Nekad retur av AC pga klassad som hygienartikel, rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

kolla vad det står hos webhallen..

du går igenom den vanliga kassan, vid betalningsalternativ eller om det är fraktalternativ väljer du "betala i butik" och slutför bokningen med att trycka på "bekräfta beställning", det är exakt samma upplägg som att du beställer och betalar på webben, så jo, jag skulle klassa det som ett köp

Tyvärr bråkar imgur så kan inte ge dig en bild på det

Betalar du i butik så är det inte distansköplagen. Tar du faktura och jämtarna butik går det under distans tror jag. Men så fort du betalar i butiken är den inte distans. Oavsett bokning eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Betalar du i butik så är det inte distansköplagen. Tar du faktura och jämtarna butik går det under distans tror jag. Men så fort du betalar i butiken är den inte distans. Oavsett bokning eller inte

och så går du tillbaks och läser mitt ursprungliga inlägg, där jag säger detta...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Så man får inte rubriksätta grupper av produkter man anser omedelbart inte är kvar i "väsentligt oförändrat skick" och därmed svårt kan återsäljas? Låter väl väldigt enkelt istället för att vagga in folk i tanken på att det kan returnera saker.

Reklamation är en helt annan sak. Om den annonserats som svintyst men låter skitmycket är helt annat.

Det var ju inte alls vad du skrev i inlägget jag svarade på. Där skrev du att eftersom webhallen hävdar att en AC är en hygienartikel så är det case closed. Då berättar jag för dig att du inte har en aning om vad du snackar om, eftersom KKL är tvingande till konsumentens fördel.

Fortsätt du killgissa ihop hur lagen fungerar. Det är INTE varje enskild ÅF som dikterar villkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

kolla vad det står hos webhallen..

du går igenom den vanliga kassan, vid betalningsalternativ eller om det är fraktalternativ väljer du "betala i butik" och slutför bokningen med att trycka på "bekräfta beställning", det är exakt samma upplägg som att du beställer och betalar på webben, så jo, jag skulle klassa det som ett köp

Tyvärr bråkar imgur så kan inte ge dig en bild på det

Vid beställning på nätet fast med betalning i butik så har du ännu inte köpt varan. Köpet görs beroende av att du betalar varan i butik, samtidigt som du hämtar ut den. Om du inte gör det så blir inte köpet av, och webhallen ställer inte heller något betalningskrav mot dig.

Beställning på nätet med betalning i butik blir därför i praktiken mer som en reservation för ett vanligt köp i butik, inte ett onlineköp som faller under distansavtalslagen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Vid beställning på nätet fast med betalning i butik så har du ännu inte köpt varan. Köpet görs beroende av att du betalar varan i butik, samtidigt som du hämtar ut den. Om du inte gör det så blir inte köpet av, och webhallen ställer inte heller något betalningskrav mot dig.

Beställning på nätet med betalning i butik blir därför i praktiken mer som en reservation för ett vanligt köp i butik, inte ett onlineköp som faller under distansavtalslagen.

hmm, låter som något jag skrev i mitt ursprungliga inlägg på sida #2

Citat:

webhallen har nån skit i distansköplagen att om du köper online men "betala i butik" så går det som butiksköp och inte distansköp och då får de sätta vilka regler de vill

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Vill bara inflika att man som konsument rimligen behöver starta apparaten för att bedöma ljudnivån, att dB vid drift är angivet tycker jag inte är tillräckligt för att inte behöva testa produkten innan man vet hur mycket oväsen den för i den tilltänkta användningsmiljön. Om ACn inte uppfyller de utsatta specifikationerna är det grund för en reklamation men detta är ju något annat än ett ångerärende.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag gissar spontant att just det grundar sig i att mobiltillverkarna numera gillar att skicka med in-ear-hörlurar, där jag ändå kan förstå att man säger nej på den punkten.

Känns dock tveksamt att helt neka, borde gå att bara göra avdrag motsvarande tillbehöret.

Absolut, särskilt nu när lagen t.o.m. medger (under vissa omständigheter) att säljare kompenseras av köparen för eventuell värdeminskning vid utnyttjandet av ångerrätten.

Tror inte att ett undantag för mobiltelefoner, vid en prövning, kommer hålla. Om det fanns starka skäl (såsom hygienproblem) mot använda (och i detta fall använda i max 14 dagar) mobiltelefoner skulle vi knappast ha en så stor begagnatmarknad för mobiler som vi har.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Betalar du i butik så är det inte distansköplagen. Tar du faktura och jämtarna butik går det under distans tror jag. Men så fort du betalar i butiken är den inte distans. Oavsett bokning eller inte

Lagen säger att det som avgör är avtalets ingående, inte hur/var du betalar.

Om butiken låter dig boka/reservera en vara på distans, och betala vid upphämtning, så är det inte ett distansköp (och säljaren kan inte ställa några krav om du uteblir).

Om ni däremot ni ingår ett avtal om köp på distans, även om betalning sker vid upphämtning, så är det fortfarande ett distansavtal (och säljaren kan kräva fullgörande av avtalet om du uteblir).

Det senare alternativet har dock inte så stor fördel för säljaren, eftersom ångerrätten finns, så när det handlar om säljare som vänder sig mot konsumenter så är alternativet med bokning, inte avtal, att föredra i de flesta fall.

Det viktigaste är dock att vara tydlig med vilken variant som gäller, för att undvika missförstånd (då det ofta är sådant som ger upphov till tvister och missnöjda kunder).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Lagen säger att det som avgör är avtalets ingående, inte hur/var du betalar.

Om butiken låter dig boka/reservera en vara på distans, och betala vid upphämtning, så är det inte ett distansköp (och säljaren kan inte ställa några krav om du uteblir).

Om ni däremot ni ingår ett avtal om köp på distans, även om betalning sker vid upphämtning, så är det fortfarande ett distansavtal (och säljaren kan kräva fullgörande av avtalet om du uteblir).

Det senare alternativet har dock inte så stor fördel för säljaren, eftersom ångerrätten finns, så när det handlar om säljare som vänder sig mot konsumenter så är alternativet med bokning, inte avtal, att föredra i de flesta fall.

Det viktigaste är dock att vara tydlig med vilken variant som gäller, för att undvika missförstånd (då det ofta är sådant som ger upphov till tvister och missnöjda kunder).

Du har nog helt rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Lagen säger att det som avgör är avtalets ingående, inte hur/var du betalar.

Om butiken låter dig boka/reservera en vara på distans, och betala vid upphämtning, så är det inte ett distansköp (och säljaren kan inte ställa några krav om du uteblir).

Om ni däremot ni ingår ett avtal om köp på distans, även om betalning sker vid upphämtning, så är det fortfarande ett distansavtal (och säljaren kan kräva fullgörande av avtalet om du uteblir).

Det senare alternativet har dock inte så stor fördel för säljaren, eftersom ångerrätten finns, så när det handlar om säljare som vänder sig mot konsumenter så är alternativet med bokning, inte avtal, att föredra i de flesta fall.

Det viktigaste är dock att vara tydlig med vilken variant som gäller, för att undvika missförstånd (då det ofta är sådant som ger upphov till tvister och missnöjda kunder).

Inte bara ångerrättens existens utan även det enkla faktum att säljaren bara har nackdelar av "köpet" så längre köparen inte betalat bidrar nog till att butikerna jobbar med bokningar istället.
Tidsbegränsad bokning minimerar ju iaf skadan när köparen struntar i att komma och slutföra transaktionen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Inte bara ångerrättens existens utan även det enkla faktum att säljaren bara har nackdelar av "köpet" så längre köparen inte betalat bidrar nog till att butikerna jobbar med bokningar istället.
Tidsbegränsad bokning minimerar ju iaf skadan när köparen struntar i att komma och slutföra transaktionen.

Absolut. Vill man, som näringsidkare, ha köpeavtal istället för bokning så bör man även se till att betalning sker vid avtalets ingående (alltså på distans) och inte vid varans upphämtande. Detta då det isf kräver en aktiv insats av kunden för att ångra köpet, inte bara att denne uteblir.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är ju knappt någon mobiltillverkare som skickar med hörlurar. Samsung gör inte det längre och senast jag fick med några hörlurar till en telefon jag köpt i Sverige var väldigt länge sedan, kan inte ens komma ihåg

Är rätt säker på att vi fick med hörlurar när vi köpte en Samsung S10, det är ändå en "ny" telefon, så att de slutat med att skicka med hörlurar är fortfarande väldigt nytt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

kolla vad det står hos webhallen..

du går igenom den vanliga kassan, vid betalningsalternativ eller om det är fraktalternativ väljer du "betala i butik" och slutför bokningen med att trycka på "bekräfta beställning", det är exakt samma upplägg som att du beställer och betalar på webben, så jo, jag skulle klassa det som ett köp

Tyvärr bråkar imgur så kan inte ge dig en bild på det

En bokning är inte ett köp oavsett vad du klassar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

En bokning är inte ett köp oavsett vad du klassar det som.

går man igenom alla steg som ett köp, får samma dokument som ett köp, en kvittofaktura där ända skillnaden är att det står "betala i butik" och inte "betalmetod X", vad är det som gör att det är en bokning? dessutom kan du inte kalla det en bokning ifall de skickar det från centrallager efter att du lagt beställningen?

kan tycka att en bokning inte ska gå genom normala kassan, men det är jag det...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Visst har man på detta forumet förstått hur ARN fungerar?
...

Den här beskrivningen av hur ARN faktiskt fungerar är korrekt, men lite förenklad och missar vissa viktiga steg (iaf. viktiga om man tycker sig ha rätt, de är även bra på att gallra bort okynnesanmälningar).

Man skapar ett ärende hos ARN och kan när som helst innan beslut fattas inkomma med stödbevisning. Stödbevisning ska helst visa att motparten inte agerat enligt KKL eller andra relevanta lagar och förordningar, som t.ex garanti. Dvs. inte "min grej pajade, fast den borde inte det", utan snarare "det är praxis i branschen att ersätta trasiga exemplar av min grej, se följande utlåtande från dessa andra återförsäljare".

När ärendet tas upp i nämnd har motparten en branschrepresentant, dvs. åf själva sitter inte med i nämnden, som för övrigt leds av en jurist med domarefarenhet. Du har ingen egen representant, dina bevisbilagor talar för dig, så att säga. Innan nämndsammanträdet kommer naturligtvis någon från ARN att kontakta din motpart och dessutom dela din stödbevisning. Du kan alltså inte koka ihop vad som helst och hoppas på att motparten aldrig får reda på det

Jag kan tänka mig att åf kanske inte är lika benägen att förlikas om du inte har någon stödbevisning eller om den inte håller måttet, därav kanske schablonsvaret "vi inväntar ARNs utlåtande". I alla mina fall har jag haft ordentlig stödbevisning så det sistnämnda är bara en gissning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Är rätt säker på att vi fick med hörlurar när vi köpte en Samsung S10, det är ändå en "ny" telefon, så att de slutat med att skicka med hörlurar är fortfarande väldigt nytt.

Var bara Samsung som skickade med hörlurar i många år. De andra slutade för länge sedan. Jag som inte köpt någon Samsung telefon har således inte fått med några hörlurar med de telefoner jag köp de senaste 5 åren minst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

Den här beskrivningen av hur ARN faktiskt fungerar är korrekt, men lite förenklad och missar vissa viktiga steg (iaf. viktiga om man tycker sig ha rätt, de är även bra på att gallra bort okynnesanmälningar).

Man skapar ett ärende hos ARN och kan när som helst innan beslut fattas inkomma med stödbevisning. Stödbevisning ska helst visa att motparten inte agerat enligt KKL eller andra relevanta lagar och förordningar, som t.ex garanti. Dvs. inte "min grej pajade, fast den borde inte det", utan snarare "det är praxis i branschen att ersätta trasiga exemplar av min grej, se följande utlåtande från dessa andra återförsäljare".

När ärendet tas upp i nämnd har motparten en branschrepresentant, dvs. åf själva sitter inte med i nämnden, som för övrigt leds av en jurist med domarefarenhet. Du har ingen egen representant, dina bevisbilagor talar för dig, så att säga. Innan nämndsammanträdet kommer naturligtvis någon från ARN att kontakta din motpart och dessutom dela din stödbevisning. Du kan alltså inte koka ihop vad som helst och hoppas på att motparten aldrig får reda på det

Jag kan tänka mig att åf kanske inte är lika benägen att förlikas om du inte har någon stödbevisning eller om den inte håller måttet, därav kanske schablonsvaret "vi inväntar ARNs utlåtande". I alla mina fall har jag haft ordentlig stödbevisning så det sistnämnda är bara en gissning!

Tack för bra information! Vad skulle kunna vara bra stödbevisning i mitt fall? Jag har egentligen bara visar vad butiken sagt samt refererat till KKL och hävdat att man inte kan göra ett undantag enl deras vaga definition av hygienartiklar. Men stödbevisningen för sista och absolut avgörande punkten är ju inte superbra. Att googla efter en objektiv studie om en luftkonditionerings hygienaspekter känns lite udda och kanske inte är den typ av bevisning som man eftersöker. Hmm.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

går man igenom alla steg som ett köp, får samma dokument som ett köp, en kvittofaktura där ända skillnaden är att det står "betala i butik" och inte "betalmetod X", vad är det som gör att det är en bokning? dessutom kan du inte kalla det en bokning ifall de skickar det från centrallager efter att du lagt beställningen?

kan tycka att en bokning inte ska gå genom normala kassan, men det är jag det...

Jag har beställt en produkt med betalsättet betala i butik, hur fungerar det?

Det innebär att produkten du har beställt reserveras i fyra dagar. Saknas varan i lagret kommer den automatiskt att beställas in till butiken från postorderlagret. När produkten är redo för utlämning skickas ett mail som välkomnar dig till butiken för att hämta ut din beställning. Hämtas den inte upp inom utsatt tid annulleras den automatiskt

Aldrig beställt med betalning i butik hos Webbhallen men jag tvivlar på att man får något kvitto innan man betalat, däremot säkert en orderbekräftelse. Sen kan man väl i och för sig får ett kvitto på även en beställning men i detta sammanhang är det väl underförstått att vi talar om kvitton på köp.

Sen kan man så klart tycka om hur det borde vara, var och en är väl fri att ha sina egna åsikter

Permalänk
Medlem

Det här var ett minus i min bok för webhallen. Ett företag som jag annars gillat väldigt mycket och köpt ifrån sen start.

En AC är väl inte en hygienprodukt? Är det för att nån kan ha husdjur hemma?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det här var ett minus i min bok för webhallen. Ett företag som jag annars gillat väldigt mycket och köpt ifrån sen start.

En AC är väl inte en hygienprodukt? Är det för att nån kan ha husdjur hemma?

Nej, men just det ordvalet är ett sidospår som inte är särskilt relevant.

Frågan är ju snarast om det går att hävda att undantaget "avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten" gäller.

Tveksamt om det håller, men utifrån vad TS sa tidigare så verkade butikens motivering indikera att det hade med allergier att göra. Så då misstänker man väl att det skulle vara djur, rökare, nånting sånt som är anledningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Absolut. Vill man, som näringsidkare, ha köpeavtal istället för bokning så bör man även se till att betalning sker vid avtalets ingående (alltså på distans) och inte vid varans upphämtande. Detta då det isf kräver en aktiv insats av kunden för att ångra köpet, inte bara att denne uteblir.

Om man betalar i förväg men hämtar i butik tänker jag mig att det räknas som distansköp. Därmed gäller ångerrätten som säger att du kan lämna tillbaka varan inom 14 dagar från det att du fått varan och du får varan då du hämtar den i butiken. Om du inte dyker upp för att hämta varan börjar alltså aldrig ångerrättens 14 dagar att ticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om man betalar i förväg men hämtar i butik tänker jag mig att det räknas som distansköp. Därmed gäller ångerrätten som säger att du kan lämna tillbaka varan inom 14 dagar från det att du fått varan och du får varan då du hämtar den i butiken. Om du inte dyker upp för att hämta varan börjar alltså aldrig ångerrättens 14 dagar att ticka.

Absolut, ett klockrent distansköp. Det är dock inte betalningen som avgör, utan avtalets ingående. Föreligger ett köpeavtal spelar det ingen roll om betalningen sker på distans eller vid upphämtning. Det som orsakat problem historiskt är dock att företagen varit otydliga med om ett köpeavtal föreligger eller om det bara handlar om en bokning/reservation.

Skillnaden mot fall där betalning inte erlagts (där avsikten var att betala vid varans upphämtande) är att om betalning erlagts så har konsumenten ett större incitament att kontakta företaget och förklara sin avsikt (fullfölja eller avstå/ångra). Om betalning ej erlagts så är det istället i företaget som behöver kontakta konsumenten för att få veta dennes avsikt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Det här var ett minus i min bok för webhallen. Ett företag som jag annars gillat väldigt mycket och köpt ifrån sen start.

En AC är väl inte en hygienprodukt? Är det för att nån kan ha husdjur hemma?

Tänk familj på 4 personer som är hemma med covid... ångrar sig och skickar tillbaka.
Covid har dom ju hittat i lufttrummor som klarat sig bra länge

Tror man omvärderat väldigt nycket som hygien för att klara sig med tanke på hur många som skickar tillbaka osv.

Jag hade iaf försökt skydda mig och min personal vid returhanteringen.
Och tänk om någon kund skulle få något.

T.ex. jordnötter....

Tror man får omvärdera lite vad som är hygienprodukt, men samtidigt tänk på stolar där det äts och fises och hostas.
(Vet på ett gammalt jobb när en slutade, slog man på sätet dammade det och luktade fis...)

Men förstår ts. Svårt att få ett begrepp om db, även om man är i butik och hör så är det annat hemma.

Skriv vad arn säger vid svar.
Förstår varför webhallen gör spm dom gör, misstänker att dom får klassa produkter själv inom rimliga ramar, men vad får göras....
Spännande för oss konsumenter
(För övrigt tycker jag lite synd om näthandel som får så mycket öppnade returer som måste säljas som fyndvaror... slår hårt mot de små)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Herregud, när folk hänvisar till bluffen luftburen jordnötsallergi som skäl till att inte ta emot AC i retur så har ändå skräcken för den psykiska sjukdomen "luftburen jordnötsallergi" gått för långt.

Vore på sin plats att @Webhallen ger oss en kommentar och pudlar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Tack för bra information! Vad skulle kunna vara bra stödbevisning i mitt fall? Jag har egentligen bara visar vad butiken sagt samt refererat till KKL och hävdat att man inte kan göra ett undantag enl deras vaga definition av hygienartiklar. Men stödbevisningen för sista och absolut avgörande punkten är ju inte superbra. Att googla efter en objektiv studie om en luftkonditionerings hygienaspekter känns lite udda och kanske inte är den typ av bevisning som man eftersöker. Hmm.

Det är snarare företaget som behöver hitta stöd för sin hållning här. Du vill nyttja din lagstadgade ångerrätt, företaget vägrar med hänvisning till att varan faller under ett specifikt undantag, du påpekar att varans slag inte alls bör utgöra ett sådant undantag. Argumenenterar du för hur orimligt deras ställningstagande är och varför (konsekvensen blir att ånger är omöjlig på alla varor) bör det räcka långt. Beroende på vad företaget svarar och hurpass rimligt svaret är får du dra det ett varv till.
Därtill preciserar lagen att varan ifråga ursprungligen skall vara förseglad för att hygienskäl skall vara applicerbara, jag har inte stött på någon AC eller luftrenare för privat bruk som varit förseglad, och därmed verkar det svårt för företaget att stödja sig mot just detta undantag om den inte var förseglad i ditt fall?
Edit: vid närmare eftertanke kanske det brukar vara en sån därn tunn plastpåse runt som hålls ihop med en tejpbit. Måttligt förseglad, med andra ord

Skrivet av orig_rejser:

Tänk familj på 4 personer som är hemma med covid... ångrar sig och skickar tillbaka.
Covid har dom ju hittat i lufttrummor som klarat sig bra länge
...
Tror man får omvärdera lite vad som är hygienprodukt

Det argumentet är precis lika applicerbart på precis varenda grej man skulle vilja returnera. "Nej tyvärr vi kan inte ta emot X då det kan finnas virus på/i den som i senare led kan smitta andra."
Breddar man definitionen av hygienartikel till allting som kan ha någonting på sig (vilket är precis alla varor du kan komma på) så är ångerrätten därmed helt åsidosatt, och det argumentet faller på sin egen orimlighet.
För att sätta konsumenträtten ur spel krävs rimligen ett visst mått av faktisk eller praktisk relevans, som en tandborste som någon annan gojsat runt med i munnen, en dildo som kan ha varit lite varstans eller en rakapparat som samlat på sig både hår och hud.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tycker TS borde få lämna tillbaka varan på sin ångerrätt pga distansköplagen.

Men sen får väl webhallen välja själva vad de har som öppet köp eller inte i butiker och sånt. Även fast andra tycker att man BORDE få öppna den, så är det
Väl upp till återförsäljaren.

Så webhallen borde backa i detta fall, men de kan ju neka öppet köp i butik hur mycket de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Var bara Samsung som skickade med hörlurar i många år. De andra slutade för länge sedan. Jag som inte köpt någon Samsung telefon har således inte fått med några hörlurar med de telefoner jag köp de senaste 5 åren minst

Jo, men Samsung är ju ändå största (väl? eller näststörsta?) mobiltelefontillverkaren.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Tänk familj på 4 personer som är hemma med covid... ångrar sig och skickar tillbaka.
Covid har dom ju hittat i lufttrummor som klarat sig bra länge

Tror man omvärderat väldigt nycket som hygien för att klara sig med tanke på hur många som skickar tillbaka osv.

Jag hade iaf försökt skydda mig och min personal vid returhanteringen.
Och tänk om någon kund skulle få något.

T.ex. jordnötter....

Tror man får omvärdera lite vad som är hygienprodukt, men samtidigt tänk på stolar där det äts och fises och hostas.
(Vet på ett gammalt jobb när en slutade, slog man på sätet dammade det och luktade fis...)

Men förstår ts. Svårt att få ett begrepp om db, även om man är i butik och hör så är det annat hemma.

Skriv vad arn säger vid svar.
Förstår varför webhallen gör spm dom gör, misstänker att dom får klassa produkter själv inom rimliga ramar, men vad får göras....
Spännande för oss konsumenter
(För övrigt tycker jag lite synd om näthandel som får så mycket öppnade returer som måste säljas som fyndvaror... slår hårt mot de små)

De rester av SARS-CoV-2 som man hittar på ytor är alltså dött virus. Även dött virus ger utslag i PCR-testerna, men viruset i fråga är alltså inte kapabelt att infektera någon. Du kan alltså inte få COVID-19 genom en returnerad AC. Om de sjuka nyser och hostar på den och du direkt efter slickar på den så kanske det finns en möjlighet, men inte under mer realistiska scenarier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Vad skulle kunna vara bra stödbevisning i mitt fall?

Jag skulle i första hand vända mig till konsumentrådgivaren i din stad/kommun. "Konsumentrådgivare Arne Anka, Bro kommun har meddelat att luftkonditionering inte räknas som hygienartikel enligt konsumentverket" kan t.o.m. räcka som stödbevisning. Ta bara kontakt och sedan reda på om dom faktiskt tycker det först!

Permalänk
Medlem

Absurt att kalla AC hygienartikel!
Distans köplagen måste rimligen gälla här. Kontakta ARN som andra skrivit.
Kasst! @Webhallen

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die