Dela bildsignal till HDMI output och ljudsignal till USB?

Permalänk
Medlem

Dela bildsignal till HDMI output och ljudsignal till USB?

Hej!

Jag vill koppla laptop till TV med HDMI för att se film på TVn, men jag vill att ljudet går ut genom USB till DAC och vidare till min stereo och högtalare.

Är detta någon inställning jag gör i Windows eller i VLC?

MVH

Permalänk
Medlem

Du borde kunna välja vilken ljud-ut källa du vill använda om du vänsterklickar på windows egna volym-ikon.

Permalänk
Medlem

Bör se ut något som såhär när du klickar på den lilla ljudsymbolen längst ned till höger på skärmen:

Och har du då kopplat in din dac bör den dyka upp som en enhet i listan, bara att klicka och köra!
om den inte dyker up kan du behöva drivrutiner eller liknande för att den ska göra det, mer info finns nog på leverantörens hemsida.

dålig bildlänk
Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är möjligt att det inte går för film/tv eftersom källan kan ha aktiverat hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en Bluesound Node (Streamer/DAC) med USB ingång. Har kopplat en Hane-Hane USB sladd mellan den och min laptop men det dyker inte upp något automatiskt och enheten syns inte heller som valbar vid ljudkontrollern.

Borde man inte själv kunna "skapa" en ljudutgång från USB och tvinga den att skicka ljudet därifrån till Noden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moskvich:

Jag har en Bluesound Node (Streamer/DAC) med USB ingång. Har kopplat en Hane-Hane USB sladd mellan den och min laptop men det dyker inte upp något automatiskt och enheten syns inte heller som valbar vid ljudkontrollern.

Borde man inte själv kunna "skapa" en ljudutgång från USB och tvinga den att skicka ljudet därifrån till Noden?

Syns din Bluesound Node i enhetshanteraren? Den behöver inte nödvändigtvis ha det namnet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det verkar som dac:en bara kan ta in ljud via HDMI eller Optiskt in eller analogt in
eller via nätverk på nått sätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moskvich:

Jag har en Bluesound Node (Streamer/DAC) med USB ingång. H

Nej du har en Bluesound Node med USB UTgång.

Audio Input
Mini TOSLINK/3.5mm Stereo combo
HDMI eARC

Audio Output
Analog Stereo RCA (Fixed or Variable)
Coaxial RCA
TOSLINK digital optical
USB Audio 2.0*
*Available for free with future software update

https://www.bluesound.com/products/node/

Men den verkar ju stödja hdmi arc eller så får du ansluta den via Toslink.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmm jag antog när jag köpte den att en USB port kunde användas åt båda håll, i normala fall "matar" man ju en DAC med signal från USB.

Jag testade även att koppla ihop laptop med Noden med HDMI men den reagerar inte heller.
HDMI eARC ska ju kunna kopplas till TV för att spela upp TVns ljud.

Jag har visserligen optical out på TV:n, så när jag vill se på film på TV från Laptop så bör det fungera med HDMI mellan laptop och TV och sedan optiskt till Noden.

För framtiden, kan det vara möjligt att Bluesound med firmwire uppdaterar Node för att kunna använda USB även som input? Eller är det så att säga en omöjlighet baserat på hur porten är implementerad i kretskortet tror ni?

Hade gärna kunnat koppla laptop direkt till Node för att få en ok DAC när man klickar igenom youtube, det är väl det jag går bet på om jag behåller Noden.

Har 60 dagar öppet köp så om ni har tips på streamer-DAC runt samma pris är det intressant med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moskvich:

Hmm jag antog när jag köpte den att en USB port kunde användas åt båda håll, i normala fall "matar" man ju en DAC med signal från USB.

Jag testade även att koppla ihop laptop med Noden med HDMI men den reagerar inte heller.
HDMI eARC ska ju kunna kopplas till TV för att spela upp TVns ljud.

Jätteskumt att detta ska vara ett problem tycker jag, men får väl lämna tillbaka Noden och leta efter en annan DAC. Verkar inte finnas så många rimligt prissatta DACar med streamingmöjlighet tyvärr.

Du behöver kanske konfigurera tvn på nått sätt för att arc ska funka men Toslink borde ju fungera bra.
Du har inte funderat på en vanlig dac och en separat signalkälla till den, det är troligen en tekniskt bättre metod eftersom streaming fort blir omodernt och osupportat så att ha det separerat från saker som bör ha jättelång livslängd i övrigt är ganska vettigt.
Du kan nog använda en Raspberry Pi som signalkälla.
https://www.balena.io/blog/turn-your-old-speakers-or-hi-fi-in...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej tack för tipset, har funderat på det med men jag känner mig tekniskt för osäker för att hålla på med sånt som inte bara är att koppla in och köra. Hade fundering på nåt sånt nu när det inte fungerade som tänkt men gillar BluOS appen med så allt är smidigt på så sätt.

Noden ska ha ganska mycket överkapacitet hårdvarumässigt just nu så förhoppningsvis kan den hänga med ett tag med uppdateringar.

Men även DACar utvecklas så om 5-6 år är kanske både streaming och DAC delen värd att uppgradera ändå.

Min TV är en Plasma från runt 2010 så får nog testa toslink