Min älskade Oppo UDP-203 dog i natt....

Permalänk
Medlem

Min älskade Oppo UDP-203 dog i natt....

Elände, elände min fantastiska Oppo UDP-203 har dragit din sista suck. Sitter nu med en mardröm som heter LG som är en leksak jämfört med min gamla Oppo (fick gräva fram LG:n ur källaren i natt när jag verkligen ville kolla på Pitch Black 4K). Allt jag gör går i slow-motion och chassit är i klass med plastleksaker.

Vad fasen gör jag nu? Oppo har sedan flera år slutat med Blu-ray spelare och intresset för UHD 4K verkar svagt. Jag är inte en fanatisk mediafreak utan jag kör fem, sex olika streamingtjänster men jag har ändå en samling på runt 100 4K UHD filmer som jag vill titta på. Hur man än vrider på saken är alltid en skiva bäst. Speciellt när det gäller halvt bortglömda filmer som Pitch Black.

Vad är den bästa UHD 4K Blu-ray spelaren som finns idag? Jag menar inte bara mjukvara utan den sanslöst seriösa hårdvaran som Oppo körde med.

Pris är inget hinder, hittar jag något som kan matcha min gamla UDP-203 så köper jag den rakt av...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Köp en Bluray-läsare till datorn, rippa din samling med MakeMKV och lägg på en plex-server :), Ja du får exakt samma kvalitet minus menyer då video- och ljudströmmarna remuxas.

Alternativet är väl Xbox Series X eller PS5. De är väl de mest populära Bluray-spelarna idag.

Permalänk
Medlem

Jag har en Panasonic DP-UB820 riktigt nöjd med den, om den uppfyller dina krav har jag dock ingen aning om ☺️

Permalänk
Medlem

Tror Pioneer eller Panasonic har en värstig som byggdes utifrån att mantla axeln från Oppo. Kolla med Hembiobutiken.
Ser ut som att Pioneer kan ha utgått men dessa är referensspelare.

https://www.hifi-punkten.se/produkt/pioneer-udp-lx500
https://www.hifi-punkten.se/produkt/pioneer-udp-lx800
https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/4...

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har en Oppo 103D som knappt används.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bascule666:

Vad är den bästa UHD 4K Blu-ray spelaren som finns idag? Jag menar inte bara mjukvara utan den sanslöst seriösa hårdvaran som Oppo körde med.

Det är Panasonic UB9000 om du ska matcha look-and-feel. UB800/820 om du kan ta plastigheten och inte behöver analogdelen. Det är inte exakt samma funktionalitet hos Panasonic så det kan vara finesser som Oppo hade som inte går att finna på andra ställen, likt Resolution: Direct-läget.

Det du har som informell ersättare till Oppo är Franska Reavon UBR-X200 och UBR-X100 och jag har en sådan hemma för test. De är byggda för att matcha oppon exakt. Sprillans nya och det är en del barnsjukdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är Panasonic UB9000 om du ska matcha look-and-feel. UB800/820 om du kan ta plastigheten och inte behöver analogdelen. Det är inte exakt samma funktionalitet hos Panasonic så det kan vara finesser som Oppo hade som inte går att finna på andra ställen, likt Resolution: Direct-läget.

Det du har som informell ersättare till Oppo är Franska Reavon UBR-X200 och UBR-X100 och jag har en sådan hemma för test. De är byggda för att matcha oppon exakt. Sprillans nya och det är en del barnsjukdomar.

Tack för tipset!
Vet du om Reavon UBR-X200 klarar att spela upp ISO filer?

Edit: Bara 1 x HDMI 1.4 så nej tack.
En så ny produkt borde ha HDMI 2.1.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/4...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jorgen69:

Tack för tipset!
Vet du om Reavon UBR-X200 klarar att spela upp ISO filer?

Jag har inga .iso-filer och är inte inne i rippningssvängen. Men torde inte en lösning som Zappiti vara mer lämpad där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Elände, elände min fantastiska Oppo UDP-203 har dragit din sista suck. Sitter nu med en mardröm som heter LG som är en leksak jämfört med min gamla Oppo (fick gräva fram LG:n ur källaren i natt när jag verkligen ville kolla på Pitch Black 4K). Allt jag gör går i slow-motion och chassit är i klass med plastleksaker.

Vad fasen gör jag nu? Oppo har sedan flera år slutat med Blu-ray spelare och intresset för UHD 4K verkar svagt. Jag är inte en fanatisk mediafreak utan jag kör fem, sex olika streamingtjänster men jag har ändå en samling på runt 100 4K UHD filmer som jag vill titta på. Hur man än vrider på saken är alltid en skiva bäst. Speciellt när det gäller halvt bortglömda filmer som Pitch Black.

Vad är den bästa UHD 4K Blu-ray spelaren som finns idag? Jag menar inte bara mjukvara utan den sanslöst seriösa hårdvaran som Oppo körde med.

Pris är inget hinder, hittar jag något som kan matcha min gamla UDP-203 så köper jag den rakt av...

Skulle se om den gick att laga, framtiden ser blek ut för möjligheten att spela upp skivor. Det kommer dröja lång tid innan man får samma kvalitet på strömmad video. Enda säkra sättet att bevara möjligheten att se dina filmer är ju att rippa, hade jag aldrig orkat och köpa diskutrymme för 100 filmer är inte gratis.

Permalänk

Går den inte att lämna in för lagning någonstans då? https://hifitorget.se/?s=Oppo%20UDP kolla om det kommer upp en begagnad där.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none