Söker tips på svenska Youtube-kanaler om politik, samhälle, debatt etc

Permalänk
Medlem

Söker tips på svenska Youtube-kanaler om politik, samhälle, debatt etc

Letar efter svenska kanaler som tar upp dessa ämnen och debatterar runt de, med gäster osv. Så "neutrala" som möjligt, dvs inte vinklade åt höger eller vänster, typ Hur kan vi och Dialogiskt. Hade t.ex. varit grymt om Marcus Oscarsson hade en egen kanal om politik.

Politik- och samhällsdebatter på Youtube är ganska stort i USA och hade varit kul om det blev lite större i Sverige också

Permalänk
Medlem

Enda jag kan komma på rak arm är Henrik Jönsson.

Av det lilla jag sett så verkar han neutral men jag är inte så insatt så kan ha missat någon kontrovers.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Av det lilla jag sett så verkar han neutral men jag är inte så insatt så kan ha missat någon kontrovers.

Han presenterar ju sig som libertarian så han påstår sig inte vara neutral.

Svårt att komma på någon som är neutral. Finns det något exempel på en amerikansk youtube-kanal som du anser är neutral?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Neutral är han definitivt inte. Stark högervinkling!

Kan ärligt talat inte komma på någon som är neutral. Alla har en lutning åt endera hållet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det finns inte och det kan inte finnas, alla har en bias. Det närmsta du kan komma är att du lyssnar på både höger och vänsterkanaler för att sedan själv bilda dig en egen uppfattning baserad på båda synsätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marquzz:

Letar efter svenska kanaler som tar upp dessa ämnen och debatterar runt de, med gäster osv. Så "neutrala" som möjligt, dvs inte vinklade åt höger eller vänster, typ Hur kan vi och Dialogiskt. Hade t.ex. varit grymt om Marcus Oscarsson hade en egen kanal om politik.

Politik- och samhällsdebatter på Youtube är ganska stort i USA och hade varit kul om det blev lite större i Sverige också

Veckopanenel från kvartal: https://kvartal.se/podd

Oj hoppsan, det var bara youtubekanaler du sökte, ber om ursäkt.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Enda jag känner till är "Angry Foreigner", men kan inte direkt svara på hur han står, jag är inte uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Neutral är han definitivt inte. Stark högervinkling!

Kan ärligt talat inte komma på någon som är neutral. Alla har en lutning åt endera hållet.

Jag tror folk borde fokusera på objektivitet snarare än neutralitet för det är lite för långsökt gällande filosofi/politik, man måste va för och mot något trots allt.

Sen tycker jag att folk tänker för tvådimensionellt, att vara ekonomiskt höger är inte samma sak som att vara socialt höger, Man kan vara höger liberal om man undviker den tribalistiska linsen.

Mina picks för kanaler är: Henrik som nämt tidigare, aron flam, hur kan vi och sverigebilden på yt, större variation är alltid bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Marcus Oscarsson är ju en "droid"/vänstertroll utan dess like om du tittar på hur modereringen sker i hans kommentarsfält på facebook. Hans moderatorer låter manshatande budskap stå kvar samtidigt som kritik mot andra grupper i samhället försvinner illa kvickt. Rent godtycklig rensning av kommentarer även om dessa inte innehåller personangrepp eller liknande. Han är som en levande propagandamaskin i fårakläder.

I övrigt finns det inga neutrala kanaler alls. Men alla kanaler som tillåter högt i tak utmålas som alterkativhöger typ. Vill du kunna uttrycka fria kreativa tankegångar utan att mötas av passiv agressivitet så är det bara i de kanalerna som det går i princip. Men så många ljushuvuden att samtala med är det sällan tal om. Nästan mer konstruktivt att föra samtal med sig själv. XD

Jag är själv lite av en hobbykomiker. En sån där jobbig jävel som för en humorbefriad uppfattas som att fälla "onödiga kommentarer", men som för mig är helt livsnödvändiga. Jag känner mig ofta diskriminerad på nätet i stort. 10 stycken kan tycka nånting är as roligt, samtidigt som en medvetet missförstår i syfte att rättfärdiga ett kränkande mot mig som person i form av personangrepp. Till min stora förvåning är det då inte sällan JAG som blir cancellerad/modererad efter någon som inte tyckte jag var rolig kallar mig saker som "vidriga människa" etc. Åtminstone om det är en kvinna som fäller kommentaren/personangreppet. Och det här gäller typ hela facebook. Det tycker jag är ett hot mot yttrandefriheten och det finns typ ingen fristad riktigt. Lika lite som det finns neutrala kanaler som diskuterar politik.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Marcus Oscarsson är ju en "droid"/vänstertroll utan dess like om du tittar på hur modereringen sker i hans kommentarsfält på facebook. Hans moderatorer låter manshatande budskap stå kvar samtidigt som kritik mot andra grupper i samhället försvinner illa kvickt. Rent godtycklig rensning av kommentarer även om dessa inte innehåller personangrepp eller liknande. Han är som en levande propagandamaskin i fårakläder.

Absolut. Marcus är inte heller helt neutral, särskilt när det kommer till djurpolitik. Men personligen tycker jag ändå att han nästan är så pass neutral som det går att vara. "Propagandamaskin" och "vänstertroll utan dess like" är begrepp som jag inte håller med om. Personer som står långt till vänster tycker förmodligen att han är ett högertroll som snackar "för väl" om ett SD som ju är ett "nazistisk parti som borde förbjudas eller ignoreras".

Jag är själv lite av en hobbykomiker. En sån där jobbig jävel som för en humorbefriad uppfattas som att fälla "onödiga kommentarer", men som för mig är helt livsnödvändiga. Jag känner mig ofta diskriminerad på nätet i stort. 10 stycken kan tycka nånting är as roligt, samtidigt som en medvetet missförstår i syfte att rättfärdiga ett kränkande mot mig som person i form av personangrepp. Till min stora förvåning är det då inte sällan JAG som blir cancellerad/modererad efter någon som inte tyckte jag var rolig kallar mig saker som "vidriga människa" etc. Åtminstone om det är en kvinna som fäller kommentaren/personangreppet. Och det här gäller typ hela facebook. Det tycker jag är ett hot mot yttrandefriheten och det finns typ ingen fristad riktigt. Lika lite som det finns neutrala kanaler som diskuterar politik.

Intressant. Vilken typ av kommentar är det du syftar på exakt? Nämn gärna ett exempel

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Absolut. Marcus är inte heller helt neutral, särskilt när det kommer till djurpolitik. Men personligen tycker jag ändå att han nästan är så pass neutral som det går att vara. "Propagandamaskin" och "vänstertroll utan dess like" är begrepp som jag inte håller med om. Personer som står långt till vänster tycker förmodligen att han är ett högertroll som snackar "för väl" om ett SD som ju är ett "nazistisk parti som borde förbjudas eller ignoreras".

Intressant. Vilken typ av kommentar är det du syftar på exakt? Nämn gärna ett exempel

Jag var av din åsikt när jag började följa honom. Men efter typ 2 års följande har jag ändrat åsikt. Han ger ju på ett sätt sken av att vara neutral, men tittar man på anhängare i kommentarsfälten finns nästan bara en sort nu för tiden. Och allt har egentligen med modereringen att göra. Vad som tillåts, och vad som plockas bort. Märkte speciellt av det under tiden med koranbränningarna i malmö. Då trillade min polett ner och jag tycker mig nu se en röd tråd i hur han arbetar. Journalister som är högervridna är ju ganska uppenbara i jämförelse.

En annan sak hur han utmålar vissa grupper som "hatare" men andra inte. Hur mycket hat tror du inte det finns längst fram i pridetåget egentligen? XD
Är du macho, konservativ, abortmotståndare, ja då är det nästan underförstått att du ska vara hatad eftersom du tycker "fel".

Har ingen jättebra exempel på rak arm, men det är väl tendenser och signaler jag snappat upp från hans retorik och hur han uttrycker sig. Bästa sättet att "vända folk" är väl samtidigt om du ger sken av att vara neutral.

https://www.facebook.com/591566134283366/posts/39249674209432...

En japansk man går till knivangrepp mot "glada kvinnor" på ett tåg.
Läser man kommentarsfältet så ligger ju fokus för en stor majorotet av alla kommentarer på det faktum att angriparen var just en man.
Det är tydligen ett viktigt attribut att poängtera. Ser en kommentar från en "ingen ting" som skriver "Män - som vanligt"... 24 likes och kommentaren får stå kvar. Många poängterar att "incel män är livsfarliga". Dvs killar som inte får ligga även om det är deras önskan. Utan att ha någon som helst bakgrund till om mannen har ett sexliv eller inte.

Hade det varit något annat attribut som folk hade kommenterat på. Om det hade varit en färgad person och kommentarer av liknande karaktär dykt upp, så hade de försvunnit illa kvickt. Typ "Negrer - som vanligt". En sådan kommentar hade plockats bort. Eller "män från nordafrika är livsfarliga".

Det förekommer givetvis på andra delar av nätet. Men i herr Oscarssons kommentarsfält är det minsann skillnad på folk och folk. Herr Oscarsson som dessutom viftat med prideflagg och påstår sig värna om "allas lika värde".

Visst ha högt i tak och låt folk uttrycka sig som dom vill... men se då till att vara konsekvent om du nu samtidigt värnar om allas lika värde.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag var av din åsikt när jag började följa honom. Men efter typ 2 års följande har jag ändrat åsikt. Han ger ju på ett sätt sken av att vara neutral, men tittar man på anhängare i kommentarsfälten finns nästan bara en sort nu för tiden. Och allt har egentligen med modereringen att göra. Vad som tillåts, och vad som plockas bort. Märkte speciellt av det under tiden med koranbränningarna i malmö. Då trillade min polett ner och jag tycker mig nu se en röd tråd i hur han arbetar. Journalister som är högervridna är ju ganska uppenbara i jämförelse.

En annan sak hur han utmålar vissa grupper som "hatare" men andra inte. Hur mycket hat tror du inte det finns längst fram i pridetåget egentligen? XD
Är du macho, konservativ, abortmotståndare, ja då är det nästan underförstått att du ska vara hatad eftersom du tycker "fel".

Har ingen jättebra exempel på rak arm, men det är väl tendenser och signaler jag snappat upp från hans retorik och hur han uttrycker sig. Bästa sättet att "vända folk" är väl samtidigt om du ger sken av att vara neutral.

https://www.facebook.com/591566134283366/posts/39249674209432...

En japansk man går till knivangrepp mot "glada kvinnor" på ett tåg.
Läser man kommentarsfältet så ligger ju fokus för en stor majorotet av alla kommentarer på det faktum att angriparen var just en man.
Det är tydligen ett viktigt attribut att poängtera. Ser en kommentar från en "ingen ting" som skriver "Män - som vanligt"... 24 likes och kommentaren får stå kvar. Många poängterar att "incel män är livsfarliga". Dvs killar som inte får ligga även om det är deras önskan. Utan att ha någon som helst bakgrund till om mannen har ett sexliv eller inte.

Hade det varit något annat attribut som folk hade kommenterat på. Om det hade varit en färgad person och kommentarer av liknande karaktär dykt upp, så hade de försvunnit illa kvickt. Typ "Negrer - som vanligt". En sådan kommentar hade plockats bort. Eller "män från nordafrika är livsfarliga".

Det förekommer givetvis på andra delar av nätet. Men i herr Oscarssons kommentarsfält är det minsann skillnad på folk och folk. Herr Oscarsson som dessutom viftat med prideflagg och påstår sig värna om "allas lika värde".

Visst ha högt i tak och låt folk uttrycka sig som dom vill... men se då till att vara konsekvent om du nu samtidigt värnar om allas lika värde.

När det gäller Marcus så måste jag erkänna att jag inte hört honom så mycket, annat än under valen där jag tyckte han verkat rapportera ganska neutralt och koncist. Sen kan det ju vara vanskligt att bedöma en person utifrån hens följare, då många följare cherry pickar det som passar deras egen ståndpunkt, utan att lyssna på allt. Jordan Petersen är ett utmärkt exempel på detta då både hans fans och hans motståndare endast verkar lyssna på utvalda delar av vad han säger.

Såklart det är svårt att hitta någon helt neutral då det är omöjligt att inte ha egna åsikter. Men det finns ju i alla fall några som tar upp ämnen och åsikter från alla håll och kanske rapporterar ren fakta och händelser så neutralt som möjligt.

Just de exempel du tar upp handlar ju om att det ena är rasistiskt, så det är väl därför det plockas bort antar jag. Medan män inte är någon minoritetsgrupp så det kan få stå kvar, anser moderatorn. Där tycker jag väl att det är ganska klart. Men kan hålla med om att debatten och klimatet skadas om vissa saker och personer tystas ner och inte får utrymme.

I allmänhet har vi ett ganska skitnödigt debattklimat där ofta extremerna hörs högst av vilka de flesta inte är personer som kan självreflektera och kan ta till sig kritik mot den egna åsikten/värderingen. Det är väldigt svart och vitt och onyanserat, där det är antingen är du med oss eller så är du mot oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Jag tror folk borde fokusera på objektivitet snarare än neutralitet för det är lite för långsökt gällande filosofi/politik, man måste va för och mot något trots allt.

Sen tycker jag att folk tänker för tvådimensionellt, att vara ekonomiskt höger är inte samma sak som att vara socialt höger, Man kan vara höger liberal om man undviker den tribalistiska linsen.

Mina picks för kanaler är: Henrik som nämt tidigare, aron flam, hur kan vi och sverigebilden på yt, större variation är alltid bättre.

Var är variationen i det du nämner? Ser inte ens antydan till "vänstersidan" likaså med "neutralitet"!? Vill bara få sagt att fetningen i din text i quoten är mitt verk ofc.

Står alla fritt självklart att titta på vad den vill men att försöka hitta neutralitet om politik på tuben, det går inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Var är variationen i det du nämner? Ser inte ens antydan till "vänstersidan" likaså med "neutralitet"!? Vill bara få sagt att fetningen i din text i quoten är mitt verk ofc.

Står alla fritt självklart att titta på vad den vill men att försöka hitta neutralitet om politik på tuben, det går inte.

Så det är självständig journalistik du är ute efter snarare?

Sen vet jag inte hur du definerar ''vänster'' för ur en definitionsfråga finns det ingen väsentlig höger i sverige, Sen ska skulle jag inte definera ''hur kan vi'' som höger

Att det är brist på vettig folk som diskuterar politik och filosofi i sverige är ett annat problem i sig.

Permalänk
Medlem

Som många uttryckt redan så kan man inte hitta någon som är neutral. Men det jag upplevde om man ville lyssna på en lite mer sansad samhällsdebatt är att du kan söka typ på gästerna Ulf Kristersson, Ebba Busch, Jimmy Åkesson med mera och sen sortera efter antal visningar så får du oftast upp kanaler som dom haft lite mer öppna samtal i dom är oftast mycket bättre än debatterna där dom oftast bara snackar skit på varandra.

Anledningen till att du inte kan söka på Stefan Löfven eller Annie Lööf mm är oftast att du då får upp memes eller käbbel som helt enkelt får massor av visningar. Du kan också söka på såna som gillar att debattera som Jan Emanuel, Alexander Bard eller någon annan som gillar att debattera. Så får du upp kanaler som gillar att prata samhälle och politik helt enkelt eftersom dom gillar att synas och göra sin röst hörd så dyker dom upp på alla möjliga udda ställen så där är väl bästa sättet att hitta olika kanaler.

Permalänk
Avstängd

Alla undersökningar visar att den mest neutrala eller mest opartiska journalistiken i Sverige är public service. Så skippa Youtube och kolla in SVT istället. Sen menar jag inte att de är perfekta på något sätt, men jämfört med det som folk har rekommenderat här så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alla undersökningar visar att den mest neutrala eller mest opartiska journalistiken i Sverige är public service. Så skippa Youtube och kolla in SVT istället. Sen menar jag inte att de är perfekta på något sätt, men jämfört med det som folk har rekommenderat här så...

Du menar alla undersökningar public service har gjort. SVT är ju den sämsta källan för opartisk journalistik. Men det är klart det märker du inte om du bara tittar på SVT.

Som många andra sagt det bästa du kan göra är att titta på olika källor youtube är bra för mer källor åt höger och SVT och dags pressen kommer gladeligen ge dig vänsterns sida så mycket du vill så följer du båda har du en bra mix. Men det är inte direkt svårt att hitta SVT eller mainstream media så där behöver man knappast några tips.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Unicorn:

Du menar alla undersökningar public service har gjort. SVT är ju den sämsta källan för opartisk journalistik. Men det är klart det märker du inte om du bara tittar på SVT.

Som många andra sagt det bästa du kan göra är att titta på olika källor youtube är bra för mer källor åt höger och SVT och dags pressen kommer gladeligen ge dig vänsterns sida så mycket du vill så följer du båda har du en bra mix. Men det är inte direkt svårt att hitta SVT eller mainstream media så där behöver man knappast några tips.

Nej alla undersökningar oavsett vem som beställt dem visar att public service journalistik är den mest neutrala i Sverige. Sen brukar en del blanda ihop journalistik med personliga åsikter och peka på en undersökning som visade att journalister i allmänhet och på SVT i synnerhet har sympatier mer åt vänster än befolkningen i helhet, men det har inget att göra med journalistiken.

Dagspressen är också övervägande höger här. Alla större morgontidningar är höger och i kvällspressen är det bara Aftonbladet som inte är det, men kvällspressen är inte så relevant om man är intresserad av kvalitetsjournalistik förstås.

Dock är det förstås en fråga om perspektiv. Står man långt ute på högerkanten så ter sig förstås alla andra stå åt vänster, men det betyder inte att de är åt vänster utan att man har ett skevt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej alla undersökningar oavsett vem som beställt dem visar att public service journalistik är den mest neutrala i Sverige. Sen brukar en del blanda ihop journalistik med personliga åsikter och peka på en undersökning som visade att journalister i allmänhet och på SVT i synnerhet har sympatier mer åt vänster än befolkningen i helhet, men det har inget att göra med journalistiken.

Dagspressen är också övervägande höger här. Alla större morgontidningar är höger och i kvällspressen är det bara Aftonbladet som inte är det, men kvällspressen är inte så relevant om man är intresserad av kvalitetsjournalistik förstås.

Dock är det förstås en fråga om perspektiv. Står man långt ute på högerkanten så ter sig förstås alla andra stå åt vänster, men det betyder inte att de är åt vänster utan att man har ett skevt perspektiv.

Tror du på det själv? Det är samma SVT som propagerar för att man ska bära slöja/hijab men jag ser inte samma nyhetsmedia propagera för att man stolt ska bära korset runt halsen eller kippa på huvudet. Som visar diagram med jämförelsen covid Sverige kontra Danmark som en första års gymnasieelev kan se är missvisande.

Du menar dom opartiska SVT? Jag säger absolut inte att dom varit värre dom senaste åren så har dom i alla fall slutat ställa ledande frågor till politiker dom inte gillar och diskussionsprogrammen har i alla fall öppnat upp mer för en öppnare debatt. Men om du tror att det bara är journalisternas parti tillhörighet som folk klagar på så stämmer inte det.

Så du menar att DN och Expressen skulle luta åt höger då tittar du nog på att dom själva säger att dom är oberoende liberala tidningar. Men du måste väl kolla på vad för nyheter dom förmedlar.

Du menar till exempel att DN här försöker få till en högerregering genom att svartmåla vänsterpartiet för att dom inte är dörrmatta åt Sossarna, MP och C?
Per Svensson: Inget gott kan komma ur bröllopet mellan V och SD
Eller när dom låter Greta Thunberg vara chefredaktör för det är väl klassisk höger politik hon står för eller?

Nu tycker jag inte man ska försöka media eller SVT helt och hållet men man får en väldigt snedvriden bild om man bara följer dom och inte kollar på alternativen.

Så jag förstår att ur ditt perspektiv om du bara tittar på SVT och dagstidningar att du får bilden att dom skulle förmedla en rättvis bild av verkligheten men om du tittar mer brett så kommer du se att dom visar på en väldigt tillrätta lagd bild av verkligheten där små möjligheter till andra åsikter finns.

Och då har ändå DN, Expressen, SVT och Aftonbladet också blivit betydligt bättre än vad dom var för några år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unicorn:

Vilken anser du vara den bästa källan när det kommer till opartiskhet?

Bra tips att bara söka på personer, så klart, känner mig lite dum haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Unicorn:

Tror du på det själv?

Det är fakta, så inget att tro på utan så det är.

Citat:

Det är samma SVT som propagerar för att man ska bära slöja/hijab men jag ser inte samma nyhetsmedia propagera för att man stolt ska bära korset runt halsen eller kippa på huvudet. Som visar diagram med jämförelsen covid Sverige kontra Danmark som en första års gymnasieelev kan se är missvisande.

Jag har aldrig hört att SVT propagerar för slöjbärande, däremot visar de kristna gudstjänster varje söndag, vad det nu har med saken att göra. Eller menar du att kristendom är "höger" medan islam är "vänster"?

Missvisande diagram har alla nyhetsmedium, det betyder inte att de är partiska.

Citat:

Du menar dom opartiska SVT? Jag säger absolut inte att dom varit värre dom senaste åren så har dom i alla fall slutat ställa ledande frågor till politiker dom inte gillar och diskussionsprogrammen har i alla fall öppnat upp mer för en öppnare debatt. Men om du tror att det bara är journalisternas parti tillhörighet som folk klagar på så stämmer inte det.

Varför folk klagar vet inte jag (även om jag har en del misstankar), men förtroendet för SVT och övriga public service-bolag är högre än någonsin och högre än förtroendet för alla andra nyhetsproducenter i landet. Se exempelvis: https://omoss.svt.se/arkiv/bloggarkiv/2021-04-01-fortroendet-... (du kan ignorera texten om du inte litar på SVT och bara titta på diagrammen)

Citat:

Så du menar att DN och Expressen skulle luta åt höger då tittar du nog på att dom själva säger att dom är oberoende liberala tidningar. Men du måste väl kolla på vad för nyheter dom förmedlar.

Jag läser inte Expressen men jag läser bland annat DN och det är definitivt en högertidning. Sen är det inte en tidning långt åt höger, inte som exempelvis GP har blivit, men likväl är det en högertidning.

Citat:

Du menar till exempel att DN här försöker få till en högerregering genom att svartmåla vänsterpartiet för att dom inte är dörrmatta åt Sossarna, MP och C?
Per Svensson: Inget gott kan komma ur bröllopet mellan V och SD

Du menar att det är "vänster" att skälla på V för att de inte la sig platt för en extremt marknadsliberal (alltså höger-) politik? Du får nog tänka ett varv till där.

Citat:

Eller när dom låter Greta Thunberg vara chefredaktör för det är väl klassisk höger politik hon står för eller?

Du tror inte på klimatförändringarna eller? Att grönmåla sig genom att ge lite utrymme till en extremt populär mediapersonlighet inom miljöfrågan utan att faktiskt ändra något är väl klassiskt höger i alla fall?

Citat:

Nu tycker jag inte man ska försöka media eller SVT helt och hållet men man får en väldigt snedvriden bild om man bara följer dom och inte kollar på alternativen.

Jag följer/läser media från diverse riktningar, allt ifrån Proletären till SvD, just för att få en balanserad bild. Att titta på gaphalsar på Youtube som går runt på stan och frågar folk om de tycker man ska införa sharialagar här och liknande, utan någon som helst journalistisk etik, är vad som ger en snedvriden bild. Däremot läser jag också exempelvis Ivar Arpis krönikor, de ger också en väldigt ensidig bild och sprider en massa FUD men har i alla fall någon form av etik (vilket hela Bulletin-historien visade). Dock kan jag inte säga att de har fått mig att byta åsikt på något sätt och jag hade nog inte läst hans krönikor längre om jag inte hade haft en personlig relation till honom från barndomen. Men du kanske tycker att han är för vänster också? Han la sig ju inte platt för Sanindajis krav på vad de skulle skriva i hans tidning.

Citat:

Så jag förstår att ur ditt perspektiv om du bara tittar på SVT och dagstidningar att du får bilden att dom skulle förmedla en rättvis bild av verkligheten men om du tittar mer brett så kommer du se att dom visar på en väldigt tillrätta lagd bild av verkligheten där små möjligheter till andra åsikter finns.

Jag tror du skulle kunna bredda dig lite faktiskt, det finns massvis av olika åsikter, inte bara "SD gör allt rätt" och "Vänster".

Citat:

Och då har ändå DN, Expressen, SVT och Aftonbladet också blivit betydligt bättre än vad dom var för några år sen.

Personligen tycker jag SVT har tappat en del det sistone. De är så rädda att bli anklagade för att vara partiska att de går för långt i sin neutralitetsiver. Till exempel när de hade en debatt mellan en medicinsk professor och en person från någon anti-vaccin organisation och framställde det ungefär som om deras uttalanden var likvärdiga i vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Vilken anser du vara den bästa källan när det kommer till opartiskhet?

Bra tips att bara söka på personer, så klart, känner mig lite dum haha

Problemet är att det finns ingen direkt opartiskt källa men fördelarna med mer personliga intervjuer av personer i lite längre format är oftast att folk får prata till punkt och vädra sin åsikter lite mer fritt än i många andra format. Man får i alla fall lite mer känsla för vad personerna verkligen vill än när dom behöver framställa något snabbt som ett svar på en kort fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag läser inte Expressen men jag läser bland annat DN och det är definitivt en högertidning. Sen är det inte en tidning långt åt höger, inte som exempelvis GP har blivit, men likväl är det en högertidning.

Du säger att DN är en höger tidning vad blir GP då extrem högern då? och samhällsnytt, fria tider och nya tider måste hamna lite utanför kartan då i så fall.

Skrivet av snajk:

Du menar att det är "vänster" att skälla på V för att de inte la sig platt för en extremt marknadsliberal (alltså höger-) politik? Du får nog tänka ett varv till där.

Ok det var ju en liknande artikel i Aftonbladet Omoget och huvudlöst av Vänsterpartiet som du sa då var vänster då är det ett sammanträffande eller råkar dom bara ha samma åsikt på just detta ämne?

Skrivet av snajk:

Du tror inte på klimatförändringarna eller? Att grönmåla sig genom att ge lite utrymme till en extremt populär mediapersonlighet inom miljöfrågan utan att faktiskt ändra något är väl klassiskt höger i alla fall?

Greta har ju flera gånger visat sympati för den yttre vänsterkanten som antifa och om det som du säger är en högertidning så skulle dom väl knappast sätta någon som har dom åsikterna.

Sen klimatförändringar kommer vi och vi kommer bara få mer med deras politik eller du kanske anser att det är smart att stänga ner kärnkraft och sen importera brunkol el och slå på dieselpannorna när det inte blåser. Eller stänga ner cementbrytning på Gotland för att sen importera sämre cement från något ställe där du bryter den med sämre resultat för miljön, plus ökade utsläpp för transporten.

Klimatförändringar är ett globalt problem och det spelar ingen roll om EU har släppt ut 900 miljoner ton mindre CO2 om resten av världen bara har ökat https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/koldioxidutslapp-i-varlden/

Sen åker jag elbil så jag bryr mig inte om bensinen blir 30 kr och om flyget blir 3 gånger så dyrt rör mig inte i ryggen men det kommer inte lösa någon klimat kris det kommer inte ens påverka en promille av jordens utsläpp. Sen kan vän av ordning säga att det är ju bättre att göra något än inget alls. Absolut men om fokus ligget på när miljö och någon typ av katastrof situation där som SVT där golfströmmen kommer försvinna https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varningen-golfstrommen-kan-stanna-helt-1 vilket naturligtvis har ifrågasatts om det är sant men samtidigt så vill dom då trycka på att det leder till en katastrof. Medans SMHIs siffror pekar på att vi har problem eftersom vår medeltemperatur har gått upp med 1,7 grader på 100 år.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/sveriges-klimat/temperaturens-okning-i-sverige-sedan-1800-talet-1.158913

Men då vill dom trycka lite extra på det med att om det blir 5-10 grader kallare så skulle visa delar av Sverige få medeltemperaturer på -50 grader som är som Alaska när dom själva skriver i en artikel i januari att det kallaste platsen i landet just då är -33.6 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nikkaluokta-har-biter-kylan-hardast så inte ens den kallaste platsen i landet skulle komma upp i -50 om man la på 5-10 så vilka delar av landet är det dom pratar om?

Jag förstår att du tycker detta är helt logiskt men jag skulle inte säga att det är fakta utan det är propaganda. Vilket jag personligen tycker är onödigt skulle man vända på det så är den högsta uppmätta temperaturen i Sverige 38 grader vilket då om man drar bort 10 grader skulle betyda att det varmaste vi får vara med om är 28 grader på sommaren och en medeltemperatur på runt 10-15 grader hela sommaren vilket suger mer i min mening.

Men poängen är där att så fort du ifrågasätter någon som Greta så är man helt plötsligt fakta resistent och tror inte på forskning vilket är ett löjligt argument.

Skrivet av snajk:

Jag följer/läser media från diverse riktningar, allt ifrån Proletären till SvD, just för att få en balanserad bild. Att titta på gaphalsar på Youtube som går runt på stan och frågar folk om de tycker man ska införa sharialagar här och liknande, utan någon som helst journalistisk etik, är vad som ger en snedvriden bild. Däremot läser jag också exempelvis Ivar Arpis krönikor, de ger också en väldigt ensidig bild och sprider en massa FUD men har i alla fall någon form av etik (vilket hela Bulletin-historien visade). Dock kan jag inte säga att de har fått mig att byta åsikt på något sätt och jag hade nog inte läst hans krönikor längre om jag inte hade haft en personlig relation till honom från barndomen. Men du kanske tycker att han är för vänster också? Han la sig ju inte platt för Sanindajis krav på vad de skulle skriva i hans tidning.
Jag tror du skulle kunna bredda dig lite faktiskt, det finns massvis av olika åsikter, inte bara "SD gör allt rätt" och "Vänster".
Personligen tycker jag SVT har tappat en del det sistone. De är så rädda att bli anklagade för att vara partiska att de går för långt i sin neutralitetsiver. Till exempel när de hade en debatt mellan en medicinsk professor och en person från någon anti-vaccin organisation och framställde det ungefär som om deras uttalanden var likvärdiga i vikt.

Skulle jag breda mig? Jag läser ju allt från Proletären till SMHI och tittar på youtube gaphalstar och någon Ivar Arpi krönika eller Lena Melin slinker också ner. Behöver ju inte hålla med allt man löser gäller ju att ha ett öppet sinne.

Och det var väl det frågestartaren var ute efter att få ta del av sånt som man inte direkt hittar om man som du bara läser mainstream media och tittar på SVT.

Det var ju du som förespråkade att man skulle skita i alla andra källor och bara titta på SVT

Skrivet av snajk:

Medans jag hela tiden har förespråkat en bredare världsbild något som jag lovar skulle göra dig gott också.

Det är inget fel att lyssna på folks oro för vaccin är väl inte lustigt att folk är oroliga med tanken på vad som hände med svininfluensa vaccinet och alla dom som blev dåliga av det och som sen fick hålla på och bråka med staten flera år för att få hjälp.
Kan man ha en öppen och ärlig diskussion utan för tydligare fördomar för precis som beskrivs i denna artikel så kommer bara svartmålning och fula trick leda till att dom som tror på något sluter sig ännu mer för andra åsikter. https://www.dagenssamhalle.se/opinion/gastkronika/svt-s-wallraffande-starker-antivaxxarnas-bunkermentalitet/

Men nu var det ju fortfarande inte det tråden handlade om utan frågan var hur man hittade andra bra samhällsdebatter på youtube. Jag är säker på att trådskaparen är fullt kapabel till att hitta dom debatterna i SVT helt på egenhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

När det gäller Marcus så måste jag erkänna att jag inte hört honom så mycket, annat än under valen där jag tyckte han verkat rapportera ganska neutralt och koncist. Sen kan det ju vara vanskligt att bedöma en person utifrån hens följare, då många följare cherry pickar det som passar deras egen ståndpunkt, utan att lyssna på allt. Jordan Petersen är ett utmärkt exempel på detta då både hans fans och hans motståndare endast verkar lyssna på utvalda delar av vad han säger.

Såklart det är svårt att hitta någon helt neutral då det är omöjligt att inte ha egna åsikter. Men det finns ju i alla fall några som tar upp ämnen och åsikter från alla håll och kanske rapporterar ren fakta och händelser så neutralt som möjligt.

Just de exempel du tar upp handlar ju om att det ena är rasistiskt, så det är väl därför det plockas bort antar jag. Medan män inte är någon minoritetsgrupp så det kan få stå kvar, anser moderatorn. Där tycker jag väl att det är ganska klart. Men kan hålla med om att debatten och klimatet skadas om vissa saker och personer tystas ner och inte får utrymme.

I allmänhet har vi ett ganska skitnödigt debattklimat där ofta extremerna hörs högst av vilka de flesta inte är personer som kan självreflektera och kan ta till sig kritik mot den egna åsikten/värderingen. Det är väldigt svart och vitt och onyanserat, där det är antingen är du med oss eller så är du mot oss.

Och dääär försvann allt jag hade skrivit när jag skulle plocka fram en länk till hans senaste enkät om vaccinens effektivitet. >.<

Får dra den korta versionen av det jag skulle ha sagt...
Samma skeende som jag beskrev skulle kunna gälla "misogyna" åsikter. Vidare står det i hans ordningsregler att nedsättande och kränkande kommentarer ej är tillåtna. Att låta en ensam galning respresentera en stor grupp är kränkande. Detta argument används i alla andra sammanhang?

Sen det här med minioriteter så har det slagit över?!
Slår du ihop alla minoriteter så är de antagligen i majoritet. Så den vedertagna majoriteten är nu utan att ens själva reflektera över det, den nya minoriteten. Tillhör du ingen minoritet så har du heller ingen uppbackning bland de självutnämnda försvarare av minoriteter. Tillhör du därmed den forna majoriteten så kan du i princip inte kritisera någon annan överhuvudtaget. Däremot får du vara beredd på att tåla kritik från minoriteter som nu alltså utgör den nya majoriteten?! XD Blev det där... meta? Eller har jag missförstått begreppets innebörd?
Sen har vi forna majoritets-simps som i rädsla över att inte få tillhöra den nya majoritetsbefolkningen som utgörs av minoriteter, nu istället agerar tolkningsföreträde för dessa i ett desperat försök att få känna tillhörighet med den nya majoritetsbefolkningen.

Hah patetiskt att göra skillnad på folk och folk hur som helst.

Det är samtidigt intressant det där med offerskap/utsatta grupper och minoriteter. För trots att jag själv är ME-sjuk och varit sen 2016 sä tillskrivs jag ändå gruppen vita medelålders män och blir därför kallad priveligerad?! Därför ska jag tåla att bli kallad "vidriga människa" när jag drar ett grabbigt skämt med glimten i ögat. Varför jag tog upp just detta var för att jag, hobbykoniker som jag är satt och tramsade i en stor känd facebookgrupp med tusentals följare jag drog ett skämt med sexuella undertoner, fast i ett skeende där jag porträtterade mig själv som slusk utan att kränka någon enskild individ eller liknande. Typ 10 pers skickade "asg" smileys och några skrev att det var de roligaste som dom läst. En arg feminist(?) reagerade och skrev "vidriga människa". Istället för att ta åt mig, vilket jag aldrig gör när folk medvetet missförstår min humor i syfte att rättfärdiga sitt hat, så svarade jag bara "äh... du gillar det egentligen, säg som det är? ;)" lite som att vända andra kinden till.

Jag fick alltså mottaga ett personangrepp för att jag är den jag är. Alltså en skojfrisk individ. Och när jag svarar med att vända andra kinden till, så blir JAG avstängd från gruppen i en vecka?! Det spelar ingen roll att tio individer tyckte det var kul. En toxisk feminists medvetna misstolkning som dessutom ägnar sig åt personangrepp väger då tyngre. Och liknande tendenser ser jag i flera politiserade kanaler, som exempelvis her Oscarssons kommentarsfält. Argumentet "alla kanske inte uppskattar din humor?!". Nej tacka fan för det. Den dagen alla skrattar åt samma saker och ingen prussiluska könner sig förnärmad. Om den dagen kommer är det riktigt jävla illa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle säga att "Hur kan vi?" är rätt så neutral:
https://www.youtube.com/channel/UCXOYvJ4jo7g3OsvgS2KVP6A

Även Framgångspodden med Alexander Pärleros:
https://www.youtube.com/channel/UCplxOVV3O7grwOCBMKQie-w/vide...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Skulle säga att "Hur kan vi?" är rätt så neutral:
https://www.youtube.com/channel/UCXOYvJ4jo7g3OsvgS2KVP6A

Även Framgångspodden med Alexander Pärleros:
https://www.youtube.com/channel/UCplxOVV3O7grwOCBMKQie-w/vide...

Hur kan vi? Samtalsaktivism när den är som mest bajsnödjg? haha
Nä... har kollat på det mesta. Men börjar bli lite illamående över att det är så jävla pretantiöst på nåt sätt om man nu ska ge någon kritik, vilket jag egentligen inte borde för det är ju rätt jävla bra samtidigt.

Undrar hur många som fattat att "Hur kan vi?" är en rejäl känga till hela greta thunberg-rörelsen? Många tänker nog att kanalen är alternativhöger eftersom man talar om allt. Vänder på alla stenar. Det blir ju lite av ett problem för de idiologier som lever på förekomsten av sk. "nyttiga idioter".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som fattat att "Hur kan vi?" är en rejäl känga till hela greta thunberg-rörelsen? Många tänker nog att kanalen är alternativhöger eftersom man talar om allt. Vänder på alla stenar. Det blir ju lite av ett problem för de idiologier som lever på förekomsten av sk. "nyttiga idioter".

Hur menar du då? Kanalen lanserades innan Greta Thunberg blev känd.

Jag tycker att det är en bra kritik av kanalen att den vänder på alla stenar. Lite som Joe Rogan. Men det ska inte blandas ihop med alternativhögerns ekokammare, där det bara är högt till tak för en viss snäv åsiktsinriktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Hur menar du då? Kanalen lanserades innan Greta Thunberg blev känd.

Jag tycker att det är en bra kritik av kanalen att den vänder på alla stenar. Lite som Joe Rogan. Men det ska inte blandas ihop med alternativhögerns ekokammare, där det bara är högt till tak för en viss snäv åsiktsinriktning.

Nej men precis. Jag tycker absolut inte att kanalen är alternativhöger. Men den toxiska(?) vänstern tycker nog inte att det är bra att ALLA stenar vänds alla gånger. Alternativhögern har alltid högt i tak och då har högt i tak nästan blivit synonymt med alternativhögern. Det är väl just det sjuka jag ville belysa.

Haha för mig var det solklart... "How dare you?!"... sen när man tar upp något skavigt är det alltid någon som tänker så. Jag brukar själv avsluta med "how dare I?!" när jag skrivit något kontroversiellt. "Hur kan vi?" ser jag som ett anspel på detta? Typ att föregå och säga att vi inte tänker bli skammade till tystnad av någon slags vedertagen moralism. Men jag kan ju ha helt fel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Unicorn:

Du säger att DN är en höger tidning vad blir GP då extrem högern då? och samhällsnytt, fria tider och nya tider måste hamna lite utanför kartan då i så fall.

Det finns nyansskillnader. DN är en högertidning, de har skribenter som är lite "ljusblå" till exempel Max Sjöberg, och de har skribenter som är mer "mörkblå" som Hanne Kjöller, Susanne Nyström eller Jens Runnberg. Nyheterna däremot är nyheter och inte så färgade, vilket ju är som det ska vara. GP har en mycket större övervikt åt det mörkblå hållet när det gäller åsiktsjournalistiken, men nyheterna är även där rätt så neutrala (även om jag tycker kvaliteten generellt är lägre än DN och rubriksättare och dylikt spelar gärna på folks oro och så i högre utsträckning).

Citat:

Ok det var ju en liknande artikel i Aftonbladet Omoget och huvudlöst av Vänsterpartiet som du sa då var vänster då är det ett sammanträffande eller råkar dom bara ha samma åsikt på just detta ämne?

Aftonbladet är inte så mycket vänster egentligen utan de är socialdemokratiska, fortfarande den tidning som är mest vänster av de stora mainstreamtidningarna, men knappt vänster om man ser till hela skalan. En del S-personer tyckte att V svek dem då, andra tyckte att V gjorde rätt som hindrade S från att verkligen sälja ut det sista lilla som fanns kvar av en deras socialliberala politik. Aftonbladet hade säkerligen skribenter och artiklar med båda perspektiven, precis som DN hade. Gemensamt för artiklarna du har använt som exempel på tidningarnas politiska hemvist är ju att det är artiklar som uttalat inte representerar tidningarnas åsikter utan bara skribentens.

Citat:

Greta har ju flera gånger visat sympati för den yttre vänsterkanten som antifa och om det som du säger är en högertidning så skulle dom väl knappast sätta någon som har dom åsikterna.

Vad har du fått det ifrån? Greta pratar om klimatet och vill att folk ska lyssna på forskarna och agera efter vad de säger, det är allt. Att den typen av påståenden numera ses som vänsterextrema av vissa debattörer är ju ett tecken på hur skev debatten är. Det låter som om du bara upprepar punkter från debattörer långt ute på högerkanten utan att reflektera över vad de eller du faktiskt säger och vad det innebär.

Citat:

Sen klimatförändringar kommer vi och vi kommer bara få mer med deras politik eller du kanske anser att det är smart att stänga ner kärnkraft och sen importera brunkol el och slå på dieselpannorna när det inte blåser. Eller stänga ner cementbrytning på Gotland för att sen importera sämre cement från något ställe där du bryter den med sämre resultat för miljön, plus ökade utsläpp för transporten.

Klimatförändringar är ett globalt problem och det spelar ingen roll om EU har släppt ut 900 miljoner ton mindre CO2 om resten av världen bara har ökat https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/koldioxidutslapp-i-varlden/

Sen åker jag elbil så jag bryr mig inte om bensinen blir 30 kr och om flyget blir 3 gånger så dyrt rör mig inte i ryggen men det kommer inte lösa någon klimat kris det kommer inte ens påverka en promille av jordens utsläpp. Sen kan vän av ordning säga att det är ju bättre att göra något än inget alls. Absolut men om fokus ligget på när miljö och någon typ av katastrof situation där som SVT där golfströmmen kommer försvinna https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varningen-golfstrommen-kan-stanna-helt-1 vilket naturligtvis har ifrågasatts om det är sant men samtidigt så vill dom då trycka på att det leder till en katastrof. Medans SMHIs siffror pekar på att vi har problem eftersom vår medeltemperatur har gått upp med 1,7 grader på 100 år.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/sveriges-klimat/temperaturens-okning-i-sverige-sedan-1800-talet-1.158913

Men då vill dom trycka lite extra på det med att om det blir 5-10 grader kallare så skulle visa delar av Sverige få medeltemperaturer på -50 grader som är som Alaska när dom själva skriver i en artikel i januari att det kallaste platsen i landet just då är -33.6 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nikkaluokta-har-biter-kylan-hardast så inte ens den kallaste platsen i landet skulle komma upp i -50 om man la på 5-10 så vilka delar av landet är det dom pratar om?

Jag förstår att du tycker detta är helt logiskt men jag skulle inte säga att det är fakta utan det är propaganda. Vilket jag personligen tycker är onödigt skulle man vända på det så är den högsta uppmätta temperaturen i Sverige 38 grader vilket då om man drar bort 10 grader skulle betyda att det varmaste vi får vara med om är 28 grader på sommaren och en medeltemperatur på runt 10-15 grader hela sommaren vilket suger mer i min mening.

Jag är inte intresserad av att debattera klimatförändringarna, det är inte vad vi pratar om. Att DN lät Greta vara "chefredaktör" en dag är smart marknadsföring först och främst, även om de säkert också tycker att det är bra att klimatfrågan lyfts fram.

Citat:

Men poängen är där att så fort du ifrågasätter någon som Greta så är man helt plötsligt fakta resistent och tror inte på forskning vilket är ett löjligt argument.

Igen missar du nyanserna i debatten. Att ifrågasätta att man ska lyssna på forskarna, experterna i dessa frågor, vilket är Gretas huvudsakliga budskap, är faktaresistent. Att ifrågasätta hennes föreslagna metoder är inte det.

Citat:

Skulle jag breda mig? Jag läser ju allt från Proletären till SMHI och tittar på youtube gaphalstar och någon Ivar Arpi krönika eller Lena Melin slinker också ner. Behöver ju inte hålla med allt man löser gäller ju att ha ett öppet sinne.

Men varför argumenterar du då som en som får alla sina nyheter från Nyheter Idag eller något annat SD-nära? Om du hade läst DN exempelvis så hade du vetat att de har ett brett spektrum av åsikter i sin åsiktsjournalistik. Hade du kollat på SVT's nyheter så hade du vetat att det bara är skitsnack från extremhögern att de propagerar för allmänt slöjbärande.

Citat:

Och det var väl det frågestartaren var ute efter att få ta del av sånt som man inte direkt hittar om man som du bara läser mainstream media och tittar på SVT.

Läs trådstarten igen. TS undrade om det fanns en sansad och faktagrundad debatt om svensk politik på Youtube och hur man i så fall hittar den, hen var inte ute efter högerpopulism eller liknande.

Citat:

Det var ju du som förespråkade att man skulle skita i alla andra källor och bara titta på SVT
Medans jag hela tiden har förespråkat en bredare världsbild något som jag lovar skulle göra dig gott också.

Tyvärr är det ju så att om man vill ha en sansad och faktabaserad debatt om politik och samhälle i Sverige så är det svårt att hitta på Youtube. Vill man se det, på video, så är SVT den tjänst där man har störst chans att hitta det.

Citat:

Det är inget fel att lyssna på folks oro för vaccin är väl inte lustigt att folk är oroliga med tanken på vad som hände med svininfluensa vaccinet och alla dom som blev dåliga av det och som sen fick hålla på och bråka med staten flera år för att få hjälp.
Kan man ha en öppen och ärlig diskussion utan för tydligare fördomar för precis som beskrivs i denna artikel så kommer bara svartmålning och fula trick leda till att dom som tror på något sluter sig ännu mer för andra åsikter. https://www.dagenssamhalle.se/opinion/gastkronika/svt-s-wallraffande-starker-antivaxxarnas-bunkermentalitet/

Jo det är absolut ett problem. Frågan är om det är värt att lägga en massa tid på att debattera med de som aldrig kommer att ändra sig ändå eller om det är mer effektivt att försöka minimera skadan de gör genom att säga ifrån när de snackar skit? Jag är av den senare åsikten i alla fall. Jag säger inte att man inte ska ta folks oro på allvar, men man måste också ta det för vad det är, alltså en oro. Folk är exempelvis oroliga för strålningen från 5G, ska man bemöta det genom att låta en lekman som är orolig debattera med en forskare utan att verifiera någons påståenden exempelvis eller ska man bemöta det genom att lägga fram fakta om strålningen?

Citat:

Men nu var det ju fortfarande inte det tråden handlade om utan frågan var hur man hittade andra bra samhällsdebatter på youtube. Jag är säker på att trådskaparen är fullt kapabel till att hitta dom debatterna i SVT helt på egenhand.

Min åsikt är att det knappt finns bra samhällsdebatter på Youtube, på svenska om Sverige.

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom hela tråden då det verkade utvecklas i samma riktning som vanligt när man diskuterar politik.

Av eget "grävande" har jag själv märkt att "objektivitet" inte riktigt finns eftersom alla använder olika typer av "rättvisa" som definition. Alltså är skatteutjämning och lika förutsättningar vid livets start rättvist? Enligt Stuart Mill (Brittisk liberal) ja, enligt Nozic (Amerikansk nyliberal) nej.

I princip alla tipsen ovan tolkar jag som "Höger" (ja jag ser mig själv som vänster). Även Oscarsson, Kvartal, Hur kan vi etc., räknas dit för mig.

Mina tips är inte youtube utan poddar, då jag upplever att vänstern är bättre där.

Lilla drevet (nedlagd men bra politisk satir).
Stormens utveckling (fortsättning på Lilla drevet).
Pengar och politik - En vänsternationalekonom som utvecklar ekonomiska resonemang om massor, har arbetat i statsförvaltningen i 20+ år, skitbra och "vänster men objektiv och utan känslor" (verkar bara finnas i webbläsaren, också nedlagd)
Scocconomics (fortsättning på Pengar och politik).
En varg söker sin podd, lyssnar inte själv men väldigt omtyckt podd.

Gott snack, well inte bara politik men en bra patreonpodd som pratar allt och inget (menar det). Stående inslag i våras var även att LUFs förbundsordförande var där och pratade.

Slutligen har du debatten mellan Slavoj Zizek och Jordan Peterson (och deras respektive klipp. Eftersom det inte finns en sanning i politiken får man väl ut mest genom att blöta och stöta dem mot varandra.

Var inte rätt för att blicka ut och se saker i ett internationellt perspektiv heller, där vårt friskolesystem anses vara "det extremaste i världen enligt vissa", att staten oavkortat går in och finansierar privata bolag på det sättet som vi har det.

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”