Se Microsoft avtäcka nästa version av Windows klockan 17:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Ja, hard floor säger TPM 1.2

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Du kan aktivera det i ditt BIOS. Läs mer i den här tråden:

Windows 11 insider program + TPM
#19139312

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd

Kollade linus tech videoklippet. Direct storage är det enda som är lockande så fixade TPM ändringen redan nu. Någon beta tänker jag dock inte installera (och vet att jag behöver ny GPU för direct storage överhuvudtaget).

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du kan aktivera det i ditt BIOS. Läs mer i den här tråden:

Windows 11 insider program + TPM
#19139312

Funderar om jag måste köpa ett sånt TPM chip och montera? eller räcker det med att aktivera ptt?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Kollade linus tech videoklippet. Direct storage är det enda som är lockande så fixade TPM ändringen redan nu. Någon beta tänker jag dock inte installera (och vet att jag behöver ny GPU för direct storage överhuvudtaget).

Finns inte äns GPUer med Direct Storage. Så du kan vara lugn på den punkten
Men det lär komma någon gång. Speciellt nu när stödet finns i W11 officiellt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Finns inte äns GPUer med Direct Storage. Så du kan vara lugn på den punkten
Men det lär komma någon gång. Speciellt nu när stödet finns i W11 officiellt.

Finns väl med 3000 och 6000 serien, men saknar mjukvara som kan faktiskt använda det.
Vet förstås att det kommer ta tid, även spel som faktiskt använder sig av tekniken.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Funderar om jag måste köpa ett sånt TPM chip och montera? eller räcker det med att aktivera ptt?

Jag har ett Asus ROG Maximus X Hero moderkort och ändrade i BIOS under Advanced -> PCH-FW Configuration från dPTT till PTT.
Fick en varning men sparade inställningen och startade om utan problem.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag har ett Asus ROG Maximus X Hero moderkort och ändrade i BIOS under Advanced -> PCH-FW Configuration från dPTT till PTT.
Fick en varning men sparade inställningen och startade om utan problem.

körde sen i Run: tpm.msc och där står att jag har TPM 2.0 aktiverat.

Hämtade sen det här programmet där det står att jag kan ha Windows 11

PC Health Check app (Checks if your PC meets all the system requirements for Windows 11)
https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag har ett Asus ROG Maximus X Hero moderkort och ändrade i BIOS under Advanced -> PCH-FW Configuration från dPTT till PTT.
Fick en varning men sparade inställningen och startade om utan problem.

Tack!
Ska aktivera det.

Edit: Aktiverat och körde MS tool och den är kompatibel.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Finns inte äns GPUer med Direct Storage. Så du kan vara lugn på den punkten
Men det lär komma någon gång. Speciellt nu när stödet finns i W11 officiellt.

Jo det gör det.

De som finns är AMD Radeon RX 6000-serien och GeForce RTX 20- respektive 30-serien.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

Vet inte om detta sagts, men det verkar som att TPM och secure boot bara krävs för att få en uppgradering inne i Windows. Det verkar fortfarande gå att installera Win11 från scratch. Många som har installerat Win11 virtuellt i unraid redan.

Samtidigt känns det väl ganska irrationellt att ställa så mycket högre krav på uppgradering än nyinstallation (tvärt om hade man kanske kunnat ha förståelse för)? Jag misstänker att den läckta versionen är mer förlåtande än den slutliga, men samtidigt talar de om att det skall gå att köra i virtuella maskiner...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sådär då var TPM enabled i bios och nu är vi med i matchen, men som andra sagt dom flesta (mig inkluderat) har nog aldrig ens hört talas om TPM och om sen en bios inställning krävs för uppdatering så blir nog många rätt irriterade.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Sådär då var TPM enabled i bios och nu är vi med i matchen, men som andra sagt dom flesta (mig inkluderat) har nog aldrig ens hört talas om TPM och om sen en bios inställning krävs för uppdatering så blir nog många rätt irriterade.

Förstå att det är ett val från tillverkaren av ditt moderkort att ställa funktionen som deaktiverad per default, likt hur moderna BIOS reflekterar annan teknologi och mjukvara som har implementerats över tid så att man t.ex. inte längre hittar moderkort som har CSM aktiverat eller UEFI secure boot deaktiverat som default längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förstå att det är ett val från tillverkaren av ditt moderkort att ställa funktionen som aktiverad per default, precis som hur annan teknologi har implementerats över tid så att man t.ex. inte längre hittar moderkort som har CSM aktiverat eller UEFI secure boot deaktiverat som default längre.

Lite märkligt argument det är väl ändå rätt självklart att funktionen inte var aktiverad eller vad är det jag inte förstod? Det ändrar ändå inte faktum att det är en något esoterisk funktion som gemene man sannolikt aldrig hört talas om.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orginallinus:

Varför alla dessa krav på hårdvara? Min gissning är att "Evil Inside" mutat M$ så att de ska kunna kränga sina gamla 14 & 10nm kretsar ett tag till.

Ännu mer gynnar det väl Dell, HP och alla andra som vill sälja alla nya datorer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Lite märkligt argument det är väl ändå rätt självklart att funktionen inte var aktiverad eller vad är det jag inte förstod? Det ändrar ändå inte faktum att det är en något esoterisk funktion som gemene man sannolikt aldrig hört talas om.

Alltså, anledningen till att den är deaktiverad per default är för att de allra flesta användare som sitter med Windows 10 eller äldre inte har någon som helst nytta av att ha det igång. Så är det även med andra funktioner, t.ex. inbyggt CPU-stöd för virtualisering, som antagligen kommer bli relevant att aktivera i BIOS inför Windows 11. Nu när Windows 11 kräver TPM så kommer alla nya produkter samt BIOS-uppdateringar på relevanta system att ha det aktiverat.

Du klagar alltså i princip på att kraven för Windows 11 inte förutsågs av moderkortstillverkare förr i tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Ännu mer gynnar det väl Dell, HP och alla andra som vill sälja alla nya datorer..

Precis installerat en Hp från 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Med Store så kanske vi till och med kan få en bra uppdateringstjänst istället för att varje program ska köra sig egna service i bakgrunden.

Detta vore extremt bra. Känns som att det ligger 10 tjänster och letar uppdateringar nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Alltså, anledningen till att den är deaktiverad per default är för att de allra flesta användare som sitter med Windows 10 eller äldre inte har någon som helst nytta av att ha det igång. Så är det även med andra funktioner, t.ex. inbyggt CPU-stöd för virtualisering, som antagligen kommer bli relevant att aktivera i BIOS inför Windows 11. Nu när Windows 11 kräver TPM så kommer alla nya produkter samt BIOS-uppdateringar på relevanta system att ha det aktiverat.

Du klagar alltså i princip på att kraven för Windows 11 inte förutsågs av moderkortstillverkare förr i tiden.

Det var ju ett betydligt bättre argument som jag köper helt rakt av visst är det så. Men det kommer nog ändå bli lite problematiskt ändå åtminstone för en del att sätta på funktionen men det får tiden utvisa.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Teddis:

Mitt Maximus VII Gene (z97) har inte ett spår av Intel PTT-options i UEFI. TPM-headern är 20-pin vilket verkar vara svårare att få tag på. RIP.

Har också en 20-1 (19) pin TPM Header på mitt Maximus VII Hero (Z97). Verkar ju helt omöjligt att få tag i för en rimlig peng. Som tur var kan min polare ev skapa en själv med verktygen på universitetet. Eller de ska iallafall göra ett projekt med det om tre månader när IC (Infineon SLB9665) kan levereras till oss.

Vill dock inte satsa allt på detta, hade vart gött om man kunde hitta en TPM-L R2.0 (TPM-M R2.0 är för 14-1 (13) pin) igen. Kontaktade Inet och Webhallen ifall de har någon möjlighet att köpa in det igen.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

Jasså inte ens säkerhetsuppdateringar. Jag tror frugans laptop har windows 7 så får se hur vi gör med den.

Företag kan betala för förlängd uppdateringar (ESU) till 2022 och tal om förlängas till 2023 så win8.1EOL infaller samtidigt som
https://docs.microsoft.com/en-us/troubleshoot/windows-client/...

Detta har de på sevenforum löst med simplix för att få säkerhetsuppdateringar till vanligt folk efter win7 EOL Jan2020
https://www.sevenforums.com/windows-updates-activation/422682...

Så undersök det innan du kastar ut win7 genom fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsan:

Spännande att min speldator inte kan köra Windows 11 enligt deras verktyg. Men min verkligen enkla server får tummen upp. Antar det är något program som är boven i det hela.

EDIT2: Behövde aktivera TPM på moderkortet så var det löst.

Jag behövde slå på TPM på moderkortet. fTPM på CPU i annan meny och ändra Secure Boot biten gällande nyckar till standard.(var custom av någon anledning) Tre steg i tre olika menyer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Mitt modekort är från 2019 jag har 9:e gens i3:a och inte ett spår av varken TPM 2.0 eller PTT i bios.. Jag gick igenom varje meny som existera... Jag har datorn i kombo mode uefi and legacy boot

Så billiga modekort verkar inte ha stödet även att det köptes i november 2019.
Så jag hoppas win11 tar bort kraven om TPM 2.0 osv...

Fast om de inte gör det kommer det bli en vääääldigt billig begagnatmarknad på datorer när win10 har EOL
Så då ska jag gradera upp mina tidiga i5or o i3or... det folk blir tvingade att göra sig av med kommer fungera kalas på Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Precis installerat en Hp från 2014

Det kan nog vara så att den läckta versionen är speciell dock. Det skall ju också vara möjligt att fortsätta som (dev-)insider även om man inte uppfyller kraven, men bara om man var insider redan innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Mitt modekort är från 2019 jag har 9:e gens i3:a och inte ett spår av varken TPM 2.0 eller PTT i bios

Vad är det för tillverkare och modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, jag gissar bara men det känns skumt att Microsoft skulle bry sig om sådana detaljer så länge man uppfyller TPM 2.0 (eller eventuellt lägre). Att de bara listar nyare processorer beror nog på något annat.

Windows 10 har ju inte heller officiellt stöd för äldre än Skylake (enligt min snabba överblick), så de har kanske bara lagt gränsen några år senare.

Nu är det så många inlägg så du redan fått svar. Men vad jag förstod det så vill de att sådana som jag som kör Insider Dev Channel bara ska leka med 2.0 för att skapa programvaror anpassade för 2.0. I mitt fall testar jag bara en massa konstiga saker.
Samt att office 365 har grova problem med just TPM, de har haft det i minst ett år. Så de kan nog behöva all hjälp de kan få.
Allmäna icke ms råden är att hoppas på nästa Windows build eller köra en rollback på berörda datorer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det för tillverkare och modell?

Ett billigt skit kinakort, då jag bara använder datorn som kontorsdator och inbyggd grafik.
Machinist står det på kartongen och bioset är ett American Megatrends Inc.
Nu är du imponerad över värstingprylarna va? hihihi

Permalänk
Medlem

Såg att Hardware Unboxed hade gjort en liten test i spelprestanda mellan w10 och w11. Kanske redan länkat men då flera frågade om det så.
https://www.youtube.com/watch?v=4mT-q2nNxAc

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Mitt modekort är från 2019 jag har 9:e gens i3:a och inte ett spår av varken TPM 2.0 eller PTT i bios.. Jag gick igenom varje meny som existera... Jag har datorn i kombo mode uefi and legacy boot

Så billiga modekort verkar inte ha stödet även att det köptes i november 2019.
Så jag hoppas win11 tar bort kraven om TPM 2.0 osv...

Fast om de inte gör det kommer det bli en vääääldigt billig begagnatmarknad på datorer när win10 har EOL
Så då ska jag gradera upp mina tidiga i5or o i3or... det folk blir tvingade att göra sig av med kommer fungera kalas på Linux

Securestart kan du ju kolla på