Facebook börjar visa reklam i Oculus-spel

Permalänk
Melding Plague

Facebook börjar visa reklam i Oculus-spel

Facebook vill göra Oculus-plattformen mer lönsam och inleder en testperiod med annonsering direkt i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tur man aldrig hoppade på det tåget då

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

De mesta facebook rör blir ju värre med åren, tur att det finns andra aktörer på marknaden

Tycker personligen playstation VR känns som en bättre produkt som kan vidareutvecklas på och det är mycket pga priset och enkelheten där du "bara" behöver en playstation 4 för att få det att fungera.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Blir väl ungefär samma nivå som diverse bilspel, sportspel och annat sånt. Resten av spelbranschen har inte lyckats implementera reklam i vanliga fallet utan att kunder reagerar starkt mot det, och det kommer säkert vara samma även denna gången.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Facebook är ju inte längre en sida för sociala nätverk utan för insamling av personlig information. Information som används för annonsering. Facebook är i princip en reklambyrå.

Framtiden är oculus vr som är bättre än konkurrenterna till halva priset men med överdos av reklam i spelen.

Permalänk
Medlem

Jaha där försvann oculus som alternativ för mig helt. Annonser även i BETALDA spel ..det är så man vill gråta

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Ingen är förvånad. Det kommer bara bli värre.

Det kommer vara två läger. Ett stort där reklam ingår och på så vis gör varan lite billigare.
Det andra lägret kommer förlita sig på kunder som vill betala mer för reklamfri öppen standard.

Lägret med reklam kommer alltid att ha mer pengar, annonsera mer aggressivt och ta störst marknad.
Tyvärr.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Den enda överraskningen är väl att det har tagit så lång tid för dem att börja med det här Bland det första man talade om när Facebook genomförde uppköpet var ju att de säkert skulle kasta in en massa reklam i spelen bara för att de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Facebook är ju inte längre en sida för sociala nätverk utan för insamling av personlig information. Information som används för annonsering. Facebook är i princip en reklambyrå.

Framtiden är oculus vr som är bättre än konkurrenterna till halva priset men med överdos av reklam i spelen.

Det har de alltid varit...

Permalänk
Medlem

Om alla kom överens om att aldrig någonsin klicka på reklam, på t ex Facebook och Google, så skulle företag tappa intresset att betala för reklam där. Men hur man får hela världens befolkning att komma överens om det, är ju en intressant fråga...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Sa inte Mackan att Facebook kommer aldrig ha annonser i början av karriären?
Sen fick han blodad tand och pengarkåt. Inväntar adblocker till Oculus med glädje.

Permalänk
Medlem

Samtidigt så måste du inte utsättas för detta.

Jag har sedan lanseringen av Quest 2 använt det med ett alternativt facebook konto och kopplar det trådlöst till datorn för att spela VR spel från Steam som bla Halflife Alyx.

Använder det även för att titta på VR-filmer mm direkt i headsetet.

I dessa lägen drabbas man inte alls av detta och då blir det ett väldigt prisvärt VR-headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Blir väl ungefär samma nivå som diverse bilspel, sportspel och annat sånt. Resten av spelbranschen har inte lyckats implementera reklam i vanliga fallet utan att kunder reagerar starkt mot det, och det kommer säkert vara samma även denna gången.

Man kommer kanske se reklamfinansierade reklampelare med riktad reklam i spel framöver. Det gäller nog inte bara VR-spel. Det kanske bara höjer realismen att man kan komma se kakor med inet-logotype i nästa Half-Life Alyx?

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Ingen är förvånad. Det kommer bara bli värre.

Det kommer vara två läger. Ett stort där reklam ingår och på så vis gör varan lite billigare.
Det andra lägret kommer förlita sig på kunder som vill betala mer för reklamfri öppen standard.

Lägret med reklam kommer alltid att ha mer pengar, annonsera mer aggressivt och ta störst marknad.
Tyvärr.

Tyvärr är folk i princip aldrig beredda för att betal för kvalitet och originalitet. Så länge det är billigt så struntar man om iden är stulen, produkten är tillverkad under oacceptabla förhållanden och att man måste sälja sin själv, personliga data och skonummer för att få det låga priset.
Detta är något som företag som Wish, Ali, Google och Amazon lever på.

Permalänk
Medlem

Om de gör spelen gratis och erbjuder reklam som ett alternativ för finansiering så skulle det kunna vara positivt för vissa utvecklare. Att i fallet Blaston, som är ett (förvisso billigt) spel som man redan betalat för känns det tvek. I så fall borde de som köpt Blaston kunna slippa reklamen.

Permalänk
Medlem

Snart kommer en Oculus prenumerationstjänst där man betalar 99kr/mån för att slippa reklamen. Ni hörde det här först.

Permalänk
Medlem

Rift S var ett fantastiskt VR-set men är jävligt glad att jag sålde möget. Blir nog PSVR 2022 istället.

Permalänk
Medlem

Framtiden är mycket ljus...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Om alla kom överens om att aldrig någonsin klicka på reklam, på t ex Facebook och Google, så skulle företag tappa intresset att betala för reklam där. Men hur man får hela världens befolkning att komma överens om det, är ju en intressant fråga...

.

Tyvärr inte, reklamen betalar sig inte bara genom att folk klickar, det räcker med att "märket" visar upp sig och därmed känner användaren igen det. När personen sen ska köpa nått så kommer dom välja det dom känner igen, snarare än nått okänt. Så att ingen trycker ger inte det resultat du hoppas på.

Samt då skulle facebook behöva ta ut månadskostnad för sin tjänst.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tveksam till detta.
Hoppas inte det blir störande reklam eller orelevant reklam.
Blaston är väll ett spel där reklam kan visas "naturligt" precis som i Racing-spel.
Däremot skulle det kännas väldigt fel om jag tex innan jag spelar är inne på tex rinkabyrör och sen får reklam i spelen på nån reklamskylt om rör-kopplingar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Halldin:

Om de gör spelen gratis och erbjuder reklam som ett alternativ för finansiering så skulle det kunna vara positivt för vissa utvecklare. Att i fallet Blaston, som är ett (förvisso billigt) spel som man redan betalat för känns det tvek. I så fall borde de som köpt Blaston kunna slippa reklamen.

Det är lite där jag landar också. Jag ser det som ett rimligt alternativ för spel som är gratis att spela, särskilt om utvecklare kan använda det för att delvis finansiera det. Skulle potentiellt kunna bli värdefullt för att få fler spel till VR. Men när man redan betalat för spelet känns det i mitt tycke sådär, men får väl se hur det implementeras. Vore tråkigt om det sabbar all immersion.

Permalänk
Medlem

Är någon ens förvånad över detta iom att det är Facebook? är mer förvånad över att Facebook har dröjt såpass länge med det tyvärr 😕

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Fått ut mina timmar med Rift CV1 och Rift S men sedan man kört HL Alyx känner jag att det inte riktigt finns så mycket mer. Skulle väl vara Lone Echo 2 då ettan var rätt bra men verkar ju som att det drar ut på tiden. Kommer nog inte bli något mer headset för mig men behåller Rift S om det skulle dyka upp nåt.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jaha där försvann oculus som alternativ för mig helt. Annonser även i BETALDA spel ..det är så man vill gråta

Reklam i betalspel finns på så gott som alla plattformar. De flesta sport- och racingspel har reklam.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det dröjer nog inte länge förrän vad du än spelar/tittar på bryts för en reklampaus ala youtube. Då blir det riktigt mysigt.

Permalänk
Medlem

VA? OJ vad OVÄNTAT! Varför skulle de annars ’behöva’ dela data och kräva Facebook-konto? Hoppas ingen är förvånad i alla fall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MiLeS:

Fått ut mina timmar med Rift CV1 och Rift S men sedan man kört HL Alyx känner jag att det inte riktigt finns så mycket mer. Skulle väl vara Lone Echo 2 då ettan var rätt bra men verkar ju som att det drar ut på tiden. Kommer nog inte bli något mer headset för mig men behåller Rift S om det skulle dyka upp nåt.

Finns väldigt mycket replayability i titlar som Pavlov tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Är någon ens förvånad över detta iom att det är Facebook? är mer förvånad över att Facebook har dröjt såpass länge med det tyvärr 😕

Det har väl inte dröjt så länge egentligen? De vill väl inte skrämma iväg alla direkt heller. Mjukstartat, får en massa användare, sen lägger man till reklamen när man är inbiten och inte pallar byta till andra. Klassiskt knep.

Permalänk
Medlem

Jag slutade köpa spel av Oculus när dom började kräva Facebook-konto så det här är inget som påverkar mig. Men ja synd..