Föra över bilder/kontakter från trasig gammal telefon

Permalänk

Föra över bilder/kontakter från trasig gammal telefon

Hej! Jag har ett irriterande litet problem. Tappade telefonen nyligen på gymmet, en samsung s10, och spräckte skärmen på så sätt att touchen inte fungerar (spyr på den kurvade displayen). Har istället köpt en begagnad iphone då det i stort sätt skulle bli samma peng och jag varit less på android ett tag. Nu försöker jag desperat föra över kontakter och bilder till min iphone men utan att lyckas. Gamla telefonen är fast vid startskärmen, som man kommer till när telefonen startats om, där man måste utföra en sån där klassisk "swipe kombination" för att få åtkomst till telefonen vilket jag såklart inte kan då touchen är väck. Försökte med dex utan resultat, men misstänker att jag måste komma förbi swipelåsgrejen för att de ska funka och datorn ska känna igen enheten?

Någon som vet hur man skulle kunna göra? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen är nog tyvärr att laga gamla telefonen, spara allting på den du vill ha kvar och sen sälja den efteråt.

Tror inte du kommer åt den interna lagringen alls innan du har låst upp telefonen.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Inaktiv

Ska väl gå att koppla en mus till telefonen.
Aldrig provat själv, men vet att farsan gjorde det på en Sony där touchen inte fungerade.

Permalänk
Skrivet av [TBOC]Razor:

Enklaste lösningen är nog tyvärr att laga gamla telefonen, spara allting på den du vill ha kvar och sen sälja den efteråt.

Tror inte du kommer åt den interna lagringen alls innan du har låst upp telefonen.

Det är så pass alltså....fuck. Aja, tack för ditt snabba svar iallafall!

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Ska väl gå att koppla en mus till telefonen.
Aldrig provat själv, men vet att farsan gjorde det på en Sony där touchen inte fungerade.

Trådlöst eller genom sladd alltså? Med en sån där usb-c till usb-a adapter och koppla in en mus på de hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hictorvagman:

Det är så pass alltså....fuck. Aja, tack för ditt snabba svar iallafall!

Prova det där med musen först, kan vara ett smidigt sätt att lösa det om det funkar.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hictorvagman:

Trådlöst eller genom sladd alltså? Med en sån där usb-c till usb-a adapter och koppla in en mus på de hållet?

Nånting sånt, kommer inte ihåg hur han gjorde.

Permalänk
Skrivet av [TBOC]Razor:

Prova det där med musen först, kan vara ett smidigt sätt att lösa det om det funkar.

Skrivet av anon42512:

Nånting sånt, kommer inte ihåg hur han gjorde.

Will do! Tack återigen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hictorvagman:

Will do! Tack återigen!

Du bör ha fått med en adapter USB-C till A med telefonen, Den kan du använda för att koppla in en mus och sedan göra backup via cloud/google/SD kort på bilder, Kanske att du kan koppla in en USB hubb och sedan mus och USB minne för och föra över till det.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Zippeer:

Du bör ha fått med en adapter USB-C till A med telefonen, Den kan du använda för att koppla in en mus och sedan göra backup via cloud/google/SD kort på bilder, Kanske att du kan koppla in en USB hubb och sedan mus och USB minne för och föra över till det.

En liten USB C-hubb bör fungera alldeles utmärkt som nämnt. Även en multiportadapter fyller samma funktion, exempelvis denna från Samsung: https://www.samsung.com/se/mobile-accessories/multiport-adapt...
Musen bör inte behöva godkännas, så det ska gå att dra kombinationen med den.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Skrivet av Samsung:

En liten USB C-hubb bör fungera alldeles utmärkt som nämnt. Även en multiportadapter fyller samma funktion, exempelvis denna från Samsung: https://www.samsung.com/se/mobile-accessories/multiport-adapt...
Musen bör inte behöva godkännas, så det ska gå att dra kombinationen med den.

Tack för tipsen! Det löste sig för mig dock genom att jag hade varit big brain och synkat mitt fotoalbum med google photos tidigare så alla bilder fanns tillgängliga där!

Tack återigen ändå!