Miners köpte 25 procent av alla grafikkort första kvartalet 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hur drar du den slutsatsen?

Eller först och främst: Vilken slutsats är det du drar, mer preciserat? Vad menar du när du skriver att ”tre av fyra fått sina GPU:er”?

Med risk för att lägga ord i munnen så tror jag att vad som avsågs var att det här och på andra ställen låter som att miners köper upp alla kort medan statistiken säger något helt annat.

Permalänk
Medlem

Oavsett om miners hade köpt kort eller ej så hade vi fortfarande haft brist på gpus.

Dom enda som har gynnats är ju scalpers som har drivit upp priset.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Att spela datorspel är ingen mänsklig rättighet utan lyxkonsumtion på hög nivå.
Det är verkligen kul, men det gör det inte mer "rätt" än att mina krypto.

Amen

Permalänk
Medlem

Hur många procent var Minors då?

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Oavsett om miners hade köpt kort eller ej så hade vi fortfarande haft brist på gpus.

Dom enda som har gynnats är ju scalpers som har drivit upp priset.

1000% detta. Tycker det är töntigt att peka på miners, som om de bar skulden till denna förnedring som vissa PC gamers verka ha fått utstå.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Oavsett om miners hade köpt kort eller ej så hade vi fortfarande haft brist på gpus.

Dom enda som har gynnats är ju scalpers som har drivit upp priset.

Skillnaden är att om vi bara haft efterfrågan från gaming hade inte priserna skenat iväg så mycket. När det ligger ekonomiska intressen bakom styrs prissättningen helt av denna, då miners räknar på return of investment. Utan mining hade tillgång och efterfrågan nått en balans på en lägre prisnivå.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Ja suck, om inte dessa gamers hade köpt upp alla mina grafikkort så hade jag behövt investera mindre pengar i mining Shit, 75%!

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kommer inte att ske.

En förkrossande majoritet av miners bryr sig inte ett dugg om vad kryptovalutaidealisterna brinner för, de är bara intresserade av att i slutändan växla över till någon fiatvaluta.

När Ethereum går till PoS så kommer miners istället gå till någon annan PoW kryptovaluta.

Väldigt få valutor går a bryta med GPU. Och ingen är i närheten av Ethereum när det kommer i lönsamhet. En betydande del kommer försvinna när lönsamheten minskar. Först i slutet av Juli (EIP-1559), sedan i början av nästa år, då övergången till PoS planerar att sker.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Väldigt få valutor går a bryta med GPU. Och ingen är i närheten av Ethereum när det kommer i lönsamhet. En betydande del kommer försvinna när lönsamheten minskar. Först i slutet av Juli (EIP-1559), sedan i början av nästa år, då övergången till PoS planerar att sker.

När lösamheten hos Ethereum försvinner så kommer andra kryptovalutor att ta över. Eller tror du verkligen att alla som idag minar bara kommer att sluta? Att om ett nytt alternativt kommer igång så kommer de inte mina den?

"Det var kul, men jag har tjänat tillräckligt med pengar på att mina, så jag kommer inte mina vidare!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Skillnaden är att om vi bara haft efterfrågan från gaming hade inte priserna skenat iväg så mycket. När det ligger ekonomiska intressen bakom styrs prissättningen helt av denna, då miners räknar på return of investment. Utan mining hade tillgång och efterfrågan nått en balans på en lägre prisnivå.

Nja miners köper inte RTX 3080 för 18000:-, det är gamers.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att om ett nytt alternativt kommer igång så kommer de inte mina den?

Precis, men det finns inget just nu som inte innebär en förlust. Valutan måste vara värdefull också. Ethereum har enormt köptryck som gör att alla miners får dela på ca 37 miljoner dollar varje dag https://bitinfocharts.com/ethereum/. De kan inte bara flytta över till en annan och få ens i närheten av den summan.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Väldigt få valutor går a bryta med GPU. Och ingen är i närheten av Ethereum när det kommer i lönsamhet. En betydande del kommer försvinna när lönsamheten minskar. Först i slutet av Juli (EIP-1559), sedan i början av nästa år, då övergången till PoS planerar att sker.

EIP-1559 kommer inte att påverka speciellt mycket, kanske 10-15% mindre lönsamhet jämfört med idag dock lite osäkert exakt hur det kommer att se ut. Men stiger prisert på Eth till tidigare nivåer så lär lönsamheten vara högre än idag trots lägre block rewards.

Och går nog inte över till proof of state förrän vid årsskiftet, mer troligen under 2022 så finns gott om tid att tjäna pengar än.

Sen finns det ju andra cryptovalutor som kommer att ta över tronen, finns ju redan ett flertal som är lika eller tom mer lönsamma än Eth just nu. Ravencoin, Ergo, Flux osv.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

EIP-1559 kommer inte att påverka speciellt mycket, kanske 10-15% mindre lönsamhet jämfört med idag dock lite osäkert exakt hur det kommer att se ut. Men stiger prisert på Eth till tidigare nivåer så lär lönsamheten vara högre än idag trots lägre block rewards.

Och går nog inte över till proof of state förrän vid årsskiftet, mer troligen under 2022 så finns gott om tid att tjäna pengar än.

Sen finns det ju andra cryptovalutor som kommer att ta över tronen, finns ju redan ett flertal som är lika eller tom mer lönsamma än Eth just nu. Ravencoin, Ergo, Flux osv.

Hur mycket EIP-1559 hjälper (gpu bristen) återstår att se. Men jag tror inte heller på markant skillnad.

https://whattomine.com/

Raven m.m är lönsamt eftersom så få bryter dem just nu. Om t.ex alla går från Ethereum till raven så tappar den 90% av lönsamheten.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur var det nu. Miners förstör inte marknaden för gamers och det är fel att ställa grupp mot grupp och jag är bara dum? Funny how that didn't work out.

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, och det lär tyvärr inte bli sista gången:

DESSA SATANS MINERS!

Dessa satans gamers som roffar åt sig alla grafikkort. Vill ha bättre fördelning på grafikkortsförsäljningen, nån typ av pass, tex ett bitcoinkonto som bevis för att få köpa ett grafikkort.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Sen finns det ju andra cryptovalutor som kommer att ta över tronen, finns ju redan ett flertal som är lika eller tom mer lönsamma än Eth just nu. Ravencoin, Ergo, Flux osv.

Och vad tror du kommer hända med lönsamheten på dessa projekt när alla GPUs som idag minear Ethereum går över på dessa coins?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Och vad tror du kommer hända med lönsamheten på dessa projekt när alla GPUs som idag minear Ethereum går över på dessa coins?

Återstår att se.

Tror inte att det blir ett evigt mörker som en del verkar tro...

Men som sagts är minst 6 månader bort, troligen längre. Kan hända en hel del grejer innan dess, så är ingen större ide att spekulera.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Återstår att se.

Tror inte att det blir ett evigt mörker som en del verkar tro...

Men som sagts är minst 6 månader bort, troligen längre. Kan hända en hel del grejer innan dess, så är ingen större ide att spekulera.

Nej jag har ingen spåkula, men att diverse low cap coins är tillfälligt mer lönsamma att minea än eth säger inget om hur lönsamt GPU mining kommer vara efter ETH gått över helt till pos.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer finnas så stort intresse av GPU mining efter Ethereum skiftat över till POS, skulle all den hash kraften läggas på andra coins blir dom ju olönsamma p.g.a. den enorma ökningen i svårighetesgrad som skulle ske.
Skulle vara intressant att se en siffra på hur stor procent av GPUer som minar Ethereum jämfört med alla små skitcoins, då hade man ju kunnat få en idé om hur POS övergången kommer påverka.

Jag tror det kan bli fyndläge på begagnade GPUer runt årskiftet. Eller jag kanske bara hoppas...