Permalänk
Medlem

ST8000DM004 8TB

ST8000DM004-2CX188 8001,5 GB
Uppstarter: 1501 gånger
Drifttid: 8102 timmar

Var tänkt som en slags reserv backup för ARK servern, men tydligen räcker moln lagringen i många år framöver, så någon annan kanske har mer nytta för denna disken.

1500:- är köp nu priset.
Avhämtning får prioritet då jag inte har något lämpligt att skicka disken i, annars står köparen för kostnad av emballage och frakt.

Finns i Huddinge.
Inga bud via PM!

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Budar 1000kr

Permalänk
Medlem

Bjuder 1050 kr + frakt

Permalänk
Medlem

Kan du lägga upp SMART status för disken?
Lägger preliminär bud på 1100:- hämtning

Verkar som disken är SMR, vet du nånting om det @Tomika?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av physicalist:

Javisst! Kan posta en print om en liten stund. SMR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av physicalist:

Färsk print på all aktuell information
https://imgur.com/a/fKlfzCn

Permalänk
Medlem

SMR (Shingling Magnetic Recording) betyder att spåren ligger för tätt mot vad disken egentligen klarar av prestandamässigt. I princip är detta en Seagate Archive förklädd i finkläder. Eller med andra ord den passar bara till nischade användningsområden p.g.a. konstig prestanda. I mitt fall tog det över två veckor drift 24/7 att fylla en sådan till 80 %, 1-2 iops trots writeback! En normal hårddisk ligger på 100-200 iops. Du vill inte ändra på innehållet efter att du väl fått dit det, därav namnet på den "ärliga" modellen.

Dessutom så har de en liten icke-SMR region med normal prestanda så testprogram kan luras av disken att den är bra eftersom SMR aldrig testas.

Får ta en dag och överväga om jag verkligen behöver en till. Tack @physicalist för att du uppmärksammade det.

Återkommer.

Edit:
Vill förtydliga att disken inte nödvändigtvis är dålig. Bortsett från att få dit datan och att arbeta mot en SMR-disk så ligger hållbarheten i nivå med en vanlig disk. Tycker dock att det är vilseledande av hårddisktillverkare att dölja SMR då diskar med det är såpass annorlunda i funktion att de har helt andra användningsområden än vanliga diskar.

Permalänk
Medlem

Har sett att det utvecklats experimentella moduler till ext4 för att hantera SMR-diskar. Skulle kunna prova det, även om jag helst kör med zfs. Har jag tur så funkar det bättre än mina tidigare erfarenheter av det. Det är bättre att våga lite än att aldrig få veta.

Lägger ett bud på 1150 + frakt.

Permalänk
Medlem

1200 + frakt

Permalänk
Medlem

Drar mig ur

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av EXIBEL96:

1200 + frakt

Noterat. Nöjer mig med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Noterat. Nöjer mig med det

pm