Nybyggd dator - det första du installerar

Permalänk
Testpilot

Detta är mer eller mindre allt jag installerar när jag formaterat en egen privat maskin. Listat i ordningen det sker mer eller mindre, variation på sluttampen kan ske beroende på vad som ska spelas

  • Moderkortsdrivrutiner

  • Grafikkortsdrivrutiner

  • Windows Updates

  • Ljudkortsdrivare

  • Ninite (bocka i allt du tycker är viktigt - Webbläsare, Notepad++, RevoUninstaller o.s.v.)

  • MSI Afterburner + RivaTuner

  • Spotify desktop

  • Peace APO + GUI

  • Zoom

  • Office 365

  • Adobe Master Suite

  • HWMonitor

  • AIDA64

  • Discord

  • Steam

  • Xbox Game Pass

  • EA Desktop / Origin

  • EPIC Launcher

  • Battle.net

  • 3.e parts launchers som League of Legends mm

  • Bluestacks

Är en hel del saker hehe... Tar mig ungefär 3 – 4 timmar att slutföra på en 500/500 lina, då inte inräknat eventuella spel som laddas ner i respektive launcher.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Opera.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Borde väl va Open-Shell tror jag, så Windows går att använda

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

1. Chrome
2. Adobe creative cloud
3. Photoshop
4. Premiere Pro
5. Auroa hdr och luminar
6. Steam, epic, gog galaxy 2.0 och xbox game pass for pc.
7. 7zip

Permalänk
Medlem

Slutade med Chrome efter testat senaste versionen av Edge. Kommer aldrig gå tillbaka!

Det första jag installerar är:

  1. Alla uppdateringar till Windows

  2. Antivirusprogram

  3. MS Office + Project

  4. Adobe Suite

  5. Affinity Suite

  6. Winrar

  7. VLC

  8. Sist skapar jag en färsk image av installationsdisken. Därefter installerar jag allt annat så som spel och andra program

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Nån wäbbläsare, typ Firefox.

Sen allt annat vid behov, men det varierar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cronix91:

Konstigt att ingen har nämnt chocolatey..
Installerar choco, sen har jag ett txt dokument där jag har sparat ner alla program jag behöver. Så de ser typ ut så här:

choco install nvidia-display-driver
choco install amd-ryzen-chipset

choco install vlc teamviewer9 nordvpn rufus discord qbittorrent telegram filezilla lightshot nordvpn cryptomator jre8 flutter steam-client notepadplusplus sumatrapdf firefox-beta --pre megasync --ignore-checksums

Sen för att uppdatera alla program så skriver jag bara

choco upgrade all -y

https://chocolatey.org/

najs tips!
Märkte dock att vissa är utdaterade?
tex choco install amd-ryzen-chipset är 2.13.27.501 som släpptes i februari....
medans från deras hemsida får man 2.17.25.506 som släpptes i juni...

Ifall det var uppdaterade installationer hade detta varit ett givet val, men gillar att ha saker up-to-date!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har du licens? Enda verifierade människan med licens i världen sägs vara LGR.
https://www.youtube.com/watch?v=o7W6hv4kcvg

Jag har en egen köpt WinRAR licens, den är säkert 20 år gammal nu. Andra egna licenser jag har till gammal progamvara; mIRC, Fraps, FlashFXP.

Permalänk
Medlem

Nödvändiga drivrutiner
openRGB för RGB kontroll utan bloat
Steam
chrome
discord
iracing

Sen behöver jag inge mer

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Operativsystemet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Firefox, Steam och alla mina Adobe-program!

Permalänk
Medlem

Fläktstyrning av passande sort.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Någon Linux dist!

Permalänk
Medlem

O&O Shutup10
Windows Firewall Control
Firefox
7-zip
Veracrypt
Affinity Photo
Affinity Designer
Ocenaudio
Handbrake
Teracopy
Notepad++
Everything (vettig sökning i Windows på allt som finns på hårddiskarna)
Bitwarden
MPV
Resonic Pro
Lively Wallpaper
TaskbarX

Permalänk
Medlem

Ubuntu Mate, men jag är öppen för att prova andra.Linux-distributioner eller Unix/liknande OS.

GNOME går bort.
Om jag skulle köra MS Windows på min primära desktop-PC så skulle jag göra det i en virtuell maskin. Och från snapshots av operativsystemet så att jag alltid kan backa från Microsofts "uppdateringar".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Chrome, Winamp, MPC-HC, Cubase, µtorrent, Cool Edit, paint.net, Daemon tools.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Första jag gör är att sätta de rätta inställningarna i BIOS och ändra fläktkurvan, fixa raid diskar osv, första mjukvaran utöver det är ett Windows, Microsoft Edge, Apple Music/Spotify, F-Secure, övervakningsprogram och sedan kommer resten i form av photoshop, lightroom, och sist något trevligt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Chrome, Winamp, MPC-HC, Cubase, µtorrent, Cool Edit, paint.net, Daemon tools.

Jäklar, WinAmp, måste varit 15 år sedan jag använde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jäklar, WinAmp, måste varit 15 år sedan jag använde det.

It really whips the llamas ass!

Permalänk
Medlem

gpm, build-essentials, dvtm, vlc-nox, cmus, green, elinks2, fbterm, weechat-curses, wicd-curses, midnight commander, feh och htop, unp, p7zip-full, unrar, bzip2.

saknades lite.
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Firefox (+ ublock origin)
sen drivrutiner
Steam
VLC (fast gått över till k-lite codec pack, innan var det cccp codec pack medans den var aktuell.)
Tixati (bittorrent)
GOG Galaxy
senare kommer
Amazon Kindle for PC, pc program för e-böcker.
Irfanview
Winrar
Foobar2000

Spotify har jag avsvurit mig.

Sen är det fritt fram att ha tråkigt :c

Permalänk
Medlem
Skrivet av cronix91:

Konstigt att ingen har nämnt chocolatey..
Installerar choco, sen har jag ett txt dokument där jag har sparat ner alla program jag behöver. Så de ser typ ut så här:

choco install nvidia-display-driver
choco install amd-ryzen-chipset

choco install vlc teamviewer9 nordvpn rufus discord qbittorrent telegram filezilla lightshot nordvpn cryptomator jre8 flutter steam-client notepadplusplus sumatrapdf firefox-beta --pre megasync --ignore-checksums

Sen för att uppdatera alla program så skriver jag bara

choco upgrade all -y

https://chocolatey.org/

Håller med, Chocolatey först, resten är ju mest choco install kommando. Kan dock ändra sig rätt snabbt om winget blir bra.
I övrigt så är det Bitwarden för att hämta alla login/password/licenser.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Smart med program och sådant som installerar massa program åt gången, men jag tycker det är kul att ladda ner och installera

  1. Kör med nya Edge eller laddar ner en webbläsare beroende på vilken webbläsarperiod jag är i

  2. Sedan drivrutiner

  3. Plugin till webbläsaren, ublock, m.m.

  4. Directory Opus - Självklart! Använder aldrig Windows egna alls sedan många år bakåt

  5. Stänga av de flesta inställningar, men sist körde jag privatezilla också för att rensa

  6. Onedrive (config bara)

Sedan kör jag på med i slumpad ordning

  • Infanview - Superbra bildvisare

  • Spotify

  • Discord

  • Vs Code

  • Rainmeter

  • 7-zip

  • Huetro - Enda Windows"appen" jag har. Styr Philips Hue

  • Thunderbird

  • Powertoys

  • Msi Afterburner

  • Syncfolders - Superbra program för backup eller sync av mappar och filer.

  • Office 365

Sedan med tiden växer antal program, tycker om att testa program så det blir många installationer och avinstallationer.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Windows?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Windows?
Annars chrome

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Total commander
Notepad++

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Tror att cinema 4D studio alltid har varit först i snart 15 år. Håller mig borta från allt som heter google så inge chrome på mina maskiner. Sen kommer Fusion (stand alone) därefter Resolve. Övergav adobe web premium suiten (den som faktiskt gick att köpa) här om året till förmån affinity suiten. När alla basprogram är på plats så diverse pluggar för ”allt”. Avinstallerar allt krimskrams jag kan (har kunskap att avinstallera)

Visa signatur

/925

Intel 8700|32Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

-Nvidias proprietära drivar, brukar inte gå så bra med nouveau.
-kitty samt ett tema
-telegram och skype*
-vs code samt teman o andra miljövariabler
-rapid photo downloader
-darktable
-flac, atomicParsley, fdkaac
-steam.

*mellan snap och flatpak och officiella repos har man det mesta man saknat

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Total Commander, eset nod32 och mIRC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

najs tips!
Märkte dock att vissa är utdaterade?
tex choco install amd-ryzen-chipset är 2.13.27.501 som släpptes i februari....
medans från deras hemsida får man 2.17.25.506 som släpptes i juni...

Ifall det var uppdaterade installationer hade detta varit ett givet val, men gillar att ha saker up-to-date!

Ja, grejen är det att choco är community drivet så vissa grejer kan ta lite extra tid. Men oftast kommer updates fort in i choco. Värt att vänta en dag eller 2 extra. Men tex drivare så kanske man vill köra direkt, spelar roll hur viktigt drivare är för just dig.