Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Det är nog sannolikt en del interna skillnader med avseende på säkerhetshål, vilket vore en vettig förklaring till varför Microsoft satt gränsen för Windows 11 vid 8:e generationens Intel Core.

Jag tror att någon som t.ex. @Yoshman är bättre lämpad att svara på det.

Även om jag brukar vara relativt snabb med att uppgradera OS har jag varken lust/tid att vara beta-testare. Så har inte läst in mig alls på Windows 11, men kommer installera det någon månad efter släpp.

Kollade ändå lite snabbt vad Microsoft anser om min topp-spec:ade Surface Pro 4: den verkar kunna få Windows 11, men den saknar officiellt stöd just p.g.a att den har en 6:e generations Core (specifikt i7-6559U) medan Windows 11 bara är garanterat att fungera på 8:e generationen och framåt.

Min dator uppfyller i övrigt alla krav då den har TPM 2.0, 16 GB RAM, UEFI med secure boot påslaget, etc. Så saknar "officiellt stöd" betyder nog bara att Microsoft säger: vi kommer inte testa på den här typen av enhet, men det kan fungera.

Är ju minst lika märklig för AMD där t.ex. första generationens ThreadRipper av någon anledning är undantagen, precis som min SP4 finns ju alla formella krav på plats där.

Inte för att jag bryr mig supermycket, Win11 lär få rätt låg prio under hösten för egen del. Ser primärt fram emot M1X/M2, min SP4 har fungerat riktigt bra under alla år men den börjar närma sig pension

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag behövde flasha ny bios för att få rätt option men då kunde jag slå på det (Advanced -> Advanced -> PCH-FW Configuration -> TPM Device Selection: Firmware TPM, enligt denna). Windows säger då att jag har TPM 2.0 men "PC Health Check" säger fortfarande "This PC can't run Windows 11". På ett ASUS Z170 Pro Gaming med en i7-6700k.

Åtminstone nuvarande listan nämner bara 8000-serien och framåt.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Sen vad det betyder i praktiken får vi väl se. (Är inte insider-builds släppta nu? Eller är det typ imorgon?)

Edit: Värt att nämna är ju att Windows 10 bara har stöd för 5000-serien och uppåt. Så detta kanske inte betyder något i praktiken, utan handlar mer om officiellt support, iom att det ju funkar prima på äldre CPUs.
Det kanske rent av enbart gäller OEMs och certifiering och sånt också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Även om jag brukar vara relativt snabb med att uppgradera OS har jag varken lust/tid att vara beta-testare. Så har inte läst in mig alls på Windows 11,

Jag tänkte mer på skillnader i säkerheten i 8:e generationens Intel Core jämfört med tidigare generationer.

När man tittar igenom listan i länken nedan så verkar det ju vara 9:e generationens CPUer som checkar i betydligt många fler rutor med "Hardware" beträffande säkerhetsfixar.
https://software.intel.com/content/www/us/en/develop/topics/s...

Jag tror det finns något annat skäl än att Microsoft hittat på en arbiträr siffra angående vilken Intel-generation som krävs för att köra Windows 11, och med tanke på det ökade säkerhetsfokuset i övrigt så kändes det som en tänkbar förklaring att äldre CPUer har säkerhetshål som inte går att fixa tillfredsställande i mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Åtminstone nuvarande listan nämner bara 8000-serien och framåt.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Mm, det känns som det troligaste. Det hade dock varit trevligt om den sa mer specifikt vad man inte uppfyller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag behövde flasha ny bios för att få rätt option men då kunde jag slå på det (Advanced -> Advanced -> PCH-FW Configuration -> TPM Device Selection: Firmware TPM, enligt denna). Windows säger då att jag har TPM 2.0 men "PC Health Check" säger fortfarande "This PC can't run Windows 11". På ett ASUS Z170 Pro Gaming med en i7-6700k.

Tack. Jag letade upp det själv till ett annat inlägg tidigare (#19141870), men trevligt att få bekräftat att det fungerar så långt som att TPM kan aktiveras.

TPM 2.0 är ju inte enda kravet, och vad gäller testprogrammet så kollar det väl antagligen bara vilken CPU-generation din processor tillhör när den kollar kompatibiliteten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grovlimpa:

Mm, det känns som det troligaste. Det hade dock varit trevligt om den sa mer specifikt vad man inte uppfyller.

Det finns en uppdaterad version av programmet som är lite utförligare, men den verkar lite knepig att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halio:

Vilken CPU och grafikkort har du? Typ vilket som borde fungera egentligen, kraven är ju inte så höga. Kan vara så att Secure Boot inte är påslaget i BIOS?

Hos mig så har min bärbara dator TPM 2.0, men "fel" CPU. Jag har en 6300u och MS "krav" är en 8XXX CPU som minimum

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hos mig så har min bärbara dator TPM 2.0, men "fel" CPU. Jag har en 6300u och MS "krav" är en 8XXX CPU som minimum

Det är rätt restriktivt. 8xxx är vad som sitter i min 2,5 år gamla bärbara och jag tror att en annan här som inte är mer än ett år, som jag utan att faktiskt se efter, har för mig också har 8xxx. Det är modellen efter min (dock annan skärmstorlek), dvs tekniskt sett ett år nyare. Om jag minns rätt så hade generationen för min 7xxx, vilket då betyder att gränsen för dessa går vid 2,5-3 år för att de ska accepteras om man håller fast vid 8xxx. Det här handlar om Thinkpad i T-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är rätt restriktivt. 8xxx är vad som sitter i min 2,5 år gamla bärbara och jag tror att en annan här som inte är mer än ett år, som jag utan att faktiskt se efter, har för mig också har 8xxx. Det är modellen efter min (dock annan skärmstorlek), dvs tekniskt sett ett år nyare. Om jag minns rätt så hade generationen för min 7xxx, vilket då betyder att gränsen för dessa går vid 2,5-3 år för att de ska accepteras om man håller fast vid 8xxx. Det här handlar om Thinkpad i T-serien.

Vilket är löjligt högt krav. Ja, i mitt fall handlar det också om ThinkPad i T-serien

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

"PC Health Check" säger fortfarande "This PC can't run Windows 11". På ett ASUS Z170 Pro Gaming med en i7-6700k.

Precis samma för mig, har den cpun också, står att jag har TPM men ändå säger den "This PC can't run Windows 11".

Permalänk
Medlem

Jag klarar TPM, men min bootdrive är det tydligen fel på... boot mode legacy? Fattar inget av det där, får börja googla det när det är dags. Efter en snabb googling så är det tydligen något med partionerna på bootdisken, de som Windows 10 installationen gjorde alltså. Fuckin awe!

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobbeyblade:

Jag klarar TPM, men min bootdrive är det tydligen fel på... boot mode legacy? Fattar inget av det där, får börja googla det när det är dags. Efter en snabb googling så är det tydligen något med partionerna på bootdisken, de som Windows 10 installationen gjorde alltså. Fuckin awe!

Secureboot kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Även om jag brukar vara relativt snabb med att uppgradera OS har jag varken lust/tid att vara beta-testare. Så har inte läst in mig alls på Windows 11, men kommer installera det någon månad efter släpp.

Kollade ändå lite snabbt vad Microsoft anser om min topp-spec:ade Surface Pro 4: den verkar kunna få Windows 11, men den saknar officiellt stöd just p.g.a att den har en 6:e generations Core (specifikt i7-6559U) medan Windows 11 bara är garanterat att fungera på 8:e generationen och framåt.

Min dator uppfyller i övrigt alla krav då den har TPM 2.0, 16 GB RAM, UEFI med secure boot påslaget, etc. Så saknar "officiellt stöd" betyder nog bara att Microsoft säger: vi kommer inte testa på den här typen av enhet, men det kan fungera.

Är ju minst lika märklig för AMD där t.ex. första generationens ThreadRipper av någon anledning är undantagen, precis som min SP4 finns ju alla formella krav på plats där.

Inte för att jag bryr mig supermycket, Win11 lär få rätt låg prio under hösten för egen del. Ser primärt fram emot M1X/M2, min SP4 har fungerat riktigt bra under alla år men den börjar närma sig pension

Det var en annan tid då man installerade varenda win98 beta. Väntar numera väldigt länge innan jag uppgraderar. Vill inte beta/alfatesta utan betalning längre

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobbeyblade:

Jag klarar TPM, men min bootdrive är det tydligen fel på... boot mode legacy? Fattar inget av det där, får börja googla det när det är dags. Efter en snabb googling så är det tydligen något med partionerna på bootdisken, de som Windows 10 installationen gjorde alltså. Fuckin awe!

Skulle gissa att du har CSM påslaget i BIOS/UEFI, och därmed bootar via gamla BIOS-stödet och inte UEFI.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag har inget som helst intresse att spåra ur på här föreslagen what-aboutism.

Du har rätt.

Men jag anser ändå att en gratis uppgradering, om än med andra hw krav, inte kan anses skapa e-waste. Snarare tvärt om.

Permalänk
Skrivet av Halio:

Vilken CPU och grafikkort har du? Typ vilket som borde fungera egentligen, kraven är ju inte så höga. Kan vara så att Secure Boot inte är påslaget i BIOS?

I5 7600k gtx 2060s

Permalänk
Medlem

Var det idag det skulle komma till insider?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Var det idag det skulle komma till insider?

Tro inte det inte ännu kanske i juli efter 4 juli är natinaldag i usa så på måndag därpå kanske kan det komma kanske vi får se hur det går.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyberz:

Var det idag det skulle komma till insider?

Har de sagt mer än "next week" (förra veckan)?

Permalänk
Medlem

Nu kom den.

Min insider program ville att jag skulle tanka och installera tidigare skitpreview av win 10, så jag hoppar av och tankar en ISO istället.

Edit: verkar som att de hade svårt att identifiera vilka filer som var vilken version (Home, Pro, N, etc) så mediat man skapar kan vara lite bacon. Mitt ISO fick ingen Pro-version i sig så det blev ingen install Förhoppningsvis löser dom det. Så länge så har jag återregistrerat mig för Insider och nu laddar den ned Windows 11 istället för den ovälkomna windows10-testbuilden.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Har den i windows update, och på väg ner nu.. ska bli nice att testa helt klart.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Var det idag det skulle komma till insider?

ja den finns på dev channel håller på ladda ner den nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av busolof:

ja den finns på dev channel håller på ladda ner den nu

Jo tack jag vet det nu

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av busolof:

ja den finns på dev channel håller på ladda ner den nu

Vilket versionsnummer har den? Är det samma som den läckta?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Vilket versionsnummer har den? Är det samma som den läckta?

10.0.22000.51 är på dev

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

10.0.22000.51 är på dev

Har installerat den och settings/inställningar är helt omgjort lite snyggare tog ett tag innan hittade allt igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Vilket versionsnummer har den? Är det samma som den läckta?

Kan vittna om att det har rörts om en del jämfört med den läckta builden. Taskbarens högra fält ser snyggare ut. Mer options att välja gällande UI generellt.

Men nya explorer har inte kommit in ännu.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Kan vittna om att det har rörts om en del jämfört med den läckta builden. Taskbarens högra fält ser snyggare ut. Mer options att välja gällande UI generellt.

Men nya explorer har inte kommit in ännu.

Ja det kan hålla med om snyggare

Permalänk
Medlem

drog även in det på en gammal surface go... 4gb ram och någon pentium/atom, dvs slö som sirap.. men blev märkbart rappare med win11 än win10

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så observerade jag att Explorer (filhanteraren) fortfarande såg ut som i windows 10.

Gjorde just en clean install på min gamla Haswell-dator (moddade win 10 21h1 installern med install.wim från win 11 build 22000.51. DLL-hacket fungerade nämligen inte för mig.) och fick nya explorer. What. the. fudge?!

Så fråga till er andra som kört på idag. Hur ser explorer ut för er och hur installerade ni?'

Edit: Hittar lite folk på reddit som observerat liknande fenomen. Och att efter x antal omstarter så byts explorer och Store ut till det nya. Käckt!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980