Telia har försett utpressande advokatbyrå med kunduppgifter – utan domstolsbeslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av pew-se:

Borde inte detta rimligtvis vara en GDPR-överträdelse, att lämna ut personliga uppgifter till obehöriga?

Det är det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jo tack, de har jag märkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Dom har säkerligen någon business (Bahnhof) och skulle kunna tro att vi kommer aldrig vara helt anonyma, men så som jag ser då är det fortfarande bättre än Telia!

Ja, sålänge ingen kan bevisa att någon som har Bahnhof faktiskt fått sina uppgifter utlämnade och åkt dit så är det bara att sprida FUD att hävda att man tror sig veta att de lämnar ut uppgifter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Det kan man tycka. Börjar dock bli så sjukt trött på alla dessa stora företag som gör misstag på misstag och det ända dom gör är att be om ursäkt. En annan människa hade blivit hängd om man hade gjort ett misstag av samma magnitud.

Störst går först är en universal sanning

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

När telia då och då försöker pracka på en paket med bredband och tv så tackar jag alltid nej pga dom här anledningarna.
säljarna blir alltid tysta i luren och vet inte riktigt vad dom ska säga för att försöka övertala en.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

dubbelmoralen på detta forum...
här är det minsann ingen som laddar ner nåt olagligt, alla betalar 1700:- för en Windows licens osv... när plötsligt LastPass ville ha betalt då blev det panik & sånt ska minsann inte jag betala för...
finns kanske annat folk inte vill betala för undrar man då...

IPRED används när det inte anses brottsligt, någon som däremot troligen begår organiserad brottslighet är Njord Law Firm då de faktiskt åtalas för det.

Tycker det är ganska uppenbart att dessa firmor bara utnyttjar systemet, hade det handlar om någon som tycker deras rättigheter blivit kränkta hade de tagit det till rätten (även i Sverige) precis som lagen var tänkt att fungera och det har aldrig hänt och kommer inte hända. Använder man inte opålitliga eller påhittade uppgifter och också gör en intrångsundersökning för materialet så hade det gått att stämma personer, men ingen har gjort detta.

Är inte som att grejerna ligger fint organiserade på den hotades filserver/dator, det handlar inte om den typen av filmer och många som får hotbreven har inte tankat filmen i fråga.

Skrivet av lnd1437:

Vore intressant att få se något av ärendena som fick Telia att lämna ut uppgifterna. Vart ligger ribban för att dom ska lämna ut kunduppgifter till någon tomteverkstad i ett främmande land så att säga

Finns ingen ribba, rätten prövar inget utan får bara en lista på IP-adresser och tidpunkter. IP-adresserna kommer från två olika tyska firmor och någon akademiker de själva betalat agerar expertvittne (samma vittnesmål används till alla ansökningar) om företagens metoder. Metoderna granskas inte av rätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

dubbelmoralen på detta forum...
här är det minsann ingen som laddar ner nåt olagligt, alla betalar 1700:- för en Windows licens osv... när plötsligt LastPass ville ha betalt då blev det panik & sånt ska minsann inte jag betala för...
finns kanske annat folk inte vill betala för undrar man då...

Hehe, förstår bägge lägrena.
För mig handlar det om två saker:
1) Vissa aktörers utnyttjande av en monopol-liknande situation
2) Individens rättighet till privatliv

Jag gör inget olagligt, anser att det inte är värt besväret att ladda ner, streaming-tjänsterna är lättanvända och prisvärda
Skulle de bli onödigt krångliga, bli orimligt dyra, kanske den situationen ändras.

Men, jag gillar inte koncepten som vissa advokatfirmor använder sig av, utpressning som denna är en sak, ett annat exempel är när de gå igenom flera år gamla konkursbon för att hitta missar och kräva inkasso
(https://sverigesradio.se/artikel/4144213)
Jag finner den typen av affärsidé vidrig

Permalänk
Medlem

Jag har fått brev från Next Advokater 2 gånger om saker jag laddat ner där de ville ha 20000kr för nått jag aldrig ens hört talas om.

Bra skit.

Permalänk

Går halebop fiber under samma regler ? Eller är dom mer självständiga?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Om alla som hotar med att lämna Telia gör slag i saken lär mina bli billigare för så måste Telia ragga kunder igen. Tack!

Sen kan ju folk låta blir att ladda ner olagliga saker så slipper de oroa sig.
Men Telia ska såklart ha ett straff för det inträffade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har fått brev från Next Advokater 2 gånger om saker jag laddat ner där de ville ha 20000kr för nått jag aldrig ens hört talas om.

Bra skit.

Skrivet av Dem8n:

Om alla som hotar med att lämna Telia gör slag i saken lär mina bli billigare för så måste Telia ragga kunder igen. Tack!

Sen kan ju folk låta blir att ladda ner olagliga saker så slipper de oroa sig.
Men Telia ska såklart ha ett straff för det inträffade.

Men hur kan det då komma sig att folk har fått kravbrev fast det inte har laddat hem? Det har hänt flera gånger. Så du vill påstå att de inte ska vara oroliga för sina kravbrev? Som jag förstår så kan de gå upp i en domstol med bara IP adresser som inte ens är 100% säkert.

Jag som kund vill vara säker på att jag har en standard integritet och att de inte lämnar ut massa uppgifter på mig till ett skum advokatbyrå som kör konstiga metoder som t.ex utpressning. Speciellt utan domslut.

Permalänk

att folk fortfarande använder telia efter 1999 är sinnessjukt

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att Telia får stora GDPR böter för detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av cronix91:

Men hur kan det då komma sig att folk har fått kravbrev fast det inte har laddat hem? Det har hänt flera gånger. Så du vill påstå att de inte ska vara oroliga för sina kravbrev? Som jag förstår så kan de gå upp i en domstol med bara IP adresser som inte ens är 100% säkert.

Jag som kund vill vara säker på att jag har en standard integritet och att de inte lämnar ut massa uppgifter på mig till ett skum advokatbyrå som kör konstiga metoder som t.ex utpressning. Speciellt utan domslut.

Fast har du inte laddat ner så kan de inte vinna i en domstol och då är deras krav inte värt något.

Telia har gjort fel helt klart och ska bli straffade för det, de som fått kravbrev utan att ha laddat ner kan ju dessutom stämma Telia i sin tur om inte Telias kompensation faller dem i smaken.

Men att byta bort Telia som mobiloperatör känns långsökt, det är förmodligen en person på Telia som slarvat, kanske pga stress då det verkar vara många IP-nummer som det kommit in begäran på.
Alla kan göra misstag, men en del misstag kan bli kostsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiendedräparen:

att folk fortfarande använder telia efter 1999 är sinnessjukt

Alla har inte öppen fiber till sina bostäder.

Permalänk
Medlem

Råttor på Telia, som det vart länge.

GDPR???

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fiendedräparen:

att folk fortfarande använder telia efter 1999 är sinnessjukt

Jag hade Telia fiber i 2 år, och det var för det bara fanns det att välja på. Så är det för en del. De äger mycket nät.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fiendedräparen:

att folk fortfarande använder telia efter 1999 är sinnessjukt

Varför är det sinnessjukt?

Telia har ett av världens största nät och bästa nät avseende peering (Utbyte av trafik mellan operatörer), endast LUMEN (Level 3) ligger före Telia. Telia räknas som en "Tier 1" operatör, vilket i princip innebär att Telia aldrig betalar för att utbyta trafik med andra operatörer, medans Tier 2/Tier 2 operatörer får betala för att utbyta sin trafik.

Vill man ha bra anslutning mot internationella mål så är det Telia som gäller, inom Sverige så är det mindre skillnader i trafikens kapacitet, men även inom Sverige så leder Telia rätt stort, då de har ett väl utbyggt när, med många knutpunkter där de utbyter trafik. Mot andra operatörer som har ett fåtal knutpunkter där de utbyter trafik, vilket både ger en kapacitets begränsning och en risk för att fel i nätet påverkar mer än att kunna skicka trafiken andra vägar.

Tyvärr så har Telia beslutat sig för att sälja Telia Carrier, som driver det internationella nätverket, men så blir det när man tar in en VD från konkurrenten (Tele2) och sänker bolaget genom att sälja det mest värdefulla bolaget har, sitt eget fibernät som de byggt upp under många många år internationellt.

Ett helt felaktigt beslut rent ekonomiskt för Telia i förlängningen att sälja en sådan fin tillgång.

Permalänk
Skrivet av anon330584:

Varför är det sinnessjukt?

Telia har ett av världens största nät och bästa nät avseende peering (Utbyte av trafik mellan operatörer), endast LUMEN (Level 3) ligger före Telia. Telia räknas som en "Tier 1" operatör, vilket i princip innebär att Telia aldrig betalar för att utbyta trafik med andra operatörer, medans Tier 2/Tier 2 operatörer får betala för att utbyta sin trafik.

Vill man ha bra anslutning mot internationella mål så är det Telia som gäller, inom Sverige så är det mindre skillnader i trafikens kapacitet, men även inom Sverige så leder Telia rätt stort, då de har ett väl utbyggt när, med många knutpunkter där de utbyter trafik. Mot andra operatörer som har ett fåtal knutpunkter där de utbyter trafik, vilket både ger en kapacitets begränsning och en risk för att fel i nätet påverkar mer än att kunna skicka trafiken andra vägar.

Tyvärr så har Telia beslutat sig för att sälja Telia Carrier, som driver det internationella nätverket, men så blir det när man tar in en VD från konkurrenten (Tele2) och sänker bolaget genom att sälja det mest värdefulla bolaget har, sitt eget fibernät som de byggt upp under många många år internationellt.

Ett helt felaktigt beslut rent ekonomiskt för Telia i förlängningen att sälja en sådan fin tillgång.

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Man kan ju hoppas att Telia får stora GDPR böter för detta

Som kunderna sedan får betala...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hade vi varit USA hade hade dom fått en multilawsuit(?) på sig fortare än dom hade sagt Ö.
Men vi svenskar knyter näven i fickan och muttrar lite. :/

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiendedräparen:

Lust att utveckla ditt svar?

Permalänk
Medlem

Är advokatbyrån dömd i domstol eller är det SweClockers som själva bestämt att det handlar om utpressning?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Är advokatbyrån dömd i domstol eller är det SweClockers som själva bestämt att det handlar om utpressning?

I första stycket i artikeln står det något om Njord Law Firm. Det var en stor skandal nyligen då det visade sig att den advokatbyrån skickat ut kravbrev till folk i Danmark utan att advokatbyrån innehade rättigheterna till filmerna. Jag är dock inte säker på om advokatbyrån har dömts för något ännu eller om brottsutredningen fortfarande pågår eller om åtal har väckts men rättegång inte ännu hållits. Jag gissar att detta inte klassas som utpressning. Har advokatbyrån brutit mot någon lag, är det förmodligen ett annat brott de gjort sig skyldiga till.

I andra stycket i artikeln står det att det var en annan advokatbyrå, Next Advokater, som fått listan på 55 namn. Därför undrar jag varför Njord Law Firm överhuvudtaget nämns i artikeln eftersom detta bara förvirrar.

Jag funderar på om den felaktiga utlämningen av uppgifter helt enkelt kan bero på ett misstag från Telias sida. För ett tag sedan länkade någon till en dom om uppgiftsutlämning. Domen handlade om flera olika filmer och en massa IP-adresser. Domstolen sade att Telia inte skulle lämna ut uppgifter om en av filmerna. Däremot skulle Telia lämna ut uppgifter om de övriga filmerna. I en sådan situation kanske vissa uppgifter om den sista filmen råkar slinka med av misstag om Telias anställda inte tittar tillräckligt noga. Har domen dessutom överklagats och tingsrätten och hovrätten sagt olika saker finns det extra risk för misstag och förvirring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

I lagens mening, ja.
Men i allmänhetens ögon är det nog mer så att ifall du HAR begått ett brott (oavsett om du ertappats och dömts eller ej) så är du en brottsling.
Ifall jag VET att nån har varit och stulit min gräsklippare, och har vederbörande på film, men rätten avvisar bevismaterialet med hänvisning till att jag inte hade tillstånd till att ha kamera eller nån annan teknikalitet, så ändrar det ju inte min uppfattning om att vederbörande faktiskt stulit min gräsklippare och därmed är en brottsling, oavsett vad rätten säger rent objektivt.

Annars kan man ju lika gärna göra precis vad man vill, "det är inte olagligt förrän du blir tagen" som min äldre generation släktingar brukade säga.

I Sverige råder fri bevisprövning, dvs det spelar ingen roll om beviset togs fram på laglig väg eller ej. Din film kan absolut användas för att döma tjuven, däremot kan du även själv hamna i domstol i ett separat ärende eftersom du bevisligen filmat utan tillstånd.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av deppan:

I Sverige råder fri bevisprövning, dvs det spelar ingen roll om beviset togs fram på laglig väg eller ej. Din film kan absolut användas för att döma tjuven, däremot kan du även själv hamna i domstol i ett separat ärende eftersom du bevisligen filmat utan tillstånd.

Fine, det var ett exempel. Min poäng var, att även om tjuven går fri pga en teknikalitet så ändrar det ju inte min uppfattning om dennes skuld.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag fick svar på mitt interna ärende idag angående detta.

"Telia svarar inte på dessa uppgifter". Ganska väntat men ugh.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag fick svar på mitt interna ärende idag angående detta.

"Telia svarar inte på dessa uppgifter". Ganska väntat men ugh.

Om en kund lägger in ett ärende om att få ut alla hanterade uppgifter med stöd av GDPR, hade då Telia medvetet undanhållit de tillfällen kundens uppgifter hanterats för att skicka vidare till de här "advokatbyråerna"?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Om en kund lägger in ett ärende om att få ut alla hanterade uppgifter med stöd av GDPR, hade då Telia medvetet undanhållit de tillfällen kundens uppgifter hanterats för att skicka vidare till de här "advokatbyråerna"?

Absolut värt ett försök, även om GDPR har en hel del undantag om vilken information man kan få ut vad jag förstår.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Absolut värt ett försök, även om GDPR har en hel del undantag om vilken information man kan få ut vad jag förstår.

Well, "tyvärr" är jag inte bredbandskund hos Telia för tillfället, så misstänker att jag inte skulle få ut speciellt mycket personligen. Nån annan kanske kan testa?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield