Permalänk
Medlem

Multifunktionellt köksbord

Har länge varit sugen på ett skrivbord men inte riktigt haft någon bra plats för det i min tvåa som är välplanerade men lite trång. Efter att sett galleriet datormiddag här så spann min hjärna igång lite på hur jag skulle kunna kombinera matbord och skrivbord. Fick en ide på cykeln hem från jobbet som jag tänkte bygga en prototyp till mest för att testa. Hittade ett gammalt enkelt bord från IKEA som fick bli en bra grund att börjar bygga på. Fastnade mer och mer i mitt projekt och en hel helg flög iväg och det här blev resultatet.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Det var fint och praktiskt. 👍😊

Jag skulle lagt en gummilist eller liknade som bordskivan vilat på.
Så spilld dryck inte kan leta sig in under så lätt genom ytspänning.
Så lätt hänt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det var fint och praktiskt. 👍😊

Jag skulle lagt en gummilist eller liknade som bordskivan vilat på.
Så spilld dryck inte kan leta sig in under så lätt genom ytspänning.
Så lätt hänt.

Tackar, blev lite förvånad själv över hur bra det blev.

Var inne på något sånt som du skriver men kom inte på någon lösning där den lilla skivan gick att dra smidigt. Hela ramen är slipad så att allt sluter så tätt som möjligt mot skivorna, ligger riktigt dikt an. Blir det byte av skivor i framtiden så ska jag definitivt klura ut en lösning med lister.

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Tackar, blev lite förvånad själv över hur bra det blev.

Var inne på något sånt som du skriver men kom inte på någon lösning där den lilla skivan gick att dra smidigt. Hela ramen är slipad så att allt sluter så tätt som möjligt mot skivorna, ligger riktigt dikt an. Blir det byte av skivor i framtiden så ska jag definitivt klura ut en lösning med lister.

Grattis till att hamna på förstasidan 👑🥂
Åter igen, skitbra bygge
Blir bättre ju mer jag tittar på det.

Silikonfog och liknande funkar. Finns billigt på Jula osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Grattis till att hamna på förstasidan 👑🥂
Åter igen, skitbra bygge
Blir bättre ju mer jag tittar på det.

Silikonfog och liknande funkar. Finns billigt på Jula osv.

Förstasidan var en trevlig överraskning 😊

Smart! Så långt tänkte jag aldrig, tror t o m det finns lite silikon är hemma.

Permalänk

Säkert jättegrym idé!

... fram tills du råkar spilla dricka när du äter.

Permalänk

Problemet med att spilla saker är ganska lätt och billigt löst skulle jag tro. Om du tar en remsa av vaxduk, typ 10 cm bred och längd som bordet så kan du väl sätta fast den under glipan med nubb/häftstift och silikon. Om du spiller i nedfällt läge rinner det bara ut på sidan. Om du vill rengöra/torka får du "sota" kanalen. Du får ju passa in så att det inte stramar när du öppnar bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Problemet med att spilla saker är ganska lätt och billigt löst skulle jag tro. Om du tar en remsa av vaxduk, typ 10 cm bred och längd som bordet så kan du väl sätta fast den under glipan med nubb/häftstift och silikon. Om du spiller i nedfällt läge rinner det bara ut på sidan. Om du vill rengöra/torka får du "sota" kanalen. Du får ju passa in så att det inte stramar när du öppnar bordet.

Grymt! Det jag älskar med forum alla tips och kunskap som människor delar med sig av

Permalänk
Expertgissare

Snyggt bygge
Det du skulle kunna göra för att få en tät skarv är att ta skivorna till ett finsnickeri och be dom fräsa ett spår i lilla skivan och fräsa en kant på stora, så när de skjuts ihop sluter tätt (sponta?)
En vit kabellist på väggen för att dölja kablarna med

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KarlHelmer:

Har länge varit sugen på ett skrivbord men inte riktigt haft någon bra plats för det i min tvåa som är välplanerade men lite trång. Efter att sett galleriet datormiddag här så spann min hjärna igång lite på hur jag skulle kunna kombinera matbord och skrivbord. Fick en ide på cykeln hem från jobbet som jag tänkte bygga en prototyp till mest för att testa. Hittade ett gammalt enkelt bord från IKEA som fick bli en bra grund att börjar bygga på. Fastnade mer och mer i mitt projekt och en hel helg flög iväg och det här blev resultatet.

Besök galleriet här

Riktigt nice, jag har varit sugen på att testa detta men varit för lat för att göra det då jag såg ett bord på nätet för 30k och tänkte hm naeeeee. Nästa project blir allt inbyggt direkt i bordet?

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag att äta och spela samtidigt.. Hur gör man då?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag hoppas inte du har småbarn vid matbordet hemma inte att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Går skivan bara upp i 90 grader eller kan den lutas lite mer bakåt, typ 120...vad medger den typen av gångjärn?

Vad gäller småbarn (= obehöriga) sätt ett litet lås, eller bara en enkel hasp om det räcker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle slängt över en vaxduk när du får gäster på middag. Speciellt om någon i familjen har barn som ska ha födelsedagfika 😬

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Går skivan bara upp i 90 grader eller kan den lutas lite mer bakåt, typ 120...vad medger den typen av gångjärn?

Vad gäller småbarn (= obehöriga) sätt ett litet lås, eller bara en enkel hasp om det räcker.

Tyvärr så var alternativen 70 eller 90 grader på gångjärnen, spontant utan att använt grejerna mer än några timmar än så länge så skulle jag vilja öppna kanske 95 grader. Tanken är att använda bordet nu, se vad jag gillar och vad som kan göras bättre och sen uppdatera saker.

Har uteslutande förutom till simracing i VR använt laptop med en 13” skärm senaste 10 åren. Så är en omställning bara att gå till 27” och ”riktigt” tangentbord och mus

Permalänk
Medlem

Hmm, tänker andra gångjärn som öppnar mer med gasfjäder?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En annan lösning på skit som kan ramla ner i springan.

Fästa en bit u-profil så den hamnar under springan när bordet är stängt och fungerar som en ränna för skit/vatten som sipprar ner.
Fästes antingen i bakre skivan eller på några klossar på undre skivan, helst utan att borra i botten på den så den verkligen är tät neråt. Kan man också få dit några passande hack i sargen så kan eventuell väta rinna utanför kanten.

Annars riktigt coolt bygge.
Till framtida version så fundera på att skaffa ett sitt/stå underrede så man kan hålla samma höjd på skivan när man använder det som köks- respektive datorbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

En annan lösning på skit som kan ramla ner i springan.

Fästa en bit u-profil så den hamnar under springan när bordet är stängt och fungerar som en ränna för skit/vatten som sipprar ner.
Fästes antingen i bakre skivan eller på några klossar på undre skivan, helst utan att borra i botten på den så den verkligen är tät neråt. Kan man också få dit några passande hack i sargen så kan eventuell väta rinna utanför kanten.

Annars riktigt coolt bygge.
Till framtida version så fundera på att skaffa ett sitt/stå underrede så man kan hålla samma höjd på skivan när man använder det som köks- respektive datorbord.

Varit inne på höj och sänkbara ben eventuellt, har dålig koll på vilket spann av höjder de rör sig inom. Upplever än så länge inget större problem med diffen i höjd men kommer nog bli att byta ut/eller bygga om en av stolarna till höj och sänkbar i ett första skede

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Varit inne på höj och sänkbara ben eventuellt, har dålig koll på vilket spann av höjder de rör sig inom. Upplever än så länge inget större problem med diffen i höjd men kommer nog bli att byta ut/eller bygga om en av stolarna till höj och sänkbar i ett första skede

Låter som en smidig lösning, men det beror på hur det fungerar med att sitta lågt, är ju en balansgång i alla fall.

"Normal" köksbordshöjd ligger väl på ca 72-75 cm, så om du hittar en höj/sänkbar lösning som lägsta nivån plus ditt bordspaket blir runt där så bör du ju hamna OK i mått.
T.ex: https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-underrede-sitt-sta-f-bord... går ju ner till 63 cm, så är det tunnare än 10 cm så skulle det ju kunna fungera.

Permalänk
Medlem

Svinkul att se dig göra en egen tolkning av mitt tidigare projekt! Riktigt bra jobbat

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Svinkul att se dig göra en egen tolkning av mitt tidigare projekt! Riktigt bra jobbat

Hehe, Jantelagen var bara en kul grej att skriva? Du praktiserar den inte ser jag i alla fall
(signaturen Dator: *Censurerad av Jantelagen*)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Hehe, Jantelagen var bara en kul grej att skriva? Du praktiserar den inte ser jag i alla fall
(signaturen Dator: *Censurerad av Jantelagen*)

Men hörru, nu är det ju TS själv som skrivit att han satte igång detta efter att ha sett mitt galleri. Klart man checkar in och hejar på!

Och ja signaturen hade varit onödigt provocerande för de som ännu inte fått sina nyaste grafikkort hehe

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*