöjd med min manuella metod. Jag behöver inte rista in datan i sten (optiskt medium). Felmarginalen hos HDDs funkar. Jobbar med HDDs och byter dem (förhoppningsvis) innan åldern ger mekaniska fel. Jag är som sagt bara rädd att stora sjok data skall förlorad bara för att jag inte använt datorn på 4 veckor.

Eller så ser jag till att bara slå på macen varannan dag eller så…

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gizthewiz:

Några har förstått min fråga lite bättre och SSDs är alltså mer benägen till fel än en HDD om båda är utan ström en längre tid.

För att förklara min backupprocess (som är helt manuell i princip): (förstår att detta är helt ointressant för de flesta)

All data (labbrapporter från Fysik B, tyskaläxan från mellanstadiet, resan till Teneriffa 2003 och bilder på dotterns ettårsdag 2020 etc) ligger alltså på min dator. Vi kallar den primärdisken. I skrivande stund en HDD. En gång i månaden (eller mindre frekvent om jag inte gjort några betydande ändringar sedan sist) pluggar jag in två stycken externa HDDs och kopierar innehållet från primärdisken till de externa diskarna. På varje extern disk spar jag föregående backups så långt det finns utrymme. Synkar också primärdisken till Google Drive kontinuerligt. För att få tillgång till innehållet på min iPhone och iPad. Primärdisken byts ut när jag byter dator. Vilket skedde senast 2016 och innan dess 2011 och 2008. Externa diskarna har bytts då och då.

Min fundering var alltså om jag som primärdisk har en SSD som sällan strömförsörjs riskerar att få sämre retention och mer läsfel som sedan (av mig) sprids till backupdiskarna i större utsträckning än vad nuvarande backupmetod skulle ge med en snurrdisk.

Jag är nöjd med min manuella metod. Jag behöver inte rista in datan i sten (optiskt medium). Felmarginalen hos HDDs funkar. Jobbar med HDDs och byter dem (förhoppningsvis) innan åldern ger mekaniska fel. Jag är som sagt bara rädd att stora sjok data skall förlorad bara för att jag inte använt datorn på 4 veckor.

Eller så ser jag till att bara slå på macen varannan dag eller så…

Jag gillar dina steg i backup

Om det är en bärbar dator och du har plats för en 2,5tum så överväg en hybriddisk där du har både ssd o hdd fördelarna.
Jag har haft en SSD hårddisk liggandes på mitt skrivbord helt oanvänd på länge, som jag starta upp nu medans jag skriver detta inlägget för att ge ett bra svar.
Sista aktivitet på den är den 28:e mars 2020 och all information ser ut att vara intakt. Det är en Intel 330 120GB ssd
Så de kan klara längre tid utan ström.
Men man ska ha i bakhuvudet att det är ingen garanti att informationen ligger kvar om absolut värsta förhållandena uppstår osv. Men det är ju samma sak som att även att du startar den var annan dag, så kommer det en dag när den inte startar.. elektronik pajar i uppstart.

Så om det är så att du synkar datan med jämna intervall mot externa HDD's så kör för en SSD eller en hybrid-disk..
I windows kan man använda en inbyggd funktion där man gör en systemavbildning av operativ osv och lägger image filerna på extern disk.. skulle SSD tappa datan, startar man windows med USB-sticka och välj återställ datorn från image.. sedan är datorn tillbaka som den var inom 15minuter.
Förnyar man windows-imagen en gång i månaden så märker man knappt att en systemåterställning är gjord Jag skulle gissa på att MacOS har något motsvarande... annars finns det speciella program för systemavbildningar.. både gratis och köpes.

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att veta vilken typ av SSD - eller snarare vilken teknik i avseende SLC, MLC, TLC och QLC som används i din lagrings SSD - är den billig och 2TB stor så är det QLC-minne i den. - hade det varit MLC så hade det inte räckt med 30000:-

SLC typ +10 år, MLC ~5 år, TLC kan ge bitröta redan efter 1 år (har egen erfarenhet av det) och QLC redan efter enstaka månad strömlöst.

Kopplar du in din externa SSD-disk en stund minst 1 ggr i månaden så bör det inte vara problem - men 'glömmer' du den i ett halvår liggande i skrivbordslådan så få du inte bli förvånad om enstaka filer har fel i sig - eller så har du förlorat hela SSD då deras beteende vid fel kan vara extremt varierande från IO-error, filsystemskador för att skadan finns i metadatat på filsystemet till totalhängning som inte repar sig ens vid spännings-cykling.

Snurrdiskar gör aldrig så, om de snurrar igång alls, så går de nästan alltid att läsa ut data men kan ha partiella fel (IO-error av vissa sketorer). Diskar kan dock skadas av högt fall och huvudena slagits ut på skivan - och då kan en diskräddningsföretag ändå få ut det mesta i de flesta fall, men SSD det är något helt annat och första hindret är att allt inne i disken är krypterat och har nyckel skadats/förlorats så... SSD-räddning kostar alltid väldigt mycket pengar att rädda data ur - typ 10-dubbla som en snurrdisk om de alls vill försöka (i princip betalar man deras forskning och försök till 'crack' av SSD och utan garanti)

Det kan givetvis vara stora variationer för SSD hållbarhet av data, där det som bestämmer är hur varm chipen var när det skrevs och hur kall det var under förvaring - kör man kall skrivning och varm förvaring kan data tappas på 7 dagar medans varm skrivning och kall förvaring > 10 år för SLC och MLC-minnen. - förvaringstiden halveras per ~4 grader C högre i förvaringstemperatur och det gäller inte bara SSD utan också bakteries tillväxt eller hur grobarheten minskar i fröer med tiden och temperatur, kallas ofta weibulls-distrubition hur fel i en stor population lika enheter (som minnesceller) uppträder med tiden och väldigt avhängigt - ja helt avgörande kopplad till temperaturen. Snurrdiskar har samma med sin magnetmaterial med fler fel över tiden - men de startar med minst 10 år läst felfritt vid typ 60 grader C hela den tiden så om den förvaras vid 20 eller 30 grader i skrivbordslåndan har ingen betydelses när det gäller att behålla informationen på skivan (sedan kan elektronik på disken ha problem med tidens tand men det är annan sak)

Skall du vara säker på att ha data kvar så nöjer du inte med en enda backupdisk, minst 2 och helst 3 där den sista är placerad offsite.

Det hindrar inte att du fortsätter med din SSD-disk för veckovisa backupper men gör samma backup-process också (men kanske inte lika ofta) på en extern USB-snurrdisk av 3.5"-modell och helst också synka mot en molnlagring (din offsite-lagring) .

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Jag gillar dina steg i backup

Om det är en bärbar dator och du har plats för en 2,5tum så överväg en hybriddisk där du har både ssd o hdd fördelarna.
Jag har haft en SSD hårddisk liggandes på mitt skrivbord helt oanvänd på länge, som jag starta upp nu medans jag skriver detta inlägget för att ge ett bra svar.
Sista aktivitet på den är den 28:e mars 2020 och all information ser ut att vara intakt. Det är en Intel 330 120GB ssd
Så de kan klara längre tid utan ström.
Men man ska ha i bakhuvudet att det är ingen garanti att informationen ligger kvar om absolut värsta förhållandena uppstår osv. Men det är ju samma sak som att även att du startar den var annan dag, så kommer det en dag när den inte startar.. elektronik pajar i uppstart.

Så om det är så att du synkar datan med jämna intervall mot externa HDD's så kör för en SSD eller en hybrid-disk..
I windows kan man använda en inbyggd funktion där man gör en systemavbildning av operativ osv och lägger image filerna på extern disk.. skulle SSD tappa datan, startar man windows med USB-sticka och välj återställ datorn från image.. sedan är datorn tillbaka som den var inom 15minuter.
Förnyar man windows-imagen en gång i månaden så märker man knappt att en systemåterställning är gjord Jag skulle gissa på att MacOS har något motsvarande... annars finns det speciella program för systemavbildningar.. både gratis och köpes.

Skrivet av xxargs:

Det är viktigt att veta vilken typ av SSD - eller snarare vilken teknik i avseende SLC, MLC, TLC och QLC som används i din lagrings SSD - är den billig och 2TB stor så är det QLC-minne i den. - hade det varit MLC så hade det inte räckt med 30000:-

SLC typ +10 år, MLC ~5 år, TLC kan ge bitröta redan efter 1 år (har egen erfarenhet av det) och QLC redan efter enstaka månad strömlöst.

Kopplar du in din externa SSD-disk en stund minst 1 ggr i månaden så bör det inte vara problem - men 'glömmer' du den i ett halvår liggande i skrivbordslådan så få du inte bli förvånad om enstaka filer har fel i sig - eller så har du förlorat hela SSD då deras beteende vid fel kan vara extremt varierande från IO-error, filsystemskador för att skadan finns i metadatat på filsystemet till totalhängning som inte repar sig ens vid spännings-cykling.

Snurrdiskar gör aldrig så, om de snurrar igång alls, så går de nästan alltid att läsa ut data men kan ha partiella fel (IO-error av vissa sketorer). Diskar kan dock skadas av högt fall och huvudena slagits ut på skivan - och då kan en diskräddningsföretag ändå få ut det mesta i de flesta fall, men SSD det är något helt annat och första hindret är att allt inne i disken är krypterat och har nyckel skadats/förlorats så... SSD-räddning kostar alltid väldigt mycket pengar att rädda data ur - typ 10-dubbla som en snurrdisk om de alls vill försöka (i princip betalar man deras forskning och försök till 'crack' av SSD och utan garanti)

Det kan givetvis vara stora variationer för SSD hållbarhet av data, där det som bestämmer är hur varm chipen var när det skrevs och hur kall det var under förvaring - kör man kall skrivning och varm förvaring kan data tappas på 7 dagar medans varm skrivning och kall förvaring > 10 år för SLC och MLC-minnen. - förvaringstiden halveras per ~4 grader C högre i förvaringstemperatur och det gäller inte bara SSD utan också bakteries tillväxt eller hur grobarheten minskar i fröer med tiden och temperatur, kallas ofta weibulls-distrubition hur fel i en stor population lika enheter (som minnesceller) uppträder med tiden och väldigt avhängigt - ja helt avgörande kopplad till temperaturen. Snurrdiskar har samma med sin magnetmaterial med fler fel över tiden - men de startar med minst 10 år läst felfritt vid typ 60 grader C hela den tiden så om den förvaras vid 20 eller 30 grader i skrivbordslåndan har ingen betydelses när det gäller att behålla informationen på skivan (sedan kan elektronik på disken ha problem med tidens tand men det är annan sak)

Skall du vara säker på att ha data kvar så nöjer du inte med en enda backupdisk, minst 2 och helst 3 där den sista är placerad offsite.

Det hindrar inte att du fortsätter med din SSD-disk för veckovisa backupper men gör samma backup-process också (men kanske inte lika ofta) på en extern USB-snurrdisk av 3.5"-modell och helst också synka mot en molnlagring (din offsite-lagring) .

Tack för fina svar! För backuperna används 2-3 2,5” externa snurrdiskar + Google drive. Den aktuelle SSDn är alltså den som kommer att sitta i datorn (i min beställda iMac 24”) och är den jag kallar primärdisken. Alltså den ursprungskälla som riskerar att bli strömlös med 1-2 veckors mellanrum då jag mest använder datorn till sånt som telefonen och paddan inte klarar. Men som sagt, alla familjebilder hanteras på datorn också.

Det skulle vara skönt att kunna ha alla bilderna etc på den interna SSDn. Just nu används en WD blue 5400 rpm med SATA. Och det tar sin tid att ladda och leta fram bilderna så man ser vad de föreställer i översiktvyer och om man väljer att sortera dem (ca 1000 åt gången) i exempelvis en ny ordning så kan det ta 1-2 minuter ibland.

Frågan är alltså om jag skall ha allt på interna SSDn eller bara använda den som systemdisk och ha resten på en extern 3,5” HDD.

Permalänk
Medlem

Ha allt på intern SSD. Tror Apple har rimligt goda felmarginaler på de SSD de köpt in, och extern primärlagring lider alltid av kablar som kan glappa, sämre hastighet, etc. Ha allt internt, gör externa backuper (som du redan gör).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

En WD-blue är inte snorsnabb som snurrdisk bland snurrdiskar heller... - och med NTFS blir snabbt värre med tiden om det inte defragmenteras regelbundet. Har du sleep-läge också på HD:n så blir responsen inte lysande vid första accessen för stunden då allt skall varva upp innan det kan börja läsa - hårddisk tål att snurra i 24/7 - har på jobbet en som gått förbi 95000 timmar för just att den alltid är inkopplad och aldrig stängs av...

Har du ändå backup på snurrdisk så spelar det ingen roll utöver vad du prioriterar i snabbhet i din stationära dator.

dock OS-diskar bör vara SSD av TLC-minnestyp just för att kunna vara stående ett tag utan att något blir trasig i mjukvaruväg.

men skall du ha 1-2 TB i SSD och TLC-minnestyp så blir det en del mer kostsamt än motsvarande i QLC-minneslagring så där kanske det är alternativet en mindre OS-disk i TLC-minne (500 GB eller så) och sedan en större QLC-baserad lagring för data (om du ändå har backup) om det är snabbhet du är ute efter.

Men samtidigt - tex i Windows i avseende sökning av filer är inte enorm tycket snabbare på SSD än på snurrdiskar (då $MFT som det söks i cachas upp i ram ganska fort från snurrdisken) och mycket av tröghet ligger i windows själv.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Ha allt på intern SSD. Tror Apple har rimligt goda felmarginaler på de SSD de köpt in, och extern primärlagring lider alltid av kablar som kan glappa, sämre hastighet, etc. Ha allt internt, gör externa backuper (som du redan gör).

Skrivet av xxargs:

En WD-blue är inte snorsnabb som snurrdisk bland snurrdiskar heller... - och med NTFS blir snabbt värre med tiden om det inte defragmenteras regelbundet. Har du sleep-läge också på HD:n så blir responsen inte lysande vid första accessen för stunden då allt skall varva upp innan det kan börja läsa - hårddisk tål att snurra i 24/7 - har på jobbet en som gått förbi 95000 timmar för just att den alltid är inkopplad och aldrig stängs av...

Har du ändå backup på snurrdisk så spelar det ingen roll utöver vad du prioriterar i snabbhet i din stationära dator.

dock OS-diskar bör vara SSD av TLC-minnestyp just för att kunna vara stående ett tag utan att något blir trasig i mjukvaruväg.

men skall du ha 1-2 TB i SSD och TLC-minnestyp så blir det en del mer kostsamt än motsvarande i QLC-minneslagring så där kanske det är alternativet en mindre OS-disk i TLC-minne (500 GB eller så) och sedan en större QLC-baserad lagring för data (om du ändå har backup) om det är snabbhet du är ute efter.

Men samtidigt - tex i Windows i avseende sökning av filer är inte enorm tycket snabbare på SSD än på snurrdiskar (då $MFT som det söks i cachas upp i ram ganska fort från snurrdisken) och mycket av tröghet ligger i windows själv.

Jag vet. WD blue köpte jag när fokus var på ljudnivå ffa. Sen gick hustrun och skaffade två barn och började ta 30 bilder om dagen med sin telefon som tydligen alla skall sparas. Och presto, gigantiska mappar med bilder.

Jag hoppas att Apple kör på kvalitetsdiskar. Kostar ju ändå 5000 spänn mellan 256 GB och 1TB, och skall ju innehålla OS. Och så får jag se till att läsa en artikel på DN varje dag eller nått så datorn startas. 😁

Tack för fina svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gizthewiz:

Tack för fina svar! För backuperna används 2-3 2,5” externa snurrdiskar + Google drive. Den aktuelle SSDn är alltså den som kommer att sitta i datorn (i min beställda iMac 24”) och är den jag kallar primärdisken. Alltså den ursprungskälla som riskerar att bli strömlös med 1-2 veckors mellanrum då jag mest använder datorn till sånt som telefonen och paddan inte klarar. Men som sagt, alla familjebilder hanteras på datorn också.

Det skulle vara skönt att kunna ha alla bilderna etc på den interna SSDn. Just nu används en WD blue 5400 rpm med SATA. Och det tar sin tid att ladda och leta fram bilderna så man ser vad de föreställer i översiktvyer och om man väljer att sortera dem (ca 1000 åt gången) i exempelvis en ny ordning så kan det ta 1-2 minuter ibland.

Frågan är alltså om jag skall ha allt på interna SSDn eller bara använda den som systemdisk och ha resten på en extern 3,5” HDD.

Överväg SSHD diskar.. Hybriddisk där du får SSDn snabba åtkomst som vid boot osv. sedan snurrdiskens säkerhet för långtidslagring.
Jag har en sådan i min ena laptop. Bootar snabbt o jobbar snabbt men allt ligger lagrat på skivorna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hybrid_drive
https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_drive (lite mer utförlig)

Det med laddtid.. då får man överväga bekvämlighet med säkerhet.
Så är det med allt i livet.. Det som är bekvämt, smidigt, soft... det är = osäkert. Det är ju soft att inte låsa hemmet, bilen osv o bara kunna kliva rakt in.. Men hur säkert är det.. Samma sak med Mobilappar o webbkonton... spara lösenorden och sätta på automatisk inloggning.. bekvämt... men osäkert... bilbälte osv osv.

Så man får göra en personlig avvägning.. Vilket är viktigast.
När du ska sortera 1000+ bilder åt gången.. Hur ofta gör du det? Flera gånger dagligen eller en gång var annan månad.
Är det flera dagligen, ja då är 1-2minuter grymt frustrerande.. Är det någon gång var eller var annan månad, då kan man fråga sig, har man så bråttom i livet att man inte kan vänta den tiden om det är så sällan.

*Prioriterar du hastighet så säger jag..... Kör på en SSD.
Sedan gör du systemåterställnings image av disken och uppdaterar den imagen så ofta som du säkerhetskopierar dina bilder och har den imagen externt på en av dina externa diskar.. skulle oturen vara framme, kör en återställning av SSDn och systemet är uppe igen efter 15-20min

*Prioriterar du säkerhet.... Utan minsta lilla tvekan kör på en HDD.... men välj en med lite bättre hastighet än den du har

Men fungera på en SSHD så kan du få liiite av båda världarna

Permalänk
Medlem

Satte i en ssd häromdagen som legat i över 3 år, allting kvar inget strul med disken.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Vilken teknologi av minneceller? Är det MLC så bör inte 5 år vara ett problem - är det TLC så kan det variera mycket, billigare SSD utan mjukvarufelrättningslager i SSD kan smälla redan inom ett år, Samsung, Intel etc. med mjukvarurättningslager kan klara mer än 5 år - förvaringstemperatur är viktig hur det håller över tiden, sval (15-18 grader) och torr förvaring ger många gånger längre hållbarhet än när det förvaras i +25 grader C i långa tider.

Att disken startar och är accessbar säger inget om innehållets skick - det är först vid läsning och man får IO-error på filer som indikerar att det har inte gått så bra och oftast på just de äldsta och de först skrivna filerna på SSD... (är det en systemdisk ala windows så brukar det vara en del OS-filer och *.dll filer som aldrig uppdaterats sedan första installationen som ger läsproblem först)