Tips på bra Point & Click spel?

Permalänk
Medlem

Förvånad att ingen har nämnt Hopkins FBI eller Atlantis: The Lost Tales ännu.
Hopkins FBI
Atlantis: The Lost Tales

Länkar
Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

”Indiana Jones and the Last Crusade: The Graphic Adventure” lirade vi mycket som barn!

Permalänk

Dessa är de senaste jag spelat, jag gillade!

http://darksidedetective.com/

Permalänk
Medlem

Myst kanske platsar in.

Permalänk
Medlem

Utöver de i OP posten så:

Day of the Tentacle
De första Sam & Max
Full throttle
Dessa 3 finns ju även remastered, men om jag minns rätt så var ex remastered av Sam & Max save the world sämre då de bytt ut vissa röster, tagit bort saker osv.

I alla 3 fallen föredrar jag dock originalet för den rätta känslan.

Nog de 3 jag gillade mest förr och än idag tycker mest om.
Spelade igenom alla 3 förra året, nostalgia på hög nivå.

Ett som nog inte många spelat är Ace Ventura.
Då jag var ett stort fan av Ace Ventura filmerna och hans ljud i ett tv-spel var bara så fräckt

Jag älskade point & click spel förr, har inte direkt tyckt om nyare point & click som släppts på senaste decenniet dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Sen kan jag faktiskt rekommendera Dreamfall: The Longest Journey (uppföljaren till Den Längsta Resan), även om det inte är peka och klicka. Har faktiskt inte tagit mig genom spelet (jag fastnade på ett ställe man var tvungen att smyga och blev så less så jag höll på dö) men någon gång ska jag göra det. Kontrollerna är så värdelösa så jag köpte en gamepad enkom för det spelet men t om då var de horribla. Men i stort är spelet bra.

The Longest Journey, förekommaren du nämner, var väl ändå ett point & click? Sjukt bra spel det med.

Det fans ett bra spel till PS2 som liknade Dreamfall lite, ska försöka komma på namnet bara..

Edit: Beyond Good & Evil tänkte jag på. Det kanske strävar lite långt från pont & click. Ville minnas att det var lite i samma anda dock.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Om du inte redan gjort det så rekommenderar jag att dra ner ScummVM, en launcher för en massa gamla peka och klicka-spel som gör dessa mer spelbara på moderna datorer. Dom har även en del spel på hemsidan med som är släppta som Freeware, som Beneath a Steel Sky och Dreamweb.

Permalänk
Medlem

Om de inte redan har nämnts.

The dig
Technobabylon
Shardlight
Nightlong: Union City Conspiracy

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Nocternity:

Om du inte redan gjort det så rekommenderar jag att dra ner ScummVM, en launcher för en massa gamla peka och klicka-spel som gör dessa mer spelbara på moderna datorer. Dom har även en del spel på hemsidan med som är släppta som Freeware, som Beneath a Steel Sky och Dreamweb.

This!

ScummVM är verkligen en räddare i nöden om man är helt torsk på peka och klicka-genren. Det är en imponerande mängd spel som lagts till på kompatibilitetslistan de senaste åren, däribland min gamla favorit Blade Runner som jag återbesökte för något år sedan.

Permalänk
Medlem

Mina favoriter

Phantasmagoria
Gabriel knight 3

Permalänk
Medlem

Hej själv är jag ett fan av pussel adventure typ av spel som ex myst. Här är några(alla är ej point and klick)

All spel från glitch games(forever lost serien är bra)
Alla spel från Fire maple games
Tested on humans
Quern – Undying Thoughts
Obduction ( skaparna av myst )
Lake Ridden
The Eyes of Ara
Haven moon
The escaper
Escape legacy: Ancient scroll
Gorogoa
The guest
The initiate 1 & 2
Lake ridden
Myst spelen
Riven
Return of the obra dinn
Safecracker

Finns många fler - många finns även till ipad/android.

/Robert

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xSean145:

Söker lite tips på trevliga Point & Click spel.

Prova "The Adventures of Willy Beamish"!

Är väl ganska okänt - utvecklaren försökte ge sig in på äventyrsspelsmarknaden, men gav upp efter ett försök då det inte blev jättesuccé med en gång. Tråkigt, för spelet var kul tyckte jag. Ungefär samma skruvade humor som i många Lucasarts-spel, lite lagom svårt sådär (till och med jag lyckades nå slutet), och som jag minns det så fanns det alternativa vägar man kunde ta på vissa ställen, så kan vara värt mer än en genomspelning kanske...

Lirade Amigaversionen, som var en rätt trött portning från PCn (och kom på LÖJLIGT många disketter!) - 32 färger istället för 256, och mycket grafik-slöhetsproblem när mer än typ 2 objekt rör sig på skärmen samtidigt... Ska man få fulla upplevelsen är det PC/DOS-versionen som gäller, om man kan få tag på spelet alls såklart. Finns kanske på någon Abandonware-sajt?

Skrivet av beejac:

Ingen som tipsat om 'Indiana Jones and the fate of atlantis' än? Finns på steam!

Möööhhhh! Tänkte ju nämna det spelet juh! lol

Superklassiker. Kom väldigt långt in i det i "fegis-läget" när man kan fuska i strider (för jag blev alltid nedslagen annars hela tiden av tyskarna pga spelets laggiga dåliga kontrollmetod), men minns inte om jag faktiskt nådde slutet. Osäker! Ivartfall, timmar av nöje här!

Skrivet av Fenrisulvfan:

Märkligt att ingen nämnt
-Shadowgate
eller
-Deja Vú

Déjà Vu kan starkt rekommenderas. Försökte köra det på Amigan i tidernas begynnelse men kom tyvärr ingenstans, spelet gjorde ändå starkt intryck på unga mig när jag provade på det 1987... Minns att det var jättemycket stämning i spelet, grafiken är väldigt old-school och enkel, så kanske inte uppskattas till 100% av alla i dagens ungdom. Ska tydligen finnas en ursprunglig Mac-version som kanske är bättre, men vet inte hur enkelt det är att emulera gamla Mackar på en PC idag. Apple lär ju vara paranoida fortfarande över system-mjukvaran som användes så att få igång spelet lär ju bli ett äventyr bara det!

Permalänk

Tycker du redan fått de bästa tipsen så du har att göra ett tag framöver... Peak point-and-click är väl typ lucasarts och Sierra någonstans mitten av nittiotalet plus minus några år så skulle säga att de flesta har åldrats med grace och mycket väl kan njutas även nu, eller om trettio år för den delen. Ska man vara lite fräck och rangordna så när allt kommer omkring så måste jag nog ändå hålla Indiana Jones; faith of atlantis som det absolut bästa från den eran men många är heller inte långt ifrån.

Lägger Police quest 4: open season och blue force som inte helt oväntat är polisspel. Lite torra men underhållande.

Permalänk
Inaktiv

Det mesta uppenbara har redan nämnts förstås. Gamla Shadowgate har också nämnts, men nyaste är också riktigt bra: https://www.gog.com/game/shadowgate

Sedan finns ju visuella noveller och liknande, som bör kunna räknas in. HuniePop kanske? https://www.gog.com/game/huniepop

Permalänk

Myst 1 + Riven (Riven svårare)
Lighthouse (svår)
Black Dahlia var riktigt bra
7 sins tror jag något hette
Phantasmagooria bra men grafiskt åldrats sämre
Polis serien

Dessa är vad jag minns var bra back in the day

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Inaktiv

Drawn: The Painted Tower. Mysigt spel.
The Dark Eye: Chains of Satinav.

Permalänk
Medlem

Zak Mackraken var ju fantastiskt vad jag minns!

Ett sierraspel som ofta hamnar i skymundan är Hero's Quest. Det gillade jag också skarpt!

Permalänk
Medlem

Ingen som nämnt Truberbrook?

Truberbrook

EDIT: Jo, sidan två såg jag nu. Det är ju ett givet köp tycker jag åtminstone.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Prova "The Adventures of Willy Beamish"!

The Adventures of Willy Beamish! Det var inte igår man tänkte på detta lir. Gillades skarpt på Amigatiden även om det tydligen var en "sämre" version.

Annars är "Legend of Kyrandia 2: The Hand of Fate" mitt favvo pek-och-klickaspel ever.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Kan STARKT rekommendera "Disco Elysium" om det räknas under point-&-klick-kategorin. Hands down ett av de bästa spelen jag spelat!

Permalänk

ingen har nämnt Book of unwritten tales tror jag.
https://store.steampowered.com/app/215160/The_Book_of_Unwritt...

Book of unwritten tales 2
https://store.steampowered.com/app/279940/The_Book_of_Unwritt...

typ 25:- stycket för tillfället dessutom.

finnsäven en spinoff critter chronicles men tyckte den va lite meh.
blev för mycket comic relief i samma spel med huvudpersonen som comic relief.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Day of the Tentacle som har nämts är ju helt underbart spel. (Min avatar kanske säger lite vad jag tycker om spelet =P )

Return of the Tentacle skulle jag också kunna rekommendera.
https://returnofthetentacle.de/en

Permalänk
Medlem

En av mina solklara favorit genrer <3

Får försöka rekommendera några ingen har nämnt

Cruise for corpse
Ween te prophecy
Curse of enchantia
Darkseed
Feeble files

Har ni barn? Freddi Fisk och Fallet med De försvunna sjögräsfröna

Barnen älskar ovan och är en bra inkörsport till peka klicka spel för dem Finns fler titlar på engelska så perfekt för dem att lära sig engelska med.
Till ovan finns Pyjama sam, Fatty bear och Put put som är i samma anda.
Min stora pojk klarade hela Freddi fisk serien, både engelska och svenska när han var runt 5 år på PC och lärde sig massor av engelska på vägen och frågade om så många ord Nu är även lillebror med och försöker lära sig spelen med storebror till hjälp

Glöm inte att väldigt väldigt många av spelen i den här genren kan spelas via ScummVM på så gott som allting från din dator och smartphone till handhållna spelkonsoler och TV-spels portar på äldre spelkonsoler etc.
Fungerar ypperligt on-the-go på din smartphone, lämpligt med fingrar som muspekare

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tja inte sett dessa recommenders men aja.

Zero Escape: The Nonary Games ( 999 samt VLR i ett ) Finns ett tredje spel men tja det är sådär. finns till drös olika konsoler och pc.
Danganronpa serien, alla spelen är helt underbara, galet bra serie denna med, finns också till drös platformar och pc.
13 Sentinels: Aegis Rim Nog det bästa jag spelat på senare åren när det gäller denna kategori av spel finns tyvärr bara till PS4.
Whispered World samt uppföljaren Silence recommender jag starkt också finns bara till PC.
Phoenix Wright: Ace Attorney serien, helt underbara, finns också på de flesta plattformar och PC, samt lite fler kommer snart i slutet av månaden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av som99:

En av mina solklara favorit genrer <3

Får försöka rekommendera några ingen har nämnt

Cruise for corpse
Ween te prophecy
Curse of enchantia
Darkseed
Feeble files

Har ni barn? Freddi Fisk och Fallet med De försvunna sjögräsfröna
https://www.youtube.com/watch?v=9evf1Yl6XbY

Barnen älskar ovan och är en bra inkörsport till peka klicka spel för dem Finns fler titlar på engelska så perfekt för dem att lära sig engelska med.
Till ovan finns Pyjama sam, Fatty bear och Put put som är i samma anda.
Min stora pojk klarade hela Freddi fisk serien, både engelska och svenska när han var runt 5 år på PC och lärde sig massor av engelska på vägen och frågade om så många ord Nu är även lillebror med och försöker lära sig spelen med storebror till hjälp

Glöm inte att väldigt väldigt många av spelen i den här genren kan spelas via ScummVM på så gott som allting från din dator och smartphone till handhållna spelkonsoler och TV-spels portar på äldre spelkonsoler etc.
Fungerar ypperligt on-the-go på din smartphone, lämpligt med fingrar som muspekare

tror inte ja kört just det freddi fish men något av de äldre till typ win 95 nån gång i början på 90talet när man va typ 6-7år nånting

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte ja kört just det freddi fish men något av de äldre till typ win 95 nån gång i början på 90talet när man va typ 6-7år nånting

Det är det första, från 1994 så sannolikt du kanske spelade just det om det var på Svenska då det där är det enda som kom på Svenska
Var det på engelska kan du ha spelat någon av uppföljarna som även dem är bra men dem kom ut 1996-2001 (spel 2 till 5).

Rekommenderar alla att testa den serien med sina barn

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk

Thimbleweed Park på steam. Det BÄSTA nya peka klicka spelet. Precis som på gamla goa tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Min stora pojk klarade hela Freddi fisk serien, både engelska och svenska när han var runt 5 år på PC och lärde sig massor av engelska på vägen och frågade om så många ord

HUMONGOUS säljer alla sina spel på Steam till 50% (de har några reor per år):
https://store.steampowered.com/sub/42723/

Det är helt galet mycket värde man får, många av spelen är extremt välgjorda och är designade att kunna spelas om dessutom..
Mina favoriter är Spy Fox och Pajama Sam