Vissa saker inte riktigt som de ska efter byte av moderkort.

Permalänk
Medlem

Vissa saker inte riktigt som de ska efter byte av moderkort.

Tjenixen!

Har precis lyckats med konststycket att installera nytt moderkort. Ett ASUS B-550 F Gaming. Men nu verkar det som att vissa saker inte riktigt är som de ska. Varenda gång jag startar upp datorn så tappar den bort mitt nätverkskort (ett externt), så jag måste alltid starta om datorn för att den ska hitta det. Detta gäller även när jag sätter den i viloläge. an tillägga att jag precis uppdaterade till senaste BIOS version.
Vissa spel har även en förmåga att inte fungera som de ska. Än så länge så gör Warhammer: Vermintide 2 och Modern Warfare (nya) att datorn crashar och startar om så fort jag sätter igång dem. Och Fallout 4 krashar till Windows kanske 10 sekunder in i ett spel. Inga felmeddelanden. Det känns som att detta är så brett, så att jag inte riktigt vet vart jag ska börja leta.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Okiloc:

Tjenixen!

Har precis lyckats med konststycket att installera nytt moderkort. Ett ASUS B-550 F Gaming. Men nu verkar det som att vissa saker inte riktigt är som de ska. Varenda gång jag startar upp datorn så tappar den bort mitt nätverkskort (ett externt), så jag måste alltid starta om datorn för att den ska hitta det. Detta gäller även när jag sätter den i viloläge. an tillägga att jag precis uppdaterade till senaste BIOS version.
Vissa spel har även en förmåga att inte fungera som de ska. Än så länge så gör Warhammer: Vermintide 2 och Modern Warfare (nya) att datorn crashar och startar om så fort jag sätter igång dem. Och Fallout 4 krashar till Windows kanske 10 sekunder in i ett spel. Inga felmeddelanden. Det känns som att detta är så brett, så att jag inte riktigt vet vart jag ska börja leta.

Tack på förhand!

Vad bytte du från och varför bytte du moderkort och inget annat? Installerade du om Windows när du bytte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okiloc:

Tjenixen!

Tack på förhand!

Kan ju testa att endast koppla in de externa sakerna i USB 3 och 3.2 portarna (kolla manualen till moderkortet) brukar vara blåa/röda och helt enkelt skippa usb 2.0 portarna helt. Om inte det funkar kan du prova att ställa om i bios till pcie 3.0.

Väldigt vanligt med problemen du beskriver (på X570 och B550), skumt om de inte löst det med senare bios. Hade själv samma, kör bara på usb3+ portarna och har inte haft problem sen jag bytte, inte testat om de fixat det på mitt moderkort ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vad bytte du från och varför bytte du moderkort och inget annat? Installerade du om Windows när du bytte?

Jag bytte från ett ASUS Z97-AR. Kanske borde ha nämnt att jag även bytte processor till en AMD Ryzen 5600X. Behövde en AMD sockel, därför var jag tvungen att byta moderkort. Och nej, jag installerade inte om Windows.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Okiloc:

Jag bytte från ett ASUS Z97-AR. Kanske borde ha nämnt att jag även bytte processor till en AMD Ryzen 5600X. Behövde en AMD sockel, därför var jag tvungen att byta moderkort. Och nej, jag installerade inte om Windows.

Om du inte har installerat om Windows efter att du bytte moderkort och processor så skulle jag göra det. Det är en ganska väsentlig hårdvaruförändring, så det kan bero på drivrutinskonflikter om du bara fortsatte med samma installation.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Installera om Windows skulle jag börja med som tidigare skrivit ganska stor hårdvaruförändring vilket kan bli problem även om Windows blivit bättre senaste åren på den punkten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Okiloc:

Då hade det varit mitt första steg. En väldigt stor ändring att gå från gammal Intel till helt ny AMD och det du beskriver låter som typiska symtom på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Kan ju testa att endast koppla in de externa sakerna i USB 3 och 3.2 portarna (kolla manualen till moderkortet) brukar vara blåa/röda och helt enkelt skippa usb 2.0 portarna helt. Om inte det funkar kan du prova att ställa om i bios till pcie 3.0.

Väldigt vanligt med problemen du beskriver (på X570 och B550), skumt om de inte löst det med senare bios. Hade själv samma, kör bara på usb3+ portarna och har inte haft problem sen jag bytte, inte testat om de fixat det på mitt moderkort ännu.

Du menar att bara ha saker inkopplade i USB 2.0 portarna kan skapa nån störning på ett annat ställe, som nätverkskort tex?
Har kollat nu, och jag använder bara USB 3.2 portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okiloc:

Som de ovan konstaterat, ja installera om windows, om den fortfarande tappar kontakt med USB enheter, prova vad jag föreslog om usb 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Då hade det varit mitt första steg. En väldigt stor ändring att gå från gammal Intel till helt ny AMD och det du beskriver låter som typiska symtom på det.

Ja, kunde tänka mig att det kanske var så. Hade väl lite hoppats på att slippa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okiloc:

Du menar att bara ha saker inkopplade i USB 2.0 portarna kan skapa nån störning på ett annat ställe, som nätverkskort tex?
Har kollat nu, och jag använder bara USB 3.2 portarna.

Ahh jag antog att nätverkskortet var kopplat till usb då du beskrev det som externt. Var mycket problem med usb enheter, typ barnsjukdinar på amd moderkort, där det var vanligt att usb enheter kopplades bort lite hur som. Kunde lösas med att stänga av usb suspend tror jag i powersettings, eller byta usb portar. Men som sagt, först installera om windows då du bytt allt, brukar funka bra om man typ byter cpu, men när du bytt så mycket ska det nog installeras om ^_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ahh jag antog att nätverkskortet var kopplat till usb då du beskrev det som externt. Var mycket problem med usb enheter, typ barnsjukdinar på amd moderkort, där det var vanligt att usb enheter kopplades bort lite hur som. Kunde lösas med att stänga av usb suspend tror jag i powersettings, eller byta usb portar. Men som sagt, först installera om windows då du bytt allt, brukar funka bra om man typ byter cpu, men när du bytt så mycket ska det nog installeras om ^_-

Då får jag göra det Nu vet jag att jag är fruktansvärt bekväm här, men när jag ändå har er kunniga på tråden. Det var så länge sen jag gjorde en ominstallation. Finns det något supersmidigt sätt att göra det på numera? Jag har såklart ingen piratversion

Permalänk
Hedersmedlem

Några andra möjliga orsaker:
- Dina minnen är inte kompatibla. Har du kollat så att de finns med på moderkortets lista med godkända minnen.
- Processorkylaren är inte korrekt monterad och orkar inte kyla tillräckligt vid belastning.

Tycker för övrigt du ska göra en komplett lista över dina komponenter och vilka du bytt, för du måste tex också ha bytt dina minnen. Att skriva att du bytt moderkortet är ett kraftigt understatement.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är super enkelt numera ladda ner detta verktyg https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Som fixar in senaste W10 på en usb sticka boota från den (tips och dra ur andra diskar än C: innan för att vara på säkra sidan) installera om Windows tar max 10-15 på en ny dator (om ens det) .

Tips ha nätverkssladden utdragen under ominstallation så kan du skapa lokalt konto sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okiloc:

Då får jag göra det Nu vet jag att jag är fruktansvärt bekväm här, men när jag ändå har er kunniga på tråden. Det var så länge sen jag gjorde en ominstallation. Finns det något supersmidigt sätt att göra det på numera? Jag har såklart ingen piratversion

Ja det finns det. Ladda ned installations programmet från MS sidan på ett USB och kör.

Jag gjorde samma resa som du men mitt problem var snarare tvärt om. När jag försökte installera en ren version av W10 fick jag blåskärm efter typ 2 minuter. Kunde/hann inte inte ens installera drivrutiner för M.2 hårdisken eller någonting.

Valde då att spegla min HD från mitt intelsystem och sedan dess har allt funkat perfekt. Heeelt ologiskt och knasigt.
Någonting saknas programmässigt när jag försöker installera en ren w10 på mitt AMD system.

Jag misstänker att W10 installationsUSBn inte hade stöd för M.2 SSDs så det blev något knas där. Jag hann ju aldrig lägga in drivrutiner för det heller innan datorn frös.

Rekommenderar att, om du kan, testa att installera den rena versionen på annan HD först så du vet att du inte får liknande problem som jag fick.

Någon dag skall jag forska i vad det är för något som saknas för att få en ren w10 installation från min USB att funka på mitt system.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Samsung Sverige

En bra sak att påminna om är att säkerhetskopiera de appar/inställningar och dokument som du vill spara. Även om en ren installation inte i grunden formaterar om disken går det att råka göra det.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Några andra möjliga orsaker:
- Dina minnen är inte kompatibla. Har du kollat så att de finns med på moderkortets lista med godkända minnen.
- Processorkylaren är inte korrekt monterad och orkar inte kyla tillräckligt vid belastning.

Tycker för övrigt du ska göra en komplett lista över dina komponenter och vilka du bytt, för du måste tex också ha bytt dina minnen. Att skriva att du bytt moderkortet är ett kraftigt understatement.

Sorry. Fan vilken amatör man känner sig som. Är ju i och för sig amatör när det gäller just detta, men inte gällande datorer i största allmänhet.
Mina specs är:
ASUS Rog Strix B-550 Gaming
AMD Ryzen 5600X 6 Core 3700GHz
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8) DDR4 3200 MHz
ASUS GeForce RTX 2070 Turbo Evo 8GB GDDR6
PSU Evga Supernova 650 G3
Samsung SSD 850 Evo 120 GB (systemdisk)
Samsung 860 Evo 1 TB
En mekanisk hårddisk som jag inte vet vad det är för märke.

Jag har bytt moderkort, processor och RAM minne, då de gamla jag hade var DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja det finns det. Ladda ned installations programmet från MS sidan på ett USB och kör.

Jag gjorde samma resa som du men mitt problem var snarare tvärt om. När jag försökte installera en ren version av W10 fick jag blåskärm efter typ 2 minuter. Kunde/hann inte inte ens installera drivrutiner för M.2 hårdisken eller någonting.

Valde då att spegla min HD från mitt intelsystem och sedan dess har allt funkat perfekt. Heeelt ologiskt och knasigt.
Någonting saknas programmässigt när jag försöker installera en ren w10 på mitt AMD system.

Jag misstänker att W10 installationsUSBn inte hade stöd för M.2 SSDs så det blev något knas där. Jag hann ju aldrig lägga in drivrutiner för det heller innan datorn frös.

Rekommenderar att, om du kan, testa att installera den rena versionen på annan HD först så du vet att du inte får liknande problem som jag fick.

Någon dag skall jag forska i vad det är för något som saknas för att få en ren w10 installation från min USB att funka på mitt system.

Hur menar du att du speglade den? Alltså, jag tror jag förstår konceptet, men jag tänkte hur du gjorde i samband med en windowsinstallation?

Permalänk
Medlem

Har bytt moderkort/cpu ett antal gånger och alltid är det något konstigt som slutar fungera eller beter sig underligt. Detta låter som ett typiskt exempel på det. Ominstallera Windows har alltid löst alla problem för mig.

Det är ju idag superenkelt.

1: Ladda ner verktyget på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
2: Stoppa in ett kompatibelt usb-minne
3: Kör verktyget och låt det gör sin grej
4: Stäng av dator
5: (frivilligt) Koppla ur alla hårddiskar/SSD förutom den du skall installera windows på (detta gör jag inte alltid själv och har aldrig fått problem men vet att det finns andra som rapporterar problem)
6: Starta dator och ta dig in i BIOS (vanligtvis ESC eller F10 under startup)
7. Leta dig fram till Boot menyn och välj att datorn skall boota från USB-stickan istället
8. Starta om dator och låt installationen göra sitt.
9: Stäng av dator och koppla in hårddiskar igen.
10: Gå igenom det roliga att installera om alla program och drivrutiner du behöver

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okiloc:

Tjenixen!

Tack på förhand!

Det blir "alltid" felmeddelanden när datorn plötsligt stänger av sig. Titta i windows loggbok så kanske du kan få en indikation på vad som kan tänkas strula. Bra ställe att börja titta på, istället för att sitta och killgissa om dittan och datten.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Okiloc:

Tjenixen!

Tack på förhand!

Installera om drivarna till chipsetet.
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550
Gå in på Asus hemsida för kortet och installera för LAN och Audio.
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550-f-...

Kolla också i Loggboken som @buse_id10t föreslår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Okiloc:

Sorry. Fan vilken amatör man känner sig som. Är ju i och för sig amatör när det gäller just detta, men inte gällande datorer i största allmänhet.
Mina specs är:
ASUS Rog Strix B-550 Gaming
AMD Ryzen 5600X 6 Core 3700GHz
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8) DDR4 3200 MHz
ASUS GeForce RTX 2070 Turbo Evo 8GB GDDR6
PSU Evga Supernova 650 G3
Samsung SSD 850 Evo 120 GB (systemdisk)
Samsung 860 Evo 1 TB
En mekanisk hårddisk som jag inte vet vad det är för märke.

Jag har bytt moderkort, processor och RAM minne, då de gamla jag hade var DDR3.

Har dina diskar samma enhetsbeteckningar som förut?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag installerat om Windows. Jag har även uppdaterat mjukvaran till moderkortet, processorn och mitt nätverkskort. Meeeeeen nu hittar inte Windows det trådlösa nätverkskortet. Finns inte i enhetshanteraren, och jag har ingen aning om hur man kollar i BIOS så att det är "aktivt". Jag har testat att googla, men hittar ingenstans hur man gör :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Okiloc:

Ok, nu har jag installerat om Windows. Jag har även uppdaterat mjukvaran till moderkortet, processorn och mitt nätverkskort. Meeeeeen nu hittar inte Windows det trådlösa nätverkskortet. Finns inte i enhetshanteraren, och jag har ingen aning om hur man kollar i BIOS så att det är "aktivt". Jag har testat att googla, men hittar ingenstans hur man gör :/

Det finns wifidrivrutiner på moderkortets hemsida, installera dem manuellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Beroende på i vilken USB port du kopplat in kortet måste du också installera drivrutiner för USB-portarna, typ "AsMedia USB Svammel"

Permalänk
Skrivet av Okiloc:

Hej wifi drivrutiner är ofta gjorda av Intel som har en grattis drivrutins app att ladda ned från deras officiella sida, kör appen så hittar den själv vilka rutiner som saknas och frågar om du vill installera dessa så sätt i nätverkskabel och hämta appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistlurker:

Hej wifi drivrutiner är ofta gjorda av Intel som har en grattis drivrutins app att ladda ned från deras officiella sida, kör appen så hittar den själv vilka rutiner som saknas och frågar om du vill installera dessa så sätt i nätverkskabel och hämta appen.

Jag testade det, och den hittade ingenting som saknas. Ska väl understrykas också att det är ett ASUS nätverkskort som jag inte får att fungera, och inte det integrerade på moderkortet. Fast man kanske måste ha sånt ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns wifidrivrutiner på moderkortets hemsida, installera dem manuellt.

Redan gjort, no luck :/ Den säger att jag ska koppla in kortet när jag startar programmet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Okiloc:

Jag testade det, och den hittade ingenting som saknas. Ska väl understrykas också att det är ett ASUS nätverkskort som jag inte får att fungera, och inte det integrerade på moderkortet. Fast man kanske måste ha sånt ändå?

Vad heter det Asus nätverkskortet?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Okiloc:

Redan gjort, no luck :/ Den säger att jag ska koppla in kortet när jag startar programmet.

Låter som att det är ett USB kort.
Starta datorn utan nätverkskort.
Starta installationsprogrammet till nätverkskortet.
Stoppa in det i en USB anslutning, när du uppmanas till det.

Visa signatur