Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Kan vi inte starta en "Leasingtråd" istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag missade ordet garanterat, var garanterat restvärde jag menade.

Poängen var att den mesta leasing är vad jag vet finansiell företagsleasing och där är garanterat restvärde inte standard. Tänkte inte på att du menade privatleasing.

Fast om vi nu ska beräkna kostnader och jämföra på ett vettigt vis är det väl ändå rimligt att prata om privatleasing när man säger leasing i en tråd menad för privatpersoner, där de allra flesta kommer att ta ut bilen privat, oavsett om detta är genom kontantköp, lån eller privatleasing.

Hur som helst så bytte jag nyligen bil och denna gång så kändes det som att det var dags för en elbil.

Hade tidigare en VW Tiguan som jag var väldigt nöjd med, denna var då privatleasad med en leasingkostnad på ca 3500kr/månad (inkl. försäkring, service, etc, 1500mil/år löptid 3 år) bränsle tillkommer naturligtvis, blir ca 1500-1600kr/månad, så en total kostnad på ca 5000kr/månad.

(Bränsleberäkning: 1500 mil / år = 125 mil / månad, bilen drog ca 0,8 liter/mil, vilket ger 100 liter per månad, bensinpriserna har ju legat på 15-16kr/lit de senaste åren = 1500-1600kr).

Leasingen på denna gick ut i slutet av maj och då tog jag ut en VW ID3 Life med 58kWh batteri och 204hk motor, 1500mil/år löptid 2år. Kostnad (privatleasing) på denna är 3789kr leasingkostnad + försäkring 286kr så totalt 4075kr/månad.
Sedan tillkommer såklart bränslekostnad även för denna, blir ca 500kr/månad (skulle kunna vara lägre, se nedan). Så totalt 4575kr / månad.

Jag har i dagsläget inte möjlighet att ladda hemma (bor i bostadsrätt, där föreningen inte riktigt ännu har kommit in i nutiden).
Så har hittills laddat på publika laddstationer, men det har fungerat förvånansvärt bra. Har några laddstolpar ganska nära hemmet med vettiga priser (11kW, 2,5kr/kWh) samt även några runt jobbet, har även hittat några snabbladdare med bra priser i närheten (50kW 2,4kr/minut = ca 2,9kr/kWh).

(Bränsleberäkning: 1500 mil / år = 125 mil / månad, bilen har hittills snittat ca 1,5kWh/mil, kostnad per kWh ca 2,7kr (för mig) = 506,25kr)

Måste säga att jag hittills är väldigt nöjd med bilen, enda jag har att klaga på är att den är lite snålt utrustad. Saknar t.ex. backkameran från Tiguanen. Speciellt nu när man måste backa in till laddstolparna hela tiden. Man kan ju tycka att backkamera borde vara standardutrustning nuförtiden och inte bara tillgänglig genom att lägga till ett dyrt tillbehörspaket.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja köpa elbil, men har ingen möljlighet att ladda hemma då jag bor i lägenhet.

Tesla model 3 är den som lockar mest

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av thompson:

Måste säga att jag hittills är väldigt nöjd med bilen, enda jag har att klaga på är att den är lite snålt utrustad. Saknar t.ex. backkameran från Tiguanen. Speciellt nu när man måste backa in till laddstolparna hela tiden. Man kan ju tycka att backkamera borde vara standardutrustning nuförtiden och inte bara tillgänglig genom att lägga till ett dyrt tillbehörspaket.

Som kuriosa så kan jag nämna att backkamera faktiskt är lagkrav på bilar i USA på grund av olycksrisken som deras höga bilar innebär (risk att man backar över små barn som inte syns när man tittar ut genom bakrutan).

Men å andra sidan tycker jag att hela konceptet att laddporten (eller vad man nu kallar det) nästan alltid sitter där tanklocket hade suttit på en bensinbil är ett feltänk. Varför då liksom? På en bensin/dieselbil är det ju logiskt eftersom tanklocket sitter i anslutning till där bensintanken är. Men på en elbil som allt som oftast har batteri under hela golvet? Varför gör inte fler som Renault Zoey eller Honda E och sätter det smack-pang i mitten av fronten? Det underlättar ju rejält när man ska parkera för laddning

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Som kuriosa så kan jag nämna att backkamera faktiskt är lagkrav på bilar i USA på grund av olycksrisken som deras höga bilar innebär (risk att man backar över små barn som inte syns när man tittar ut genom bakrutan).

Men å andra sidan tycker jag att hela konceptet att laddporten (eller vad man nu kallar det) nästan alltid sitter där tanklocket hade suttit på en bensinbil är ett feltänk. Varför då liksom? På en bensin/dieselbil är det ju logiskt eftersom tanklocket sitter i anslutning till där bensintanken är. Men på en elbil som allt som oftast har batteri under hela golvet? Varför gör inte fler som Renault Zoey eller Honda E och sätter det smack-pang i mitten av fronten? Det underlättar ju rejält när man ska parkera för laddning

Så dyr är ju inte själva kontakten så det hade ju varit trevligt att ha exempelvis en i fronten och en bak på ena sidan eller så.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av snajk:

Så dyr är ju inte själva kontakten så det hade ju varit trevligt att ha exempelvis en i fronten och en bak på ena sidan eller så.

Absolut! Det hade varit ännu bättre! Eller varför inte en på varje bakre flygel + fram i mitten. Det kan ju inte handla om stora pengar tycker man.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Som kuriosa så kan jag nämna att backkamera faktiskt är lagkrav på bilar i USA på grund av olycksrisken som deras höga bilar innebär (risk att man backar över små barn som inte syns när man tittar ut genom bakrutan).

Men å andra sidan tycker jag att hela konceptet att laddporten (eller vad man nu kallar det) nästan alltid sitter där tanklocket hade suttit på en bensinbil är ett feltänk. Varför då liksom? På en bensin/dieselbil är det ju logiskt eftersom tanklocket sitter i anslutning till där bensintanken är. Men på en elbil som allt som oftast har batteri under hela golvet? Varför gör inte fler som Renault Zoey eller Honda E och sätter det smack-pang i mitten av fronten? Det underlättar ju rejält när man ska parkera för laddning

Oftast sitter väl laddstationen mellan två platser, så att ha den på sidan känns ju inte så mycket otympligare. Men framför allt, om laddporten sitter framtill och man föredrar att backa in när man parkerar för att köra ut blir det ju plötsligt väldigt otympligt, medans en sidoplacering är lika dåligt i båda fallen.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tog bort ett sidospår som passat bättre i egen tråd och då gärna med lite mer ödmjuk ton. capisce?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kona och E-niro är två exempel på bilar med laddporten fram. Tyvärr inte optimalt på våra breddgrader pga snöslask. Då funkar sidan mycket bättre.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Asus_84:

Kona och E-niro är två exempel på bilar med laddporten fram. Tyvärr inte optimalt på våra breddgrader pga snöslask. Då funkar sidan mycket bättre.

Jag tycker generellt att det funkar fint att ha laddporten på ena bakflanken. Det är ju något man är van vid från förbränningsmotorbilar och hyfsat enkelt att planera utifrån. Dagens laddsladdar är ofta så pass långa att det inte är något problem även om du står lite fel. Men visst, det hade ju inte skadat med en till på motsatt sida.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag har haft min elbil mer än 6 månader och är super nöjd. Jag kommer aldrig mer gå tillbaka till bensin. Jag tycker fler borde provköra en elbil. Finns fortfarande många som har aldrig provat.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Som kuriosa så kan jag nämna att backkamera faktiskt är lagkrav på bilar i USA på grund av olycksrisken som deras höga bilar innebär (risk att man backar över små barn som inte syns när man tittar ut genom bakrutan).

Med tanken på att de får sina körkort med i sina sockrade flingpaket, så kan det vara bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Som kuriosa så kan jag nämna att backkamera faktiskt är lagkrav på bilar i USA på grund av olycksrisken som deras höga bilar innebär (risk att man backar över små barn som inte syns när man tittar ut genom bakrutan).

Men å andra sidan tycker jag att hela konceptet att laddporten (eller vad man nu kallar det) nästan alltid sitter där tanklocket hade suttit på en bensinbil är ett feltänk. Varför då liksom? På en bensin/dieselbil är det ju logiskt eftersom tanklocket sitter i anslutning till där bensintanken är. Men på en elbil som allt som oftast har batteri under hela golvet? Varför gör inte fler som Renault Zoey eller Honda E och sätter det smack-pang i mitten av fronten? Det underlättar ju rejält när man ska parkera för laddning

Då har jag den hellre baktill, föredrar att backa in till laddaren och slipper således kroka när jag ska backa ur från laddplatsen, då folk föredrar att leka formel1-förare på circle k har jag sett (speciellt förbi dörren folk&barn använder för att ta sig in och ur butiken)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av stgr:

Med tanken på att de får sina körkort med i sina sockrade flingpaket, så kan det vara bra.

Eftersom jag är en av dem så kan jag intyga det.
Mitt amerikanska körkorts uppkörning var näst intill klart efter att ha kört ett varv runt kvarteret!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Jag skulle gärna vilja köpa elbil, men har ingen möljlighet att ladda hemma då jag bor i lägenhet.

Tesla model 3 är den som lockar mest

Vi bor också i lägenhet utan möjlighet att ladda hemma. Däremot så finns det möjlighet att ladda vid motorvärmaruttag på jobbets parkering. Några kollegor kör elbil eller någon form av laddhybrider och laddar där ibland.

Men beroende på vad man har för körmönster så kanske man egentligen inte alls har något behov av att ladda hemma? Utan kan ladda vid diverse laddstationer runtom?

Vintertid kan det ju såklart vara skönt att ha bilen stående hemma, fulladdad och uppvärmd. Likaså nu när det är varmt förstås, att kunna kyla den utan att behöva ladda ur batteriet.

Största nackdelen med elbil är väl att det tar så lång tid att "tanka" den jämfört med de fossildrivna modellerna. Samt att det fortfarande är lite för dyrt om man inte klarar sig med någon av de mindre modellerna.

Angående placeringen av ladduttaget på bilen så är det väl inget problem om man bara skaffar en längre laddkabel?

Permalänk
Medlem

Enligt Teslas hemsida, så kan man idag beställa en Model Y Long Range med leverans i September.
Det är bilar från Shanghai, Performance ska enligt Teslas hemsida komma efter nyår. Förmodligen från fabriken i Berlin.

Ska bli intressant hur begagnatmarknaden på Model 3 kommer se ut i höst. Jag gissar att det är en hel del som kommer vilja byta till en Model Y.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Skrivet av Bart:

Enligt Teslas hemsida, så kan man idag beställa en Model Y Long Range med leverans i September.
Det är bilar från Shanghai, Performance ska enligt Teslas hemsida komma efter nyår. Förmodligen från fabriken i Berlin.

Ska bli intressant hur begagnatmarknaden på Model 3 kommer se ut i höst. Jag gissar att det är en hel del som kommer vilja byta till en Model Y.

Jag slår till på en Model Y om de kommer med något bra ränteerbjudande som de gjort på Model 3 inför sluten av kvartalen när de vill sälja lite extra! 🙂 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Gjorde mig av med min 7 månader gamla ID3 Max dels för att Volkswagen kan ha den sämsta kundservice på planeten och att jag saknade min Model 3 lite, så i tisdags hämtade jag ut en...

Tesla Model 3 Performance, med favoritfärgerna rödlack och vit interiör.
Jag är så jääävla nöjd och glad.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Räknar du med milkostnader och amortering/värdeminskning i den summan? Annars förstår jag inte hur den kan bli så hög? 🤔
Min Model S kostar mig runt 2500kr/mån exkl värdeminskningen. Plus elkostnad såklart ca 3kr/mil.

Ojojoj, vilken storm det blev på den kommentaren.

Jag räknar totalkostnaden. Alltså vad bilen kostar mig varje månad och snittar milen över året.
Har haft min Model S i ett år nu och har kört ungefär 2000 mil längre än vad jag brukar.
Lite längre resor som inträffat lite spontant ibland, men de kostar ju inte mycket, då jag har gratis Supercharging.
Landade på 7000 mil på 12 månader...

Jag köpte inte loss min bil utan har en avbetalning, där även "värdeminskning" finns inbakad...
Sen räknar jag in försäkring som ligger på över 2000kr/mån. Höjdes nu till 2600kr, då jag kört längre än 5000mil.
Skatt, men den är ju inte så hög.
Alla servar inte sina Teslor, men då jag kör så mycket kommer jag göra det emellanåt. Vill känna mig trygg...
Sen är det den elkostnad jag har på laddstolpen hemma.
Snittet på detta blir ca: 8K/mån

Om jag jämför mot min förra Volvo och 5000mil/år, så låg jag på mellan 12-15000kr/mån totalt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Spännande! 71 mil på ett 60kwh-batteri solcellerna hjälper nog en del, men fortfarande riktigt trevliga siffror! 0-100 på 10 sekunder är bu inte världens mest spännande, men imotbh ser jag hellre längre räckvidd än snabba starter vid rödljus: https://alltomelbil.se/video-supereffektiva-elbilen-lightyear...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Spännande! 71 mil på ett 60kwh-batteri solcellerna hjälper nog en del, men fortfarande riktigt trevliga siffror! 0-100 på 10 sekunder är bu inte världens mest spännande, men imotbh ser jag hellre längre räckvidd än snabba starter vid rödljus: https://alltomelbil.se/video-supereffektiva-elbilen-lightyear...

I princip vilken tillverkare som helst kan väl bygga den här bilen om man ska ta ett ett pris om 1,6 miljoner.
Ska vi gissa på årets flopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

I princip vilken tillverkare som helst kan väl bygga den här bilen om man ska ta ett ett pris om 1,6 miljoner.
Ska vi gissa på årets flopp?

Ja, ser inte heller ut som om de har de bekvämligheter som man brukar ha i en bil som AC, ljudanläggning, navigation osv som drar en del tillsammans. Med tanke på hur mycket det verkar vibrera även på deras testbana så har de väldigt högtdäcktryck och förlorar inte mycket energi i fjädringen.

Som du säger, skall man bygga en sådan bil för 1,6 miljoner kan nog alla tillverkare göra det.

Permalänk
Medlem

En av Storbritanniens största biltidningar AutoExpress nominerar årligen bilar till sin egna utmärkelse ”New Car Awards”. De nominerade bilarna tävlar sedan om prestigefyllda priser i olika kategorier.

Den mest prestigefyllda kategorien är ”Årets Bil” och här knep Hyundai IONIQ 5 förstaplatsen. Dessutom vann IONIQ 5 tre andra kategorier: Årets företagsbil i mellanklassen, årets premium-elbil och årets designpris.

Saxat från https://alltomelbil.se/brittiska-autoexpress-utser-hyundai-io...

Man blir riktigt sugen! Får se om det kanske blir en sådan nästa år när leasingen går ut på nuvarande

Permalänk
Skrivet av Micke_JKUR:

Jag skulle gärna vilja köpa elbil, men har ingen möljlighet att ladda hemma då jag bor i lägenhet.

Tesla model 3 är den som lockar mest

Jag bor också i lägenhet i stockholmsområdet och för mig har det funkat fint,

Har en TM3 LR, och du ska nog ha LR varianten om du inte kan ladda hemma.

Du bör också ha någonstans i närheten där du antingen kan ladda 50kwh eller kunna ställa bilen ett tag för att ladda medan du gör annat.

Jag laddar nästan enbart på OKQ8 (eller gratis på destinationsladdare) nu efter som de är billigast, men är man inte kostnadskänslig så finns det gott om laddare så det är aldrig något problem. Du kan också prenumerera på MER och få en fast laddkostnad på deras 50kwh laddare, men jag har aldrig känt att det är något som jag behövt.

pma gärna om du har frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

I princip vilken tillverkare som helst kan väl bygga den här bilen om man ska ta ett ett pris om 1,6 miljoner.
Ska vi gissa på årets flopp?

Skrivet av Aktsu:

Ja, ser inte heller ut som om de har de bekvämligheter som man brukar ha i en bil som AC, ljudanläggning, navigation osv som drar en del tillsammans. Med tanke på hur mycket det verkar vibrera även på deras testbana så har de väldigt högtdäcktryck och förlorar inte mycket energi i fjädringen.

Som du säger, skall man bygga en sådan bil för 1,6 miljoner kan nog alla tillverkare göra det.

Dock, vi snackar lägre förbrukning än rekordet för tesla model s vid hypermiling, och nästan i klass med världsrekordet som hålls idag av renault zoe, vilket inte är helt illa pinkat Men ja prislappen är ju oavsett det rätt saftigt, får se vad prislappen landar på efter de första 1000 bilarna!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Kan säga att de som tyckt att Model 3 varit bullrig och billig i interiören bör testa den nya som kommit nu från Q2. Klart steg upp från tidigare modeller. Är ju inte lika mycket läder och knappar som tyskarna men mycket mer solid i inredningen. Bra mycket tystare är den också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irregular Programming:

Jag bor också i lägenhet i stockholmsområdet och för mig har det funkat fint,

Har en TM3 LR, och du ska nog ha LR varianten om du inte kan ladda hemma.

Du bör också ha någonstans i närheten där du antingen kan ladda 50kwh eller kunna ställa bilen ett tag för att ladda medan du gör annat.

Jag laddar nästan enbart på OKQ8 (eller gratis på destinationsladdare) nu efter som de är billigast, men är man inte kostnadskänslig så finns det gott om laddare så det är aldrig något problem. Du kan också prenumerera på MER och få en fast laddkostnad på deras 50kwh laddare, men jag har aldrig känt att det är något som jag behövt.

pma gärna om du har frågor.

Jag sa upp Bee, då tesla-taxin hänger på dessa laddare helatiden, sedan så finns det ju bara en där de sitter. Eller så parkerar någon sin bil där och sticker iväg några timmar och låser upp laddaren.

Permalänk
Skrivet av stgr:

Jag sa upp Bee, då tesla-taxin hänger på dessa laddare helatiden, sedan så finns det ju bara en där de sitter. Eller så parkerar någon sin bil där och sticker iväg några timmar och låser upp laddaren.

Tråkigt, jag har som sagt aldrig känt mig nödgad att använda dem, när jag köpte bilen tänkte jag att blir det problem någon gång så kan jag alltid ta mig till en bee (mer) laddare.

Just nu är laddaren nära mig ledig, och gånger jag kollat så har det inte varit något problem, men men.

lol, appen heter mer sverige i stället för bee charging, vilken otroligt korkad off branding resa de har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan säga att de som tyckt att Model 3 varit bullrig och billig i interiören bör testa den nya som kommit nu från Q2. Klart steg upp från tidigare modeller. Är ju inte lika mycket läder och knappar som tyskarna men mycket mer solid i inredningen. Bra mycket tystare är den också.

Kan rekommendera alla att titta in TeslaBjörns tester av 2021 Model 3 Long Range från den senaste veckan, han är djupt imponerad. Energieffektiviteten och räckvidd är väldigt bra.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Kan rekommendera alla att titta in TeslaBjörns tester av 2021 Model 3 Long Range från den senaste veckan, han är djupt imponerad. Energieffektiviteten och räckvidd är väldigt bra.

Ja, men det bästa är ju alltid att prova själv. Jag blev i var fall positivt överraskad när jag bytte från en 2020 till en som byggdes nu i Q2, hade inte förväntat mig den skillnaden.