Se Microsoft avtäcka nästa version av Windows klockan 17:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

Har ett Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming, slagit på TPM i Bios men får fortfarande att min dator inte är kompatibel. Vad är det jag missar?

BIOS? Enligt en annan artikel från en annan websida måste man ha UEFI. Jag citerar :

Systemkraven för Windows 11
Användare kommer att ha möjligheten att uppgradera till Windows 11 helt utan kostnad. Microsoft har även delat med sig av operativsystemet systemkrav som är:

64-bit processor
Tvåkärnig processor med minst 1 GHz klockfrekvens
64 GB lagringsutrymme
4 GB RAM
UEFI, Secure Boot-kompatibel och TPM 2.0
9 tumsskärm with 1366×768 resolution
DirectX 12-kompatibel grafik / WDDM 2.x

Slutcitat.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Skrivet av grensman:

Nu har jag det, fortfarande samma. Men såg att någon postat att det kräver intel gen 8 och uppåt. Jag har gen 7. Så det är väl det som sätter käppar i hjulet.

Samma sak för mig med min 7700K :(, secure boot, TPM och allt sånt aktiverat men fortfarande nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Man undrar vad Microsoft håller på med. Känns tyvärr som de är på väg åt fel håll. Att Windows 11 kommer bli en tröskel att uppdatera till. Känns helt uppåt väggarna om man inte kan köra in Windows 11 på äldre datorer år 2025 när Windows 10 slutar supporteras. Man vill ju inte slänga en dator på grund av mjukvaran. Hårdvara man köper idag kommer hålla länge sett till prestanda, så länge man inte spelar eller gör något annat tungt.

Ytterligare ett helknasigt drag är den där värdelösa väderikonen som är helt ute och cyklar på vilket väder det är. Verkar inte som att den finns med på Windows 11 heller, så då känns det som ett ännu konstigare drag.

Väderikonen går att ta bort från aktivitetsfältet, jag störde mig på den och tog bort den. En anledning till att den visar fel är också att man får gå in och ställa in sin ort men jag ville inte ha den ändå, går hellre in på en riktig vädersida och kollar om jag behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Verkar som om MS har en hard och soft floor. Jag skulle bli väldigt förvånad om 8:e generationens intel core är en hard floor. Kan vara så att du kan uppgradera, men MS rekommenderar inte det. Går o läsa här https://docs.microsoft.com/en-us/windows/compatibility/window...

Tänker det samma, tycker det vore märkligt att kräva så hög gen för att fungera. Deras check lämnar ju en hel del att önska. Vore ju trevligt med någon form av återkoppling om vad som inte är kompatiblet.

Permalänk
Medlem

Man skulle veta vad som är omgjort inne i systemet.
Annars är det ju bara en UI uppdatering och kan fortsätta heta Windows 10.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

Nu har jag det, fortfarande samma. Men såg att någon postat att det kräver intel gen 8 och uppåt. Jag har gen 7. Så det är väl det som sätter käppar i hjulet.

Skrivet av jnsson:

Verkar som om MS har en hard och soft floor. Jag skulle bli väldigt förvånad om 8:e generationens intel core är en hard floor. Kan vara så att du kan uppgradera, men MS rekommenderar inte det. Går o läsa här https://docs.microsoft.com/en-us/windows/compatibility/window...

Här ser ni en lista på processorer som stöds av Windows 11 verkar som att 8 generationen är en hard floor för Windows 11 för sjunde generationen finns inte med i listan så att väldigt många processorer är det som kommer bli för gamla med Windows 11.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyberz:

Man skulle veta vad som är omgjort inne i systemet.
Annars är det ju bara en UI uppdatering och kan fortsätta heta Windows 10.

Det är väl så det brukar gå till? Inget tyder väl på att något särskilt ändrades mellan Windows 7 och 8, eller 8 och 10 (förutom UI)? Annat tenderar att växa fram långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderdome:

Jag gick in och aktivera det sen fick jag ok.

Din PC uppfyller minimisystemkraven och är berättigad till en kostnadsfri uppdatering när operativsystemet blir tillgängligt

Gick in och aktiverade.
Fick OK på testet nu. Kommer givetvis ladda ned W11 direkt när det kommer.
Alltid bra att ha det senaste.

Permalänk
Medlem

Känns som dom försöker se ut mer som OSX

Permalänk
Medlem

Testade min laptop, den har TPM 2.0 aktiverat, men det blev nej ändå. Troligen för att det är i7 7500U alltså för gammal generation. 4,6 och 7-serien var nog dom Intel sålde mest av och alla fungerar fortfarande bra för gaming. Win för Intel att Microsoft gör alla obsolete på en gång. Såvida inte dom som uppgraderar väljer Ryzen istället.

Så laptopen var den enda som var end of the road, inte någon katastrof, noterade när jag testade den att nu har batteriet börjat svullna. Inte märkt förut. Blir att plocka ur batteriet så det blir en flyttbar dator istället. Inte värt att byta batteri på en dator från 2016 även om den är helt snabb på allt utom gaming.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Tycker jag ser en del designlikheter med ChromeOS också med taskbaren och aktivitetsfältet, men de kanske också är inspirerade av MacOS?

Win 11 är väl egentligen Win 10X som de utvecklat vidare. Namnbytet till Win 11 gör att det kan ta sig mer friheter till att lägga in TPM, UEFI, Secure Boot osv som systemkrav vilket inte hade funkat om det bara kom som en vanlig uppdatering.
Lite tråkigt ur ett hållbarhetsperspektiv om man måste uppgradera en fullt fungerande dator för att möta kraven, men det kanske kommer finnas workarounds och kompromisser i nån form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Då är de lite sent ute, då det är macOS som gäller nu

Tycker att denna videon gör en bra genomgång av Windows 11:

Jag kommer säkerligen installera Windows 11 så fort som möjligt på min Dell XPS 13, men tyvärr ser det ut att vara enda dator som klarar av Windows 11 hos mig.

Ska bli intressant att se hur Microsoft klarar av gapet mellan Windows 10 och Windows 11 gällande apparna i deras butik. Hittills har många appar enbart fungerat på "senaste" Windows 10, där versioner som 1607 (LTSB), 1809 (LTSC) m.fl. inte kan ta del av apparna. Utbudet av ARM64-appar lyser även med sin frånvaro. Kan tillägga att de apparna jag köpte till Windows 8 ser hemska ut i Windows 10 (i macOS har apparna snarare förfinats under 10 års tid)

Både mina föräldrar kör datorer som är 5-6 år gamla och tror inte att Windows 11 kommer få dem att köpa nytt i närtid. Mer troligt så går de över till iPads på heltid istället.

Ang. android-appar på Windows genom Amazons butik, så lämnar Amazon en hel del att önska på svenska marknaden. Hade hellre velat kunna köra .apk:er direkt i Windows likt det går att köra .ipa:s i macOS.

Permalänk
Medlem

Av mina burkar är det bara den nya lilla bärbara som gick igenom testet.

Huvud datorn som funkar hyggligt ännu med en vattenkyld i7-4790K och ett Msi Z97S Krait moderkort ihop med Gtx 1070 har jag tänkt hålla liv i ett tag till helst. Uefi och säker start finns där men verkar sakna intel PTT funktionen i bios som är uppdaterat.

Finns en TPM hårdvaru header 14+1 pin, ett chip kostar 150kr beställt får se om det fungerar.

Det är lite djungel då det finns flera olika varianter 14 pin och 20 pin samt SPI interface eller LPC interface.

Av beskrivningen på pinout i moderkortsmanualen så verkar det vara LPC.

Problemet är att det bara finns 2.0 chip att få tag i och antagligen ska det vara 1.2 men de verkar i alla fall elektriskt pin kompatibla.

Då det faktiskt finns mjukvaru uppgraderingar från 1.2 till 2.0 chipen till en del datorer så kan det ju vara så att windows hittar 2.0 chippet om man har tur. värt 150kr om det går att hacka eländet till att fungera.

Och då man har fysiskt chip är chansen kanske större att det fungerar även med den äldre processorn, brukar vara så att saker kan funka som inte är listade men är en chansning så klart.

Det lär visa sig om det går att få till det eller om man kommer tvingas uppgradera datorn när win 10 slutar supportas.

Ska man gå efter processorlistan är det många inte alls gamla system som faller igenom, det här lär pratas en del om detta om de inte fixat frågan innan lansering. Kul för den som har en årsgammal dator som blir end of the line.

Och fixa TPM-moduler och mecka inställningar i bios/UEFI lär vara svårt för många normalanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Jo precis jag har också funderat på detta när jag såg de få bilderna men samtidigt så är det lite grann typ en sorts vettig och snygg utveckling för ett OS. Apple är ju som du redan vet designmässigt smarta och hajjar tidigt vad formspråk kommer bli längre fram, vilket ju delvis också blir en trendsättare i sig självt pga av Apples på marknaden upplevda och allmänna tyngd inom design.

Jag vet att inbitna datoranvändare föredrar kompakta UI:s med tillgång till alla/merparten funktioner direkt i samma fönster men generellt sett är whitespace bra för att kunna läsa en skärm, i huvudsak för de som är nya i programmet. Förutom det blir även designen snyggare, vilket är nästan ett universiellt fenomen inom alla typer av design.

Dock håller jag med att det blir lite väl lika och Windows tappar en egen vilja i dess designspråk. T.ex. att de defaultar listen till mitten vilket är typiskt macOS och saknar egentligen betydelse att ändra till, annat än att de sabbar sin egna genomgående design.

Jag har själv länge haft ett koncept som jollrat runt i mitt huvud länge om att det vore coolt att ha ett system i vissa program där det stegvis noterar vilka funktioner du använder ofta, som du först behöver gå in i en undermeny för att använda, och sedan lägger till dom automatiskt i ditt verktygsfält, och kanske generellt sett gör programmets UI mer kompakt ju mer du använder det. Självklart med en kort notis om vad den ändrat. Har också lite mer omfattande tankar om ett koncept som detta men tänker inte besvära er med det.

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Ang. android-appar på Windows genom Amazons butik, så lämnar Amazon en hel del att önska på svenska marknaden. Hade hellre velat kunna köra .apk:er direkt i Windows likt det går att köra .ipa:s i macOS.

Enligt Miguel de Icaza skall det vara möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airborne:

Det lär visa sig om det går att få till det eller om man kommer tvingas uppgradera datorn när win 10 slutar supportas.

Ska man gå efter processorlistan är det många inte alls gamla system som faller igenom, det här lär pratas en del om detta om de inte fixat frågan innan lansering. Kul för den som har en årsgammal dator som blir end of the line.

Och fixa TPM-moduler och mecka inställningar i bios/UEFI lär vara svårt för många normalanvändare.

Traditionellt förväntades ju knappast normalanvändare uppgradera; man körde den version som kom med datorn och fick kanske version en ny med nästa. De senaste gångerna har man ju försökt få med sig alla, men det kanske ändrades när man släppte tanken på Windows as a service...

Processorlistan skall man nog som sagt inte läsa för noga heller. Windows 10 fungerar ju bra på betydligt fler än vad listan nämner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sorten:

Jag menar exempelvis genom att en hackare kan skicka in Malware eller skadlig kod till din dator och eftersom att Microsoft inte längre uppdaterar operativsystemet så skyddas inte datorn emot nya virus som kommer utan systemet lämnas sårbart för dessa vilket givetvis en hackare kan utnyttja för att komma åt information på din dator.

Jag hoppas du är nöjdare med mitt svar nu.

Nja, inte så mycket. Jag får känslan av att du har en något förenklad bild av datorer och säkerhet. Ett OS blir inte fullt av säkerhetshål bara för att det inte uppdateras längre och man har inte en enorm säkerhetsbrist för det. Ens dators säkerhet beror på annat än bara operativsystemet också.

Permalänk
Medlem

https://www.xda-developers.com/windows-11-missing-features/

Skrivet av Shimonu:

Nja, inte så mycket. Jag får känslan av att du har en något förenklad bild av datorer och säkerhet. Ett OS blir inte fullt av säkerhetshål bara för att det inte uppdateras längre och man har inte en enorm säkerhetsbrist för det. Ens dators säkerhet beror på annat än bara operativsystemet också.

Håller med dig.
Lite tråkigt att se en del få fnatt bara för att någon kör ett äldre ej längre uppdaterat os. Ser hur folk i kommentarerna nästan vill säga (Må ditt hus brinna ned och du bli påkörd av bil imorgon).
En person med Win10 och fullt uppdaterat dessutom kan få mer virus än en person med WinXP. Allt hänger på om det är skit bakom spakarna eller ej, äns surfvanor helt enkelt. Installerat inte skit. Man bör alltid ta till vana att kolla det man laddat ned med AV innan man använder det. Helst även om det kommer från säker källa, men inte lika viktigt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Suck alla bakåtsträvare... jag var också sån när jag var 15 och tyckte Windows 3.11 var bättre än Windows 95, sen växte min hjärna och jag slutade va sån.

Ja jag gnällde på Vista och hade aldrig Me men farsan hade det och alla tio tusen problemen man fick med det.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Enligt Miguel de Icaza skall det vara möjligt.

Låter helt klart lovande om det stämmer!

Däremot lite synd att inga av mina enheter med pekskärm klarar kraven för Windows 11.

Min ett år gamla Dell XPS 13 (i7-8565U) blev godkänd däremot.

Ska bli intressant att höra vad som gäller senare, när Windows 11 är tillgängligt via samtliga kanaler.

Har även en liten förhoppning om att Windows 10 får lite Windows 11 look nu i höst.

Permalänk
Medlem

Det enda jag inte har för att uppfylla kraven för W11 är ett Microsoft-konto, kan PC health check verktyget vara så petigt att den slår ner enbart för det?

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta sagts, men det verkar som att TPM och secure boot bara krävs för att få en uppgradering inne i Windows. Det verkar fortfarande gå att installera Win11 från scratch. Många som har installerat Win11 virtuellt i unraid redan.

Jag fick rött ljus fast jag har aktiverat secure boot, tpm 2.0 samt är inloggad med ett MS-konto. Troligast för att jag kört virtuellt i unraid. Men jag ska testa att sätta upp en ny virtuell Win11 sen och installera från scratch

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forssk:

Det enda jag inte har för att uppfylla kraven för W11 är ett Microsoft-konto, kan PC health check verktyget vara så petigt att den slår ner enbart för det?

Har inte heller Microsoft-konto, men fick grönt ljus i PC Health Check för Windows 11 här. Detta på en maskin med GRUB som bootloader.

Permalänk

Förstår inte riktigt poängen med att ha Androidappar i Windows. Har flertalet gånger installerat programvara för att köra Androidappar i Windows och har alltid resulterat i att jag avinstallerat det, ty det är meningslöst. Det låter så användbart tills man faktiskt använder det och upptäcker att det inte är så kul att ha gigantstora knappar och styra ett interface med mus som är gjort för touch. Sedan att Amazon kom in i matchen är jag inte heller så förtjust i.

I övrigt är det trevligt med lite ny känsla och utseende. Startmenyn går ju alltid att vänsterjustera om man inte kommer överens med den. Skulle dock vilja att de färdigställer övergången ordentligt denna gången dock, så man slipper dubbla kontrollpaneler t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Skrivet av ELF:

Håller med dig.
Lite tråkigt att se en del få fnatt bara för att någon kör ett äldre ej längre uppdaterat os. Ser hur folk i kommentarerna nästan vill säga (Må ditt hus brinna ned och du bli påkörd av bil imorgon).
En person med Win10 och fullt uppdaterat dessutom kan få mer virus än en person med WinXP. Allt hänger på om det är skit bakom spakarna eller ej, äns surfvanor helt enkelt. Installerat inte skit. Man bör alltid ta till vana att kolla det man laddat ned med AV innan man använder det. Helst även om det kommer från säker källa, men inte lika viktigt.

Givetvis är det viktigt precis som ni påpekar också att man har en medvetenhet kring vad man laddar ner och hur ens surfvanor är men samtidigt är det som så att i dagens värld där hoten förändras och operativsystem likaså så är Windows 10 säkrare. Absolut kan någon med Windows 10 också få virus det skulle jag aldrig förneka och det gäller att ha en medveten där också. Man kan absolut behöva använda Windows 7 exempelvis eller WinXp om man har företagskritiska applikationer som kräver det operativsystemet men då ska man enligt mig köra det helt offline och i en helt isolerad miljö så att det inte kommer in någonting i det systemet. Jag har inte en förenklad syn på säkerhet men att ha ett supporterat Windows operativsystem som får de senaste säkerhetsuppdateringarna är en grundbult anser jag om en dator ska vara uppkopplad emot internet sen som sagt behöver där finnas en medvetenheten hos användaren också absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forssk:

Ja det kan den, den ser om du är inloggad på kontot eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Kollade min manual till Asus moderkortet och såg att det fanns anslutning för Asus 14-1 PIN TPM-M modul. Det finns en annan modul från Asus TPM-L som har 20-1 PIN (tror denna är äldre). Bäst kolla i moderkortsmanualen. Hade också kunnat switcha till Intel PTT i BIOS (embedded TPM), men eftersom TPM-modulen inte kostade mycket beställde jag en.

Den inbyggda funktionaliteten i CPU är dock väldigt mycket tåligare paketerad är en lös TPM-modul som sitter på en moderkortsheader. Alla potentiella problem som kan uppstå gör en fysisk TPM-modul till ett mycket sämre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Både mina föräldrar kör datorer som är 5-6 år gamla och tror inte att Windows 11 kommer få dem att köpa nytt i närtid. Mer troligt så går de över till iPads på heltid istället.

Mina gamla föräldrar gick helt över till iPads för ungefär tre år sedan. De är helnöjda med det, saker som BankId blir lättare att hantera, allt som deras gamla ögon har svårt att se låter sig zoomas upp superenkelt och så vidare. Plus att mamma gillar att "ringa" med FaceTime (fast hon tycker det är förskräckligt att hon måste se sig själv )

Permalänk
Medlem

Windows 10 kommer att vara fullt supportad till 2025, så om man inte känner att man måste byta till Windows Vista 11, är det ju bara att sitta lugnt i båten. Hinner hända en del på fyra år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Hoppas man fortfarande kan ha statusraden (eller vad den nu kallas) överst. Annars såg det väl hyfsat fint ut

Tyvärr verkar dom av nån jävligt skum anledning ha tagit bort möjligheten att flytta den från där nere. Tbh så är det lite av en dealbreaker för mig då jag föredrar att ha den till vänster så jag inte tappar för mycket vertikal yta. Meen gött att jag inte var speciellt intresserad av W11 ändå då dom absolut flesta uppdateringarna är tämligen jätterandom.