Permalänk
Medlem

Problem med nybyggd dator

Hej!

Jag behöver uppenbarligen hjälp av någon smart person:

Jag har byggt ihop en dator med:

Ryzen 5800x
Asus B550-F
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 (CMK32GX4M2Z3600C18)
EVGA Supernova G3 750W
Silent Rock 2

Datorn fungerar på ytan "fint", dvs. den bootar upp utan problem och visar inga stabilitetsproblem vid normal användning.

MEN: Om jag stressar den med väl vald workload, t.ex. ett spel (typ Overwatch) utan FPS-begränsning eller 3DMark Fire Strike Extreme Stress så kan jag oftast få den att krascha (BSOD eller reboot) inom några minuter.

Jag har testat med 3 olika GPU:er (RX480, RX580, och RTX3070ti) - med i princip samma eller likartat resultat.

Jag har testat med en "ren" windows-installation och naturligtvis både Nvidia och AMD-drivrutiner till resp. grafikkort.

Jag har mätt temperaturen medan jag kör 3DMark Fire Strike, och den är inte extrem (kan typiskt vara ~70 på GPU och kanske 50-60 på CPU, dvs. inget som rimligen borde ge problem).

Jag har testat med två olika power-supply, båda på 750W.

Jag har kört memtest86 i ett par timmar och hittar inget fel på minnet.

I windows systemlogg noteras efter omstart typiskt "Machine Check Exception", antingen "Bus/Interconnect Error" eller "Cache Hierarchy Error".

Vad som dessutom stör mig är att jag kan inte stressa fram motsvarande fel med enklare typer av stress-test (syntetiska benchmarks) typ AIDA64, PassMark BurnInTest, etc. Under alla sådana försök så uppförs sig datorn exemplariskt.

Men den överlever inte stress-varianten (= 20 rundor) av 3DMark Fire Strike Extreme.

Vad mera kan jag testa? Jag vet inte längre vad nästa steg i min felsökning skulle vara...

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anatar:

Hej!

Jag behöver uppenbarligen hjälp av någon smart person:

Jag har byggt ihop en dator med:

Ryzen 5800x
Asus B550-F
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 (CMK32GX4M2Z3600C18)
EVGA Supernova G3 750W
Silent Rock 2

Datorn fungerar på ytan "fint", dvs. den bootar upp utan problem och visar inga stabilitetsproblem vid normal användning.

MEN: Om jag stressar den med väl vald workload, t.ex. ett spel (typ Overwatch) utan FPS-begränsning eller 3DMark Fire Strike Extreme Stress så kan jag oftast få den att krascha (BSOD eller reboot) inom några minuter.

Jag har testat med 3 olika GPU:er (RX480, RX580, och RTX3070ti) - med i princip samma eller likartat resultat.

Jag har testat med en "ren" windows-installation och naturligtvis både Nvidia och AMD-drivrutiner till resp. grafikkort.

Jag har mätt temperaturen medan jag kör 3DMark Fire Strike, och den är inte extrem (kan typiskt vara ~70 på GPU och kanske 50-60 på CPU, dvs. inget som rimligen borde ge problem).

Jag har testat med två olika power-supply, båda på 750W.

Jag har kört memtest86 i ett par timmar och hittar inget fel på minnet.

I windows systemlogg noteras efter omstart typiskt "Machine Check Exception", antingen "Bus/Interconnect Error" eller "Cache Hierarchy Error".

Vad som dessutom stör mig är att jag kan inte stressa fram motsvarande fel med enklare typer av stress-test (syntetiska benchmarks) typ AIDA64, PassMark BurnInTest, etc. Under alla sådana försök så uppförs sig datorn exemplariskt.

Men den överlever inte stress-varianten (= 20 rundor) av 3DMark Fire Strike Extreme.

Vad mera kan jag testa? Jag vet inte längre vad nästa steg i min felsökning skulle vara...

Tacksam för all hjälp!

Har du lagt in senaste BIOS? Kör du RAM-minnena i 3600 CL18 nu? Om du inte provat redan så klocka ner dessa cokså för att prova (även om nu inte memtest gav fel).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Tack för blixtsnabbt svar!

Senaste BIOS (som fanns tillgängligt igår)

Kan tillägga att den är inte överklockad och jag har prövat att köra minnet både i 3600 (XMP/DOCP) och 2666. Fortfarande med samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anatar:

Tack för blixtsnabbt svar!

Senaste BIOS (som fanns tillgängligt igår)

Kan tillägga att den är inte överklockad och jag har prövat att köra minnet både i 3600 (XMP/DOCP) och 2666. Fortfarande med samma resultat.

Hmm, ja du har ju redan provat lite olika hårdvara. Prova med bara en minnessticka åt gången kan du ju göra (om möjligt i olika slots, men den kanske bara accepterar enskilt minne i en slot). Om du enbart har provat med nyaste BIOS så kan det vara värt att prova en äldre också.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anatar:

Tack för blixtsnabbt svar!

Senaste BIOS (som fanns tillgängligt igår)

Kan tillägga att den är inte överklockad och jag har prövat att köra minnet både i 3600 (XMP/DOCP) och 2666. Fortfarande med samma resultat.

Prova med bara en minnesticka åt gången samt i de olika socklarna. Haft liknande fel på en i7-950, det var minnet som var problem på den.

Permalänk

Hur är det med hårddiskar kollat hälsan på de

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Hmm, ja du har ju redan provat lite olika hårdvara. Prova med bara en minnessticka åt gången kan du ju göra (om möjligt i olika slots, men den kanske bara accepterar enskilt minne i en slot). Om du enbart har provat med nyaste BIOS så kan det vara värt att prova en äldre också.

Skrivet av SAFA:

Prova med bara en minnesticka åt gången samt i de olika socklarna. Haft liknande fel på en i7-950, det var minnet som var problem på den.

Tack - bra förslag - jag har inte prövat med äldre BIOS. Jag ska dessutom se om jag kan hitta ett par andra/äldre minnesstickor att testa med.

Skrivet av trebrecks:

Hur är det med hårddiskar kollat hälsan på de

Tack - också en bra ide som jag ännu inte kikat närmare på. Jag har både SATA-diskar och en PCI NVME-disk inkopplade. Det känns inte som att SATA-diskarna borde kunna ta ner hela systemet på det här sättet? Och knappast kopplat till en workload som 3DMark Fire Strike? Men kanske NVME-disken som trots allt sitter på PCI-bussen på något sätt?

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag kollat PSU så alla sladdar sitter ordentligt och om hur det är kopplat, för om det skulle vara ström som inte levererar ordentligt till gpu?

Låter inte som värme problem, då du kollar temps. Dock när du drar igång GPU är det då du får problem, har du provat att koppla kortet till den andra sloten? (om det kan vara någonting där)?

Permalänk
Medlem

Minnena finns inte med på moderkortets QVL lista. Kan vara det.
Det löste iaf BSOD problem för mig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azathoth:

Spontant skulle jag kollat PSU så alla sladdar sitter ordentligt och om hur det är kopplat, för om det skulle vara ström som inte levererar ordentligt till gpu?

Låter inte som värme problem, då du kollar temps. Dock när du drar igång GPU är det då du får problem, har du provat att koppla kortet till den andra sloten? (om det kan vara någonting där)?

Sladdarna till GPUn har jag ju kopplat om i båda ändar när jag bytt mellan olika GPU:er och nätaggregat.

Att flytta kortet till den andra PCI-slot:en har jag inte testat (ännu). Ytterligare en bra ide.

Tack!

Typo/stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Minnena finns inte med på moderkortets QVL lista. Kan vara det.
Det löste iaf BSOD problem för mig.

Tack! Ska kika om jag kan komma över/låna annat minne. (Sedan kanske inte det heller finns med på listan i och för sig...)

Permalänk
Medlem

Har du provat olika PCIe sladdar till nätagg eller använt samma varje gång?
Dåliga PCIe sladdar kan orsaka strul vid belastning.

Event Viewer va redan kollat
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Minnena finns inte med på moderkortets QVL lista. Kan vara det.
Det löste iaf BSOD problem för mig.

Jag hittade också fler med liknande problem där QVL ram med DOCP löste problem med spel/load.

Exempel:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/hb7940/asus_b5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Har du provat olika PCIe sladdar till nätagg eller använt samma varje gång?
Dåliga PCIe sladdar kan orsaka strul vid belastning.

Jag har två inkopplade som jag använt till 3070ti och RX580. När jag kör med RX480 så har jag bara använt en i taget, och jag tror att jag har provat båda (när jag kopplat in och ur korten). Men det är en bra poäng, jag borde testa fler sladdar (har flera liggande).

Permalänk
Medlem

Stort tack för många bra uppslag och idéer så här långt. Det tar lite tid att prova allt, men jag håller på. (Har precis prövat en annan bios-version, utan framgång...

Om man vänder på det - finns det någon därute som sitter med kombinationen 5800x och ASUS B550-F, och som har kört (eller kan tänka sig att köra) 3D Mark Fire Strike Extreme? (helst "stress" varianten som kör flera iterationer i rad)

Om man visste att det fanns ett liknande system som fungerade, så skulle man kunna börja att jämföra (bios-versioner, minne, etc.) och försöka förstå vad som skiljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anatar:

Stort tack för många bra uppslag och idéer så här långt. Det tar lite tid att prova allt, men jag håller på. (Har precis prövat en annan bios-version, utan framgång...

Om man vänder på det - finns det någon därute som sitter med kombinationen 5800x och ASUS B550-F, och som har kört (eller kan tänka sig att köra) 3D Mark Fire Strike Extreme? (helst "stress" varianten som kör flera iterationer i rad)

Om man visste att det fanns ett liknande system som fungerade, så skulle man kunna börja att jämföra (bios-versioner, minne, etc.) och försöka förstå vad som skiljer.

Om någon sitter med kombinationen 5800x och ASUS B550-F men saknar 3DMark så köper/skänker jag gärna en licens till den första som hör av sig via meddelande de närmaste dagarna. (Det vore väldigt bra att förstå om mitt system är unikt, eller om jag jagar ett generellt problem...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anatar:

Om någon sitter med kombinationen 5800x och ASUS B550-F men saknar 3DMark så köper/skänker jag gärna en licens till den första som hör av sig via meddelande de närmaste dagarna. (Det vore väldigt bra att förstå om mitt system är unikt, eller om jag jagar ett generellt problem...)

Köpte precis nya grejer och var nära att ha samma, men det blev en 5800x med ett ASUS B550-E i slutändan... Har inte haft några problem än (förutom lite USB-trassel men det löstes med ny BIOS). Är ju 85% rabatt på 3D Mark på Steam nu också så bara att passa på om man, som jag, av någon outgrundlig anledning inte skaffat det än :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt med en massa strul.
Jag har samma prolle, moderkort men andra minnen.
https://www.inet.se/produkt/5301869/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...

Har inte haft liknande problem utöver när jag själv orsakat dem med curve optimizern i bios.
Jag antar att du har tänkt på att ha minnena sittande i slot 2 och 4 sett från vänster?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Tänkte ge en snabb uppdatering/summering:

Jag testade allt möjligt som diskuterats i den här tråden - kablarna till nätaggregatet, hastigheten på minnet, äldre BIOS-versioner, PCI, mm.- utan större framgång, dvs. problement kvarstod.

Tillslut gjorde jag om allt, dvs. jag monterade bort alla signifikanta delar på moderkortet (kylare/CPU, minne) och satte tillbaka dem igen. I samband med detta bytte jag även kylare från tidigare luftkylare till en AIO vattenkylare.

Plötsligt verkar det fungera, dvs. den uppvisar inte alls samma instabilitet som tidigare (ta-i-trä). Jag vet egentligen inte varför det fungerar bättre nu (eller varför det fungerade sämre tidigare), men - if it works - don't fix it.

Nu vågar jag äntligen göra mig av med delarna från den tidigare dator som jag behöll som backup...

Stort tack till alla som bidrog med bra tips om vad man kan/bör felsöka! När man väl står där så tänker man inte själv på alla möjliga felkällor man borde ta i beaktande.