HDR inställningar på panasonic oled 980?

Permalänk
Medlem

HDR inställningar på panasonic oled 980?

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/65-tum/312450-panasonic-tx-65hz980e/

Alltså... blir inte klok på detta, ska det bli så mörk bild när det är dolby vision? Eller är tvn för ljussvag?
Tycker när det är vanlig hdr blir det bra... men när det är DV alldeles för mörk, även om jag stänger av DV på TVn, så blir det en annan standard? Testat DV Vivid, DV iq, och DV dark... och testat ändra gamma etc.... då blir det ju lite bättre, men är ju inte riktigt rätt..
Blir tom bättre på projjen tycker jag, med falsk(?) HDR med hdr på, med tonemaping slidern som man får ändra manuellt beroende på hur filmen är... blir ju aldrig riktig hdr, men väldigt bra bild iaf.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/lcd/286610-epson-eh-tw9400/

Nån som har samma TV och njuter av DV, som har inställningar att dela med sig? har tyvärr bara AVS hd 709 parametrar att amatörställa in för sdr.... för sdr filmer etc blir fasen magiskt bra, lika bra som projjen.
Men tänkte när vi köpte tvn tänkte man ju att kunna njuta av DV filmer/serier... men kör utan HDR så länge...

Permalänk
Bildexpert 📺

DV kan vara något mörkare än vanlig HDR10 därför att tonemappingen ger utrymme för alla nyanser där en vanilj-HDR10 istället kan klippa i nivåer. Vilket då ger skenet av att vara ljusare.

Men jag kan inte minnas – eller har några anteckningar om att DV är anmärkningsvärt mörkare på Panasonics OLED, dock inte sett HZ980 specifikt men väl HZ1000 och HZ2000.

Det skulle kunna vara någon annan inställning som inte är direkt relaterad till DV men är aktiv när bildminnet för DV är aktivt. Likt att ljussensorn är igång men inte när du kör bildminnet som används för HDR10. Samt förstås då Luminansnivå-reglaget som ju direkt styr över ljusstyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

DV kan vara något mörkare än vanlig HDR10 därför att tonemappingen ger utrymme för alla nyanser där en vanilj-HDR10 istället kan klippa i nivåer. Vilket då ger skenet av att vara ljusare.

Men jag kan inte minnas – eller har några anteckningar om att DV är anmärkningsvärt mörkare på Panasonics OLED, dock inte sett HZ980 specifikt men väl HZ1000 och HZ2000.

Det skulle kunna vara någon annan inställning som inte är direkt relaterad till DV men är aktiv när bildminnet för DV är aktivt. Likt att ljussensorn är igång men inte när du kör bildminnet som används för HDR10. Samt förstås då Luminansnivå-reglaget som ju direkt styr över ljusstyrkan.

Tack för svar.
Testade igen nu när jag fått nya appleTVn, och det va lite ljusare i rummet, testade DV iq... och såg inte så mörkt ut... satte gamma på 20... inte rätt jag vet, och ett snäpp upp på brightness...
Det använder ju ljussensorn... vilket jag egentligen hatar att använda... men verkar ju funka.
Vart sitter den sensorn tro? Eller är där flera?
För hade plastremsan kvar på nedre ramen som jag tog bort idag, köpte TVn förra helgen... kan den ha varit för den lite? hehe