Permalänk

Mini ITX moderkort för 5600X

Håller på att bygga en mini dator. Dessa komponenter är införskaffade:

CPU: 5600x från jeff bezos rean
CPU-kylare: EK-240 basic, 2st Noctua a12x15 crhomax
GPU: 3060 TUF (Skamligt jag vet, kan bytas ut ifall det dyker upp nån unicorn erbjudande innan jag har byggt datorn, eller om jeff skickar mitt 3080 han lovat)
Burk: Formd T1
Nätagg: corsair SF750
RAM: TBD
HDD: TBD, blir ett par M.2 diskar med linux/windows
Moderkort: TBD

Det jag grubblar över just nu är moderkortet. B550 verkar vara way to go just nu, X570 är dyrare med äckliga små chipsetfans och ger typ ingen egentlig fördel i ett miniformat. Alternativen är:

Gigabyte B550I AUROS PRO: Den här har grymmast VRM setup och är allmänt ansedd som goto alternativet. Den stora haken är att det är ett realtek nätverkskort. Som alla vet betyder det potentiellt oändligt strul med datorn. En detalj är också att jag såg en tråd där någon nämnde att det här kortet fungerar bra med kylaren som i vissa fall är väldigt tight på höjden i chassit. Dock sitter CPU sockeln högre upp i horizontalledd än på t.ex asus vilket gör att kylare passar sämre.
Strix B550I: Den här kom precis upp på rea på inet. Den här har av någon anledning riktigt sunkig VRM setup enligt vad jag läst, men som ändå gör jobbet. Intel nätvärkskort, snygg design. En annan grej folk snackar om att det är nåt som är kasst med fläktkurvorna i BIOS.
ASSROCK B550: Den här ska också ha en bra VRM setup, folk verkar inte riktigt prata om kortet. Deras X570 är också intressant eftersom den har en inbyggd TB3 som man kan koppla in en displayport i. Detta är ett stort plus pga att jag har en USB-C skärm som annars behöver en extra strömsladd och en aktiv adapter för att koppla in en displayport utgång i. Den stora haken med det kortet är att den bara har en M2 plats på baksidan, vilket inte kommer fungera bra i en sandwich burk. Designen vet jag inte riktigt om jag gillar med mer silver, tror jag föredrar mer svart.
MSI: Verkar inte riktigt ha någon fördel.

Vad tycker ni ska man chansa på gigabyte för att få bättre klockning och fläktkurva men potentiellt massa huvudvärk med nätverksdrivern? Eller hugga på inets asus rabatt?

Permalänk
Medlem

Jag har asrock fatility mini itx B450.
Bra kort.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Jag köpte ASUS Strix kortet. Resonerar som att jag absolut inte vill ha realtek nätverk, och VRM är nog ändå tillräckligt för att driva 5600 utan problem. Så de är mest att man kanske kunde ha liten liten fördel ifall man får för sig att uppgradera till t.ex 5950 framföver med en av alternativen som har bättre VRM, men jag kommer nog invänta nästa sockel istället. Kör på 16gb RAM också vilket är icke framtidssäkrat men får räcka tills DDR5...