Programvara för uppspelning av blu-ray skivor

Permalänk
Medlem

Programvara för uppspelning av blu-ray skivor

Hej gott folk,

Har en drös med blu-rays från åren 2008-2020, kom på att jag vill titta på dem igen men blu-ray spelaren (Asus BC-12B1ST) saknar programvara. Använde tidigare Cyberlink's PowerDVD med herregud vad mycket bloat, dessutom drar de in licensen om man inte betalar dem för uppgraderingar - för att inte tala om regionslåsningen.

Jag söker ny programvara för att spela upp blu-ray skivor, enklaste möjliga utan bloat, tvingande kontoregistreringar och regionslåsning. Spanade in blu-ray options for VLC men de verkar sisådär halvlagliga... Betalar gärna för programvara som är legit och fungerar. Förslag?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag trodde att det var massa licenspengar inblandat så att man var tvungen att köra PowerDVD, men tydligen är GOM gratis, och klarar BR?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Hej gott folk,

Har en drös med blu-rays från åren 2008-2020, kom på att jag vill titta på dem igen men blu-ray spelaren (Asus BC-12B1ST) saknar programvara. Använde tidigare Cyberlink's PowerDVD med herregud vad mycket bloat, dessutom drar de in licensen om man inte betalar dem för uppgraderingar - för att inte tala om regionslåsningen.

Jag söker ny programvara för att spela upp blu-ray skivor, enklaste möjliga utan bloat, tvingande kontoregistreringar och regionslåsning. Spanade in blu-ray options for VLC men de verkar sisådär halvlagliga... Betalar gärna för programvara som är legit och fungerar. Förslag?

Nu har jag inte köpt PowerDVD sedan 2010 och fått uppgraderingar till den så det defacto är ett antal versioner nyare, minns inte vilken ärligt talat. Den fungerar fortfarande så känner inte igen det du skriver. Har inte betalat ett öre efter jag köpte. Köpte enbart för att kunna spela 3D-filmer, annars hade jag kört med VLC.

I Microsoft Store finns något Blu-Ray Pro som verkar gratis. Har ingen aning om det är något att ha dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Gissar att alla gratis spelade har samma "problem" med licenser osv. Enklaste skulle väl vara att rippa dom så du har filerna sen, men det är antingen inte gratis eller mindre lagligt. Det är ju lite roligt, det är helt ok att privatkopiera, göra backups osv på sina filmer och musik, men det är olagligt att bryta kopieringsskydd. Hur gick det till egentligen.

Permalänk
Medlem

PS3or är billiga på Tradera annars 😔

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lambdan:

PS3or är billiga på Tradera annars 😔

Varken PS3 eller PS4/pro klarar bluray, trots att det är Sony som står bakom formatet. Skitskumt.

En Xbox one S däremot kostar under 2000kr och är en utmärkt 4K BR-spelare, men det är ju inte Windows

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Varken PS3 eller PS4/pro klarar bluray, trots att det är Sony som står bakom formatet. Skitskumt.

En Xbox one S däremot kostar under 2000kr och är en utmärkt 4K BR-spelare, men det är ju inte Windows

Aha var det 4K blurays vi snackade om? Ja då går det inte.
1080p blurays går bra dock

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lambdan:

Aha var det 4K blurays vi snackade om? Ja då går det inte.
1080p blurays går bra dock

Ehhh oj, det tänkte jag inte ens på, TS kanske visst menade vanliga blurays, kanske får ursäkta tidigare inlägg

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

https://www.leawo.com/blu-ray-player/

Testade denna ett par gånger. Funkade att spela upp utan problem och utan reklam. 100% gratis

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Har för mig att det funkar med MPC-HC som är gratis.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

https://www.leawo.com/blu-ray-player/

Testade denna ett par gånger. Funkade att spela upp utan problem och utan reklam. 100% gratis

Spanade in hemsidan och det ser tekniskt lovande ut, men hur kan något som fungerar så bra vara gratis och utan reklam? Samlar de in data i bakgrunden måntro?

Permalänk
Medlem

(yep, supernecro på min egen tråd)

Skrivet av benonikenobi:

https://www.leawo.com/blu-ray-player/

Testade denna ett par gånger. Funkade att spela upp utan problem och utan reklam. 100% gratis

Använder du fortfarande Leawos blu-ray spelare? Jag undrar om programvaran innehåller bloatware, adds eller annat skräp.

Permalänk
Medlem

Finns sätt att få VLC att spela från skiva

Permalänk
Skrivet av Navicula:

(yep, supernecro på min egen tråd)Använder du fortfarande Leawos blu-ray spelare? Jag undrar om programvaran innehåller bloatware, adds eller annat skräp.

Hej. Nej, det var längesen nu. När jag använde det vill jag minnas att det var cleant 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Finns sätt att få VLC att spela från skiva

VLC kan inte spela upp de blu-rays som jag köpt, vill ju få menyer & undertexter att fungera också. Jag är medveten om tredjeparts-tillägg och diverse projekt men inget som är gratis och fritt från meckande. PMa om jag missat något.

Skrivet av benonikenobi:

Hej. Nej, det var längesen nu. När jag använde det vill jag minnas att det var cleant 😊

Aha okej, jag läste att deras programvara tidvis presenterar reklam. Det är alltså borttaget nu?

Permalänk
Skrivet av Navicula:

VLC kan inte spela upp de blu-rays som jag köpt, vill ju få menyer & undertexter att fungera också. Jag är medveten om tredjeparts-tillägg och diverse projekt men inget som är gratis och fritt från meckande. PMa om jag missat något.Aha okej, jag läste att deras programvara tidvis presenterar reklam. Det är alltså borttaget nu?

Det var två år sedan jag använde det. Då var det utan reklam, men vet inte hur det är nu. Finns bara ett sätt att ta reda på det 😉

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO