Helgsnack: Hur ser du på dina barns skärmtid?

Permalänk
Medlem

Mina är 4 och 6 år, och jag är rätt liberal med skärmtid sålänge det är något utvecklande. Typ läromedel på paddan, eller vissa utvalda YT klipp. Men fri tillgång till andra streamingtjänster eller bara lek får dom allt förtjäna sig av i form av att hjälpa till i hushållet med småsaker.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Nu är ju mina barn lite gamla men när dom var yngre så, skötte man skollan så fick man använda dator/tv/surfplatta/telefon eller vad som utan begränsningar men skötte man inte skolan då får man ingen tid.
Då får dom lära sig själv hur mycket tid måste man lägga på klara dom saker man måste innan man får hålla på med nöjen.
Precis som jag lärt dom med pengar att räkningar först nöjen sedan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Barn? Det är jag som är barnet i mitt hem! För mycket kaffe och för lite sömn!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

För mig handlar det inte så mycket om skärmtid, utan snarare stilla sittande. Barn (även vuxna) mår bäst av att röra på sig. Där av har vi begränsningar, på morgonen är det ok att kolla fram tills det är dax att gå till skolan, brukar bli ca 30 min, och på kvällen är det 19 till lägg dax vid 20. Har barn mellan 8-11år.

Permalänk
Medlem

Jag har två barn. 6 & 8 år. Själv tycker jag att jag ger dem alldeles för mycket skärmtid. Till mitt försvar så jobbar jag heltid, har barnen heltid förutom varann helg. Vi bor i en liten etta. Senaste året har barnvakt inte varit aktuellt. Så orken att aktivera barnen har inte funnits. Särskilt när man vara har typ en halvtimme efter middag och innan läggning.
Nu blev det väldigt mycket klagande, men det jag ville komma till är att jag kommer inte döma en annan förälder som låter sina barn ha mycket skärmtid. För jag vet hur utmattande det kan vara. Framförallt för dem med barn som har någon problematik. Jag är välsignad med barn utan någon problematik, även om dom är krävande.

Permalänk
Medlem

Har barn på 7 och 11 år. Både sonen och dottern har ärvt min tendens att fastna i saker för länge, så har satt så att allt stängs av vid 19:45, så att dottern inte ska smygkolla mobil när hon egentligen borde sova.

Dottern får greja hur mycket hon vill efter skolan fram tills vi kommer hem med lillebror, sedan är det inget utom musik eller ljudbok som gäller.

Sonen har ingen egen mobil eller platta än, Iså han måste alltid fråga.

Ibland får de lite tid med valfri underhållning: spel, film, tv/YouTube på vardagkvällarna. På helgerna är vi mer givmilda och de spelar/tittar kanske 2h om dagen då. Vi har prövat oss fram till vad som funkar med våra barn, men de utvecklas så snabbt att något som funkar ett tag, plötsligt inte funkar alls. Så länge som sömn, mat, kompisar, rörelse, skola (ffa matematik och läsa/skriva) funkar bra är jag rätt lugn.

Med sonen är det tydligt när det blivit för mycket: han blir fysiskt rastlös och blir sur och grinig när vi ber honom stänga av. Dottern har alltid varit mer flexibel och rastlös och klarar mer stillasittande, men bortprioriterar viktiga saker om vi inte håller lite koll.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Mindfighter:

Försök få tag i denna bok och läs: http://dataspelsakuten.se/bok

Du är väl medveten om att den där sidan tillhör samma grupp av desinformationsspridare som antivaxxare, 5G-motståndare, Porrfri Barndom etc.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag har två barn. 6 & 8 år. Själv tycker jag att jag ger dem alldeles för mycket skärmtid. Till mitt försvar så jobbar jag heltid, har barnen heltid förutom varann helg. Vi bor i en liten etta. Senaste året har barnvakt inte varit aktuellt. Så orken att aktivera barnen har inte funnits. Särskilt när man vara har typ en halvtimme efter middag och innan läggning.
Nu blev det väldigt mycket klagande, men det jag ville komma till är att jag kommer inte döma en annan förälder som låter sina barn ha mycket skärmtid. För jag vet hur utmattande det kan vara. Framförallt för dem med barn som har någon problematik. Jag är välsignad med barn utan någon problematik, även om dom är krävande.

Det är säkert ok hur du gör. De har skoldagar med alla möjliga aktiviteter. Om barnen får bekymmer märker du nog det och kan ändra något då.

Permalänk
Inaktiv

Har inga barn, men likt förbannat har jag åsikter.

Senaste åren har kusiner, syskon med flera skaffat ungar, och jag reagerar på att skärmen är någon sorts "quick fix" när föräldrarna behöver en paus. Sätt på Youtube Kids på mobilen, surfplattan, whatever. Speciellt om ungen gnäller, fram med mobilen bara.

Jag är 100% för tidig introduktion till det digitala livet, gärna börja enkel programmering redan på dagis etc. men jag blir bestört när föräldrar "feedar" sina ungar med teknik för sin egen bekvämlighet. Det tycks inte finnas något konsekvenstänk, hur ungen kommer koppla belöningar, alltid access till snabb underhållning om man är lite gnällig, osv.

Permalänk
Medlem

Har en son som fyller 2 om några dagar. Vi sitter och tittar en del på Youtube kids på iPaden.

Kan bli flera timmar vissa dagar. Han lärde sig snabbt att säga alla färgernas namn t.ex. och en hel del annat.

Vi tittar bara på det tillsammans också. Än så länge får han inte sitta ensam vid den. Så vi får mysa lite ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Du är väl medveten om att den där sidan tillhör samma grupp av desinformationsspridare som antivaxxare, 5G-motståndare, Porrfri Barndom etc.?

Mmm… absolut du! Har själv redan injicerat första 5G-mottagaren och får nästa till veckan, så det är Lööf&Lövfen som styr mina tankeprocesser just nu.

Visa signatur

Apple

Permalänk

Det vågar man inte ens tänka på, ska man räkna alla skärmar så är det tur att dygnet inte har flera timmar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Mindfighter:

Mmm… absolut du! Har själv redan injicerat första 5G-mottagaren och får nästa till veckan, så det är Lööf&Lövfen som styr mina tankeprocesser just nu.

Räcker med att man läser en mening i länken du postade för att allt bara är snömos.

Citat:

Att vara beroende av dataspel bör behandlas på samma sätt som alla andra missbruk.

Det finns inga som helst likheter mellan datorspelande och missbruk av substanser såsom narkotika eller alkohol. I Sverige finns det, vad jag vet, heller ingen diagnos för överdrivet datoranvändande. Det hindrar förstås inte privatpersoner från att sprida propaganda i syfte att tjäna pengar på andras rädsla naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det finns inga som helst likheter mellan datorspelande och missbruk av substanser såsom narkotika eller alkohol. I Sverige finns det, vad jag vet, heller ingen diagnos för överdrivet datoranvändande. Det hindrar förstås inte privatpersoner från att sprida propaganda i syfte att tjäna pengar på andras rädsla naturligtvis.

Trampade visst på en öm tå där tror jag. Om du tar reda på lite mer så är det mycket riktigt att det inte är en diagnos, men likväl ett problem för många och att fly undan sina känslor med saker vad det än må vara, datorspel, mat, sprit, sex o.s.v. är inte det bästa man kan göra här i livet…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Trampade visst på en öm tå där tror jag. Om du tar reda på lite mer så är det mycket riktigt att det inte är en diagnos, men likväl ett problem för många och att fly undan sina känslor med saker vad det än må vara, datorspel, mat, sprit, sex o.s.v. är inte det bästa man kan göra här i livet…

Vet inte om du har trampat på något, men att jämföra substans-beroende med datorspel känns lite väl mycket. När man söker lite på Patrik känns det mest som att han är väldigt sugen på att få synas. Har inte hittat någon om vad det var för datorspel han säger sig ha varit beroende av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Vet inte om du har trampat på något, men att jämföra substans-beroende med datorspel känns lite väl mycket. När man söker lite på Patrik känns det mest som att han är väldigt sugen på att få synas. Har inte hittat någon om vad det var för datorspel han säger sig ha varit beroende av.

Alla typer, t.ex. WoW o.s.v., han spelade all ledig tid i slutändan, skippade sociala aktiviter, mat o.s.v., saker en del av oss föräldrar känner igen i våra tonåringar. Och han är tydlig med att det inte alls är samma sak i boken även om det förstås finns likheter, såsom dopamin-påslaget när man vinner/uppnår något och alla vi som spelat ett datorspel känner igen känslan… bara en nivå till, bara ett uppdrag till…, skillnaden är när man kan sluta eftersom man behöver sköta annat i livet eller när man inte kan stoppa sig själv längre och skippar mat, sömn, skola, kompisar, känner sig arg/irriterad när man inte kan spela o.s.v., d.v.s. när saker gått över styr.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Har en son som fyller 3 år om <1 månad och när jag är med honom brukar vi inte titta på varken tv eller telefon, möjligtvis att vi kan titta på filmer och bilder på honom i mobilen.
Mamman är lite mer liberal med sådant men hon har inte riktigt samma ork som jag och ett lite mer slitigt jobb än vad jag har som är tjänsteman.

Vi har ingen surfplatta i huset och inga planer på att någonsin skaffa det.
När sonen blir äldre hade jag tänkt att han kan få en av mina gamla netbooks med en Linux distro som han får sitta med så att han lär sig tekniken riktigt från grunden innan han får börja med en telefon.

Annars tror jag starkt på att uppmuntra honom till sport och aktiv lek, något jag ångrar att inte mina föräldrar lyckades peppa mig till som barn. Jag satt påmtok för mydket framför tv och dator som barn (född i mitten av 80-talet).

Permalänk
Medlem

På 40-talet var föräldrar oroliga för barn som satt och läste för mycket böcker. Idag är det skärmtiden istället som vi oroar oss för. Intressant nog så har både alkoholdebuten och sexualdebuten bland tonåringar minskat markant de senaste 20 åren. Bra eller dåligt går ju att argumentera kring, men det finns mycket forskning som pekar på att ju längre tid innan alkoholdebut, desto lägre risk för att man hamnar i någon form av missbruk framgent.

Permalänk
Inaktiv

Ja, min son är 14 och tillbringar en hel del tid framför skärmen, men jag kan bara gå till mig själv då jag var 14, vad gjorde man då. var aldrig hemma, drack alkohol och var allmänt en jävla skitunge med kass skolgång och noll i avgångsbetyg i 9an.

Min son har iaf höga betyg i de flesta ämnen, spelar trummor, utövar kampsport och ibland rör de sig faktisk ut och träffas IRL.

Sedan får han inte sitta uppe hur länge som helst heller fast det är sommarlov. Brukar dok bli mellan 12-01 innan det släcks.

Sedan är det mycket olika från individ till individ, men jag oroar mig då inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det finns inga som helst likheter mellan datorspelande och missbruk av substanser såsom narkotika eller alkohol. I Sverige finns det, vad jag vet, heller ingen diagnos för överdrivet datoranvändande. Det hindrar förstås inte privatpersoner från att sprida propaganda i syfte att tjäna pengar på andras rädsla naturligtvis.

Samtidigt är det väl uppenbart för alla att det finns väldigt många med ett osunt beroende av datorspel, så till den milda grad att de ignorerar allt från ekonomi till hälsa och personlig hygien. Sedan kan ju exakta mekanismerna bakom variera, men samma gäller ju sexmissbruk, spelmissbruk etc. Och detta väljer vi att kalla missbruk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buse_id10t:

På 40-talet var föräldrar oroliga för barn som satt och läste för mycket böcker. Idag är det skärmtiden istället som vi oroar oss för. Intressant nog så har både alkoholdebuten och sexualdebuten bland tonåringar minskat markant de senaste 20 åren. Bra eller dåligt går ju att argumentera kring, men det finns mycket forskning som pekar på att ju längre tid innan alkoholdebut, desto lägre risk för att man hamnar i någon form av missbruk framgent.

Nu har jag inga barn själv men kan hålla med om
att alkohol inte tycks vara lika intressant men istället så är droger långt ner i åldrarna inget häpnadsväckande längre.

Hör av mina syskons barn som är över 20 år.

Själv när man besöker folk med barn så kan man absolut märka att någon form av skärm hela tiden måste finnas tillgänglig och det gäller inte bara hos barnen utan även de vuxna som man själv umgås med.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Bra eller dåligt går ju att argumentera kring, men det finns mycket forskning som pekar på att ju längre tid innan alkoholdebut, desto lägre risk för att man hamnar i någon form av missbruk framgent.

Samtidigt får vi komma ihåg att smartphones är något som använts av gemene man sista tio åren, av yngre barn sista ~3 åren. Det är en jäkla skillnad på att få sin första platta när man är 13 gentemot 3 år.

Permalänk
Medlem

Min son är 3 och reglerar själv väldigt bra än så länge. Vissa dagar blir det flera timmar, men oftast är vanliga leksaker roligast

Ärligt talat är det jag själv som är familjens skärmpotatis... som just nu, halvlekandes och sweclockande mitt i en lekplats...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nissling:

Du är väl medveten om att den där sidan tillhör samma grupp av desinformationsspridare som antivaxxare, 5G-motståndare, Porrfri Barndom etc.?

Det stämmer väl inte riktigt.

Skrivet av Nissling:

Räcker med att man läser en mening i länken du postade för att allt bara är snömos.

Det finns inga som helst likheter mellan datorspelande och missbruk av substanser såsom narkotika eller alkohol. I Sverige finns det, vad jag vet, heller ingen diagnos för överdrivet datoranvändande. Det hindrar förstås inte privatpersoner från att sprida propaganda i syfte att tjäna pengar på andras rädsla naturligtvis.

Nä Nissling. Missbruk är på intet sätt begränsat till intagande av substanser.
Exempel på missbruk som inte är substansknutet är sexmissbruk och spelmissbruk (alltså spel om pengar).
Det är ju knappast så att spelmissbruk är hittepå. Problemet är högst reellt.

Det kan absolut vara knutet till exempelvis droger, men missbruk kan alltså även förekomma utan substaser.

Så jo, det finns faktiskt likheter. Också.
Däremot delar missbruk sällan precis alla symptom och problem. Det är rimligen ingen som likställer datorspelsberoende med att sitta fast i ett sömnpillermissbruk. På så sätt har du såklart rätt. Givetvis finns det viktiga skillnader. Också.

Hur står det till med diagnostisering av datorspelsberoende då?
Jag vet inte exakt hur lander ligger här. Hänger inte helt med inom psykiatridiagnostisering om jag ska vara ärlig.
Men sahlgrenska univeritetssjukhuset har iaf gjort en satsning för att ta hand om det här missbruket:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sahlgrenska-oppnar-enh...

Så det verkar inte vara så föraktat av den akademiska världen som du framställer det riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inga egna barn, men måste ändå inflika lite i diskussionen. När det gäller småbarn kan jag förstå varför man begränsar skärmtid. Barn i en viss ålder behöver trots allt uppleva för att lära, vilket givetvis hämmas om barnet sitter framför en skärm alldeles för långa stunder. Däremot kan jag tycka att begränsande av skärmtid när barnet blir något äldre vore kontraproduktivt eftersom det bara skapar dålig stämning och konflikter. När jag växte upp hade jag förvisso ett eländigt tjat om för mycket skärmtid men det var inte något som jag brydde mig om. Ibland gömdes routern, men det blev att jag gjorde samma sak tillbaka när motparten behövde routern. 😀

Permalänk
Medlem

Har än så länge endast småbarn som får titta på barnprogram och plattan ibland. Vi har inte någon bestämd tid, men vi begränsar helt klart deras skärmtid.

När barnen blir äldre kommer jag att vara stenhård, ingen egen mobiltelefon förrän de blir tonåringar, typ, de behöver den inte för att gå till och från skolan, begränsad tid framför dator och surfplatta. Självklart ska de få titta, spela och lära sig, men inte flera timmar om dagen.

Jag menar att det är min uppgift som förälder att sätta gränser för barnen samt att främja bra beteende och aktiviteter. Jag tror inte att någon mår bra av att sitta framför en skärm hela dagarna, särskilt inte barn.

För de som är intresserade av att läsa mer kan jag rekommendera Anders Hansens bok Skärmhjärnan. För de som inte orkar läsa den kan jag säga att min bild av boken är att forskning visar att de som använder skärm mest, sociala medier i synnerhet, generellt mår sämst.

Jag har samma upplevelse som @medbor , dvs att jag själv är den största skärmanvändaren i familjen. Jag okynnessurfar och tittar på telefonen allt för ofta. Några saker som fungerar för mig, för att titta på telefonen mindre:

  • Ladda telefonen i annat rum på natten, så är jag inte använder den på kvällen, natten och morgonen

  • Att stänga av telefonen när jag kommer hem från jobbet. Jag har meddelat mina närmaste att de ska ringa på min frus telefon om min är avstängd

  • Jag lämnar ofta telefonen hemma om jag går ut, tex om hela familjen går på kalas eller till lekparken så tar endast min fru med sin telefon.

Permalänk
Medlem

Tappar allt hopp om mänskligheten när jag ser barn i barnvagn med surfplatta i nävarna medan morsan pillar på sin egen skärm.

Ska begränsa skärmtiden HÅRT om/när jag får ungar. Finns alldeles för lite regler/lagar som skyddar barn på internet på det sätt som "verkligheten" gör.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Inaktiv

Varför ska just skärmtiden begränsas?
Kommer pappa eller mamma fram och drar i barnet om det leker mer än en timme med lego också?

Jag tror att de flesta barn vill ha stimulans och det fås naturligt genom en variation av aktiviteter. I perioder är det en viss aktivitet som är favoriten, och nästa vecka kanske det är något annat.
När barnet ständigt blir avbrutet när det försöker ägna sig åt en viss aktivitet är det klart att det kan skapas en sjuklig fixering på just detta.

Sen undrar jag hur ni som upplever problem med att barnens skärmtid har det hemma. Är det en trång lägenhet med extremt ostimulerande miljö? Att ta bort den enda stimulansen som finns och låta barnen sitta och stirra in i en vit vägg är kanske inte lösningen.

Jag har samtalat en del med föräldrar från andra länder. De anser ofta att man måste slå barnen lite ibland för att de ska lära sig att bli bra människor. Det är helt enkelt bara för barnens eget bästa.
Jag får lite samma vibbar av att läsa den här tråden om begränsningar i skärmtid. Dvs. att det är föräldrarnas begränsade förstånd som skapar problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Tappar allt hopp om mänskligheten när jag ser barn i barnvagn med surfplatta i nävarna medan morsan pillar på sin egen skärm.

Ska begränsa skärmtiden HÅRT om/när jag får ungar. Finns alldeles för lite regler/lagar som skyddar barn på internet på det sätt som "verkligheten" gör.

Finns massor av riktigt bra appar för små barn, lärorika, gjorda i samarbete med pedagoger, så bara för att de håller i en surfplatta så betyder inte det att det är osunt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har två barn, 3 och 5 år. De får sitt hur mycket de vill vid plattorna. De tröttnar efter ett tag och då leker vi. Detta användande har resulterat i att jag får 13 godnattpussar, på tyska, av den äldste, och 11 pussar på engelska av den yngsta. :