RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som lyckades köpa ett 6700xt från netonnet på lanseringsdagen men som fortfarande inte fått sitt kort? Jag väntar fortfarande på ett XFX 6700xt merc...Netonnet tyckte att jag skulle avboka min order (betalade 6800kr) så kunde jag köpa något av dem sämre xfx 6700xt korten dem precis har fått in för 2000kr mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Är det någon mer som lyckades köpa ett 6700xt från netonnet på lanseringsdagen men som fortfarande inte fått sitt kort? Jag väntar fortfarande på ett XFX 6700xt merc...Netonnet tyckte att jag skulle avboka min order (betalade 6800kr) så kunde jag köpa något av dem sämre xfx 6700xt korten dem precis har fått in för 2000kr mer...

Säg att du godtar ett likvärdigt som ersättning, en betalad order borde vara ett bindande kontrakt som dom måste fullfölja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

har aldrigt haft att göra med det men andra få gärna tycka till som vet lite mer. man kan kanske vara värt att tar kontakt mer ARN då det verka ju vara tvist mellan dig som kund och företaget.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swejay77:

Säg att du godtar ett likvärdigt som ersättning, en betalad order borde vara ett bindande kontrakt som dom måste fullfölja.

Jag sa det och att jag till och med kunde godta ett SÄMRE kort så som XFX 6700 xt SPEEDSTER QICK319 samt ett annat XFX 6700xt kort som dem hade på lager tidigare idag. Svaret var det samma, avbeställ befintiligt kort, få pengarna tillbaka, sen köpa något av dem sämra korten för 2k mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Har inte heller fått mitt Qick Ultra som beställdes på release. Jag har bara fått svar från kundtjänst att dem inte vet när nästa batch kommer men inte blivit uppmanad att avboka och köpa ett annat för mycket mer. Nu när det ändå kom lite xfx kort igår får man väl hoppas att resten också kommer.

Edit: Det jag ändå börjar befara är att dem inte kommer ta in dessa modeller igen för än priserna är tillbaka på den nivån. Speciellt när dem börjar uppmana att köpa deras dyrare kort, känns som en hint.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk

Ska man skaffa en XFX 6700XT qick319 på netonnet för 9k?
Kommer det vara brist på grafikkort för länge till? Om det är så kommer jag nog skaffa en sådant.
Kan gärna vänta en månad om man kan få tag på bättre pris på denna eller likvärdig kort.
Men är rädd att det skulle bli värre och så får man inte tag på något alls då.
Vad ska man göra? Vänta eller köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkin Le:

Kommer det vara brist på grafikkort för länge till? Om det är så kommer jag nog skaffa en sådant.
Kan gärna vänta en månad om man kan få tag på bättre pris på denna eller likvärdig kort.

Det beror på flera olika faktorer, hur stort sortiment kommer det komma av 3080ti/3070ti (3 juni?), hur stor tillverkningskapacitet har AMD framöver, hur kommer eip 1559 som troligtvis kommer i juli påverka ethereum, hur kommer kryptomarknaden i stort svänga närmsta dagarna/veckorna/månaderna...

Din gissning är lika bra som någon annans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkin Le:

Jag hade väntat, speciellt då vissa butiker kommer sälja 3080 LHR som en separat produkt från non-LHR vilket betyder att du som inte står i kö har en chans att knipa ett. Sen poppar det upp 3070 kort lite då och då samt att även 3070Ti och 3080Ti släpps nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkin Le:

Det är en väldigt bra modell men 9k är dyrt för ett 6700 xt. Är väl lika bra att vänta i ett par veckor för att se vad Nvidia vaskar fram

Edit: Köp annars denna o se om bättre deals dyker upp. Du har ju 30 dagars öppet köp ifall du får tag på 3070/3080 LHR/ti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Vänta, du har betalat för produkten. Är du i behov av nytt kort omgående är det en annan frågeställning men sålänge du inte är det skulle jag vänta.

Kan de inte leverera bör de erbjuda likvärdig/bättre för samma kostnad, inte sämre för högre kostnad.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Vänta, du har betalat för produkten. Är du i behov av nytt kort omgående är det en annan frågeställning men sålänge du inte är det skulle jag vänta.

Kan de inte leverera bör de erbjuda likvärdig/bättre för samma kostnad, inte sämre för högre kostnad.

Alltså lol.

Ringde igår och frågade om jag kunde få ett RX 6700XT SPEEDSTER QICK319 BLACK (sämre kort) som fanns på lager istället för XFX Radeon RX6700XT MERC 319 som jag betalt för på lanseringsdagen. Svaret då var att avbeställa och betala drygt 2k mer för att köpa QUICK kortet... För en halvtimme sen trillade det här mailet in:

Vi kontaktar dig gällande din order du har inneliggande hos oss och som ännu inte är levererad. Tyvärr har artikeln XFX Radeon RX6700XT MERC 319 Black Art.nr: 1017521 blivit försenad ifrån vår leverantör och vi har dessvärre inget bekräftat leveransdatum. Vi arbetar givetvis på att få fram ett leveransdatum för produkten men i dagsläget har vi tyvärr ingen mer information kring leveransen. Vi beklagar verkligen att leveransen dröjer och vill gärna hjälpa till med att lösa situationen. Vi vill därmed erbjuda XFX Radeon RX 6700XT SPEEDSTER QICK319 BLACK Art.nr: 1018368 till samma pris för omgående leverans.
Vänligen återkom om du vill att vi byter artikeln på din order.

Deras telfonkö är tydligen full??? så man kommer inte fram via telefon, försöker jaga rätt på dem i chatten nu, vore tragikomiskt om dem redan sålt/inte lagt undan tillräckligt med ersättningskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Alltså lol.

Ringde igår och frågade om jag kunde få ett RX 6700XT SPEEDSTER QICK319 BLACK (sämre kort) som fanns på lager istället för XFX Radeon RX6700XT MERC 319 som jag betalt för på lanseringsdagen. Svaret då var att avbeställa och betala drygt 2k mer för att köpa QUICK kortet... För en halvtimme sen trillade det här mailet in:

Vi kontaktar dig gällande din order du har inneliggande hos oss och som ännu inte är levererad. Tyvärr har artikeln XFX Radeon RX6700XT MERC 319 Black Art.nr: 1017521 blivit försenad ifrån vår leverantör och vi har dessvärre inget bekräftat leveransdatum. Vi arbetar givetvis på att få fram ett leveransdatum för produkten men i dagsläget har vi tyvärr ingen mer information kring leveransen. Vi beklagar verkligen att leveransen dröjer och vill gärna hjälpa till med att lösa situationen. Vi vill därmed erbjuda XFX Radeon RX 6700XT SPEEDSTER QICK319 BLACK Art.nr: 1018368 till samma pris för omgående leverans.
Vänligen återkom om du vill att vi byter artikeln på din order.

Deras telfonkö är tydligen full??? så man kommer inte fram via telefon, försöker jaga rätt på dem i chatten nu, vore tragikomiskt om dem redan sålt/inte lagt undan tillräckligt med ersättningskort

Är i samma sits, väntar i chatt kö. Om det skulle ta slut är det skandal, jag har svårt att tro att dem inte lagt undan tillräckligt för att det ska räcka en timme

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Är i samma sits, väntar i chatt kö. Om det skulle ta slut är det skandal, jag har svårt att tro att dem inte lagt undan tillräckligt för att det ska räcka en timme

När det gäller gpuer finns det inget som längre förvånar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

När det gäller gpuer finns det inget som längre förvånar mig

Får ändå ge lite cred till Non, när jag började läsa mailet trodde jag dem skulle säga att artikeln utgått och bara refundar Tack o lov så försöker dem ändå lösa problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Får ändå ge lite cred till Non, när jag började läsa mailet trodde jag dem skulle säga att artikeln utgått och bara refundar Tack o lov så försöker dem ändå lösa problemet.

Ja 100% När man läser att visa har väntat på 3080korten sen lanseringsdatum får väll 2 månader anses vara helt ok

Permalänk
Medlem

Efter att ha köat i 1 timme så fick jag infon att jag måste svara i mailet bara. Verkar som bytet blir av! Äntligen kan man sluta kolla SweC varje timme efter gpu tips Hoppas du får ditt med @aabbcc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Efter att ha köat i 1 timme så fick jag infon att jag måste svara i mailet bara. Verkar som bytet blir av! Äntligen kan man sluta kolla SweC varje timme efter gpu tips Hoppas du får ditt med @aabbcc

Exakt samma sits här, stängde precis ner chatten, ska landa hos mitt postombud redan imorgon Blev dock inte ombedd att svara på mailet utan han sa att det var "ordnat".

Permalänk
Medlem

inet tog emot mitt https://www.inet.se/produkt/5411995/powercolor-radeon-rx-6900-xt-16gb-red-devili dag så den kommer att dyka upp i morgon kanske på fyndhörnan. bara en liten tips om någon tänkte köpa just den modellen.
För min del var skillnaden mellan 6800xt och 6900xt inte så stort. (iaf inte +6 tusen kr bättre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Exakt samma sits här, stängde precis ner chatten, ska landa hos mitt postombud redan imorgon Blev dock inte ombedd att svara på mailet utan han sa att det var "ordnat".

Fick ett mail för ett par dagar sen att byte från ett Ultra till ett Speedster på Netonnet, skall vara på väg nu.

Permalänk
Medlem

Finns lite kort på INET för den intresserade.

Red Devil Ultimate Retur från kund

RX6700XT Asrock

Red Devil Ultimate 6900 nytt.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6800-X...

Den här blir man ju lite sugen på att doppa tårna i vattenkylning, enhörningsilager 6800xt med förmonterad ek kylare på för 15.5k, man kan ju intala sig att det är som 13.5k + 2k för kylaren...

Problemet är väl att resten av grejerna kostar några tusenlappar till så egentligen är det tvärtom.

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Det beror på flera olika faktorer, hur stort sortiment kommer det komma av 3080ti/3070ti (3 juni?), hur stor tillverkningskapacitet har AMD framöver, hur kommer eip 1559 som troligtvis kommer i juli påverka ethereum, hur kommer kryptomarknaden i stort svänga närmsta dagarna/veckorna/månaderna...

Din gissning är lika bra som någon annans...

Jag har gjort exakt så, att jag har ett 6700xt jag fått tag i och tänkte ha i reserv nu med nvidias TI release att se hur det utvecklar sig. Tycker hinten man fick vara att nvidia korten är fortsatt helt omöjliga att fåt tag i utanför prebuilts eller rånarpriser, så tillbaka till att kolla på om det dyker upp några intressanta AMD deals eller bara svälja att man får köra på ett småslött 6700xt för 9 papp (mer än 3080 vid release ).

Permalänk

Verkar tunt med leveranser av RX 6800 XT. Sitter med en beställning hos Dustin sen januari på ett Sapphire och ett Asus från Netonet sen april. Igen av butikerna vill/kan lämna något besked. =/

En bekant sitter på en beställning hos Dustin sen november så det verkar som det är lång kö för just Sapphire RX 6800 XT alternativt riktigt dålig tilldelning till norden/Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavletommy:

Verkar tunt med leveranser av RX 6800 XT. Sitter med en beställning hos Dustin sen januari på ett Sapphire och ett Asus från Netonet sen april. Igen av butikerna vill/kan lämna något besked. =/

En bekant sitter på en beställning hos Dustin sen november så det verkar som det är lång kö för just Sapphire RX 6800 XT alternativt riktigt dålig tilldelning till norden/Sverige.

Jag hade också bokningar på NoN och Amazon av TUF 6800 XT samt ASRock Phantom 6800 XT för priserna 10990kr samt 10490kr, men sedan så tipsades det om ett MSI Gaming X trio 6800 XT som fanns i lager hos Webhallen den 11/5 för 12490kr, så jag nöp ett där. Tyvärr betydligt dyrare, men fick iaf tag på ett då mitt 3080 beställt hos EG i Oktober aldrig verkar dyka upp.
Korten från MSI har funnit i lager vid fler tillfällen på andra sidor den senate månaden vad jag sett, så de ploppar upp ibland men extremt sällan.
AMD hade t.ex. släpp igår från deras sida, men det var nog tyvärr omöjligt att få loss ett därifrån gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavletommy:

Jag väntar också på ett Asus från Netonnet. Jag har insett att man verkligen inte vill att ens GPU ska gå och självdö, det tar ju evigheter att få ett nytt trots det stod att kortet fanns i lager när jag beställde.

Permalänk
Medlem

AMD har ju verkligen 7nm brist och bra yields därtill gör väl att man bara ser 6900 XT och 6700 xt dyka upp, dessa drar ju in pengarna atm :S Väldigt segt dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk

Håller ett öga på den tyska sinnesfabriken och tycker att det ser ut som att de byggt upp ett ganska respektabelt sortiment med RX6K kort i lager, finns alla chiptyper, samt att priserna börjat krypa aningen neråt...

https://www.mindfactory.de/Hardware/Grafikkarten+(VGA)/Radeon...

Hoppas det här är ett tecken på att marknaden är på väg att bli lite trevligare här också.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades köpa ett MSI Radeon RX 6700 XT MECH 2X OC för 7800:- igår och det är redan på posten, så ibland går det.

Jag hoppas bara att det passar i min burk

Permalänk
Medlem

6700 XT kort hos inet:

Powercolor Hellhound 8990 kr
https://www.inet.se/produkt/5412223/powercolor-radeon-rx-6700...

MSI Mech 8490 kr
https://www.inet.se/produkt/5412220/msi-radeon-rx-6700-xt-12g...

samt 6900 XT

Powercolor Red Devil 16 999 kr
https://www.inet.se/produkt/5411995/powercolor-radeon-rx-6900...

med mm. Gott om kort för båda modellerna.

Visa signatur