Oljar ni in era köksredskap i trä?

Permalänk
Medlem

Oljar ni in era köksredskap i trä?

Jag köpte nyligen ett par träskärbrädor på Ikea, samt olja till dem. När jag oljat in dem insåg jag att den nya stekspaden hade ett skaft av trä, så lika bra att dra på litet olja där med. Sedan började jag snegla på mina köksredskap i trä, sådana där klassiska gafflar och skedar i trä. Skulle jag olja in dem med? Har det några negativa effekter, typ oljan löser sig när man rör runt spaghettin? Hur gör ni?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Alldeles för sällan, men matolja funkar kanon!

Permalänk
Medlem

Eftersom paraffinolja är lukt och smakfri så är det en perfekt att olja träredskapen/skärbrädor med. Jag brukar köra ett varv med olja på mina grejjer när de börjar se ut att behöva det.

Permalänk
Medlem

Skärbrädor ja, men övriga redskap i trä nej. De blir inoljade med tiden när man använder dem.

Permalänk
Medlem

Ja, köpte 1l paraffinolja på Jula för 80 spänn, lär räcka några år. Skärbrädan oljar jag 2-3 gånger om året då den ändå diskas 1-2 gånger varje dag i princip, den blir torr helt enkelt. Träredskapen som används ofta, typ slev och stekspade blir ca 1 gång per år, resten blir vid behov.

Köp för tusan inte Cerveras "skärbrädeolja" och liknande trams för tusen kr/litern.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/inomhu...
https://www.cervera.se/produkt/skarbradeolja-50-ml 😫

Rapsolja och annan matolja funkar säkert ok men problemet med dessa är ju att de inte torkar vilket då betyder att oljan kommer sköljas av efter några diskningar. Matolja kan även härskna om du oljar in något och sedan inte använder det på ett tag. Inget farligt men det lär lukta..

Permalänk
Medlem

Jepp, rapsolja fungerar helt okej.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Alldeles för sällan, men matolja funkar kanon!

Men den härsknar väl? Jag köpte butcher block oil, som är food grade mineralolja och bivax. Funkade kanon, var lättare att hantera än möbelolja.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Men den härsknar väl? Jag köpte butcher block oil, som är food grade mineralolja och bivax. Funkade kanon, var lättare att hantera än möbelolja.

Det är nog möjligt att det kan inträffa, men jag har klarat mig undan dålig lukt. Om man inte överdoserar kanske det är lugnt? 🤔

är det någon som råkat ut för härskna träredskap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Det är nog möjligt att det kan inträffa, men jag har klarat mig undan dålig lukt. Om man inte överdoserar kanske det är lugnt? 🤔

är det någon som råkat ut för härskna träredskap?

Är det varmt nog i Piteå för att oljor ska härskna. Just kidding, har varit i Piteå.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Köp bivaxkakor och blanda mellan 10%-40% av bivax med paraffinolja. Värm upp detta så att vaxet smälter. Häll därefter upp på tätslutande burkar och låt stelna. Ju mer bivax ju tjockare blir blandningen. Använder detta till mina skärbrädor och även knivskaft. Funkar klockrent.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Är det varmt nog i Piteå för att oljor ska härskna. Just kidding, har varit i Piteå.

Haha där har vi det, bättre på alla vis här i norr! 😄