IT-säkerhetsexpert: "Coop inte sista butiken att stänga på grund av IT-attack"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inom all brottslig verksamhet så handlar det i princip att att försvåra, inte att helt göra det omöjligt. Och är det tillräckligt svårt så kan man få brossligheten att nästa helt försvinna för något.

Kryptovalutor gjorde att småpojkar typ P13 som inte har några ungdoms/fritidsgårdar, istället sitter hemma och kan lägga ransomware på det ena och andra stället och kräva miljonbelopp. Det finns egentligen 3st skydd. Ett egen hög säkerhet, såklart skitbra. Myndigheter agerar emot anonymitetstjänster, detta pågår och är hårt kritiserat på många sätt..
Bekämpande emot anonyma pengar. Det blir genast otroligt mycket svårare, för det är just där som är det enklaste sättet att spåra någon.

Jag tror att kommer det vara superlätt att vara helt anonym och kunna få pengar helt anonymt, så lär många fler ställen bli angripna. Och det är otroligt svårt att skydda sig emot personer som kan offra månader, kanske år med fritid för att knäcka ett system. Inom många system idag är det dessutom en stor skara som har totalkännedom om "i princip allt".
Gratis lycka till att hindra en person som känner till systemet i den minsta detalj och har laglig sysadmin för allt, inte ha möjlighet att göra en brottslig gärning om den ville.

*edit*
En vanlig hacker försöka leta upp intrångsätt, detta tar väldigt lång tid och är svårt. En insider, ja den kan inifrån med kanske sysadmin behörighet för allt kolla efter säkerhetsbrister och sedan anonymt göra ett angrepp. Hur i helskotta ska de ha ett skydd som klarar av detta? Det känns som att stater ger sig på anonyma betalmedel är en metod.

Min gissning inom detta intrånget är att det finns folk som arbetar med Kaseya typ dagligen på något sätt har varit inbladad. Det behöver inte vara någon anställd på Kaseya, men en person som dagligen på sitt vanliga jobb är mycket väl insatt i hur det fungerar.

Oklart vad dina spekulationer har med mitt inlägg att göra men det är inga småpojkar (script-kids?) som genomför denna form av sofistikerade attacker (supply-chain attack) och även om kryptovalutan är anonymt är det spårbart.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ransomware existerade lång innan någon ens hade tänkt tanken på kryptovaluta så det stämmer inte.

säkert! Men det ekonomiska genomslaget var ju inget i jämförelse med idag när det finns en valuta tillverkad för brottslig verksamhet, dvs den är i stort sett ospårbar. Du behöver inte bestämma träff för att få en lastbil med dollarsedlar(som är spårbara...o lastbilen oxo)

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast problemet ligger ju i att kassasystemet är nere. Inte att betalningssystemet är nere. Kan du inte skanna in produkter, få ett pris och kvitto så spelar det ingen roll hur mycket kontanter du står med.

Ungefär som att säga ånglok är minsann bäst, de kan åka när det är strömavbrott! Fast problemet är att rälsen stulna.

I det här fallet fungerar det ju med app och självskanning. Så det är en digital tjänst räddar vardagen och inte kontanter.

Jo absolut. Jag förstår att kassasystemet är nere och allt som hör till,följer nyheterna jag med. Ok men om jag lägger om det istället. Vad gör vi då om säg en större skala hackning görs? Slår ut allt. Eller ryssland eller någon annan vill leka med en emp bomb över Stockholm. Visst emp bomb kanske aldrig händer men vi säger om. Tror du då att din app och coops självskanning ska rädda dig?

Kontanter, diamanter, guld är den valuta som gäller då och gör det än idag. Man har nästan tagit bort allt som har med kontanter att göra i Sverige vilket är sinnes sjukt. Finns ju inte kontant hantering på banken nästan.

Sen din metafor med rälsen och tåget. Nä visst rälsen stulen men du har fortfarande ben och tar dig fram. Jag pratar om en total digital kollaps.

Men vi tänker nog olika här, men var och en till sin mening här. Ingen har rätt eller fel 🤗

Permalänk
Medlem

Hur blir det t.ex fiskhandlaren som hyr in sig på Stora Coop Boländerna i Uppsala? Man "får" varorna av dem och betalar för dem i kassorna. Får Coop kompensera dem eller hur fungerar det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det inte bättre att ha extra resurser i form av t ex mat, vatten och bränsle istället för pengar? Om det blir en riktig kris så lär en dunk bensin vara mer värdefullt än några sedlar. Man kan också tänka sig att den rekommendationen finns för att inte riskera en bankkollaps vid en kris när alla springer och ska ta ut samtidigt...

Jag har lite kontanter hemma men troligtvis kommer de ligga där tills sedlarna ska bytas ut av riksbanken igen.
27% av alla svenskar klarar inte en oväntad utgift på 5000kr så nej, de flesta har nog inte några tusen liggandes just in case:
https://www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/content/s...

Jag misstänker att den dryga fjärdedel som har så lite pengar är arbetslösa, (sjuk-)pensionärer, och de som deltidsarbetar (mest kvinnor). Fattigdom, även om den är relativ, har en tendens att skapa stress, vilket leder till kortsiktiga beslut. Som exempel: Istället för att skippa snabbmat, snacks och alkohol till förmån för billigare (och nyttigare) mat och dryck, tas det i stunden lättvindigare beslutet. Det känns skönt då, men notan blir desto högre. Sen i slutet på månaden blir det väldigt knapert.

Jag vill poängtera att jag inte ser det som personens eget fel, utan att det är svårt att ta sig ur den rävsaxen på grund av ekonomiska och psykologiska fallgropar.

Men de nästan 75% som har nog med medel bör kunna lägga undan lite egentligen. Många verkar dock göra som jag gör: Jag utgår från att "det går nog bra". Vilket det oftast gör, men riktigt jobbigt när det inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Har du missat varför kontant hantering inte fungerar? Och varför det inte skulle fungera som backup i en kris?

Kontant hantering fungerar i resten utav världens länder. Är det för stölderna eller rånen du syftar på. Finns många anledningar var specifik. Finns de experter som säger att det inte fungerar som backup och de som säger att det gör det visst.

Var och en till sin mening 🤗 men du får gärna formulera ett svar. Så kan vi se om jag missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

säkert! Men det ekonomiska genomslaget var ju inget i jämförelse med idag när det finns en valuta tillverkad för brottslig verksamhet, dvs den är i stort sett ospårbar. Du behöver inte bestämma träff för att få en lastbil med dollarsedlar(som är spårbara...o lastbilen oxo)

// LZ

Så fort någon försöker omsätta kryptovaluta till disponibla medel exponeras man för polisiära myndigheter som sitter och bevakar dessa anonyma konton. Poängen är att digitala intrång inte föddes ur kryptovalutan, den underlättade bara transaktionen något. Att tvätta hundratals miljoner är ingen barnlek oavsett medel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Siimuliize:

Kontant hantering fungerar i resten utav världens länder. Är det för stölderna eller rånen du syftar på. Finns många anledningar var specifik. Finns de experter som säger att det inte fungerar som backup och de som säger att det gör det visst.

Var och en till sin mening 🤗 men du får gärna formulera ett svar. Så kan vi se om jag missat något.

Nej, det fungerar inte alls i resten av världens länder. I EU ser det ut som i Sverige i de flesta. Alla länder som har någorlunda krav på kassasystem hamnar i samma sits.

Permalänk

"Jacoby berättar att svenska företag måste bli bättre på säkerhetsarbete och att det nästa gång kan handla om något mer kritiskt än betalningar i en livsmedelsbutik."
Jacoby borde väl ha koll på att det inte är COOP som hade dålig koll utan jätteföretaget Kaseya som hade öppna dörrar in, Coops kassasystem drabbades (driftas av Visma som använder Kaseya)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Jo absolut. Jag förstår att kassasystemet är nere och allt som hör till,följer nyheterna jag med. Ok men om jag lägger om det istället. Vad gör vi då om säg en större skala hackning görs? Slår ut allt. Eller ryssland eller någon annan vill leka med en emp bomb över Stockholm. Visst emp bomb kanske aldrig händer men vi säger om. Tror du då att din app och coops självskanning ska rädda dig?

Kontanter, diamanter, guld är den valuta som gäller då och gör det än idag. Man har nästan tagit bort allt som har med kontanter att göra i Sverige vilket är sinnes sjukt. Finns ju inte kontant hantering på banken nästan.

Sen din metafor med rälsen och tåget. Nä visst rälsen stulen men du har fortfarande ben och tar dig fram. Jag pratar om en total digital kollaps.

Men vi tänker nog olika här, men var och en till sin mening här. Ingen har rätt eller fel 🤗

Om allt havererar så som du är orolig för så skulle enda sättet vara att man ska ha prislappar på allt och sitta och skriva allt för hand. Sedan måste allt detta rapporteras. Hur många butiker och länder tror du klarar något sånt här?

Ska vi fortsätta på min metafor så är det inte att du kan hoppa ur och gå, tåget måste ju fram, så då måste alla arbetare hoppa ut och dra/putta tåget utan rälls, enormt massa arbete, precis som om man ska göra allt manuellt i en stor butik.

Permalänk
Medlem

Tänk alla pensionärer som vägrar annat än Konsum och Coop. Nu får de mer klirr i kassan

Permalänk
Medlem

Det är så roligt att läsa alla experter som inte ens jobbar i området yttra sig om sina fina ideer

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det här kommer ju hända andra system/företag så inget nytt.
Det jag inte förstår är att vi fortfarande har så svårt att se att lösningen på problemet, att lägga alla ägg i samma korg inte kommer gynna oss. Om vi effektiverar, skär ner, förenklar och centraliserar i syfte att få ner kostnaden kommer det leda till att allt blir hos en och samma leverantör. Det blir såklart jättekänsligt. Minsta lilla störning på tjänsten påverkar många. Svaret måste vara att ha ett par alternativa planer. I detta fall kontanter / Swish eller något annat kassasystem som kan användas. Om vi slutar att centraliserar allt så kommer det bli svårare för de som vill förstöra för oss i och med att de vill göra en så liten ansträngning för att åstadkomma ett så stort genomslag som möjligt. För att påverka samma mängd slutanvändare måste de då ta sig in i flera system och på så sätt exponera de sig mer vilket ökar risken för att åka fast.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

"Jacoby berättar att svenska företag måste bli bättre på säkerhetsarbete och att det nästa gång kan handla om något mer kritiskt än betalningar i en livsmedelsbutik."
Jacoby borde väl ha koll på att det inte är COOP som hade dålig koll utan jätteföretaget Kaseya som hade öppna dörrar in, Coops kassasystem drabbades (driftas av Visma som använder Kaseya)

Visma eh? -Det förklarar saken.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Denna gång var det matbutiker. Nästa gång ryker elförsörjningen eller en annan livsviktig samhällsfunktion vilket är hur nästa världskrig kommer att starta.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag har lite kontanter hemma men troligtvis kommer de ligga där tills sedlarna ska bytas ut av riksbanken igen.
27% av alla svenskar klarar inte en oväntad utgift på 5000kr så nej, de flesta har nog inte några tusen liggandes just in case:
https://www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/content/s...

Bara att läsa en sån sak gör en orolig hur folk tänker och lever för sin lön.
Jag har själv några hundra i kontanter i plånboken men det är pga någon retur som jag fick i sedlar och inte in på kortet, annars hade det säkerligen varit noll kontanter.

Då hela kassasystemet ligger nere i detta fall så hade det inte hjälpt om man kunde betala med kontanter heller. Enklaste sättet att slå ut Sverige är nog via datorer och det kommer bli viktigare och viktigare att ha ett bra cyberförsvar. Problemet är att så länge vi måste ha vanliga människor som underhåller dessa och allt dessutom måste vara uppkopplat så kommer det alltid finnas en chans att lösenord eller andra bakdörrar kan kommas åt av ohederliga människor.

Säkerligen bra timlön på jobbet hackergruppen lagt ner och kan sen då ta ut 598 miljoner kr från ett av de bolagen som har fått problem. Enligt utsago så var det snack om ca 1000 olika bolag som fått samma skit.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Här tror jag vi har anledning att titta på hur våra europeiska grannar arbetar. När jag var nere i Nederländerna första gången runt 2014 var det fortfarande många stånd och mindre butiker som inte tog betalkort. Samtidigt som i Sverige nästa alla småställen hade en kortterminal eller börjat kunna använda Swish, och kontanter redan fått pensionärsstämpel. En utveckling som sedan dess gått fort. Men jag har aldrig sett en butik som inte tar kontanter, vare sig i små- eller storstäderna. En syn som är hyfsat vanlig i svenska medelstora städer i min upplevelse.

Bor utomlands (just nu Prag, men har bott i flera europeiska och asiatiska länder) och Sverige är verkligen ett extremfall när det kommer till kontanter. Själv betalar jag till dagligdags med kort, men har alltid kontanter på mig utifall att. Och Sverige är mig veterligen det enda landet i Europa där det är svårt att betala med kontanter. Skulle inte förvåna mig om Sverige var det enda landet i världen där så är fallet.

Att Swish är uteslutande svenskt är ett annat problem. När jag är i Sverige (i genomsnitt en månad per år, oftast sommarsemester) finns det flera mindre ställen där jag bara kan betala med Swish - loppisar, begagnat osv. Och jag har inget bankkonto kvar i Sverige och kan därför inte ha Swish.

Att betala med telefon är väldigt smidigt när man är inne i systemet och systemet funkar, och en katastrof när man inte kan komma in i systemet eller systemet kraschar. Och där har Sverige gått lite väl långt lite väl fort.

Permalänk
Avstängd

Karma efter att Coop har köpt upp alla Netto butikerna.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det är så roligt att läsa alla experter som inte ens jobbar i området yttra sig om sina fina ideer

Internet i ett nötskal. Dunning-Kruger effekten tycks också vara extra stark bland teknik intresserade....

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag misstänker att den dryga fjärdedel som har så lite pengar är arbetslösa, (sjuk-)pensionärer, och de som deltidsarbetar (mest kvinnor). Fattigdom, även om den är relativ, har en tendens att skapa stress, vilket leder till kortsiktiga beslut.

46% klarar inte en oförväntad utgift på mellan 10.000 och 19.999kr.
53% klarar inte en oförväntad utgift på mellan 20.000 och 29.999kr.

Så runt hälften av de som är över 18 år klarar inte av oförväntad utgift på runt 15.000kr.

Handlar inte bara om dessa är "arbetslösa, (sjuk-)pensionärer, och de som deltidsarbetar (mest kvinnor)"...

Vidare.

53% klarar inte en oförväntad utgift på mellan 20.000 och 29.999kr.
60% klarar inte en oförväntad utgift på mellan 30.000 och 49.999kr.
70% klarar inte en oförväntad utgift på mellan 50.000 och 99.999kr.

och
26% klarar av en oförväntad utgift på 100.000kr.

(4% har ingen aning.)

Permalänk
Medlem

Om den inte postats tidigare:
https://www.mynewsdesk.com/se/upstream/documents/konsum-butik...

Finns några guldkorn.
"– Nu kan vi ge dem åtkomst via Kaseya vilket inte bara innebär att vi slipper VPN-tunnlar, utan också gör att det går betydligt smidigare och snabbare att släppa in leverantörer.Säkerheten blir också högre jämfört med den tidigare VPN-lösningen, eftersom åtkomsten via Kaseya kan styras mer specifikt och ge leverantören tillgång till exakt de delar de behöver."

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Om allt havererar så som du är orolig för så skulle enda sättet vara att man ska ha prislappar på allt och sitta och skriva allt för hand. Sedan måste allt detta rapporteras. Hur många butiker och länder tror du klarar något sånt här?

Ska vi fortsätta på min metafor så är det inte att du kan hoppa ur och gå, tåget måste ju fram, så då måste alla arbetare hoppa ut och dra/putta tåget utan rälls, enormt massa arbete, precis som om man ska göra allt manuellt i en stor butik.

Hahaha nej jag är inte orolig eller en domedags fanatiker långt ifrån. Ser bara inte hur en full digital lösning utan andra medel anses som säker.

Men jag avslutar där innan detta går över styr i vem som har rätt och fel 😁

Permalänk
Medlem

Provade Scan & Pay på coop idag. Fungerade riktigt snabbt och bra!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Visma eh? -Det förklarar saken.

Jag är glad att någon här delar min syn på Visma.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av JackA:

Bor utomlands (just nu Prag, men har bott i flera europeiska och asiatiska länder) och Sverige är verkligen ett extremfall när det kommer till kontanter. Själv betalar jag till dagligdags med kort, men har alltid kontanter på mig utifall att. Och Sverige är mig veterligen det enda landet i Europa där det är svårt att betala med kontanter. Skulle inte förvåna mig om Sverige var det enda landet i världen där så är fallet.

Att Swish är uteslutande svenskt är ett annat problem. När jag är i Sverige (i genomsnitt en månad per år, oftast sommarsemester) finns det flera mindre ställen där jag bara kan betala med Swish - loppisar, begagnat osv. Och jag har inget bankkonto kvar i Sverige och kan därför inte ha Swish.

Att betala med telefon är väldigt smidigt när man är inne i systemet och systemet funkar, och en katastrof när man inte kan komma in i systemet eller systemet kraschar. Och där har Sverige gått lite väl långt lite väl fort.

Håller helt med, var i Tyskland o sedan Skottland preCovid , kontanter gick alltid och på en del ställen gick inte ens något kort, enbart kontanter. Konstigt att vi måste vara så framåt, men samtidigt slakta det som finns som backup.
(Banker osv visar ju tydligt att de inte vill hantera pengar också)

Permalänk
Medlem

Vi måste upprätthålla det kontantlösa samhället till varje pris!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, det fungerar inte alls i resten av världens länder. I EU ser det ut som i Sverige i de flesta. Alla länder som har någorlunda krav på kassasystem hamnar i samma sits.

Jo det gör det visst. Kör lastbil och åker runt om i eu och Sverige är extrem när det kommer till hantering utav pengar. Har inga problem att betala med kontant eller kort runt om i de olika länderna. Även hantera kontanter på utländska banker.

Permalänk
Medlem

Enda som hjälper någorlunda att inte göra sig för internet uppkopplad ha egna lokala servrar som sen sänder över till huvudserven...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Visma eh? -Det förklarar saken.

Skrivet av Phod:

Jag är glad att någon här delar min syn på Visma.

Mina kollegor får sina löner hanterade av Visma och jag har inte hört så mycket gott där. Själv är jag inte drabbad...än...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, det fungerar inte alls i resten av världens länder. I EU ser det ut som i Sverige i de flesta. Alla länder som har någorlunda krav på kassasystem hamnar i samma sits.

Skrivet av Siimuliize:

Jo det gör det visst. Kör lastbil och åker runt om i eu och Sverige är extrem när det kommer till hantering utav pengar. Har inga problem att betala med kontant eller kort runt om i de olika länderna. Även hantera kontanter på utländska banker.

Precis som Siimuliize säger, cash is king i stort sett överallt, förutom just i Sverige. Inte ens övriga Norden har gått så långt som Sverige med det kontantlösa samhället, och nere på kontinenten är kontanter en självklar del av vardagen. Danmark ligger nära Sverige i andelen kontantlösa betalningar, men där har företag en lagstadgad skyldighet att ta emot kontanter.