Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Skrivet av flashen:

Du kanske menade Classic Shell? Jag lägger till OldNewExplorer och 7+ Taskbar också

Nope.
Open Shell är Classic Shell, fast "forkad", och uppdateras vilket inte Classic Shell görs längre.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av Lusekofte:

Varför har dom beslutat att göra ett Windows 11 då? Efter att ha stoltserat med att Win10 blir sista som de bara skall bygga vidare på i all oändlighet. Ebb i kassan? Har de kört fast med Windows 10 och kan inte patcha det längre? Blev det ohållbart med alla delversioner som folk sitter på?

De anser kanske att det blev enklare att börja på ny kula istället för att t.ex. samla allt under 1 kontrollpanel i Windows 10, som de fortfarande inte lyckats med. När 10 släpptes var ju MS så pass angelägna om att folk skulle uppgradera så att de erbjöd det kostnadsfritt. Kanske får vi se samma sak igen, som goodwill om inte annat? Det finns säkert en och annan som hoppade på 10:an tack vare att MS påstod att det skulle bli det sista.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Äntligen något konkret istället för enbart spekulationer.

Det nya utseendet tycker jag inte känns särskilt "Windows" rent spontant, men det ser ju inte dåligt ut så det kan nog funka.

Sedan är ju den viktigare frågan vad som är nytt i övrigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En turkisk? streamar Windows 11. Bara stäng av ljudet.
https://www.youtube.com/watch?v=PuxI8xS10ro

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Vid det här laget skiter jag lite i vilken stil dom går på så länge dom håller sig till en stil. Windows 10 är så schizofrent så att man blir mörkrädd. Ibland undrar man lite vad dom sysslar med på Microsoft, är lite som med alla små märkliga ändringar dom gör hip som hap, för en som driftar en större miljö med mycket GPOer så sitter man rätt ofta å kliar sig i huvet över konstiga namnbyten och ändringar från version till version. Det är som att vara konstant betatestare.

Sen hade det iof inte skadat att se ett mörkt tema där man inte använder helsvart bakgrund.

Permalänk
Medlem

Vartannat Windows brukar vara kasst, så jag antar att man inte ska ha för stora förhoppningar och hoppas på att Windows 12 kanske blir vettigt istället.

Jag ser inget behov av att byta till nytt, ifall de inte lyckats göra optimeringar som i grunden påvekar systemet så att det blir stabilare och snabbare, helst utan krav på ny hårdvara.

Orka lära om sig hur systemets funktioner som oftast ger mindre funktioner och har problem med stabilitet under en lång tid framöver.

Jag är nog mest bitter över att Windows 10 fungerar rätt bra och har svårt att se vad för förändringar som kommer vara intressanta och underlätta för mig, både som kund och administratör.
Är inte så pigg på att byta ut hårdvara heller, nu när SSD enheter ändå gett system ok prestanda för vardagsbruk.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Nope.
Open Shell är Classic Shell, fast "forkad", och uppdateras vilket inte Classic Shell görs längre.

Aha! Det låter ju toppen i så fall får kolla upp!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Vartannat Windows brukar vara kasst, så jag antar att man inte ska ha för stora förhoppningar och hoppas på att Windows 12 kanske blir vettigt istället.

Men lägg ner...det har inte varit sant innan och är fortfarande inte sant nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” -- Henry Ford

Folk vet ofta inte vad de vill ha innan de ser det, och några screenshots är knappast nog för att förmedla en helhetsbild av det uppdaterade Windows. En inte alltför vågad gissning är att detta bjuder på mer möjligheter för användaren att anpassa sitt UI, sen finns det alltid en liten klick individer som aldrig kommer bli nöjda.

Jag tror tyvärr inte att det kommer bli mer inställningar för användaren. Anpassningar och inställningar försvinner mer och mer i Windows men även i många program. Och med rätt i vissa fall, men lite tråkigt för nördar som vi är.

Citat:

Tror det kommer bli trevligt med lite uppdateringar. Man behöver inte skruva tillbaka klockan längre än till Windows 7 för att se vilka enorma framsteg som gjorts till Windows 10. Efter de första två veckorna med Windows 10 hade jag svårt att gå tillbaka använda jobbdatorn med Windows 7 (kunde inte välja OS själv), vilket kändes extremt ålderdomligt då.

Håller med dig. Windows 10 är ett bättre OS än win 7. Windows 10 har rullat på stabilt för mig sedan dag ett.

Citat:

Angående Kontrollpanelen, vi kanske har någon expert på Windows här någonstans som kan svara på om den "gamla" helt enkelt finns kvar av legacy-skäl, t.ex. för att bibehålla kompatibilitet med äldre Windows-program?

De borde ju kunna baka in den gamla Program och funktioner i nya Appar och funktioner. Så om programmen är lite old hittar de rätt ändå. kanske?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag gillar att det ser lite annorlunda ut men det är ändå så mycket Win95 skit kvar i grund o botten att det känns tråkigt ändå.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ska vi gissa på 10-20%+ gaming prestanda? Ja tack i sådana fall!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vartannat Windows brukar vara kasst, så jag antar att man inte ska ha för stora förhoppningar och hoppas på att Windows 12 kanske blir vettigt istället.

Jag ser inget behov av att byta till nytt, ifall de inte lyckats göra optimeringar som i grunden påvekar systemet så att det blir stabilare och snabbare, helst utan krav på ny hårdvara.

Orka lära om sig hur systemets funktioner som oftast ger mindre funktioner och har problem med stabilitet under en lång tid framöver.

Jag är nog mest bitter över att Windows 10 fungerar rätt bra och har svårt att se vad för förändringar som kommer vara intressanta och underlätta för mig, både som kund och administratör.
Är inte så pigg på att byta ut hårdvara heller, nu när SSD enheter ändå gett system ok prestanda för vardagsbruk.

Dom hoppade väl dessutom över Windows 9?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Jag gillar att det ser lite annorlunda ut men det är ändå så mycket Win95 skit kvar i grund o botten att det känns tråkigt ändå.

Det är väl det man får hoppas att dom löst nu. Jag förväntar mig inte för mycket dock...

Permalänk
Skrivet av flashen:

Aha! Det låter ju toppen i så fall får kolla upp!

Jag kunde importera mina Classic Shell inställningar då jag gick över till Open Shell. Funkar nog fortfarande med nuvarande version med.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fast, det där är ingen OSX-docka mer än att ikonerna är centrerade.

Det hoppas jag verkligen att det inte är påtvingat. För övrigt ser det nice ut. Hoppas det finns ett ljust tema också så vore det riktigt trevligt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vartannat Windows brukar vara kasst,

Jo, det är ju förvisso en etablerad sanning på många håll, men det brukar vara svårt att få reda på vad det "kassa" består i. Ta Windows Vista som exempel. Jag uppgraderade precis när det släpptes, och såg till att bara köpa komponenter som hade drivrutiner för Vista. I jämförelse med XP var det rena drömmen att använda, framförallt sett till alla framsteg som gjordes under huven.

Det stora problemet med Vista var nog framförallt att bakåtkompatibilitet med äldre grejer var långt ifrån självklar, och att mycket hårdvara blev oanvändbar. Det var ju långt ifrån bara Microsofts fel utan låg till stor del på alla tillverkare som struntade i att ge ut Vista-drivrutiner till prylar som släppts bara något enstaka år före Vista.

Om man inte led av hårdvarubekymmer så fick man ju i princip samma användarupplevelse som med Windows 7, fast tre år innan det släpptes.

Permalänk
Medlem

Satan vad fult.

Och jävlar var störande med startmenyn i mitten. Vem fan tyckte det var en smart idé? Hur blir det när man har en massa program öppna? Hamnar de på båda sidor då eller?

Fick lite Windows XP-vibbar av utseendet på filutforskaren.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det är väl det man får hoppas att dom löst nu. Jag förväntar mig inte för mycket dock...

Det är samma gamla Windows fortfarande där under: https://twitter.com/tomwarren/status/1404859429644914694

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Gräsligt och ser rejält touch-centric ut. Efter flera totalt misslyckade försök som bevisat för dem själva gång på gång att det är en dålig idé att försöka kila in windows på en iPad ger de sig inte utan gör ett misslyckat försök till. Kommer inte funka denna gång heller. Windows är i sin grund inte byggt för detta, spelar inte någon roll hur mycket grafiskt lull lull de lurar naiva med.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hatar det redan, ser horribelt ut

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Dom hoppade väl dessutom över Windows 9?

Windows har väl aldrig följt nåt speciellt namnschema, dom använder ju inte ens dom gamla versionsnumren längre (där Windows 2000 var 5.0, XP 5.1, Vista 6.0, 7 6.1, 8 6.2, 8.1 6.3 osv. Windows 10 var till en början kallat 10.0. Windows 10 känns väl mest som ett 6.4 egentligen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

En turkisk? streamar Windows 11. Bara stäng av ljudet.
https://www.youtube.com/watch?v=PuxI8xS10ro

Intressant, antar att det inte får länkas här men om man klickar vidare lite från hans video hittar man ganska snart vart han fick tag från ISO-filen för sin installation, verkar vara spridd på nätet nu.

- inställningar för taskbaren. Ser ut som att man kan flytta tillbaka taskbaren till vänster iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Det är samma gamla Windows fortfarande där under: https://twitter.com/tomwarren/status/1404859429644914694

Återstår att se, som sagt.

Permalänk
Medlem

Det där ser vidrigt ut. Startmeny i mitten av skärmen? Varför i hela helvete skulle nån vilja ha det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hg:

Det där ser vidrigt ut. Startmeny i mitten av skärmen? Varför i hela helvete skulle nån vilja ha det?

För att det är där man tittar mest? 😁
Nej, men man får väl hoppas att dom lärt sig och har inställningsmöjligheter för saken.

Permalänk
Avstängd

Älskar det och ser fram emot att få installera det så fort som möjligt :).

Permalänk
Medlem

Nej, tack.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Äh, ser väl okej ut. Är lite orolig att de kommer pusha Store svinhårt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Det där ser vidrigt ut. Startmeny i mitten av skärmen? Varför i hela helvete skulle nån vilja ha det?

31:9 Skärmar så vill man ha det i mitten... värdelöst att ha grejjer i kanterna sjukt drygt när skämen är 49" bred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, det är ju förvisso en etablerad sanning på många håll, men det brukar vara svårt att få reda på vad det "kassa" består i. Ta Windows Vista som exempel. Jag uppgraderade precis när det släpptes, och såg till att bara köpa komponenter som hade drivrutiner för Vista. I jämförelse med XP var det rena drömmen att använda, framförallt sett till alla framsteg som gjordes under huven.

Det stora problemet med Vista var nog framförallt att bakåtkompatibilitet med äldre grejer var långt ifrån självklar, och att mycket hårdvara blev oanvändbar. Det var ju långt ifrån bara Microsofts fel utan låg till stor del på alla tillverkare som struntade i att ge ut Vista-drivrutiner till prylar som släppts bara något enstaka år före Vista.

Om man inte led av hårdvarubekymmer så fick man ju i princip samma användarupplevelse som med Windows 7, fast tre år innan det släpptes.

Det kan vara bättre att uttrycka det som att vartannat Windows har varit lite problematiskt på ett eller annat sätt, snarare än att det varit "kasst", om man tar konsument-OS:

95 - 98 - ME - XP - Vista - 7 - 8 - 10

Sedan har problematiken varit lite olika och man kan förstås kritisera Windows 10 en hel del för bristande bestämmanderätt för användaren.