Nvidia har inte levererat Geforce RTX 3060 Ti på flera månader

Permalänk
Melding Plague

Nvidia har inte levererat Geforce RTX 3060 Ti på flera månader

Leveranserna av Geforce RTX 3060 Ti har praktiskt taget uteblivit sedan lanseringsdagen i början av december förra året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt smutsig taktik från Nvidia.

Permalänk
Avstängd

Jag fundera hur de då kan visa så otroligt bra resultat ändå om de inte kan leverera produkter. Känns som att när de väl kommer börja kunna leverera kort så kommer de visa ruskigt dåliga siffror då inkomsterna redan är inrapporterade utan att lyckas leverera kort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

högre yields?

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag fundera hur de då kan visa så otroligt bra resultat ändå om de inte kan leverera produkter. Känns som att när de väl kommer börja kunna leverera kort så kommer de visa ruskigt dåliga siffror då inkomsterna redan är inrapporterade utan att lyckas leverera kort.

Klart som fan dom levererar chip.
Alltså mängden foliehattar här...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Redogör gärna.

Citerar: "Varför Nvidia valt att inte leverera några Geforce RTX 3060 Ti framgår inte, men en teori är att de prioriterar grafikkretsarna till produkter med högre marginaler."

Du missade kanske ordet teori eller?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

När mining har gått över, så kommer både AMD, Nvidia krypa till gamers och försöker hitta någon billig ursäkt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

De levererar i mängder. Bara inte till dig eller mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Yes, de levererar men intressant att just 3060Ti uteblivit så pass mycket.

Men ja, 3070 fanns ju i bra lger ett tag, hade polare som velade i någon vecka innan de köpte och ändå fick bra pris. Även 3060 fanns ju i lager i flera dagar, och 3090 fanns ju i lager på mpmgs ställen i flera modeller under en lång period.

Skrivet av _niko_:

Redogör gärna.

Citerar: "Varför Nvidia valt att inte leverera några Geforce RTX 3060 Ti framgår inte, men en teori är att de prioriterar grafikkretsarna till produkter med högre marginaler."

Du missade kanske ordet teori eller?

Fast även om de säger att det bara är en teori så är det ju tydligt i och med att 3060Ti inte levererats till ÅF att de inte prioriterats..

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Det är högre marginal på 3070 - Det är dock väldigt konstigt när man ser random miner på youtube flasha sina 10-15 helt nya 3070 kort .Att man tillverkar 3070 ti trots att många av dom som beställde sitt 3070 på lanserings dagen fortfarande inte fått kortet är rent ut sagt förjävligt . Vi får se AMD börjar få ordning på sitt lagersaldo prollarna är i lager hela tiden nu och 6700 xt skickas till butiker i en allt högre volym . Kommer 6700-6800 xt i lager är det nog öppet mål för AMD . När man sen har kunden är det lättare att behålla hen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Skrivet av exroz:

De levererar i mängder. Bara inte till dig eller mig.

Det tror jag säkert men om ett företag får in en order på säg 3000 GPU:er så tar de också in pengar för dessa, kan de sen bara leverera 1500 st den månaden så kommer utgiften för att leverera ytterligare 1500 st nästa månad som de då redan fått betalt för. Ligger dessa månader precis mellan två rapporter så kan det bli en nedgång då färre pengar och beställningar kommer in.

Så länge man har samma fart hela tiden så är det kanske inte så farligt men då vi har många här på forumet som beställt för länge sen så har de en stor backlog.

Siffrorna är bara exempel då de givetvis får ordrar på fler än 3000 st.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Administrativ avgift

Nu kommer jag här och antagligen är lite verklighetsbaserad men troligtvis går alla dessa 3060/3060ti kort till diverse OEM´s som förbokat korten med hårda avtal mot tillverkarna. Jag tror att det är förskrivna avtal och sedan får konsumentmarknaden resterna även om vi såklart skulle generera mer pengar men antar att vitena som nvidia har på sig om de inte levererar skulle ge mer minus.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Netonnet säljer färdigbyggda datorer med 3060Ti:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Rätt troligt att de på grund av efterfrågan prioriterar produktion av de dyrare modellerna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

2 minuter efter launch la jag en beställning åt min lillebror på Webhallen. Fick ett mail om att mitt kort var redo att hämta men när jag åkte dit fick jag höra något i stil med "du ligger 10a i kön och vi har bara 3 på hyllan". Fick åka hem tomhänt med andra ord.

Efter det har jag vid flera tillfällen fått höra att grafikkorten är på väg och att jag ligger först i kön på just detta kort. Men har inte hört något nu på flera månader. Senast jag ringde fick jag höra att det preliminärt blir i höst.

Älskart

Permalänk
Medlem

Om det inte kommit flera kort sedan lansering, hur kan då Steam Survey ligga på 0.39% för 3060Ti? Känns ju otroligt om de hade så många kort till lansering, och det har ju ökat per månad.

Fun fact: 3080 har gått om 2080 i senaste survey.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

MeN dEt TiLLvErKaS jU iNgA 3o8o FöR jAg HaR iNtE sEtT dEm

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Om det inte kommit flera kort sedan lansering, hur kan då Steam Survey ligga på 0.39% för 3060Ti? Känns ju otroligt om de hade så många kort till lansering, och det har ju ökat per månad.

Miningfarmar med steam installerat vetty

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Var förvånad över hur bra priserna var, insåg sen att länken var en b2b dvs ej moms

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

20 serien floppade så inte konstigt alls.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Nvidia tillverkar och levererar 3060 ti för fullt, men inte till distributörer och återförsäljare, utan till de OEM tillverkare som köper hundra och tusentals på ett bräde, likaså till vissa scalpers som kan köpa stora volymer, vill man ha en dator med 3060ti eller bättre kort, var god välj märkesburk eller var utan......

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Inte ofta man hoppas på dålig yield men.. Jag vill ha mitt kort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har gett upp allt hopp om RTX 3000-serien. Alla modeller är slut överallt, och om det kommer in på lager så kostar det dubbelt så mycket än rek pris. Nu väntar jag i stället på 4000-serien, och om inte det så 5000-serien, alternativt ett kort från AMD, men även där måste priserna gå ner rejält för att vara intressant.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

ja jag var förvånad när de visade upp 3000-serien och den hade väldigt bra priser, borde ha förstått att det bara var en rökridå för att sedan mjölka allt vad de orkar.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Vad är det som är smutsigt? Fullt rimligt att prioritera leveranser av de mest lönsamma korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

.Att man tillverkar 3070 ti trots att många av dom som beställde sitt 3070 på lanserings dagen fortfarande inte fått kortet är rent ut sagt förjävligt .

Jag själv beställde 10dec och hade kortet den 23 december.
Det vill säga jag köpte kortet över en månad efter lansering.
Så låter konstigt att någon 7 månader senare inte fått sitt kort än. Måste varit en udda modell?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag själv beställde 10dec och hade kortet den 23 december.
Det vill säga jag köpte kortet över en månad efter lansering.
Så låter konstigt att någon 7 månader senare inte fått sitt kort än. Måste varit en udda modell?

Räcker och gå in på pro shop och titta efter själv .Tror snarare att det handlar om tusentals bara i Sverige. Gäller många modeller .Priset var anorlunda en rikrig skitstorm är vad det är .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Räcker och gå in på pro shop och titta efter själv .Tror snarare att det handlar om tusentals bara i Sverige. Gäller många modeller .Priset var anorlunda en rikrig skitstorm är vad det är .

Fast knappast Nvidias fel då.
Säg att någon beställde 3070 tuf gaming icke oc variant och sen har asus lagt all krut på oc modellen.

Oavsett så borde man sålt mängder med rtx3070, för har lite svårt att få ihop hur den kunde hamna på 16e plats i steams survey annars. En bit framför kort som rtx2080ti och rx5700xt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har en misstanke om att nvidias vinster hänger ihop med att de höjt priserna på sina grafikkort ordentligt för senaste grafikkortsserien.
Nu vet jag inte vad nvidia har för marginaler. Misstänker att de redan är rätt stora men jag tänkte ge ett exempel kring det här med att vinsterna kan dra iväg mycket även om slutpriser inte påverkas lika mycket.

Säg att nvidia utvecklar ett grafikkort och säljer det för 1000 dollar. De första $900 är investeringar av alla slag för att kortet ska bli till. Vinsten ligger i de sista $100.
Om nvidia höjer sina priser med $100 till så att de kostar 1100 dollars så har priset på kortet gått upp med 10%.
Vinsten däremot - den har gått från 100 till 200. Det är alltså en 100procentig ökning av vinsten att lägga på 10% på slutpriset. I det här exemplet såklart!
Och tittar vi på prisutvecklingen för nvidias grafikkort så har de också höjt priserna för 3000-serien. En hel del dessutom!

Det finns ungefär en miljon faktorer till att ta hänsyn till här. Produktionskostnader kan ju också öka exempelvis. Och hur priskänsliga kunder är spelar stor roll. Yadda yadda.
Poängen är att det går att öka på vinsterna mycket mer än slutpriserna med justeringar - bara kunderna är med på att betala mer.
Sedan vet vi inte riktigt hur många kort nvidia fått ut i år jämför med samma period förra året va (eller jag vet inte iaf). Möjligheten är ju att de fått ut lika många i år som förra året (kombinerat med högre marginaler då) - men att efterfrågan är kopiöst mycket större.
Det är gissningar och antaganden från mitt håll ska tilläggas ;).

Skrivet av Stefflo:

Det tror jag säkert men om ett företag får in en order på säg 3000 GPU:er så tar de också in pengar för dessa, kan de sen bara leverera 1500 st den månaden så kommer utgiften för att leverera ytterligare 1500 st nästa månad som de då redan fått betalt för. Ligger dessa månader precis mellan två rapporter så kan det bli en nedgång då färre pengar och beställningar kommer in.

Så länge man har samma fart hela tiden så är det kanske inte så farligt men då vi har många här på forumet som beställt för länge sen så har de en stor backlog.

Siffrorna är bara exempel då de givetvis får ordrar på fler än 3000 st.

Mjaa. Ja. Jag vågar varken säga bu eller bä i hur det faktiskt ligger till. Vad jag vet är att det kan vara känsligt att ta betalt innan något levererats när det kommer till business to business.
Frågan är hur myket förskottsbetalning återförsäljarna ens kan erbjuda. Jag tror inte de har ekonomisk buffert att ligga ute med betalningar för varor de inte kan skeppa vidare i hur stor utsträckning som helst.
Samtidigt vill kanske inte nvidia skicka kort om de inte får in pengar.
Det är möjligt att hämtat in en massa pengar för kort de inte har levererat. Det kan alltså vara precis som du säger. Men det är också möjligt att affärerna inte går till på det sättet för grafikkort. Att nvidia inte får betalt vid orderläggning utan vid faktisk leverans. Om så är fallet så beror vinsterna rimligen på att nvidia faktiskt gör bra vinst just nu.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Beställde mitt 3060 ti från Elgiganten 5 januari, skulle komma in i lager 12 januari, men hade kortet i handen redan 9 januari.

Hade väl tur, eller så var det inte sån efterfrågan på det lilla kortet (PNY GeForce RTX 3060 Ti Gaming Revel Epic-X) jag behövde till ITX-bygget.