Permalänk
Medlem

Streama Fotbolls-EM i 4k?

Finns det någon streamingtjänst som kommer sända sommarens fotbolls-em i 4k?

Eller bara något sätt att se det i 4k...

I Sverige kommer TV4 och SVT sända det, men de har inte 4K. Har sökt men inte lyckats hitta någon som erbjuder det. (Behöver inte vara svensk tjänst).

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem

Jag hittade att C More har ett paket som heter Premium Plus. De kommer sända fotbolls EM i UHD kvalitet!

Jippi!

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem

Har letat efter samma sak, främst eftersom de matcher som SVT sänder inte sänds i 4K via C More. Om någon vet andra vägar till 4k så posta gärna!

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Har letat efter samma sak, främst eftersom de matcher som SVT sänder inte sänds i 4K via C More. Om någon vet andra vägar till 4k så posta gärna!

Några hade kommenterat på SVT Sport Facebook inlägg om SVT kommer att sända deras matcher i 4K som CMore, SVT's enda svar var

"Hej! Tanken är att alla våra matcher ska gå i UHD 1080p 50. Kan vara så att det vid ett par tillfällen när det går parallella matcher bara är en av dem som går i UHD och den andra i HD /SVT Sport"

Som några andra användare svarat var SVT svar förvirrande samt att SVT inte förtydligade deras svar.

Som jag förstår det är att alla matcher ska gå i UHD men att vid olika tillfällen kan vid parallella matcher bara en av de gå i UHD.

Vad vi vet konkret om EM UHD sändningar är att CMore kommer att sända alla matcherna i UHD dock endast via deras egna streaming plattform(jag skulle tro att de sänder UHD via Telia också) och inte via andra plattformar som erbjuder CMore som e.x. Allente och ComHem(Tele2) även om de är villiga att sända i UHD se: Allente svar om EM i UHD.

Dock delar SVT och CMore rättigheterna för EM sändningarna vilket gör att SVT har rättigheterna för UHD strömmarna men vaf jag vet har de aldrig haft UHD i varken SVT Play eller via tv kanalerna.

Permalänk

Att tilläga är att med via pirat sidor kan man strömma CMore's utbud dock har de varit i mycket låg kvalite, runt 480p skulle jag säga men det var minst över ett år sen jag såg CMore via pirat sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinecraftWotblitz:

"Hej! Tanken är att alla våra matcher ska gå i UHD 1080p 50. Kan vara så att det vid ett par tillfällen när det går parallella matcher bara är en av dem som går i UHD och den andra i HD /SVT Sport"

SVT hittat på egen definition av vad UHD är? Det svaret var ju ett stolpskott utan dess like.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

SVT hittat på egen definition av vad UHD är? Det svaret var ju ett stolpskott utan dess like.

Jag vet inte vad de tänkte när de skrev UHD 1080p 50 och sedan UHD och den andra i HD.

Permalänk

Jag frågade Allente om SVT sänder in 4K de sa nej endast CMore ska sända 4K och då endast via deras egna platform.

Se: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=281631&p=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asce:

Jag hittade att C More har ett paket som heter Premium Plus. De kommer sända fotbolls EM i UHD kvalitet!

Jippi!

Tack för tipset! Blev ett köp direkt ska dock endast kolla på EM och sen säga upp detta

Permalänk
Medlem

Äeh fy #@$ vad dålig bildkvalité det är på "vanliga" abonnemanget. Det är så kraftigt komprimerad video att det knappt borde få kallas HD kvalitet. Valde mellan det vanliga och UHD paketet men prisskillnaden för att endast få utvalda matchen i UHD tyckte jag omotiverad.

Ja, jag är snål...

Permalänk

Är det någon mer som försöker spela se Italien - Turkiet i UHD?

Jag har betalat för det största abbonemanget och har fått besked från supporten från Cmore att man ska kunna få UHD om man castar till den inbyggda Chromecasten i en Nvidia Shield TV. Men inte fasen funkar det...

Tillägg: Märkte nu att UHD hade en separat stream och nu funkar det till och med att kolla direkt från Cmore-appen på min Nvidia Shield, fint som snus!

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mongroovy:

Är det någon mer som försöker spela se Italien - Turkiet i UHD?

Jag har betalat för det största abbonemanget och har fått besked från supporten från Cmore att man ska kunna få UHD om man castar till den inbyggda Chromecasten i en Nvidia Shield TV. Men inte fasen funkar det...

Tillägg: Märkte nu att UHD hade en separat stream och nu funkar det till och med att kolla direkt från Cmore-appen på min Nvidia Shield, fint som snus!

Åhå, det missade jag helt igår. Använder också Shield och var lätt besviken

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem

Cmore hade enorma problem med sin UHD sändning igår, Italien - Turkiet-matchen. Bildstörningar utan dess like, samt att streamen stannade upp hela tiden så man fick starta om den. Till sist verkade de ge upp och sände den bara i vanlig kvalitet på UHD-kanalen.

Hoppas de fixar detta idag. 500 spänn har man betalt för något som inte ens funkar!

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk

När jag precis hittade rätt stream så var bilden lite skev, mittendelen var liksom förskjuten jämfört med resten av bilden.
Det löste sig efter en kort stund dock och efter det rullade det på resten av matchen, jag behövde aldrig starta om och jag tyckte att det såg riktigt skarpt ut även om jag inte skulle kunna svära på om det var UHD eller inte.

Vad för enhet använde du?

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre att man fokuserar på att sända i bra kvalitet.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mongroovy:

När jag precis hittade rätt stream så var bilden lite skev, mittendelen var liksom förskjuten jämfört med resten av bilden.
Det löste sig efter en kort stund dock och efter det rullade det på resten av matchen, jag behövde aldrig starta om och jag tyckte att det såg riktigt skarpt ut även om jag inte skulle kunna svära på om det var UHD eller inte.

Vad för enhet använde du?

Enheten är en 4K samsung qled TV.

Väldigt många rapporterade samma bildfel. Men det med att bilden helt frös så man fick ladda om, det vet jag inte om det bara var jag. Men på min 100/100 anslutning kom jag upp i 94 mbit/s enligt bredbandskollen, så den var stabil. Aldrig behövt ladda om andra streamar än just denna.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem

Det är ett förbannat skämt. Välkommen till 2021, vi har krängt högupplösta tv-apparater och utrustning i fler år än jag minns, men innehållsleverantörerna kan fortfarande knappt få ut nått bättre än 720/1080p

Sydkorea verkar ju ha fattat det hela lite bättre, t ex
https://www.smh.com.au/technology/television-seoul-picks-qual...

Permalänk
Skrivet av Asce:

Enheten är en 4K samsung qled TV.

Väldigt många rapporterade samma bildfel. Men det med att bilden helt frös så man fick ladda om, det vet jag inte om det bara var jag. Men på min 100/100 anslutning kom jag upp i 94 mbit/s enligt bredbandskollen, så den var stabil. Aldrig behövt ladda om andra streamar än just denna.

Men Cmore skriver ju tydligt att endast Apple TV 4K och Chromecast Ultra funkar med UHD.

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Skrivet av Hybe:

Jag ser hellre att man fokuserar på att sända i bra kvalitet.

Vad är din definition av bra kvalitet då?

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hybe:

Jag ser hellre att man fokuserar på att sända i bra kvalitet.

Du menar att 4K inte är tillräckligt eller?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du menar att 4K inte är tillräckligt eller?

Jag vet inte vad personen syftade på men bara för att det är 4K så betyder det inte att kvaliteten är bra. Numera är det förhoppningsvis inte så vanligt men jag har varit med om ett par gånger då 1080 sett bättre ut för att 4K var fullkomligt sönderkomprimerad. Men 4K låter ju bättre än FHD så det säljer säkert lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du menar att 4K inte är tillräckligt eller?

4K är en upplösning inte ett riktmärke för hög bildkvalitet.

Oavsett "brukar" ju 4K strömmar gå hand i hand med en högre bitström med lägre komprimeringsartifakter men det är ju definitivt ff inte ett mått på bildkvalitet.

1080p vs 4K med samma bitrate och codec, vad ser bäst ut ?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

BBC sänder i 4k HLG HDR. Kräver lite på pill med DNS och att man har en smart tv som stödjer det.

Permalänk
Skrivet av Hybe:

4K är en upplösning inte ett riktmärke för hög bildkvalitet.

Oavsett "brukar" ju 4K strömmar gå hand i hand med en högre bitström med lägre komprimeringsartifakter men det är ju definitivt ff inte ett mått på bildkvalitet.

1080p vs 4K med samma bitrate och codec, vad ser bäst ut ?

I det här fallet är Cmore:s 4k avsevärt bättre än deras vanliga stream, som jag förmodar är 1080p.

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mongroovy:

I det här fallet är Cmore:s 4k avsevärt bättre än deras vanliga stream, som jag förmodar är 1080p.

joo, men också avsevärt mycket högre bitrate på 4K sändningen.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Helv... Vad dålig kvalitet det är på SVT. Kan inte ens vara 720p???

Finns det någon utländsk tjänst som är enkel att komma åt? Ser ju knappt bollen på denna skiten och spelare som är i solområde ska vi inte prata om.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Helv... Vad dålig kvalitet det är på SVT. Kan inte ens vara 720p???

Finns det någon utländsk tjänst som är enkel att komma åt? Ser ju knappt bollen på denna skiten och spelare som är i solområde ska vi inte prata om.

På min sändning är det inga problem alls o se bollen, däremot är det svårt o se i solområdet, men det har väl mer att det är rakt i solen, än upplösning? Hos mig är det inga problem med kvalitén på sändningen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Helv... Vad dålig kvalitet det är på SVT. Kan inte ens vara 720p??

Det är 720p men komprimerad bild, därav resultatet. Lossless 720p hade sett fantastiskt ut. Det är då bra mycket bättre bild på SVT än på C more tycker jag dessutom.

Skrivet av jnsson:

På min sändning är det inga problem alls o se bollen, däremot är det svårt o se i solområdet, men det har väl mer att det är rakt i solen, än upplösning? Hos mig är det inga problem med kvalitén på sändningen

Att du ser bollen kan väl knappast ses som ett bra mått på hur bra bildkvalitén är. Det hade du gjort även i en svartvit sändning för 50 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Det är 720p men komprimerad bild, därav resultatet. Lossless 720p hade sett fantastiskt ut. Det är då bra mycket bättre bild på SVT än på C more tycker jag dessutom.

Att du ser bollen kan väl knappast ses som ett bra mått på hur bra bildkvalitén är. Det hade du gjort även i en svartvit sändning för 50 år sedan.

Jag tycker iallafall verkligen inte det är dålig kvalité hos mig. Lika bra på SVTPlay, som när jag ser på vanlig TV för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tycker iallafall verkligen inte det är dålig kvalité hos mig. Lika bra på SVTPlay, som när jag ser på vanlig TV för mig

Du får alltså bättre kvalitet än ovan nämnda komprimerade 720p? Hur går du tillväga?

Sedan förstår jag att alla inte ser skillnad i kvalitet. Min flickvän kunde inte bry sig mindre och verkar inte se någon skillnad heller. Du faller nog in i den kategorin helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA