Boka 40xx hur vara med på tåget?

Permalänk
Medlem

Boka 40xx hur vara med på tåget?

Missade när 3000-serien släppte och att få kort nu är ju princip omöjligt om man inte vill betala ockerpriser.

Jag undrar hur gör man best för att hänga på releasdagen och till intruktionspriset?

Är det att boka ett kort så fort det dyker upp för bokning även om priset står på 99999kr?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Missade när 3000-serien släppte och att få kort nu är ju princip omöjligt om man inte vill betala ockerpriser.

Jag undrar hur gör man best för att hänga på releasdagen och till intruktionspriset?

Är det att boka ett kort så fort det dyker upp för bokning även om priset står på 99999kr?

Med lite tur så infaller inte en mining-hysteri i kombination med en pandemi vid nästa generations-släpp.
Så även om kort kan vara svåra att få tag på ett litet tag runt release så brukar det ju ordna upp sig efter en månad eller så.
Men det är ju som du säger, "häng på låset" vid release så kanske du kan haffa ett kort till release pris.

Min gissning är att priserna på 3xxx serien kommer att dyka framöver, det finns nya kort att få tag på och begagnatmarknaden flödar över.
Scalpers kan inte längre köpa nya kort och sälja dyrare.

Permalänk
Medlem

Typ. Dom kommer sänka priset innan du får betala antar jag..

Permalänk

generellt med hur dagens läge ser ut så räcker nog knappt det troligen så har botsen bokat upp varenda kort tillgängligt på typ 4mS så även om du bokar är det ingen garanti att du får ett kort utan att behöva vänta ett halvår efter release.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Inet får in kort successivt beroende på vilket modell du söker.

Du får nog räkna med att dagens priser (om knappt, något lägre) håller i sig lite till, men är man verkligen i behov av ett kort ganska snart, så kanske det är lönt för sin egen del.

Om du syftar på priserna 99 999:- , som bla Elgiganten har, så är det endast ett Holding pris, då varan inte finns i lager eller dylikt.

Men om du är beredd att betala lite mer än Msrp, så släpper Elgiganten ett gäng kort på onsdag.

Permalänk
Medlem

Du kan inte längre boka några kort. Du måste vara där på minuter vid release och be om att du hinner köpa ett kort. Samt att du är på en sida som ens har några introkort. Vissa leverantörer av bla 3080ti använde introkorten till sina egna byggen och de gick inte att beställa.

Permalänk
Medlem

- Betala aldrig i förväg
- Undvik faktura, blev strul för några som använde Klarna när det dröjde flera månader innan de fick ett 30XX tilldelat
- Fraktalternativ hämta ut & betala i butik föredrar jag för om man skulle få fler kort än man vill ha behöver man inte skicka tillbaka
- Distill Web Monitor till Chrome hjälper att hålla koll på om någon butik får in kort i lager

Visa signatur

| ASUS ROG STRIX B650E-F | AMD RYZEN 9800X3D | ASUS PRIME 9070 XT |
| 64GB DDR5 6000 CL30 | NOCTUA NH-D15 | FRACTAL DESIGN POP AIR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Återförsäljare har lärt sig mycket efter släppet av nya konsolerna och gpu’er. Tidigare va bokningarna uppe hur länge som helst, att de nu är tvugna att leverera kort till intropris. Om hypen ligger kvar vilket jag tror, så gäller det att vara snabb dag 1.

Permalänk

Tror tyvärr att scalpers kommer köpa upp hela lagret av 40xx vid release via köpbottar, och sedan försöka sälja dem till överpris så gott det går. Det har helt enkelt hittat en fungerande affärsmodell och kommer försöka kapitalisera på den och har utrustningen redo (bottar osv). Kanske att det inte håller i sig så himla länge dock, att marknaden stabiliseras efter ett par månader... men det blir svårt att få tag i till "introduktionspris".

Det kommer nog likna lite hur det var med 30 70/80 ti släppet. DVS, man hittar nåt 4080 som ska säljas för 9k på nån sida, sitter och reloadar sidan kl 15.00, poff borta, så får man betala typ 15k istället när det dyker upp nåt kort i lager nån vecka senare.

Permalänk
Skrivet av Loddgrimner:

Tror tyvärr att scalpers kommer köpa upp hela lagret av 40xx vid release via köpbottar, och sedan försöka sälja dem till överpris så gott det går. Det har helt enkelt hittat en fungerande affärsmodell och kommer försöka kapitalisera på den och har utrustningen redo (bottar osv). Kanske att det inte håller i sig så himla länge dock, att marknaden stabiliseras efter ett par månader... men det blir svårt att få tag i till "introduktionspris".

Det kommer nog likna lite hur det var med 30 70/80 ti släppet. DVS, man hittar nåt 4080 som ska säljas för 9k på nån sida, sitter och reloadar sidan kl 15.00, poff borta, så får man betala typ 15k istället när det dyker upp nåt kort i lager nån vecka senare.

Bottar fungerar väl bara om en butiks hemsida har varorna uppe innan släpp?

annars behövs väl AI vilket inte finns för detta

om jag inte har fel så har det varit lite blandat mellan butiker, vissa visar inte förrän en viss tid och andra före