Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Vad är nuvarande tidplan för när alla vuxna som vill ta vaccinet ska ha fått det?

Tidplan, shmidplan...

Räkna med att sista förstadosen ges i oktober. Sista andradosen i mellandagarna.

Allt har blivit försenat hittills, så förutom i sjukligt optimistiska Richard Bergströms rosa drömmar, så finns det knappast nån som tror på tokerierna som den nuvarande tidplanen utgör.

Jag planerar själv för att vara färdigvaccinerad (dvs tre veckor efter andradosen) i slutet av november. Tidigare än så är en bonus, men inget jag räknar med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer bli tidigare än så eftersom man redan nu är nere bland 35-åringar i flera regioner (pga att en del "äldre" inte verkar utnyttja möjligheten att vaccinera sig i den takt som är önskvärd).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8057721/

Eller varianter av den har jag sett börja cirkulera bland vaccinationsmotståndare, det är en studie och i den finns något som refereras till som NNV och jag är inte tillräckligt insatt i vad det egentligen är, mer än att det är en slags estimation av hur många som behövs vaccineras för att minska antalet smittade med 1(eller något liknande, det är inte poängen).

Det beräknas här vara 217 och intuitivt utan att egentligen fatta vad det innebär, eller om det är signifikant så känns det ju inte vara sådär super great, men vad betyder det och är det ens en siffra som har någon som helst signifikans i ett samtal mellan lekmän? Finns det överhuvudtaget några slutsatser att dra av det?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorion:

Eller varianter av den har jag sett börja cirkulera bland vaccinationsmotståndare, det är en studie och i den finns något som refereras till som NNV och jag är inte tillräckligt insatt i vad det egentligen är, mer än att det är en slags estimation av hur många som behövs vaccineras för att minska antalet smittade med 1(eller något liknande, det är inte poängen).

Det beräknas här vara 217 och intuitivt utan att egentligen fatta vad det innebär, eller om det är signifikant så känns det ju inte vara sådär super great, men vad betyder det och är det ens en siffra som har någon som helst signifikans i ett samtal mellan lekmän? Finns det överhuvudtaget några slutsatser att dra av det?

NNV = Numbers Needed Vaccinated. (finns PDF-bilaga till "studien" som visar matten.)

Artikeln som länkas ser inte ut som någon riktig vetenskaplig studie i sig då det enda som redovisas är matematiska formler förknippade med statistik. Någon matematiskt insatt får gärna kommentera om det matematiska flödet med formlerna.

Det verkar vara en analys på gjorda analyser av färdiga clinical trials. Och frågan är då: VARFÖR? Och svaret på den frågan kan lyfta fram om det är av goda, välmenade avsikter eller om någon (infiltrerade antivaxxers?) har något lurt i görningen här.

Jag personligen kan inte bedöma om det är relevant användning av dessa formler eller om det är som att försöka slå ihop fysikformler som inte lämpar sig för den verklighet som skall studeras (t.ex. relativitetsteorins formler för att räkna hur fort en snigel rör sig).

Till sist så finns det en risk att antivaxxers - troligen med flit - misstolkat/missrepresenterat studien för att använda som "bevis mot att inte fortsätta den globala massvaccinationen." Det verkar ju som om artikeln vill påstå att för många måste vaccineras för att det skall ge effekt eller är det att för få har vaccinerats för att förhindra COVID-19-smitta enligt artikeln?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Korta svaret är nej, NNV = 1 / ARR är inte speciellt intressant i detta fall. Det är ett mått man brukar använda i kostnads-effektivitetsanalys av smitsamma sjukdomar för att uppskatta vad det kostar för att förhindra ett sjukdomsfall, och väga det mot kostnaden för sjukdomsfallet. Också så att man kan göra relativa kosrtnadsanalyser mellan bekämpningen av olika sjukdomar. Att det inte är särskilt tillämpligt för covid-19 beror på att ARR (och NNV) beror på hur spridd smittan är. Jag hittade en pedagogisk figur som illustrerar (från annan artikel):

NNV är alltså tillämpligt när man vill veta hur många man måste vaccinera för att hindra ett enda sjukdomsfall för en given smittspridningsnivå. Om det är en låg smittnivå kan det vara väldigt många vaccinationer som behövs, om det är en hög smittnivå kan redan väldigt få vaccinationer hindra sjukdomsfall. NNV är inte relevant alls om man vill räkna ut hur hög vaccinationsgrad man behöver för flockimmunitet. NNV är inte heller särskilt starkt beroende på hur bra vaccinet är (där den relativa riskreduktionen RRR är mycket mer relevant).

Vi kan ta en bilbältsanalogi: Om 0.01% under sin livstid krockar så illa att de avlider om de inte använder bilbälte men klarar sig om de har bilbälte, så betyder det att motsvarande NNV för bilbälte är 10000 - så många personer måste använda bilbälte för att spara 1 liv. Om det istället är 10% risk att man någon gång i livet krockar så illa, är antalet som behöver använda bilbälte för att spara ett liv bara 10.

217 kommer ifrån en tolkning av Israelstudien och beror alltså på hur utbredd smittan blev i just Israel. Slutsatsen är att när man jämför grupper av vaccinerade/ovaccinerade i Israel, så verkade det som att man behövde vaccinera 217 personer för varje sjukdomsfall som hindrades. Jag tycker inte det säger så mycket egentligen, eftersom vi inte vet hur epidemin i Israel hade utvecklats utan vaccin. Om man räknar med extremen att kanske 70% av alla Israeler så småningom smittats av covid-19 utan vaccin blir kalkylen att NNV blir nära 1 istället för 217. 217 är ju en siffra på att man lyckats stävja smittan i ett tidigt läge, alternativt att utvecklingen inte är färdig än.

Om något så illustrerar ju dessa studier hur effektivt vaccin fungerar mot att stävja smittspridning. Jag tror inte man behöver bry sig om så mycket vad antivaxxers tror eftersom de uppenbarligen inte har någon koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

NNV = Numbers Needed Vaccinated. (finns PDF-bilaga till "studien" som visar matten.)

Artikeln som länkas ser inte ut som någon riktig vetenskaplig studie i sig då det enda som redovisas är matematiska formler förknippade med statistik. Någon matematiskt insatt får gärna kommentera om det matematiska flödet med formlerna.

Det verkar vara en analys på gjorda analyser av färdiga clinical trials. Och frågan är då: VARFÖR? Och svaret på den frågan kan lyfta fram om det är av goda, välmenade avsikter eller om någon (infiltrerade antivaxxers?) har något lurt i görningen här.

Jag personligen kan inte bedöma om det är relevant användning av dessa formler eller om det är som att försöka slå ihop fysikformler som inte lämpar sig för den verklighet som skall studeras (t.ex. relativitetsteorins formler för att räkna hur fort en snigel rör sig).

Till sist så finns det en risk att antivaxxers - troligen med flit - misstolkat/missrepresenterat studien för att använda som "bevis mot att inte fortsätta den globala massvaccinationen." Det verkar ju som om artikeln vill påstå att för många måste vaccineras för att det skall ge effekt eller är det att för få har vaccinerats för att förhindra COVID-19-smitta enligt artikeln?

Skrivet av deltascu:

Korta svaret är nej, NNV = 1 / ARR är inte speciellt intressant i detta fall. Det är ett mått man brukar använda i kostnads-effektivitetsanalys av smitsamma sjukdomar för att uppskatta vad det kostar för att förhindra ett sjukdomsfall, och väga det mot kostnaden för sjukdomsfallet. Också så att man kan göra relativa kosrtnadsanalyser mellan bekämpningen av olika sjukdomar. Att det inte är särskilt tillämpligt för covid-19 beror på att ARR (och NNV) beror på hur spridd smittan är. Jag hittade en pedagogisk figur som illustrerar (från annan artikel):

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7996517/bin/medicina-57-00199-g001.jpg

NNV är alltså tillämpligt när man vill veta hur många man måste vaccinera för att hindra ett enda sjukdomsfall för en given smittspridningsnivå. Om det är en låg smittnivå kan det vara väldigt många vaccinationer som behövs, om det är en hög smittnivå kan redan väldigt få vaccinationer hindra sjukdomsfall. NNV är inte relevant alls om man vill räkna ut hur hög vaccinationsgrad man behöver för flockimmunitet. NNV är inte heller särskilt starkt beroende på hur bra vaccinet är (där den relativa riskreduktionen RRR är mycket mer relevant).

Vi kan ta en bilbältsanalogi: Om 0.01% under sin livstid krockar så illa att de avlider om de inte använder bilbälte men klarar sig om de har bilbälte, så betyder det att motsvarande NNV för bilbälte är 10000 - så många personer måste använda bilbälte för att spara 1 liv. Om det istället är 10% risk att man någon gång i livet krockar så illa, är antalet som behöver använda bilbälte för att spara ett liv bara 10.

217 kommer ifrån en tolkning av Israelstudien och beror alltså på hur utbredd smittan blev i just Israel. Slutsatsen är att när man jämför grupper av vaccinerade/ovaccinerade i Israel, så verkade det som att man behövde vaccinera 217 personer för varje sjukdomsfall som hindrades. Jag tycker inte det säger så mycket egentligen, eftersom vi inte vet hur epidemin i Israel hade utvecklats utan vaccin. Om man räknar med extremen att kanske 70% av alla Israeler så småningom smittats av covid-19 utan vaccin blir kalkylen att NNV blir nära 1 istället för 217. 217 är ju en siffra på att man lyckats stävja smittan i ett tidigt läge, alternativt att utvecklingen inte är färdig än.

Om något så illustrerar ju dessa studier hur effektivt vaccin fungerar mot att stävja smittspridning. Jag tror inte man behöver bry sig om så mycket vad antivaxxers tror eftersom de uppenbarligen inte har någon koll.

Intressant, tack för det!

Det är ändå intressant hur mycket tid antivaxxers måste lägga ner för att styrka sin övertygelse. Jag känner mig ändå hyfsat påläst, skulle jag extrapolera från min umgängeskrets och bara blint utgå ifrån att den är hyfsat representativ så känner jag mig hyfsat övertygad om att jag har mer koll på vaccinet och covid än genomsnittet. Men det tar väldigt mycket tid att läsa på och försöka förstå olika argument från de med motsatt åsikt från mig. Jag förstår att det är lätt att halka dit och börja känna sig osäker om man bara läser lite kommentarer och inlägg på Facebook och inte spenderar så mycket tid på att följa med i samtalet.

Det finns ett tydligt mönster, det är en salig blandning av små sanningar och antingen missförstånd eller alternativt rena lögner av tillgänglig vetenskap. Tex vet jag inte huuuur många gånger jag fått upprapat i ansiktet att pcr är värdelöst för att diagnostisera covid, för med pcr kan man hitta vad som helst, var som helst, det har faktiskt pcr-testets skapare sagt.

Och det har han väl gjort, kinda sorta, i en annan kontext för väldigt länge sedan.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Uppfinnaren av mRNA vaccin, Dr. Robert Dr. Malone säger att mRNA vaccinen är farliga. "whistleblowers" från CDC säger att vaccinen är farliga.
Folk som dör utan förklaring går upp i samma takt folk blir vaccinerade.
Doktorer som pratar om läkemedel som fungerar bra för behandling av covid-19 blir censurerade.
Även högar av andra forskare som går emot mainstream narrativet blir censurerade.
CDC har haft fel gång på gång på gång på gång.
Plötsligt är det lov att tala om att det kanske kommer ifrån ett lab som självaste DR. Fauci finansierat.
Något som nyss var en konspirationsteori. Precis som med allt annat som går emot narrativet.

Det är inte konstigt att man blir skeptisk till att vaccinera sig. Som tur är så är det "vanliga" vaccin på gång.
Jag har som vana att inte lita på folk som vill tysta meningsmotståndare och/eller vägrar debattera med "andra sidan".
Nu råkar det vara de som förespråkar mRNA vaccinen som vägrar debattera och som sätter munkavle på meningsmotståndarna.
Av en "tillfällighet" råkar det vara fler på vänstern som är för massvaccinering "and the left almost never debates."

Jag vet inte vad jag ska göra. Känner inte att jag blir klokare oavsett hur mycket ny information jag kommer över.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av zyy:

Jag vet inte vad jag ska göra.

Inga länkar/källor = didn't happen. Jag tror att det var Dr Mabuse eller Dr Alfred E Neuman som hade några udda idér om sars-cov2, right? Jag lever fortfarande, trots 2'a dosen Pfizer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Uppfinnaren av mRNA, Dr. Robert Dr. Malone säger att mRNA vaccinen är farliga. "whistleblowers" från CDC säger att vaccinen är farliga.
Doktorer som pratar om läkemedel som fungerar bra för behandling av covid-19 blir censurerade.
Även högar av andra forskare som går emot mainstream narrativet blir censurerade.
Plötsligt är det lov att tala om att det kanske kommer ifrån ett lab som självaste DR. Fauci finansierat.
Något som nyss var en konspirationsteori. Precis som med allt annat som går emot narrativet.

Det är inte konstigt att man blir skeptisk till att vaccinera sig. Som tur är så är det "vanliga" vaccin på gång.
Jag har som vana att inte lita på folk som vill tysta meningsmotståndare och/eller vägrar debattera med "andra sidan".
Nu råkar det vara de som förespråkar mRNA vaccinen som vägrar debattera och som sätter munkavle på meningsmotståndarna.
Av en "tillfällighet" råkar det vara fler på vänstern som är för massvaccinering "and the left almost never debates."

Jag vet inte vad jag ska göra. Känner inte att jag blir klokare oavsett hur mycket ny information jag kommer över.

Om du slutar plocka dina nyheter från antivaxx-grupper på facebook och flashback så kanske du kan komma över din paranoia.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyy:

Uppfinnaren av mRNA, Dr. Robert Dr. Malone säger att mRNA vaccinen är farliga.

Nej, det gör han inte.

Citat:

"whistleblowers" från CDC säger att vaccinen är farliga.

Nej, det gör dom inte.

Citat:

Nej, det gör det inte.

Citat:

Nej, det blir dom inte.

Citat:

Nej, det blir dom inte. Däremot tas inte det upp i media, kanske för att dom har fel?

Citat:

Det tror jag inte

Citat:

Nej, det är det inte.

Citat:

Det är inte konstigt att man blir skeptisk till att vaccinera sig.

Jo, det är det.

Citat:

Nej, det gör dom inte.

Citat:

Kanske för att informationen du kommer över inte är seriös information.
Säger som Nioreh83 här ovanför: Om du slutar plocka dina nyheter från antivaxx-grupper på facebook och flashback så kanske du kan komma över din paranoia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Inga länkar/källor = didn't happen.

Är det så det funkar?
Kan omöjligen länka till alla hundratals artiklar, videor, podcasts jag sett och hört det senaste året.
Men jag kan erkänna att jag skiter helt i vart informationen kommer ifrån. Jag försöker få min information från alla sidor.
Här är ett axplock iallafall.

https://odysee.com/@kogakure:c/how-to-save-the-world-in-three...
https://www.rwmalonemd.com/mrna-vaccine-inventor
https://trialsitenews.com/are-the-covid-19-vaccines-safe-and-...
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0969996120...
https://trialsitenews.com/should-you-get-vaccinated/
https://ottawacitizen.com/news/local-news/increased-risk-of-h...
https://www.washingtonpost.com/lifestyle/media/the-media-call...
http://www.skirsch.com/covid/Vaccine_safety_in_preg_NEJM_May_...
https://austingwalters.com/covid19-vaccine-risks/

Skrivet av Nioreh83:

Om du slutar plocka dina nyheter från antivaxx-grupper på facebook och flashback så kanske du kan komma över din paranoia.

Har inga konton på socialmedia och har aldrig vart på flashback.
Skulle inte heller vilja kalla uppfinnaren av mRNA vaccin för en "antivaxer"
Men där slog du huvudet på spiken. Antingen så har man full koll, så som du, eftersom man bara tar till sig information från en sida och/eller är övertygad om den ena sidan har rätt i det dom säger.
Eller så hamnar man där jag är och vet varken ut eller in.
Att du genast tror att jag bara får min information från "antivaxx-grupper" förstår jag således inte. Borde jag inte vara övertygad om att vaccin är något dåligt då?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av zyy:

Läste du verkligen artikeln som Washinton Post publicerade? Sammanfattades rätt objektivt på slutet med ett "But, he said, “we’re not really closer to the answer of where the disease came from. The big question of what caused it is still out there.”". Att föra ett "blame game" tar oss inte framåt, däremot forskning på hur det kan mildras/hanteras på bästa sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Uppfinnaren av mRNA, Dr. Robert Dr. Malone säger att mRNA vaccinen är farliga. "whistleblowers" från CDC säger att vaccinen är farliga.

Utan att veta exakt vad du tänker, upplever, känner, och tror att du har grepp så har du mina sympatier.
Oavsett om jag tror att riskerna med vaccin(en) mot Covid har översålts när det gäller faktisk säkerhet och nödvändighet så kommer jag "glatt" ta mina sprutor. Det gör jag av egoistiska skäl framförallt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zyy:

Är det så det funkar?
Kan omöjligen länka till alla hundratals artiklar, videor, podcasts jag sett och hört det senaste året.
Men jag kan erkänna att jag skiter helt i vart informationen kommer ifrån. Jag försöker få min information från alla sidor.

https://odysee.com/@kogakure:c/how-to-save-the-world-in-three...
https://www.rwmalonemd.com/mrna-vaccine-inventor
https://trialsitenews.com/are-the-covid-19-vaccines-safe-and-...
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0969996120...
https://trialsitenews.com/should-you-get-vaccinated/
https://ottawacitizen.com/news/local-news/increased-risk-of-h...
https://www.washingtonpost.com/lifestyle/media/the-media-call...
http://www.skirsch.com/covid/Vaccine_safety_in_preg_NEJM_May_...
https://austingwalters.com/covid19-vaccine-risks/

Har inga konton på socialmedia och har aldrig vart på flashback.
Skulle inte heller vilja kalla uppfinnaren av mRNA för en "antivaxer"
Men där slog du huvudet på spiken. Antingen så har man full koll, så som du, eftersom man bara tar till sig information från en sida och/eller är övertygad om den ena sidan har rätt i det dom säger.
Eller så hamnar man där jag är och vet varken ut eller in.
Att du genast tror att jag bara får min information från "antivaxx-grupper" förstår jag således inte. Borde jag inte vara övertygad om att vaccin är något dåligt då?

Om jag skulle gå ut i massmedia och förespråka att alla människor endast ska äta andras bajs istället för livsmedel och jag skulle "tystas" av den "stora majoriteten", vems sida skulle du välja då? Skulle du ta min för att jag är en "rebellisk nytänkande outlier/outsider till forskare " eller skulle du ta majoritetens sida för du kan i detta fall se hur sinnessjukt idiotiskt mitt förespråkande är?

Tro det eller ej men vi är lite i en liknande situation med just mRNA vaccinen där det finns förespråkare (majoriteten av dessa är även antivaxxers - därför de fortsätter som de gör för de förlorar kampen) som påstår att de är farliga medan en stor majoritet av virologer, vaccinforskare, vaccinutvecklare, med flera, - "den stora majoriteten" - säger att det är säkert för för dem är det "uppenbart VARFÖR det är säkert" precis som du vet varför det är uppenbart idiotiskt att bara äta andras bajs istället för vanlig vedertagen kost.

Ja, antivaxxers är sjukt desparata nu för hela deras världsbild fallerar när vaccin räddar fler liv än det dödar. Som Flat Earthers som fått se Jorden från Internationella Rymdstationen - den oundvikliga sannerliga världsbilden håller på att skapa psykiska sammanbrott hos dem.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Äntligen fått första sprutan idag. Känns så härligt, som ett vårtecken typ. Snart är det slut med det här!

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Äntligen fått första sprutan idag. Känns så härligt, som ett vårtecken typ. Snart är det slut med det här!

Grattis! Själv fick jag min andra igår. Inga bieffekter annat än att jag är lite öm där dom stack mig, men det tycker jag att man får förvänta sig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=sbyIIprV9pE
Den här podcasten summerar det mesta av vad som oroar mig när det kommer till vaccin och hur covid-19 har hanterats.
Hur några få människor har kontrollerat narrativet och hur meningsmotståndare har tystats och blivit bannade från socialmedia och youtube och hur det efter flera månader plötsligt blivit okej att prata om samma sak som fick folk bannade osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Grattis! Själv fick jag min andra igår. Inga bieffekter annat än att jag är lite öm där dom stack mig, men det tycker jag att man får förvänta sig.

Väntar på sms för bokning av andra själv, ska komma veckan efter midsommar om de sköter sig. Intressant att se hur de hanterar det på covidpass.se när det öppnar 1:a juli också, det är ändå en hel del länder i EU som släpper in en om man har fått första sprutan och det passerat 14-dagar, så hoppas det registreras så vi svenskar inte hittar på en massa egna påhitt om att man inte får upp sitt covidpass förr man är fullvaccinerad och de behagar registrera detta. (risk för ledtider här känner jag, där det hamnar i en administrativ hög…)

…och förstås intressant att se min egna reaktion på dos två. Hade corona i påsk och blev redigt risig i 24h av första sprutan, så hoppas på att det blir mindre reaktion av andra.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Är det så det funkar?

Är det denna du tänker på https://www.youtube.com/watch?v=3MbwtI0aLBI

Såg på hans (Roberts) twitter att Youtube plockat bort videon innan, men någon har laddat upp den igen.

edit: kollat igenom det mesta nu, och Robert säger typ "for me the thing that is alarming, is that there is no alarm"

https://youtu.be/3MbwtI0aLBI?t=847

Här säger Robert en intressant sak, där de pratar om att ingen får tillgång till hur många som dött av vaccinet "nor can my colleagues at FDA (som är data analyst specialists"

https://youtu.be/3MbwtI0aLBI?t=937

Rena Arkiv-x avsnittet

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

https://www.youtube.com/watch?v=sbyIIprV9pE
Den här podcasten summerar det mesta av vad som oroar mig när det kommer till vaccin och hur covid-19 har hanterats.
Hur några få människor har kontrollerat narrativet och hur meningsmotståndare har tystats och blivit bannade från socialmedia och youtube och hur det efter flera månader plötsligt blivit okej att prata om samma sak som fick folk bannade osv osv.

Att folk blir bannade när de sprider desinformation är väl inte så märkligt? Inte heller att saker som först är desinformation senare avses inte vara det.

Att jag påstår att min granne samlar lik i källaren, utan att styrka det med annat än spekulationer och får folk att tro på mig är inte mer korrekt bara för att det sedan visade sig vara sant, när jag sa det så gjorde jag det ändå grundlöst det var fortfarande obekräftade rykten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Att folk blir bannade när de sprider desinformation är väl inte så märkligt? Inte heller att saker som först är desinformation senare avses inte vara det.

Att jag påstår att min granne samlar lik i källaren, utan att styrka det med annat än spekulationer och får folk att tro på mig är inte mer korrekt bara för att det sedan visade sig vara sant, när jag sa det så gjorde jag det ändå grundlöst det var fortfarande obekräftade rykten.

Om jag förstår dig korrekt så anser du att om jag har en annan åsikt än de flesta andra eller en åsikt som går emot det som för stunden anses vara det rätta så skal jag inte få säga vad jag tycker? Eller missförstod jag dig helt nu?

Om du anklagar din granne för att ha lik i källaren utan bevis så kan du åka dit för förtal.
Om du däremot inte håller med din granne om att himlen idag är blå så är det helt ok. Även om himlen faktiskt är blå. Två saker kan också vara sant samtidigt.

Jag anser att man ska få prata om vad som helst så länge lagen inte sätter stopp.
Jag tycker också att det är jävligt läskigt att "big tech" får lov att bestämma vilken information som får spridas och inte.

Det råder per definition ALDRIG vetenskaplig konsensus inom ny forskning. Det kan även råda konsensus i flera år men plötsligt så kommer någon med ny forskning och så råder inte längre konsensus.
Tystar vi så kallad "desinformation" så kommer vi ingenvart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag tycker också att det är jävligt läskigt att "big tech" får lov att bestämma vilken information som får spridas och inte.

Håller med dig till 1000% här, det är en märklig och skrämmande utveckling på det området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Om jag förstår dig korrekt så anser du att om jag har en annan åsikt än de flesta andra eller en åsikt som går emot det som för stunden anses vara det rätta så skal jag inte få säga vad jag tycker? Eller missförstod jag dig helt nu?

Vetenskap är oftast väldigt lite åsikt utan handlar om vad vi enligt vetenskaplig metod vet. Det handlar inte om åsikter utan om vad vi med fog kan påstå är sant. Jag har tittat på en del av dina länkar. En del "vi vet att" påståenden ter sig som rätt grundlösa, t.ex. att "vi vet att spike-proteinet i sig är skadligt" och så hänvisar man till en studie på möss. Inte direkt något som man ska dra för stora slutsatser på och absolut inget som gör att "vi vet att" det i sig är skadligt.

Skrivet av zyy:

Om du anklagar din granne för att ha lik i källaren utan bevis så kan du åka dit för förtal.

Bara så att du vet så kan du fällas för förtal även om det du säger är bevisbart sant.

Skrivet av zyy:

Jag anser att man ska få prata om vad som helst så länge lagen inte sätter stopp.

Att prata är en sak, att göra medicinska påståenden och sprida direkt samhällsfarlig desinformation under olika förevändningar är en helt annan sak.

Jag kan inte se att "big tech" bestämmer vad som får spridas eller inte. Om du har något att säga och kan backa upp det rent vetenskapligt så kan du säkerligen föra en diskussion tämligen oförhindrat. Om du istället kommer med grundlösa påståenden som i stort är samhällsfarliga så får du nog räkna med att du inte är välkommen på flera plattformar.

Skrivet av zyy:

Det råder per definition ALDRIG vetenskaplig konsensus inom ny forskning. Det kan även råda konsensus i flera år men plötsligt så kommer någon med ny forskning och så råder inte längre konsensus.

Den vetenskapliga processen innebär i princip att det vi vet förändras. Nu vet jag inte vad du menar med "ny forskning", men det kommer tämligen ofta nya studier som belyser nånting och om dom går att reproducera under kontrollerade former så ändras så småningom det som anses vara konsensus. I vilket fall som helst så är forskningen inom området vaccin knappast ny.

Skrivet av zyy:

Det mesta som anti-vaxxers pysslar med är desinformation och en del beteenden borde vara brottsliga (om dom inte redan är det). Du verkar tro att det finns något vetenskapligt att diskutera; det finns det oftast inte. Anti-vaxxers har en agenda och det kan t.ex. handla om att dom lever i konspirationsteorin där en kabal styr världen och vaccin är ett biologiskt vapen för att reducera världens befolkning. För dom är det helt ok att hitta på vad som helst för att hindra folk att utnyttja vaccin.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zyy:

Om du däremot inte håller med din granne om att himlen idag är blå så är det helt ok. Även om himlen faktiskt är blå. Två saker kan också vara sant samtidigt.

När det dyker upp ny forskning så inträffar två saker:
1) Den utmanas stenhårt för om någonting har "varit korrekt" i flera decennier och någon kommer med en "ny studie" så bör denna till synes extraordinära "studie" ha extraordinära bevis för att konsensus extraordinärt skall ändras. Det är klassiska uttrycket från legendariska Carl Sagan, "Extraordinary claims need extraordinary proof". Forskare "sågar" varandras studier dock för att komma närmare den potentiellt nya sanningen, inte för att "försöka tysta någon visselblåsare".

2) Jag skrev "studie" för nästa sak som inträffar är att andra forskare inom samma område försöker replikera studien, dvs., göra exakt samma studie så att de kan verifiera. Logiken är simpel: om det verkligen är på riktigt/stämmer så bör en kopia av studien leda till samma resultat. Vissa "studier" är dock av så dålig kvalité (vilket många antivaxxers använder sig av för dessa "studier" upptäcker oftast något som inte stämmer överens med tidigare forskning - oftast på grund av dålig studiedesign) att de förkastas av forskare inom samma område.

P.S. "Desinformation" betyder per definition att någonting är medvetet inkorrekt. Dvs., någon skrev det för att påverka för de vet själva att det är en lögn. När jag skriver: "Att äta bajs är hälsosamma än att äta fiberberikad pasta." så är det "desinformation" för jag VET att det är skitsnack. Skillnaden med detta exempel är att många andra också kan se igenom mitt skitsnack medan saker och ting som vaccin, medicin, fysik, och så vidare, är knepigare. Det är därför det finns en yrkesgrupp som kallas för "dedikerade experter som ägnar sina liv åt att studera och förstå sig på något mycket specifikt."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag invänder mot användandet av ordet åsikt. Jag tror det är ett ord du använder för att enklare kunna rationalisera ditt resonemang.

"Vaccin orsakar död och lidande" är inte lika mycket en åsikt som "Jag tycker inte om vaccin", den senare vilken du får uttrycka och bör få uttrycka hur mycket du vill, den tidigare, nja jag tycker nog att du får lov att producera någon form av evidens där. Och jag tycker att det är rimligt att världens största plattform för kommunikation modererar sin plattform och säger "Nej, stopp nu ett tag, det där är lite mer grundlöst än vad vi är bekväma med, kan du inte producera mer evidens än det där då får du leta dig till en annan plattform" och ju mer du avviker från det allmänt rådande, desto starkare evidens är det rimligt att du producerar.

Först och främst notera att facebook inte ägs av staten, de får ha en TOS och de har en TOS. De vill inte att du använder deras plattform till att sprida information som om den är felaktig är rent skadlig och kostar människoliv. Att du inte tycker att himlen är blå skadar exakt ingen om du har fel, du är lite tokig but that's kinda it.

Att du medvetet eller omedvetet mytar om exempelvis vacciner, antalet smittade, om det överhuvudtaget finns några smittade och allt där till, har du fel där och folk lyssnar på dig mitt i en pågående pandemi som dödar folk då är konsekvensen att folk dör.

Vi kan aldrig på förhand veta om konsensus stämmer, men det gäller även åt andra hållet, du kan inte veta om det som sägs som motsäger konsensus stämmer heller. Då är frågan, vi kommer vara tvugna att lita på någon om du inte har tillgång till ett eget labb och har tillämpliga kunskaper för att undersöka saken själv. Så är det mer rationellt att lita på det myndigheter och den samlade vetenskapen säger, eller är det mer rationellt att lita på det enstaka individer, ofta utan tillämplig kompetens och ofta om saker där det råder tvivel om deras uppriktighet,

Andrew Wakefield exempelvis, som inte bara påvisats ha ljugit om länken mellan autism och vaccin utan som också demonstrerbart hade monetärt intresse i att få människor att avstå från att vaccinera sig, om det inte skedde med hans eget planerade vaccin.

Jag hävdar det tidigare och du behöver inte hålla med, du får tycka att det är mer rationellt att lägga din tillit till vilken du vill, men när det kommer till facebook som är en megastor plattform för kommunikation så tycker jag faktiskt att de ska lita på den samlade expertisen, tills dess att evidens framkommer att den samlade expertisen gjort felaktiga antaganden. Något annat vore absurdt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig är det enkelt. Jag litar på våra expertmyndigheter. Folkhälsomyndigheten har 600 anställda med uppgift att främja befolkningens hälsa och avvärja hälsohot. Jag tycker det är ganska förmätet att tro att man genom hobbyforskning på internet ska vaska fram djupa sanningar som gått FHM förbi, experter som ägnat sina liv åt att studera folkhälsa ur olika aspekter (inte enbart smittskydd).

Eftersom jag utesluter att FHM är inkompetenta återstår möjligheten att de medvetet vilseleder oss. Då är ju klart frågan "Varför?". I totalitära regimer gör man nog rätt i att vara misstänksam mot myndigheters motiv, men i en demokrati som vår måste man nog vara sjukligt konspiratoriskt lagd för att tro att FHM medvetet försöker skada befolkningen. När dessutom världens hälsomyndigheter som WHO, ECDC, CDC säger samma sak, då är man inne på att hela världen konspirerar.

Alla länder vaccinerar sin befolkning efter bästa förmåga, med möjligen några undantag som diktaturer likt Nordkorea där vi inte har så bra koll. Men även de flesta diktaturer vaccinerar sig. Man måste spinna på en duktig konspiration för att få världens ledare så samstämda i behovet av vaccinering, om nu vaccinering vore till nackdel för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

För mig är det enkelt. Jag litar på våra expertmyndigheter. Folkhälsomyndigheten har 600 anställda med uppgift att främja befolkningens hälsa och avvärja hälsohot. Jag tycker det är ganska förmätet att tro att man genom hobbyforskning på internet ska vaska fram djupa sanningar som gått FHM förbi, experter som ägnat sina liv åt att studera folkhälsa ur olika aspekter (inte enbart smittskydd).

Eftersom jag utesluter att FHM är inkompetenta återstår möjligheten att de medvetet vilseleder oss. Då är ju klart frågan "Varför?". I totalitära regimer gör man nog rätt i att vara misstänksam mot myndigheters motiv, men i en demokrati som vår måste man nog vara sjukligt konspiratoriskt lagd för att tro att FHM medvetet försöker skada befolkningen. När dessutom världens hälsomyndigheter som WHO, ECDC, CDC säger samma sak, då är man inne på att hela världen konspirerar.

Alla länder vaccinerar sin befolkning efter bästa förmåga, med möjligen några undantag som diktaturer likt Nordkorea där vi inte har så bra koll. Men även de flesta diktaturer vaccinerar sig. Man måste spinna på en duktig konspiration för att få världens ledare så samstämda i behovet av vaccinering, om nu vaccinering vore till nackdel för dem.

*lyfter på hatten och nickar instämmande*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Att prata är en sak, att göra medicinska påståenden och sprida direkt samhällsfarlig desinformation under olika förevändningar är en helt annan sak.

Jag kan inte se att "big tech" bestämmer vad som får spridas eller inte. Om du har något att säga och kan backa upp det rent vetenskapligt så kan du säkerligen föra en diskussion tämligen oförhindrat. Om du istället kommer med grundlösa påståenden som i stort är samhällsfarliga så får du nog räkna med att du inte är välkommen på flera plattformar.

Skrivet av AplAy:

P.S. "Desinformation" betyder per definition att någonting är medvetet inkorrekt. Dvs., någon skrev det för att påverka för de vet själva att det är en lögn. När jag skriver: "Att äta bajs är hälsosamma än att äta fiberberikad pasta." så är det "desinformation" för jag VET att det är skitsnack. Skillnaden med detta exempel är att många andra också kan se igenom mitt skitsnack medan saker och ting som vaccin, medicin, fysik, och så vidare, är knepigare. Det är därför det finns en yrkesgrupp som kallas för "dedikerade experter som ägnar sina liv åt att studera och förstå sig på något mycket specifikt."

Definitionen är helt korrekt. Hur kommer det sig då att till exempel Dr. Fauci får lov att säga en sak på TV samtidigt som han säger en helt annan sak till kollegor och dylikt i privata mail konversationer samtidigt som de som öppet säger samma sak som han själv pratar om privat blir tystade?

Det skulle kunna bero på att de som styr på facebook, twitter, youtube osv inte har en aning om vad han egentligen vet eller vem som talar sanning.De är ju inte experter.
De har bestämt att man litar på det Dr. Fauci säger och om någon säger emot honom så har man bestämt sig för att tysta dem för att försöka hindra desinformation. Vilket kan tyckas vara något bra.

Det knepiga uppstår när de man litat på, är de som sprider desinformation, och de som blivit tystade har rätt.
https://www.youtube.com/watch?v=2MndwrOzDvo
https://nypost.com/2021/05/25/fauci-admits-nih-funding-of-wuh...
https://www.thegatewaypundit.com/2020/05/update-list-dr-fauci...

För övrigt så är det alltid någon som måste bestämma vad som är desinformation och inte.
Människor kan ljuga och studier kan vara ytterst bristfälliga eller helt felaktiga.
https://www.webmd.com/mental-health/news/20210524/studies-mos...

Skrivet av Gorion:

Först och främst notera att facebook inte ägs av staten, de får ha en TOS och de har en TOS. De vill inte att du använder deras plattform till att sprida information som om den är felaktig är rent skadlig och kostar människoliv. Att du inte tycker att himlen är blå skadar exakt ingen om du har fel, du är lite tokig but that's kinda it.

Jag håller med dig! Privata företag skal inte styras av staten och skal få ta bort användare som bryter mot TOS.
När företagen däremot har monopol så uppstår problem. Nu kan man påstå att till exempel youtube inte har monopol. Det finns andra platformar. Men verkligheten är den att om du inte postar din video på youtube så tappar du så gott som alla visningar. Det samma gäller twitter.

Förhoppningsvis har vi bättre alternativ i framtiden. Tills vi har det så anser jag att endast lagbrytare skal tas bort.
Intressant är också att man bannar USAs president samtidigt som Irans ledare får vara kvar.
https://www.thewrap.com/twitter-rules-dont-block-irans-ayatol...

------------------------------------------

Hur som helst så tror jag att vi har styr lite för mycket off-topic nu.
Jag är inte en "anti-vaxxer" och kommer förmodligen vaccinera mig när det bli min tur.
Anledningen till det blir till 99% att jag inte sett min familj på 1,5 år och inte har lust att "betala böter" (lönetapp) på 10-15 tusen kronor varje gång jag vill träffa dem. Det blir dyrt i längden och jag känner mig därför tvingad att ta ett vaccin som jag blir mer och mer skeptisk till.
Framförallt när skaparen av mRNA vaccin säger att spike proteinen i vaccinen är farliga. Framtiden kommer visa om det är rätt eller fel och jag hoppas absolut att han har fel. Kommer såklart fortsätta följa debatten men censuren gör det svårare.

Jag bor i Norge, familjen i Sverige och med familj så menar jag syskon, föräldrar osv. Man måste vara vaccinerad för att slippa karantän. I år kommer jag använda en vecka av min semester till karantän då jag inte hinner bli vaccinerad innan semestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Framförallt när skaparen av mRNA säger...

Ser att du konstant upprepar detta, men:
Det finns ingen "skapare" av "mRNA". Det är en naturlig och kritisk beståndsdel i alla celler med proteinsyntes. Det finns upptäckare, och vi kan syntetiskt tillverka mRNA strängar - men konceptet är lika gammalt som livet självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ser att du konstant upprepar detta, men:
Det finns ingen "skapare" av "mRNA". Det är en naturlig och kritisk beståndsdel i alla celler med proteinsyntes. Det finns upptäckare, och vi kan syntetiskt tillverka mRNA strängar - men konceptet är lika gammalt som livet självt.

Fixade det.