Priset för TPM 2.0-moduler ökar efter krav i Windows 11

Permalänk
Medlem

Tydligen har min gaminglaptop TPM 2.0 men CPUn stöds inte.

Får se om CPU blir ett hårt krav, annars får burken ligga kvar på Win 10 så länge det går.

Permalänk
Medlem

Lite kul när man googlar på tpm och kända säkerhetrisker och får upp problem led tpm 1.2 som är åtgärdade i 2.0 och vissa buggar som inte finns i 1.2 men som finns i 2.0

Förstår inte riktigt varför MS skulle vilja tvinga på användare detta

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Vexo:

Tydligen har min gaminglaptop TPM 2.0 men CPUn stöds inte.

Får se om CPU blir ett hårt krav, annars får burken ligga kvar på Win 10 så länge det går.

https://i.imgur.com/n5PVJMT.png

RAM installed: 16 700 000 GB 🤯

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Förstår inte riktigt varför MS skulle vilja tvinga på användare detta

Detta är nog visionen

Permalänk
Inaktiv

Folk behöver inte oroa sig. M$ vill att så många som möjligt ska uppgradera. För de som inte är ute efter en ny burk så kommer man köra win10 så länge som det bara går. Så kraven kommer lätta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon333222:

Folk behöver inte oroa sig. M$ vill att så många som möjligt ska uppgradera.

Eller så vill de en gång för alla göra slut på allt prat om att Windows och säkerhet inte är förenligt genom en maximal satsning. Ingen vet.

Permalänk
Medlem

Den bästa featuren med Windows 11 är att det bara kommer släppas en feature-update per år!

Det kommer få mig att hoppa över till Windows 11 på dag ett!

Övriga maskiner som inte klarar 11:an kommer få Windows 10 LTSC hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror du slog huvudet på spiken där!

Citat:
"All certified Windows 11 systems will come with a TPM 2.0 chip to help ensure customers benefit from security backed by a hardware root-of-trust."

Dvs med hög sannolikhet så handlar "kraven" om vilka system som Microsoft certifierar för Windows 11, så att OEM tillverkarna vet vad de har att rätta sig efter.

Troligtvis handlar förvirringen om dålig dokumentation tillsammans med automatiskt översatta texter.

För oss som besökt Microsofts supportforum och försökt ta del av information på svenska, har insett att Microsoft inte ägnar sig åt korrekturläsning.

Har exempelvis sett "Coffee lake" översatt till "Kaffe sjö". Fler exempel nedan:
https://support.microsoft.com/sv-se/topic/kb4090007-intel-mik...

Låter ju extremt vettigt.
Men intressant hur snabbt internet är heta på gröten med feltolkningar. Eller i alla fall tolka det som att en uppgradering skulle kräva denna modul.
Sen den där tredjepartsgojan för att verifiera om sin dator kommer stödja Windows 11 baserat på det.
Hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du får godkänt i MS checker, så har du aktiverat TPM 2.0

Nja, nu är det så att båda mjukvarudelarna av TPM fungerar bra, utan att för den delen använda TPM2.0 moduler .

Nyare moderkort med PTT eller fTPM fungerar galant nu och lär med största sannolikhet göra det i framtiden också.
Konsekvensen av att folk köper TPM moduler är således okunskap och inget annat

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ingen som funderat på / tagit reda på vad TPM egentligen ska skydda mot? Med tanke på att det är svårt att skydda en intern källa mot en extern överordnad.

Transparent kryptering mot hårddiskar? Möjligt. Informationen skulle bli skrot på en annan dator, i alla fall tills man dekrypterat. Alternativt att diskarna vägrar leverera om inte rätt TPM finns. Något mer användbart, men osäkert, i alla fall för M$ (dom kommer få ett antal advokater efter sig från arga företag). Dessutom skulle kompatibla diskar behövas som är smarta nog att vägra.

Skydd mot bootsektor-virus? / Byte av boot-disk? Tänkbart. Däremot är det ett för enkelt problem. Behövs inget skydd mot detta, Är enklare att skriva in kontrollsummor / rutiner för att se om din bootsektor har ändras vilket redan kan ses av vissa moderkort. Kretsen skulle möjligen skydda mot att en ändring får göras. Å andra sidan så anser jag att om det inträffar så är skadan redan skedd och beror antagligen på skit bakom spakarna.

Skydd mot piratkopiering? Väldigt tänkbart, i alla fall mot en TPM som eget chipp. Går man efter idén någonting du vet, någonting du har, så kan en TPM begränsa att bara en dator kan köras i taget. En CPU kan visserligen flyttas till en ny dator, medans en dedikerad TPM skulle kunna flytta med flera moderkort även om man byter utseende på CPU:n.

Egentligen onödigt, serienummer på din CPU och ditt moderkort skulle lika bra kunna användas för "lock-down" för kopieringsskydd. Enda fördelen är möjligen att det blir en standard och att du inte behöver kontakta M$ för att flytta licensen, vilket skulle kunna vara ganska enkelt egentligen med automatisering om man tänker till. — Installationen blir ogiltig efter 90 dagar, eller om den startas först efter 90 dagar, efter 48 timmar. Du kommer fortfarande kunna ta ur infon om disken är sekundär.

Skydd mot skadlig hårdvara / programvara? Fullt möjligt. Tänker man hur BankID fungerar så skulle sakerna vara tvungna att vara verifierade redan för att få användas, eftersom dom annars inte skulle vara på en grön lista. Låter osannolikt dock då konkurrensen gör det lätt att fasa ut icke önskvärda. Har även svårt att tänka mig att AMD / nVidia / intel ger kontrakt om korttillverkaren gör kort med tveksamma användningsområden.

Skydd av nätverksanslutningar? Användbart, men ingen speciellt nytt. Skulle i princip innebära att du har en hårvarunyckel i stället för en mjukvarunyckel. Ger i princip samma skydd som den mot piratkopieringen. Är i princip bara intressant för företag. Skulle ge något irriterande sätt att återställa den dag en TPM går sönder. Tittar man på hur private / public key fungerar så skulle det i princip sköta sig självt. Tittar man på trestegsverifiering så skulle man om möjligt behöva registrera om sig hos en admin. (något du kan, något du har, något du är).

Ja använder redan den här metoden, du måste koppla in dig fysiskt i mitt interna nätverk för att komma åt det. Alltså vet jag vem som ansluter. Om möjligt intressant för laptop-datorer på företag. Privatpersoner har inte utrustning nog ännu för att detta skulle vara svårt att hantera manuellt och antagligen inte kunskap nog. Hälften av min grannar har inte ens ett krypterat / lösenord på sitt Wi-Fi-nätverk.

Förutom kryptering / certifikat så ser jag ingen användning av TPM. Åtminstone inte innan all hårdvara ifrågasätter mot denna. Problemet är att det är mottagaren och inte du som i ifrågasätter.

Har du någon annan kunskap om detta? Skvallra gärna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nja, nu är det så att båda mjukvarudelarna av TPM fungerar bra, utan att för den delen använda TPM2.0 moduler .

Nyare moderkort med PTT eller fTPM fungerar galant nu och lär med största sannolikhet göra det i framtiden också.
Konsekvensen av att folk köper TPM moduler är således okunskap och inget annat

Eftersom vi inte vet vad TPM används till ännu håller jag inte riktigt med dig.
Om det handlar om att nyckeln används för kritiska element så har breda massan med fTPM stora problem. fTPM lagrar nyckeln i AGESA, vilken rensas vid bios-uppdateringar. Är då exempelvis diskarna krypterade med denna okända nyckel för användaren blir man plötsligt helt utlåst. Då är en fysisk TPM att föredra

Permalänk
Medlem

Så för en oinsatt som inte lusläst tråden. Om Intel PTT är ett fullgott alternativ för en separat TPM i detta fall, och PTT introducerades redan med Haswell för 7 år sen, vad är då nackdelarna med det? Det måste väl finnas en anledning till att det är inaktivt i BIOS som default fortfarande på mitt Z390-moderkort?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Låter som det kommer bli kaos att få tag på TPM moduler för äldre datorer eller folk som inte hittar att aktivera det!

Kanske hade varit en ide att vänta med att implementera detta tills det är standard i moderkorten. Det har ju gått så bra innan utan TPM 2.0

Tror många kommer stanna kvar på Win 10 pga detta strul framöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Hmmm
Vet inte hur jag skall ställa mig till detta...
Majoriteten av mina burkar är 10 år gamla, eller mer
HTPCn kör en C2D E8500, räkningsdatorn en Atom D510 osv
Jag undrar vad i W11 det är som är så jeddra bra....
Eller har Microsoft gått ihop med datortillverkare och vill att alla skall köpa nya datorer?

Permalänk
Medlem

Intel har bett MS om hjälp?

Hej!

Förutom TPM 2.0, så behöver man ju en processor, som stöds av W11 också. Själv sitter jag med en Core i7-4770K. Visserligen börjar den väl ibland kännas lite trött, men där finns för min del inte ännu behov av att byta på grund av prestandaskäl. Är det åter MS, som kommer till Intels hjälp, för att stärka försäljningen?

Fördelen är förstås att jag kan sitta stilla i båten med min befintliga hårdvara och W10, tills där finns beprövad hårdvara, som garanterat stöder W11.

Lade till en tanke till...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast det där är det väl ingen som vet? Det vore väl rätt klantigt att göra testverktyget så mycket striktare än vad som egentligen gäller? Det har ju (föga förvånade) stört en i övrigt rätt positiv lansering kraftigt.

Rent konkret vet vi inte nej men om man tittar på hur de agerat tidigare då det vid windows 10 bara var de senaste två generationerna från intel som hade "officiellt stöd" men där fanns ingen blockering från att köra på äldre system.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Jag slog på Intel PTT i Bios nu, och nu säger appen att jag kan uppgradera till Windows 11.

Fick dock en varning om att det är kört om hårdvarunyckeln försvinner osv. Men det här gäller väl bara om jag kör Bitlocker? Jag har inte för avsikt att nånsin använda det (tror jag), så då är det väl i princip ingen som helst fara att slå på PTT? Alltså: PTT/TPM gör väl ingenting om man inte använder krypteringen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av icogniito:

Rent konkret vet vi inte nej men om man tittar på hur de agerat tidigare då det vid windows 10 bara var de senaste två generationerna från intel som hade "officiellt stöd" men där fanns ingen blockering från att köra på äldre system.

Jag håller med, fast det skulle kunna vara annorlunda nu. Man kanske inte siktar på att få med alla den här gången utan bara de system som är bra nog? Kanske menar man verkligen att man tänker skärpa upp säkerheten? Annars sköter man det märkligt (även hur man behandlar insider-testare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag håller med, fast det skulle kunna vara annorlunda nu. Man kanske inte siktar på att få med alla den här gången utan bara de system som är bra nog? Kanske menar man verkligen att man tänker skärpa upp säkerheten? Annars sköter man det märkligt (även hur man behandlar insider-testare).

Allting som har TPM 2.0 lär fungera, finns egentligen ingenting annat i systemväg som skulle vara bättre säkerhetsmässigt med att inte tillåta äldre hårdvara. Sen tycker jag personligen att de bör sätta en hård gräns någonstans men den kanske borde vara någonstans vid intels 6e generation och frammåt och alla ryzen. Att blockera processorer som t.ex. threadripper 1950x hade ju varit helt galet.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ingen som funderat på / tagit reda på vad TPM egentligen ska skydda mot? Med tanke på att det är svårt att skydda en intern källa mot en extern överordnad.

Transparent kryptering mot hårddiskar? Möjligt. Informationen skulle bli skrot på en annan dator, i alla fall tills man dekrypterat. Alternativt att diskarna vägrar leverera om inte rätt TPM finns. Något mer användbart, men osäkert, i alla fall för M$ (dom kommer få ett antal advokater efter sig från arga företag). Dessutom skulle kompatibla diskar behövas som är smarta nog att vägra.

Skydd mot bootsektor-virus? / Byte av boot-disk? Tänkbart. Däremot är det ett för enkelt problem. Behövs inget skydd mot detta, Är enklare att skriva in kontrollsummor / rutiner för att se om din bootsektor har ändras vilket redan kan ses av vissa moderkort. Kretsen skulle möjligen skydda mot att en ändring får göras. Å andra sidan så anser jag att om det inträffar så är skadan redan skedd och beror antagligen på skit bakom spakarna.

Skydd mot piratkopiering? Väldigt tänkbart, i alla fall mot en TPM som eget chipp. Går man efter idén någonting du vet, någonting du har, så kan en TPM begränsa att bara en dator kan köras i taget. En CPU kan visserligen flyttas till en ny dator, medans en dedikerad TPM skulle kunna flytta med flera moderkort även om man byter utseende på CPU:n.

Egentligen onödigt, serienummer på din CPU och ditt moderkort skulle lika bra kunna användas för "lock-down" för kopieringsskydd. Enda fördelen är möjligen att det blir en standard och att du inte behöver kontakta M$ för att flytta licensen, vilket skulle kunna vara ganska enkelt egentligen med automatisering om man tänker till. — Installationen blir ogiltig efter 90 dagar, eller om den startas först efter 90 dagar, efter 48 timmar. Du kommer fortfarande kunna ta ur infon om disken är sekundär.

Skydd mot skadlig hårdvara / programvara? Fullt möjligt. Tänker man hur BankID fungerar så skulle sakerna vara tvungna att vara verifierade redan för att få användas, eftersom dom annars inte skulle vara på en grön lista. Låter osannolikt dock då konkurrensen gör det lätt att fasa ut icke önskvärda. Har även svårt att tänka mig att AMD / nVidia / intel ger kontrakt om korttillverkaren gör kort med tveksamma användningsområden.

Skydd av nätverksanslutningar? Användbart, men ingen speciellt nytt. Skulle i princip innebära att du har en hårvarunyckel i stället för en mjukvarunyckel. Ger i princip samma skydd som den mot piratkopieringen. Är i princip bara intressant för företag. Skulle ge något irriterande sätt att återställa den dag en TPM går sönder. Tittar man på hur private / public key fungerar så skulle det i princip sköta sig självt. Tittar man på trestegsverifiering så skulle man om möjligt behöva registrera om sig hos en admin. (något du kan, något du har, något du är).

Ja använder redan den här metoden, du måste koppla in dig fysiskt i mitt interna nätverk för att komma åt det. Alltså vet jag vem som ansluter. Om möjligt intressant för laptop-datorer på företag. Privatpersoner har inte utrustning nog ännu för att detta skulle vara svårt att hantera manuellt och antagligen inte kunskap nog. Hälften av min grannar har inte ens ett krypterat / lösenord på sitt Wi-Fi-nätverk.

Förutom kryptering / certifikat så ser jag ingen användning av TPM. Åtminstone inte innan all hårdvara ifrågasätter mot denna. Problemet är att det är mottagaren och inte du som i ifrågasätter.

Har du någon annan kunskap om detta? Skvallra gärna.

Du drar upp många relevanta punkter men ser inte riktigt att TPM i sig löser så många av dem egentligen.
Och du är inne på rätt spår, TPM är ett keystore.

Mina tankar:

I Teorin:
TPM och liknande hårdvaru-keystores gör det möjligt att spara nycklar på ett enkel och säkert vis (men inte alls lika säkert som en riktig HSM) där operativsystemet/användaren inte ska nå den privata nyckeln. TPM (eller motsvarande tech) tex i kombination med andra säkerhetsfunktioner som tex secureboot gör det möjligt att bara boota en godkänd kernel, samt att kryptera/dekrytera din hårddisk.
Detta gör det möjligt att säkra datorn från fysisk stöld eller intrång i datorn, då ingen kan dekryptera din dator.

Detta efterfrågas både av många organisationer/kunder som tex vill låsa ner datorn från att bli förändrad. Tänk bootloader på spelkonsollern. Men också företag som har krav eller kräver att skydda sin dator.

Andra drivkrafter är också att många mjukvaror inte kan lita på operativsystemet för sin säkerhet, då många användare kör mjukvara med höga behörigheter. Typexempel är mjukvara som BankID eller liknande som använder sig av motsvarande TPM-lösningar på mobiltelefonerna.

I Praktiken:
TPM har varit ren dynga sedan start. Inte alltid kretsen i sig själv men dess implementerade funktioner i BIOS/UEFI.
Det har varit för många hål in vilket har gjort att det har hittills inte varit en säker plattform.
Därför säljer också 3e-partslösningar med hw-nycklar fortfarande, de har alltså inte blivit utkonkurrerade av något "inbyggt".

(Jag var till och med på en föreläsning/presentation på blackhat 2019 där ett gäng kineser visade upp hur de med TPM enablat krypterat Windows-partitionen. Och de kunde från en bootad linux-installation nå datat på disken genom att TPM-kretsen låste upp datat på disken åt dem.)

Secureboot har också visat sig ha fler sårbarheter. Tex att Microsoft har en tendens att signera ren malware eller mjukvara som har kända sårbarheter och inte revokera certifikaten. Detta gör att det har gått att boota upp ej signerad mjukvara genom signerad mjukvara som har sårbarheter.

Så det har varit säkrare att helt enkelt köra utan TPM och låta disken krypteras av din egen nyckel, tex lösenord.
Och plocka bort Microsofts bundlade cert i UEFI och signera din egen kod.

Jag anser därför att detta är en mer "nice to have"-feature för att organisationer ska kunna bocka i en ruta på deras granskning som säger "säker boot" och "krypterad disk". Det ger ett minimum effort-skydd men skyddar inte mot någon som vill åt datat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av icogniito:

Allting som har TPM 2.0 lär fungera, finns egentligen ingenting annat i systemväg som skulle vara bättre säkerhetsmässigt med att inte tillåta äldre hårdvara. Sen tycker jag personligen att de bör sätta en hård gräns någonstans men den kanske borde vara någonstans vid intels 6e generation och frammåt och alla ryzen. Att blockera processorer som t.ex. threadripper 1950x hade ju varit helt galet.

Instämmer, men detta kaos kan ju inte ha varit så svårt att förutspå för Microsoft, och de hade ju lätt kunnat reda ut eventuella missuppfattningar om de hade velat. Antingen vill de inte, eller så gäller det som står. Eller så vill de bara dra ut på det lite längre...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GeGurra:

Förutom TPM 2.0, så behöver man ju en processor, som stöds av W11 också. Själv sitter jag med en Core i7-4770K. Visserligen börjar den väl ibland kännas lite trött, men där finns för min del inte ännu behov av att byta på grund av prestandaskäl. Är det åter MS, som kommer till Intels hjälp, för att stärka försäljningen?

Din processor stöds inte av Windows 10 heller (enligt samma listor som säger att den inte stöds av Windows 11). Så det kanske inte betyder så mycket i praktiken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Blev lite chockerat att min dator inte skulle vara Windows 11. kompatibel, den passerade inte testen, men jag fann en inställning i Bios som hette "Firmware Bios" istället för Amd's fTPM, då blev min dator detekterat som en TPM 2 redo dator, men processorn blev fortfarande inte godkänd:

https://i.imgur.com/7yYcbjx.png

Testprogrammet kan laddas ner från Github:
https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11

Märkligt, processorn har bara några år på backen, motherboardet är nåt av det bästa som finns på marknaden, Asus Rog Zenith Extreme, och ett 3090 kort + 64 GB ram. Det är en absolut high-end dator.

Första generationens zen cpuer är inte godkända.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Din processor stöds inte av Windows 10 heller (enligt samma listor som säger att den inte stöds av Windows 11). Så det kanske inte betyder så mycket i praktiken.

Det knepiga är ju att de skickar ut det där verktyget som gör så många besvikna. Bara klantigt?
Förr har man väl också gjort poänger av att den nya versionen inte kräver mer än den gamla (kanske till och med mindre) och att alla kan uppgradera. Det gör man inte nu.

Permalänk
Medlem

Om man läser specen och kraven så innebär det ju en potentiell möjlighet som många här gnällt om länge.
Tpm ger krav på modernare maskiner och då kan man i teorin slänga ut massa gammalt bröte

Sedan är jag för dåligt insatt i just tpm för att ha en åsikt.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Hjälpsam

Ni som beställer moduler, se upp för detta!

Skrivet av Martin 2021-05-09:

Det fins 2 typer TPM 2.0 14-1. Kjøp den riktige

Passer ikke til ASUS ROG Strix X570-F GAMING, S-AM4 Jeg var naiv og tenkte at ASUS er ASUS. Stemmer ikke! Det fins en annen type TPM, nemlig SPI. Den ogsa 14-1 pin, men pinnen i hjørnet er tom. Pass på at du bestiller riktig type.

https://www.komplett.se/product/977376/datorutrustning/datork...
Det finns en nyare 14-1 pins TPM-SPI och en äldre TPM-M R2 modul.

Denna bör passa mitt X370 Prime Pro
https://www.webhallen.com/se/product/290554-ASUS-TPM-M-R2-0-M...

Denna bör passa mitt TUF Gaming X570 Plus.
https://www.webhallen.com/se/product/303149-ASUS-TPM-SPI-Modu...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd

Vad har man ens för nytta av TPM?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Innan ni köper något!

TPM 2.0 (PTT) är inbyggt för Intel sedan Gen 6 (För icke K, och Gen 8? med K)
AM4-plattformen har det också kallat fTPM.

Men ta tex en 9700k
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/186604/i... Intel® Trusted Execution Technology ‡ Yes

Ni ser hela listan här:
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/search/featurefil...

Trusted Platform Module (TPM 2.0) - TPM 2.0 is a microcontroller that stores keys, passwords, and digital certificates. A discrete TPM 2.0 also supports Intel® vPro™ Technology and Intel® Trusted Execution Technology (Intel® TXT).

Intel® Platform Trust Technology (Intel® PTT) - Intel® Platform Trust Technology (Intel® PTT) offers the capabilities of discrete TPM 2.0. Intel PTT is a platform functionality for credential storage and key management used by Windows 8* and Windows® 10. Intel PTT supports BitLocker* for hard drive encryption and supports all Microsoft requirements for firmware Trusted Platform Module (fTPM) 2.0.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av superegg:

Vad har man ens för nytta av TPM?

Jag tänker så här.
Om man haft någon större nytta, hade datorerna haft det som standard redan i dag, TPM har funnits ett bra tag, så inget har hindrat det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att slå ett öga på dom officiellt stöda CPU:erna också. bara för att man har en TPM 2.0 så är det inte säkert att Microsoft kommer ha någon support för installation på ditt system om inte CPU'n är "ok"

AMD
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Intel
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

T.ex. min i7-6700k tycker Microsoft är för gammal även om den har Intel® Trusted Execution Technology och uppfyller kravet på snabbare än 1ghz och mer än 2 fysiska kärnor.

Möjligt att det bara blir en varning vid installationen av Windows 11 om man försöker. Får vänta tills mer information kommer eller om någon redan testat och vet om det går bra.