Nekad retur av AC pga klassad som hygienartikel, rimligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karate Taco:

Jag förstår att det borde fungera så och eventuellt faktiskt gör det, men jag tänker mig att samtidigt det i praktiken blir svårt att genomföra det. Teoretiskt kan man ju då ha en produkt samt använda den i ett halvår, skapa ett ARN-ärende (som i detta fall) och butiken rekommenderas efter sex månader att bevilja en kund (mig) ångerrätten vilket de kanske enligt lagt skulle ha gjort efter 14 dagar, men efter sex månader känns det mer olustigt att följa en sådan rekommendation då produkten nu är använd och begagnad och antagligen inte kan säljas på nytt som en fyndvara.

Problemet hade ju inte uppstått om Webhallen gjort rätt från början och tagit tillbaka artikeln som de ska enligt lag.

Att de inte gjort rätt då och därmed åsamkar sig själv mer skada på grund av det är inte kundens fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jag har bevis på att den står i butiken, jag har kvar inlämningskvittot som jag fick när jag fick lämnade in den och de skulle göra den interna utredningen vars resultat jag citerade i mitt första inlägg.

Om jag skulle hämta ut AC:n, då kan jag väl inte längre nyttja ångerrätten? Då har jag ju bevisligen haft den i min ägo långt mer än 14 dagar vid det tillfälle som ARN är färdiga med sitt beslut, vilket förväntas vara om 6 månader enl snabb googling.

Vad bra att du fick inlämningskvitto. Blev lite orolig där ett tag.
Jag skulle nog i ditt fall ta kontakt med butiken och prata med en högre chef. Jag skulle inte vänta på ARN om det kan ta 6 månader utan försöka fråga butiken vilken grund beslutet bygger på.

Om du bara har pratat med en butiksanställd och sedan internt (en annan butiksanställd(?)) utredning kommer fram till nekande, så måste de i detta fall förhålla sig till butikens policy. Men en liten högre chef kan nog ta ett annat beslut i ärendet och skippa deras "policy". Kanske du slipper vänta i 6 månader eller mer på en lösning.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jag förstår att det borde fungera så och eventuellt faktiskt gör det, men jag tänker mig att samtidigt det i praktiken blir svårt att genomföra det. Teoretiskt kan man ju då ha en produkt samt använda den i ett halvår, skapa ett ARN-ärende (som i detta fall) och butiken rekommenderas efter sex månader att bevilja en kund (mig) ångerrätten vilket de kanske enligt lagt skulle ha gjort efter 14 dagar, men efter sex månader känns det mer olustigt att följa en sådan rekommendation då produkten nu är använd och begagnad och antagligen inte kan säljas på nytt som en fyndvara.

Du får inte nyttja produkten under tiden, det finns regler om det med. Sedan måste inte butiker följa ARN och om de visar på att du använt den kan ARN ändra sin rekommendation.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat acceptera att AC räknades som hygienartikel. Men senast jag köpte en produktsom räknades som hygienartikel så fick jag klart och tydligt reda på detta innan köp och att därför inte skulle gå att lämna tillbaka på öppet köp. Köpte en maskin som blandar mjölkersättning åt nyfödda/små barn, mjölkersättning har ofta "hårda" krav på tillredningen.

Så om AC ska räknas som hygienartikel kan Webhallen, gott skriva en tydlig notis så ingen kännr sog lurad efteråt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Karate Taco:

Precis så tänker jag. Kassapersonalen menade att det var något förbud mot detta från astma och allergiförbundet men det kan absolut inte stämma med tanke på hur många andra butiker som isåfall struntar i det, sett till hur många luftrenare (som faktiskt har HEPA-filter och faktiskt lagrar partiklar) man ser hos bl.a. NoN som fyndvaror.

Inte direkt som att Astma och allergiförbundet bestämmer... Kan varken stifta regler eller lagar, de kan dock ha rekommendationer och stämpla produkter med vissa krav. Känns som en tämligen dum "Jag klämmer till med något så att kunden går".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Men jag anser de inte som orimligt att en AC ska hamna under den kategorin.

Vore intressant att veta vilken form av expertis, som du besitter, som du grundar detta på?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sCaz:

Visst har man på detta forumet förstått hur ARN fungerar?

1. Du lägger ett ärende.
2. Handläggare kollar på det.
3. Handläggare bedömer om det verkar vara du eller företaget som missförstått något i ert avtal eller enligt lagar.
4. Om oklarhet finns kontaktar ARN företagets reklamationshandläggare för en förklaring/förtydligande.
5. Om ARN efter detta tycker att företaget är grovt ute och cyklar så rekommenderar ARN företaget att agera på ett visst vis gentemot dig som kund.
6. Om företaget vägrar, till sin fulla rätt, så registreras det och kan dyka upp i media om exempelvis aftonbladet ringer in och frågar om företag X har tvister de inte följt ARNs rekommendation för.

Vill du ha tvingande beslut så får du fortsätta i tingsrätten.

Det första tar ett par månader, det andra tar längre tid. Min erfarenhet är att 99 av 100 ARN ärenden som inte beror på internt kommunikationsstrul hos företaget resulterar i att ARN handläggaren ska ringa kunden och förklara varför denne tänker fel även om denne är missnöjd.

Han bockade i att han läst att det inte var någon retur så case-closed antar jag? Sälj den på facebook till nypris när det blir varmare ute och butikerna har slut 👍

Det du säger stämmer i teorin, rent allmänt, men Webhallen har i sina köpvillkor att:

Citat:

Tvist
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: http://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: http://ec.europa.eu/odr

Det här tolkar jag i alla fall att Webhallen med detta är bundna av ARN:s beslut.

Finns andra butiker med liknande skrivningar i sina köpvillkor. Några exempel (inte en uttömmande lista) nedan:

https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor
https://www.komplett.se/kundservice/om-komplett/foersaeljning...
https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360001150585-K%C3%...
https://www.elgiganten.se/cms/kopvillkor-elgiganten/kopvillko...
https://www.dustinhome.se/service/forsaljningsvillkor

Hittade inte en enda utan denna klausul när jag letade efter butiker som jag kände till... så i praktiken är ett beslut från ARN bindande i de flesta fall när man handlat av ett seriöst bolag som har en sådan skrivning i sina köpvillkor.

Finns säkert aktörer som inte har en sådan klausul också, men de verkar vara mindre vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte direkt som att Astma och allergiförbundet bestämmer... Kan varken stifta regler eller lagar, de kan dock ha rekommendationer och stämpla produkter med vissa krav. Känns som en tämligen dum "Jag klämmer till med något så att kunden går".

Frågan är väl möjligen om deras eventuella uttalande (vore ju fint att veta vad de i så fall faktiskt sagt) skulle kunna vara till stöd för tolkningen att det finns hälsoskäl att inte ta tillbaka varan.

Lagen är ju rätt öppen för tolkning, undantaget där är ju bara "avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten".

Att det envisas med att referera till "hygienartikel" är bara förvirrande. Det betyder något annat, och är bara en delmängd av det lagen vagt hänvisar till.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av pv2b:

Om någon har allvarliga allergier i sitt hushåll så bör ju i såfall den personen undvika att köpa "fyndvaror".

Jag har själv köpt en portabel AC som fyndvara. Det var inget problem alls, bara bekvämt att inte behöva kasta några kartonger efteråt.

Hehe absolut. Som sagt, väldigt långsökt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om någon har allvarliga allergier i sitt hushåll så bör ju i såfall den personen undvika att köpa "fyndvaror".

Jag har själv köpt en portabel AC som fyndvara. Det var inget problem alls, bara bekvämt att inte behöva kasta några kartonger efteråt.

Rent praktiskt håller jag med.

Om man ser på det mer principiellt (som t.ex. ARN rimligen behöver göra) så är ju "fyndvaror" bara något hittepå som inte blir en del av övervägandet.
"Fyndvaror" är något som butikerna infört för att kunder numera inte accepterar att butikerna gör som det nog egentligen är tänkt utifrån lagstiftningen, dvs att bara sälja ångervarorna som nya en gång till.

Sedan är det ju dock tveksamt om det går att hävda hälsoskäl i detta sammanhang, men det känner inte jag att jag kan avgöra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av evil penguin:

Frågan är väl möjligen om deras eventuella uttalande (vore ju fint att veta vad de i så fall faktiskt sagt) skulle kunna vara till stöd för tolkningen att det finns hälsoskäl att inte ta tillbaka varan.

Lagen är ju rätt öppen för tolkning, undantaget där är ju bara "avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten".

Att det envisas med att referera till "hygienartikel" är bara förvirrande. Det betyder något annat, och är bara en delmängd av det lagen vagt hänvisar till.

Om man pratar om att det kanske är olämpligt att lämna tillbaka en AC av hälso- och hygienskäl så tycker jag det är svårt att motivera en AC. Det är ju som vilken annan klimatanläggning som vi delar på arbetsplatserna, skolor, bussen, butiker etc.

Jag har aldrig reflekterat över att det finns hälsoskäl att dela klimatanläggning i en butik.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om man pratar om att det kanske är olämpligt att lämna tillbaka en AC av hälso- och hygienskäl så tycker jag det är svårt att motivera en AC. Det är ju som vilken annan klimatanläggning som vi delar på arbetsplatserna, skolor, bussen, butiker etc.

Jag har aldrig reflekterat över att det finns hälsoskäl att dela klimatanläggning i en butik.

Eller en begagnad bil för den delen. De flesta begagnade bilar har ju en AC och alla har någon slags ventilation.

Tror det är väldigt få som ser en bil som en hygienartikel.

Hur många hyrbilsfirmor byter kupéfilter mellan varje hyra?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pv2b:

Eller en begagnad bil för den delen. De flesta begagnade bilar har ju en AC och alla har någon slags ventilation.

Tror det är väldigt få som ser en bil som en hygienartikel.

Ja, eller något som man inte kan köpa begagnat av hälsoskäl. En grundlig rengöring räcker ju i 99% av fallen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det du säger stämmer i teorin, rent allmänt, men Webhallen har i sina köpvillkor att:

Det här tolkar jag i alla fall att Webhallen med detta är bundna av ARN:s beslut.

Finns andra butiker med liknande skrivningar i sina köpvillkor. Några exempel (inte en uttömmande lista) nedan:

https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor
https://www.komplett.se/kundservice/om-komplett/foersaeljning...
https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360001150585-K%C3%...
https://www.elgiganten.se/cms/kopvillkor-elgiganten/kopvillko...
https://www.dustinhome.se/service/forsaljningsvillkor

Hittade inte en enda utan denna klausul när jag letade efter butiker som jag kände till... så i praktiken är ett beslut från ARN bindande i de flesta fall när man handlat av ett seriöst bolag som har en sådan skrivning i sina köpvillkor.

Finns säkert aktörer som inte har en sådan klausul också, men de verkar vara mindre vanliga.

Låter rimligt, om ARN går på kundens linje, vilket jag spontant tycker det finns svag grund för :-/

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vilken tur att ARN publicerar statistik, så du slipper sitta och hitta på saker.

https://www.arn.se/Om-ARN/Statistik/

Är en prövning alla ärenden eller när ARN går på kundens linje? De "absolut flesta" samtal med ARN jag varit med om med företagshatt har varit missförstånd eller feltolkningar där ARN blir lite som en mamma / förvaltare. Beklagar om en klassisk 99 av 100 inte flög

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om man pratar om att det kanske är olämpligt att lämna tillbaka en AC av hälso- och hygienskäl så tycker jag det är svårt att motivera en AC. Det är ju som vilken annan klimatanläggning som vi delar på arbetsplatserna, skolor, bussen, butiker etc.

Jag har aldrig reflekterat över att det finns hälsoskäl att dela klimatanläggning i en butik.

Många butiker tillåter inte att man tar in djur öht? Samma med många arbetsplatser och skolor.
Bussar, tåg, m.m. har väl typiskt regler för var man får sitta med djur. (Djur får endast vara i bakre halvan av bussen, särskilda sektioner av tåg, osv.)
Hundraprocentigt är det ju inte, men det ger ju viss kontroll.

Helt som en blixt från klar himmel kommer ju inte själva idén, iaf? Sedan är frågan om den kan appliceras här.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Någon som inte förstår hur konsumentköplagen fungerar, förstår jag

Enskilda handlare kan inte avtala bort lagen eller de delar av lagen de inte tycker om.

Så man får inte rubriksätta grupper av produkter man anser omedelbart inte är kvar i "väsentligt oförändrat skick" och därmed svårt kan återsäljas? Låter väl väldigt enkelt istället för att vagga in folk i tanken på att det kan returnera saker.

Reklamation är en helt annan sak. Om den annonserats som svintyst men låter skitmycket är helt annat.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Är en prövning alla ärenden eller när ARN går på kundens linje? De "absolut flesta" samtal med ARN jag varit med om med företagshatt har varit missförstånd eller feltolkningar där ARN blir lite som en mamma / förvaltare. Beklagar om en klassisk 99 av 100 inte flög

Står i länken "Konsumenten fick helt eller delvis rätt i 43 procent av de ärenden som ARN prövade under 2020"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Många butiker tillåter inte att man tar in djur öht? Samma med många arbetsplatser och skolor.
Bussar, tåg, m.m. har väl typiskt regler för var man får sitta med djur. (Djur får endast vara i bakre halvan av bussen, särskilda sektioner av tåg, osv.)
Hundraprocentigt är det ju inte, men det ger ju viss kontroll.

Helt som en blixt från klar himmel kommer ju inte själva idén, iaf? Sedan är frågan om den kan appliceras här.

Fast de reglerna om att inte ta med djur handlar ju inte om risken med att fördärva luftkonditioneringen, utan om att djuren i omgivningen till exempel är ett problem om de finns i närheten av allergikerna just då. Det handlar väl också om risk för att man inte vill att djur ska förorena etc.

Djur t.ex. hänvisas ofta till bakre delen av bussen, samtidigt som man kräver påstigning fram. Det betyder att husdjur kommer att passera de stolar där allergiker ska sitta. Det är alltså mest sett som ett problem om ett djur varaktigt är i någons närvaro, inte att ett djur någonsin varit på en viss plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Fast de reglerna om att inte ta med djur handlar ju inte om risken med att fördärva luftkonditioneringen, utan om att djuren i omgivningen till exempel är ett problem om de finns i närheten av allergikerna just då. Det handlar väl också om risk för att man inte vill att djur ska förorena etc.

Djur t.ex. hänvisas ofta till bakre delen av bussen, samtidigt som man kräver påstigning fram. Det betyder att husdjur kommer att passera de stolar där allergiker ska sitta. Det är alltså mest sett som ett problem om ett djur varaktigt är i någons närvaro, inte att ett djur någonsin varit på en viss plats.

Min tolkning är att man vill ha päls osv samlad på en plats så gott det går. (Som sagt, inte perfekt)

Min invändning gällde huvudsakligen "jag har aldrig hört om detta problem när det gäller x,y,z,..." när x,y,z,... allihopa var exempel som brukar ha regler som relaterar till just allergier.

Och som jag sade, jag vet inte om man kan applicera detta på ångerrätt för luftkonditionering.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så de har även satt mobiltelefoner nu? Och det är fritt fram att skriva precis vilka produkter de vill? Varför just mobiltelefoner? Varför inte alla produkter som man kan hålla med en hand? Bara lägga till det på hemsidan, klagar en kund så bara hänvisa till hemsidan.

"Undantag för distansköplagen:
Allt du kan röra"

Lagligt? Knappast. Jävla pajas-Webhallen. Jag kan fatta om man kan hålla på såhär vad gäller öppet köp när man köper någonting i en fysisk butik (det är ren goodwill), men att tämja på distansköplagen så här är inte OK. Trodde Webhallen var mer seriösa än så här.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Så de har även satt mobiltelefoner nu? Och det är fritt fram att skriva precis vilka produkter de vill? Varför just mobiltelefoner? Varför inte alla produkter som man kan hålla med en hand? Bara lägga till det på hemsidan, klagar en kund så bara hänvisa till hemsidan.

"Undantag för öppet köp:
Allt du kan röra"

Lagligt? Knappast. Jävla pajas-Webhallen.

Jag gissar spontant att just det grundar sig i att mobiltillverkarna numera gillar att skicka med in-ear-hörlurar, där jag ändå kan förstå att man säger nej på den punkten.

Känns dock tveksamt att helt neka, borde gå att bara göra avdrag motsvarande tillbehöret.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag gissar spontant att just det grundar sig i att mobiltillverkarna numera gillar att skicka med in-ear-hörlurar, där jag ändå kan förstå att man säger nej på den punkten.

Känns dock tveksamt att helt neka, borde gå att bara göra avdrag motsvarande tillbehöret.

Skicka med inear har ju tillverkare gjort i hur många år som helst. Jag kunde inte se någon undantagslista på detta när jag kollade på riksdagens hemsida. Då kan man ju verkligen tämja på distansköplagen. "aa men du fick faktiskt med en putsduk till din TV och du kanske har nyst i den, eller ja så länge du rört den så är du körd kompis".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Vore intressant att veta vilken form av expertis, som du besitter, som du grundar detta på?

Det är min personliga åsikt 😊, säger inte att de är rätt eller fel bara att det inte är orimligt att en produkt med filter osv kan anses vara en hygien artikel.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag gissar spontant att just det grundar sig i att mobiltillverkarna numera gillar att skicka med in-ear-hörlurar, där jag ändå kan förstå att man säger nej på den punkten.

Känns dock tveksamt att helt neka, borde gå att bara göra avdrag motsvarande tillbehöret.

Är ju knappt någon mobiltillverkare som skickar med hörlurar. Samsung gör inte det längre och senast jag fick med några hörlurar till en telefon jag köpt i Sverige var väldigt länge sedan, kan inte ens komma ihåg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vash:

Det är min personliga åsikt 😊, säger inte att de är rätt eller fel bara att det inte är orimligt att en produkt med filter osv kan anses vara en hygien artikel.

På sin höjd skulle butiken då få rätt att göra prisavdrag motsvarande filtret.

I många portabla AC kostar ett sådant inte många kronor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Skicka med inear har ju tillverkare gjort i hur många år som helst. Jag kunde inte se någon undantagslista på detta när jag kollade på riksdagens hemsida. Då kan man ju verkligen tämja på distansköplagen. "aa men du fick faktiskt med en putsduk till din TV och du kanske har nyst i den, eller ja så länge du rört den så är du körd kompis".

Nej, det existerar ingen lista, bara undantaget "avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten" som väl har en viss mån av praxis från rättsfall samt utlåtanden från ARN.

I grund och botten är ju frågan om det finns hälso- eller hygienskäl som hindrar att man säljer varan igen. Jag är inte svårövertygad vad gäller lurarna i sig på den punkten, betydligt mer osäkert vad gäller trådens diskussion om luftkonditionering.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av evil penguin:

Nej, det existerar ingen lista, bara undantaget "avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten" som väl har en viss mån av praxis från rättsfall samt utlåtanden från ARN.

I grund och botten är ju frågan om det finns hälso- eller hygienskäl som hindrar att man säljer varan igen. Jag är inte svårövertygad vad gäller lurarna i sig på den punkten, betydligt mer osäkert vad gäller trådens diskussion om luftkonditionering.

Om hörlurarna i en mobiltelefon är nyttjade så förverkar inte detta ångerrätten på mobiltelefonen. Dock motiverat med prisavdrag motsvarande den ekonomiska skadan att ta emot mobiltelefonen exklusive hörlurarna.

Kan ju visserligen finnas problematik med mobiltelefoner men jag har svårt att se att det ska vara någon skillnad på mobiltelefoner mot laptops eller surfplattor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag gissar spontant att just det grundar sig i att mobiltillverkarna numera gillar att skicka med in-ear-hörlurar, där jag ändå kan förstå att man säger nej på den punkten.

Känns dock tveksamt att helt neka, borde gå att bara göra avdrag motsvarande tillbehöret.

Skrivet av DavidtheDoom:

Om hörlurarna i en mobiltelefon är nyttjade så förverkar inte detta ångerrätten på mobiltelefonen. Dock motiverat med prisavdrag motsvarande den ekonomiska skadan att ta emot mobiltelefonen exklusive hörlurarna.

Kan ju visserligen finnas problematik med mobiltelefoner men jag har svårt att se att det ska vara någon skillnad på mobiltelefoner mot laptops eller surfplattor.

Jo, men då håller vi med varandra helt. Det var ju precis vad jag tidigare sa vore rimligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om du betalar i butik så har du inte köpt online.

kolla vad det står hos webhallen..

du går igenom den vanliga kassan, vid betalningsalternativ eller om det är fraktalternativ väljer du "betala i butik" och slutför bokningen med att trycka på "bekräfta beställning", det är exakt samma upplägg som att du beställer och betalar på webben, så jo, jag skulle klassa det som ett köp

Tyvärr bråkar imgur så kan inte ge dig en bild på det

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare