Ms xbox, gamepass Pc, ms store osv osv

Permalänk
Medlem

Ms xbox, gamepass Pc, ms store osv osv

Är det bara jag eller är det sjukt snurrigt med alla olika inlogg och vägar och konton och kopplingar.
Har ett xbox till ungarna. Brukar vara noga med att sätta upp konton osv. Så det inte strular.
Men huvudkonto, inloggade andra spelare (barnen) och sen gamepass till pc, och vips stäng klienten och öppna ea play, nytt inlogg, oj matchar inte med xbox och ms store, osv osv. Och så är det ständigt i denna ”Microsoft värld”

Herregud alltså vilken kass ”miljö” detta är.

Är PlayStation bättre?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Va? Det är ju ett inlogg. När du knyter xbox gamepass till EA så är det en engångsgrej.

Det är nog bara du.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Tror inte det är svårt som vuxen att hålla reda på alla inlogg, men att "färdig-fixa" så att allt bara är redo att köra för barnen som inte kan trixa med ens ett inlogg - det är nog en utmaning.

Angående om det finns en mer vänlig miljö, så tyvärr inte. Vare sig man är på Wii eller PS4/5 så premieras flera inlogg, speciellt när EA är inblandade i bilden.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem

Ett Microsoft konto per person är inte direkt krångligt. Riktigt smidigt att barnen har sina egna konton på Xbox och PC.

Synd bara att man inte kan dela game pass for pc på datorn och xcloud på samma sätt som på xboxen. Hoppas fortfarande på att MS fixar med ett familjeabbonemang, kanske något i stil med det Spotify har så att alla i familjen kan få tillgång till allt oavsett vilket enhet de vill spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Va? Det är ju ett inlogg. När du knyter xbox gamepass till EA så är det en engångsgrej.

Det är nog bara du.

Ja det är inte riktigt det jag menar, jag är inte efterbliven, men ok, kanske dålig formulerad post.

Men. Jag menar alla olika vägar och siter och gränssnitt. Xbox, kass men halvok när man hittat alla konstiga vägar.
Sen har vi Microsoft inlogg och två olika pc xbox appar, varav en verkar fasas ut. Sen loggar man in någonstans och ibland slussas man då till ett webbsida för nåt, sen en annan webbsida för nåt annat osv osv.
Knappast intuitivt. Det där med ea play var bara grädden på moset

Permalänk
Medlem

Ja, det där med att de ska fasa ut Xbox Companion appen när den andra Xbox appen bara är för game pass for pc är bara konstigt. Känns som om det blivit miss i kommunikationen där någonstans.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Bowman99:

Ja det är inte riktigt det jag menar, jag är inte efterbliven, men ok, kanske dålig formulerad post.

Men. Jag menar alla olika vägar och siter och gränssnitt. Xbox, kass men halvok när man hittat alla konstiga vägar.
Sen har vi Microsoft inlogg och två olika pc xbox appar, varav en verkar fasas ut. Sen loggar man in någonstans och ibland slussas man då till ett webbsida för nåt, sen en annan webbsida för nåt annat osv osv.
Knappast intuitivt. Det där med ea play var bara grädden på moset

Jag kanske missförstod ditt första inlägg också, vi kanske är dåliga båda två

Men om du bara t.ex. har Xbox Gamepass-appen installerad, då räcker det väl? Jag använder mig bara av en app nämligen, men Microsoft har haft två till appar tidigare, så om du har dem så förstår jag att det blir krångligt(are)

Jag tycker personligen att själva Gamepass-appen är hyfsat clean. Installerade spel till vänster, och sen en sökruta uppe till höger. Jag använder inte de sociala aspekterna så speciellt mycket får jag erkänna, men en Win+G inne i spelet öppnar ju ett overlay som gör att man kan gå med i grupper och så

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som gått fel här? Försöker göra så att jag får använda mitt Xbox konto i Xbox appen på datorn istället för mitt vanliga microsoft konto. Det fungerade före jag installerade om windows (win 11 båda gånger) Tryckt på "Ändra mitt microsoft store konto" och försökt logga in på mitt microsoft konto jag kör på xboxen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb