Intel anställer Nvidia-forskare bakom ray tracing och DLSS

Permalänk
Melding Plague

Intel anställer Nvidia-forskare bakom ray tracing och DLSS

Anton Kaplanyan som ligger bakom stora delar av Nvidias tekniker för uppskalning och ray tracing går över till Intel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant!

Hoppas intel kan leverera.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Pfff!

AMD anställer ingen loser från Intel eller Nvidia, de bara är bäst.

Det är sant för att mina känslor säger mig det.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Xe Super-Sampling (XESS)
Suck.. så nu ska vi hoppas på att spelföretagen lägger in tre tekniker i sina spel. Dom har fan svårt redan nu att lägga in en av dom två som finns.

Fixa en gemensam för helskotta.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Intel med sina ekonomiska muskler och egen tillverkning på sikt kan hjälpa till att bryta situationen vi sitter i med exceptionellt rutten tillgång och höga priser som följd.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SCORPIUS:

Xe Super-Sampling (XESS)
Suck.. så nu ska vi hoppas på att spelföretagen lägger in tre tekniker i sina spel. Dom har fan svårt redan nu att lägga in en av dom två som finns.

Förhoppningsvis finns det ju andra vägar att gå.
DirectX/Vulkan skulle kunna standardisera ett steg i renderingsprocessen där man kör en handoff till valfri upscaler tex. Skulle ju dock behöva standardisera rörelsevektorer då också vilket ju är lite stökigare.

Eller så kan man (som jag tjatat om i många trådar) hoppas på att Microsoft och Khronos group tar fram en generisk modell som går att accelerera både med och utan tensorkärnor.

Men tills någon gemensam standard finns så "måste" ju grafikkortstillverkarna själva lösa det tyvärr.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

Ändå skoj att se att Intel tar det på allvar med sina GPU, kommer blir intressant att när deras GPU är klara.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Xe Super-Sampling (XESS)

Skrivet av UndaC:

DirectX/Vulkan skulle kunna standardisera ett steg i renderingsprocessen där man kör en handoff till valfri upscaler tex. Skulle ju dock behöva standardisera rörelsevektorer då också vilket ju är lite stökigare.

Eller så kan man (som jag tjatat om i många trådar) hoppas på att Microsoft och Khronos group tar fram en generisk modell som går att accelerera både med och utan tensorkärnor.

Men tills någon gemensam standard finns så "måste" ju grafikkortstillverkarna själva lösa det tyvärr.

Krävs det dock en gemensam standard tre olika standarder gynnar oss också eftersom att varje företag måste pusha för sin teknik och göra sin teknik den bästa det blir inte det kravet och faktiskt skapa den bästa tekniken ifall det finns en gemensam standard som både Nvidia AMD och Intel använder nu krävs det verkligen ansträngning för företagen att skapa den bästa tekniken vilket jag anser som positivt eftersom att det gör tekniken bättre.

Permalänk
Medlem

Kul! Det är ett kvitto på att de verkligen är seriösa med sin satsning på grafikkort Lyckas de bra får man hoppas att det tar ner GPU-priserna med minst hälften så att allt blir som det ska igen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sorten:

Krävs det dock en gemensam standard tre olika standarder gynnar oss också eftersom att varje företag måste pusha för sin teknik och göra sin teknik den bästa det blir inte det kravet och faktiskt skapa den bästa tekniken ifall det finns en gemensam standard som både Nvidia AMD och Intel använder nu krävs det verkligen ansträngning för företagen att skapa den bästa tekniken vilket jag anser som positivt eftersom att det gör tekniken bättre.

Det kan ha en sådan effekt, det kan också ha en fragmenterande effekt som när vi hade typ 5 konkurrerande grafik-API:er samtidigt.
Eller för den delen andra proprietära tekniker som kan ställa till det down the line när nyare hårdvara inte har stöd för icke-standardiserade funktioner osv.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Problemet med många olika tekniker är att det kommer bli mycket jobb för speltillverkarna, och många kommer troligtvis välja att bara implementera en av teknikerna. Detta förvärras ytterligare av att GPU-tillverkarna gärna ser att spel bara använder deras teknik.

Så många olika standarder kan vara en nackdel för oss spelare, eftersom det i vissa fall kommer innebära att vårt val av grafikkort kommer avgöra om vi kan använda uppskalning i ett visst spel eller ej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Xe Super-Sampling (XESS)

Uttalas excess antar jag.

Permalänk
Medlem

This means WAR!!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Fast är det så klokt att ta någon så nichad? Han kan ju inte använda samma algoritmer och idéer hos Intel, för dessa har redan Nvidia patent på. Och hur ofta uppfinner en ensam person TVÅ smarta lösningar?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Uttalas excess antar jag.

Just den biten känns ju väldigt Apple och dessutom i relativ närtid, vet inte hur lockande det är att gå just den vägen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast är det så klokt att ta någon så nichad? Han kan ju inte använda samma algoritmer och idéer hos Intel, för dessa har redan Nvidia patent på. Och hur ofta uppfinner en ensam person TVÅ smarta lösningar?

Det är väl självklart att han inte kommer göra det ensamt. Han har expertkunskap inom den här nischen och det kan tillämpas på olika sätt i olika företag, han kan hitta på helt nya algoritmer anpassade för just Intels GPU arkitektur. Det är inte alls ovanligt att de här experterna byter jobb mellan direkta konkurrenter i Kalifornien, den typen av non compete kontrakt är inte tillåtna där.

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att herr Kaplanyan ser till att XESS API är snarlik DLSS så det är enkelt att implementera. Själva implementationen kan ju för det var lite annorlunda.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hehe
Du vill att hund, katt och råtta skall samarbeta?

Det är det enda sunda men något säger mig att stolthet, prestige och girighet kan ha viss påverkan....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Xe Super-Sampling (XESS)

Att standardisera är logiskt om vi pratar om en väldigt specifik function eller något, men AMDs FSR och DLSS är inte samma sak. Ingen aning vad Intels lösning blir än, men i alla fall idag, så finns det inte två funktioner som gör samma sak inom området.

En gemensam lösning hade blivit ännu en ny lösning (om inte de bara hade använt en av deras nuvarande lösningar)

Dessutom är funktioner som det en väldigt stor säljande faktor för dem. Finns ingen chans att Nvidia skulle ge upp deras (för nu i alla fall) ledning inom detta området.

Det kanske skulle kunna blir mer standardiserat hur spelen använder lösningerna, det har jag ingen aning om, och det kanske var vad du menade?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hehe

Det är det enda sunda men något säger mig att stolthet, prestige och girighet kan ha viss påverkan....

Ptja, folk har lyckats förut.
Tänk bara på all vendorspecifika OGL-extentions tex

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Fast jag måste säga att när jag läste pappret från facebook labs för länge sedan så var jag inte imponerad.

Den positiva aspekten var att de kunde göra hyfsat mycket med rätt så lite. Och gillade att reweighting löste problem som kan uppkomma med DLSS 2.x .

Och där tog det stopp. De använde en Titan RTX , men fick ut siffror som aldrig skulle tillåta över 60FPS för 1080p (!!!). Prestandan var alltså dålig med det bästa som fanns tillgängligt... man kan bara gissa hur det hade varit med sämre hårdvara. Därefter så testade gjorde de ett test när de aktiverade RT och renderade i 7 FPS om de körde 1600x900. Kostnaden per pixel är alltså jäkligt dyr för just det exemplet (som inte är representativ för vanliga spel). Istället renderar de 400x225 (som tar 26.4ms , eller 37 FPS) och uppskalar det till 1600x900 för totalt 44 ms (22 FPS). Därefter utropas de som hela 3 gånger snabbare än native, och ja det stämmer, men ingenting som kan replikeras i något annat spel ni kan komma att tänka på.

Till sist kom jämförelsen med DLSS, som även den var bristfällig. De beskrev DLSS 2.0 i bakgrunden, men testade mot DLSS 1.0 . Varför han som tidigare jobbade på NVIDIA inte hade någon aning om vad för DLSS version han testade är bortom mig (Island of Nyne, vars spelstudio stängdes ner Dec 19 2018 , du vet, ÅR INNAN DLSS 2.0 ENS FANNS. Jag är inte ens helt säker på att DLSS finns i någon publik version av det spelet, så hur kan resultaten återskapas?). Det är inkompetens som ligger bakom, eller så ville de helt enkelt se bra ut med högre siffror.

Så nu gäller det att prestera, inte bara visa upp fina siffror som egentligen inte betyder något i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Xe Super-Sampling (XESS)

Det kommer väl kanske i DirectX eller sådär? Jag skjuter lite från höften nu.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Att standardisera är logiskt om vi pratar om en väldigt specifik function eller något, men AMDs FSR och DLSS är inte samma sak. Ingen aning vad Intels lösning blir än, men i alla fall idag, så finns det inte två funktioner som gör samma sak inom området.

En gemensam lösning hade blivit ännu en ny lösning (om inte de bara hade använt en av deras nuvarande lösningar)

Dessutom är funktioner som det en väldigt stor säljande faktor för dem. Finns ingen chans att Nvidia skulle ge upp deras (för nu i alla fall) ledning inom detta området.

Det kanske skulle kunna blir mer standardiserat hur spelen använder lösningerna, det har jag ingen aning om, och det kanske var vad du menade?

Ja, det är ju själva gränssnittet som skulle behöva standardiseras, inte nödvändigtvis implementationen.

I dagsläget är väl inte gränssnittet ens i närheten för DLSS och FSR, så det är ju mycket möjligt att en standardiserad lösning skulle bli en helt ny grej... Men jag är benägen att tycka att det borde bli en stor vinst att nå dit ändå jämfört med tre inkompatibla lösningar som alla borde implementeras separat i alla spel.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Fast jag måste säga att när jag läste pappret från facebook labs för länge sedan så var jag inte imponerad.

Den positiva aspekten var att de kunde göra hyfsat mycket med rätt så lite. Och gillade att reweighting löste problem som kan uppkomma med DLSS 2.x .

Och där tog det stopp. De använde en Titan RTX , men fick ut siffror som aldrig skulle tillåta över 60FPS för 1080p (!!!). Prestandan var alltså dålig med det bästa som fanns tillgängligt... man kan bara gissa hur det hade varit med sämre hårdvara. Därefter så testade gjorde de ett test när de aktiverade RT och renderade i 7 FPS om de körde 1600x900. Kostnaden per pixel är alltså jäkligt dyr för just det exemplet (som inte är representativ för vanliga spel). Istället renderar de 400x225 (som tar 26.4ms , eller 37 FPS) och uppskalar det till 1600x900 för totalt 44 ms (22 FPS). Därefter utropas de som hela 3 gånger snabbare än native, och ja det stämmer, men ingenting som kan replikeras i något annat spel ni kan komma att tänka på.

Till sist kom jämförelsen med DLSS, som även den var bristfällig. De beskrev DLSS 2.0 i bakgrunden, men testade mot DLSS 1.0 . Varför han som tidigare jobbade på NVIDIA inte hade någon aning om vad för DLSS version han testade är bortom mig (Island of Nyne, vars spelstudio stängdes ner Dec 19 2018 , du vet, ÅR INNAN DLSS 2.0 ENS FANNS. Jag är inte ens helt säker på att DLSS finns i någon publik version av det spelet, så hur kan resultaten återskapas?). Det är inkompetens som ligger bakom, eller så ville de helt enkelt se bra ut med högre siffror.

Så nu gäller det att prestera, inte bara visa upp fina siffror som egentligen inte betyder något i verkligheten.

DLSS och DLSS 2.0 används redan i spel, det är bara att kolla upp hur det presterar jämfört med när funktionen är avstängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det kan ha en sådan effekt, det kan också ha en fragmenterande effekt som när vi hade typ 5 konkurrerande grafik-API:er samtidigt.
Eller för den delen andra proprietära tekniker som kan ställa till det down the line när nyare hårdvara inte har stöd för icke-standardiserade funktioner osv.

Skrivet av perost:

Problemet med många olika tekniker är att det kommer bli mycket jobb för speltillverkarna, och många kommer troligtvis välja att bara implementera en av teknikerna. Detta förvärras ytterligare av att GPU-tillverkarna gärna ser att spel bara använder deras teknik.

Så många olika standarder kan vara en nackdel för oss spelare, eftersom det i vissa fall kommer innebära att vårt val av grafikkort kommer avgöra om vi kan använda uppskalning i ett visst spel eller ej.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Hehe

Det handlar dock också om konkurrens och att vi konsumenter inte blir fastlåsta i en teknik tänker jag och att de som ska implementera detta får arbeta fram automatiska lösningar som gör att det automatiskt detekteras vilken lösning som datorn använder sig av eller om Unity eller Unreal utvecklar färdiga lösningar som utvecklare enbart kan ta rakt av då får vi fördelarna med att företag pushar varandra till och göra tekniken bättre samt olika tekniska lösningar samtidigt som mjukvaruutvecklarna kan hämta färdiga implementeringspaket bara. Ett annat alternativ är ju att respektive företag säljer färdiga implementeringslösningar också.

Permalänk
Medlem

Kul, hoppas Xe-HPG (DG2-512EU) kommer vid nyår eller så. Pris och tillgänglighet lär bli som nvidia och amd bland komponentbrist, möjlighet att sälja även till relativt höga priser och crypto-up men ska bli väldigt intressant att se hur det lirar med Linux.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo och dom ska enas också. Tyvärr svårt med standarder när det gäller bleeding edge teknik. Baserat på historik för webbläsare så lär det dröja innan det händer något, där IE var ”standard” tills den inte var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Oftare än Du tror. Tittar man på patent från stora företag med stora patentsupportorganisationer så har en del personer väldigt mycket patent.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Oernfan:

Jo och dom ska enas också. Tyvärr svårt med standarder när det gäller bleeding edge teknik. Baserat på historik för webbläsare så lär det dröja innan det händer något, där IE var ”standard” tills den inte var det.

Förhoppningsvis kan det ju finnas en ”middle ground”.

Tänk MSAA tex. Spelet säger åt APIet att det vill ha x nivå av MSAA. Men exakt vilken typ av MSAA som appliceras är upp till drivrutin/hårdvara.

Det är förstås mer komplicerat än så i det här fallet. Men en kan ju få drömma lite

Visa signatur

240p är livet