Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

En hotfix skall komma i dag angående CTD (Crash To Desktop) m.m. efter SU5
https://www.youtube.com/watch?v=ctZP7RQtEN4&t=75s

Någon som testat denna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Midvintersorg:

Sitter på relativt gammal hårdvara. Har en i5 7600k och ett 1070 ti. Går det att få runt 30 fps? Kör det på min Series X och det flyter faktiskt på rätt fint.

Det lär absolut funka med 30 fps. I lättare plan kunde jag nå 50-55 på "High" med en Ryzen 1700 och GTX 1070. Bör funka ett snäpp bättre nu iom CPU-optimeringarna i veckans sim update 5.

Citat:

i7 7700k + 1080TI. In places I was seeing 30-40 fps in the c152 on update 4 I'm now getting 60-70. depending on the plane and location it's looking like a 50-100% improvement in fps for me.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Sitter på relativt gammal hårdvara. Har en i5 7600k och ett 1070 ti. Går det att få runt 30 fps? Kör det på min Series X och det flyter faktiskt på rätt fint.

Säkert, men allt handlar om upplösning och ögongodis, skalar man ner så får man de fps man vill, men XSX har nog mer prestanda än din PC ja.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Tja.
Råkar ut för en skum sak rätt som det är, nämligen att jag får från ATC att jag ska klättra upp på tax 12000 fast jag ligger redan på den flyghöjden.

Spelar ingen roll om det är med Cessna 208 eller nåt annat plan. Händer typ var 4 gång under ifr.

Är det ATC som har fel värden eller vad?

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OttO36:

Tja.
Råkar ut för en skum sak rätt som det är, nämligen att jag får från ATC att jag ska klättra upp på tax 12000 fast jag ligger redan på den flyghöjden.

Spelar ingen roll om det är med Cessna 208 eller nåt annat plan. Händer typ var 4 gång under ifr.

Är det ATC som har fel värden eller vad?

Det är en bugg med live weather; om du kör med presets bör det inte hända.
https://forums.flightsimulator.com/t/temperature-and-altitude...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är en bugg med live weather; om du kör med presets bör det inte hända.
https://forums.flightsimulator.com/t/temperature-and-altitude...

Okej. Får hoppas att dem får ordning på live weather.
Då fick man de löst då varför ATC klagar på en.

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Flög precis en snabbsession för att prova efter ha laddat ner nya uppdateringen, jag är imponerad över hur mycket bättre prestandan har blivit Ikväll ska det flygas järnet )

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

La in senaste patchen idag och inga fler krascher av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

La in senaste patchen idag och inga fler krascher av spelet.

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem

Ett tips ifall ni inte redan visste om det, men på Flightsim finns flera mindre svenska flygplatser gratis:
https://flightsim.to/by-country/SE/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Ett tips ifall ni inte redan visste om det, men på Flightsim finns flera mindre svenska flygplatser gratis:

Jäklar, det fanns mer än vad jag trodde!
Tackar för tipset!

Jag började köra NeoFly nyligen, rekommenderas starkt till de som vill ha något att göra i MSFS. Jag har vanligtvis bara dragit igång en flight nånstans, lullat runt och sen landat på random flygplats, men det har inte känts så vettigt.
Nu har jag ett företag med bas, och flyger omkring i närheten och tradar saker och gör uppdrag. Det har gjort det hela väldigt mycket roligare än så länge! Därtill är det gratis. Det finns betalda bonusar men jag har inte saknat något av det ännu.

Jag satte min bas i Washington state (KORS) men funderar på att börja flytta mig runt. Kanske tar mig österut 20-40 nm i taget tills jag korsat USA i mindre plan, sen köper jag ett större och korsar atlanten och fortsätter i norden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Blev också överraskad över vilka flygplatser som finns där. Har varit irriterad över att t.ex. ESNL helt enkelt inte finns med i MSFS. Det är väl baksidan av att allt baseras på Bings kartor, just den delen av landet är horribelt dålig där, det syns inte ens att det finns en flygplats där när man tittar på kartan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Tackar för tipset!

Jag började köra NeoFly nyligen, rekommenderas starkt till de som vill ha något att göra i MSFS. Jag har vanligtvis bara dragit igång en flight nånstans, lullat runt och sen landat på random flygplats, men det har inte känts så vettigt.
Nu har jag ett företag med bas, och flyger omkring i närheten och tradar saker och gör uppdrag. Det har gjort det hela väldigt mycket roligare än så länge! Därtill är det gratis. Det finns betalda bonusar men jag har inte saknat något av det ännu.

Jag satte min bas i Washington state (KORS) men funderar på att börja flytta mig runt. Kanske tar mig österut 20-40 nm i taget tills jag korsat USA i mindre plan, sen köper jag ett större och korsar atlanten och fortsätter i norden?

Sweet, känner precis som du kände med random flights. Detta verkar ju grymt bra..ska testas! Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Återkommit till detta spel efter att ha väntat ett halvår för att se om dem fixat till lite fler buggar och fps uppdateringen, detta var välkomnat! Finns en hel del bra addons där

Skrivet av Thomas:

Tackar för tipset!

Denna var också riktigt bra, tackar!

Tidigare flugit omkring random aktigt, ofta Visby - Arlanda - Göteborg - Malmö, med detta fick även mindre flygplatser besök och blev även att köra lite cessna istället för tbm och cj4an haha

Skulle vara nice om det fanns vissa uppdrag som var påtvingat att "du måste flyga hit" så att man blir tvungen att upptäcka nya platser. Helvete vad det finns stor potential med ett riktigt karriärsläge i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Återkommit till detta spel efter att ha väntat ett halvår för att se om dem fixat till lite fler buggar och fps uppdateringen, detta var välkomnat! Finns en hel del bra addons där

Denna var också riktigt bra, tackar!

Tidigare flugit omkring random aktigt, ofta Visby - Arlanda - Göteborg - Malmö, med detta fick även mindre flygplatser besök och blev även att köra lite cessna istället för tbm och cj4an haha

Skulle vara nice om det fanns vissa uppdrag som var påtvingat att "du måste flyga hit" så att man blir tvungen att upptäcka nya platser. Helvete vad det finns stor potential med ett riktigt karriärsläge i detta.

Singapore - New York. 18 timmar real time.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Mar massiva problem sen igår att landa med ILS på bromma (ESSB). ILSen är fel med flera meter åt sidan och får det inte alls funka. Testat både på tbm 930 och Kingair 350I på båda banor (30 och 12) och båda ger fel som om att banorna ligger snett mot vad dem egentligen gör så jag hamnar på helt fel kurs. Vad är det frågan om?

*Edit felet hittat

Verkar som Scenery versionen av bromma som finns på ovan länk ändrar om banornas position eller ILS så det ej stämmer. Efter borttagandet utav modden funkar nu ILS igen om någon skulle ha problem.

Permalänk
Medlem

Nu har marcus lagt upp lite nya bilder på Bromma:
https://forum.orbxdirect.com/topic/204475-first-previews-of-s...

Hoppas den släpps snart!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

På tal om Bromma, är det bara jag som har massa vita texturer på alla byggnader vid flygplatsen?
Ser katastrofalt ut. Vad har hänt och finns det någon lösning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FortuN:

På tal om Bromma, är det bara jag som har massa vita texturer på alla byggnader vid flygplatsen?
Ser katastrofalt ut. Vad har hänt och finns det någon lösning?

Har du world update för norden installerad? Har du isåfall uppdaterat allt i content manager sedan senaste sim update/hotfixes? (Profile där uppe, sen Content Manager)
De uppdaterade alla(?) world updates i samband med den uppdateringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du world update för norden installerad? Har du isåfall uppdaterat allt i content manager sedan senaste sim update/hotfixes? (Profile där uppe, sen Content Manager)
De uppdaterade alla(?) world updates i samband med den uppdateringen.

Spelet är nyinstallerat efter ett halvårs uppehåll efter world update 5, allt också uppdaterat i content manager och ominstallerat Nordic uppdateringen (enda world updaten jag använder). Inget hjälper :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Spelet är nyinstallerat efter ett halvårs uppehåll efter world update 5, allt också uppdaterat i content manager och ominstallerat Nordic uppdateringen (enda world updaten jag använder). Inget hjälper :/

Det enda jag kan tänka mig annat än korrupt installation är att du kanske har någon inkompatibel addon som ligger och stör.

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Medlem

Hörde att nästa uppdatering kommer innehålla Reno air race mode Läckert värre att flyga en silverblank mustang 600km/h 100m över marken längst en bana

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Det enda jag kan tänka mig annat än korrupt installation är att du kanske har någon inkompatibel addon som ligger och stör.

Yeps det var felet.

Har inte så jäkla många moddar, kör mest med working title för att få lite funktioner i flygplanen osv, men den strulande var denna
https://sv.flightsim.to/file/8195/very-simple-enhanced-airpor...

Tyckte mig fan inte att det skulle kunna vara någon mod som störde ut flygplatsen som jag hade då ingen ska påverka byggnaderna, men tydligen så.

Ajja, värre är väll när jag testat på a320 igen under 1,5 timme 2 CTDs. Utan någon mod på det flygplanet. Suck. Riktigt buggig autopilot verkar det vara också på det nu. Har inte för mig det var såhär illa förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Hörde att nästa uppdatering kommer innehålla Reno air race mode Läckert värre att flyga en silverblank mustang 600km/h 100m över marken längst en bana

F*n vad kul med något att göra i spelet. Lite missions hade varit bra

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

F*n vad kul med något att göra i spelet. Lite missions hade varit bra

Ang missions

Lite buggigt är det dock. Landade t ex för hårt i min certifiering för turboprops pga att jag gjorde den på en alldeles för liten flygplats (kort gräsbana med träd runt omkring) och fick den icke godkänd -- men när jag väl stannat var den helt plötsligt felfri och godkänd. Hmm.

Såhär ser min färdkarta ut ännu:

Som synes har det blivit en del fram och tillbaka för att tjäna mera pengar. Målet är dock som sagt att nå östkusten till slut.
Har bytt upp mig från en Cessna 172 till en 208B Caravan EX, så nu kan jag frakta typ 1.4 ton istället för typ 0.25 som tidigare. Det gör det helt klart lättare att tjäna mer pengar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ang missions

Lite buggigt är det dock. Landade t ex för hårt i min certifiering för turboprops pga att jag gjorde den på en alldeles för liten flygplats (kort gräsbana med träd runt omkring) och fick den icke godkänd -- men när jag väl stannat var den helt plötsligt felfri och godkänd. Hmm.

Såhär ser min färdkarta ut ännu:

https://i.imgur.com/qpMagWy.png

Som synes har det blivit en del fram och tillbaka för att tjäna mera pengar. Målet är dock som sagt att nå östkusten till slut.
Har bytt upp mig från en Cessna 172 till en 208B Caravan EX, så nu kan jag frakta typ 1.4 ton istället för typ 0.25 som tidigare. Det gör det helt klart lättare att tjäna mer pengar!

Alltså jag är inte speciellt duktig
kört lite legs på buschtrips. Får kolla in neofly!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Hej!
Bara jag som har lite problem att förstå hur man trycker och drar i knappar som även går att vrida på?
Alltså Tex höjd knappen på autopiloten? hur gör jag för att aktivera den nya farten jag ställt in?
eller tex om jag haft en manuel hastighet eller heading och sedan vill gå tillbaka till det automatiska? hur trycker och drar jag i den "knappen"
Tacksam för svar!
Mvh
Patrik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pattepilot:

Hej!
Bara jag som har lite problem att förstå hur man trycker och drar i knappar som även går att vrida på?
Alltså Tex höjd knappen på autopiloten? hur gör jag för att aktivera den nya farten jag ställt in?
eller tex om jag haft en manuel hastighet eller heading och sedan vill gå tillbaka till det automatiska? hur trycker och drar jag i den "knappen"
Tacksam för svar!
Mvh
Patrik

Är detta Airbusen? Hur som helst låter det som att du kör med det nya interaktionssystemet, fast utan "skyltarna" som säger hur man gör?
Inställningarna ligger under General -> Accessibility. Om du har tooltips på så står det hur man gör. Alternativt kan du ändra från "lock" till "legacy" och få tillbaka hur det var förut, så man använder vänsterknappen för att klicka och scrollhjulet för att ändra värden.
Nackdelen är att man kan scrolla utanför knappen så den börjar zooma istället, samt att det går snabbare att göra stora justeringar med "lock"-systemet (t ex ändra heading 180 grader genom att klicka, dra vänster/höger och släppa).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Är detta Airbusen? Hur som helst låter det som att du kör med det nya interaktionssystemet, fast utan "skyltarna" som säger hur man gör?
Inställningarna ligger under General -> Accessibility. Om du har tooltips på så står det hur man gör. Alternativt kan du ändra från "lock" till "legacy" och få tillbaka hur det var förut, så man använder vänsterknappen för att klicka och scrollhjulet för att ändra värden.
Nackdelen är att man kan scrolla utanför knappen så den börjar zooma istället, samt att det går snabbare att göra stora justeringar med "lock"-systemet (t ex ändra heading 180 grader genom att klicka, dra vänster/höger och släppa).

Fy fan vad grymt!!
Tusen tack! nu fungerar det som jag vill ha det!
Grym du är!!

Permalänk
Skrivet av pattepilot:

Fy fan vad grymt!!
Tusen tack! nu fungerar det som jag vill ha det!
Grym du är!!

ibland går även min atc över till att dom försöker snacka svenska?
har du även lösningen på de?