Teknikproffset importerar från utanför EU, försvårar garanti ärende

Permalänk
Medlem

Teknikproffset importerar från utanför EU, försvårar garanti ärende

Usel hantering!!
Köpte Earbuds Samsung. Ena luren går ej skruva upp efter drygt ett år. Teknikproffset tar det ej som garanti då tiden gått ut med en månad cirka.
Kontaktade Samsung som utan problem tog det som ett garantiärende, tre års garanti. MEN när Samsung tittade på lurarna visar det sig att dem är importerade från Israel. Dvs Samsung Sverige har inte hand om dessa garanti ärende.
Antar att Teknikproffset.se fick ett bra pris! Riktigt dålig garanti hantering av ett ”svenskregistrerat” företag!
Innebär att man måste kolla hädanefter var butiken köpt in produkten ifrån för att få bästa garantin!
Det enda som återstår är att driva det som reklamationsärende...
Något tips på formuleringar på det?

Permalänk
Inaktiv

Så garantin du fick när du köpte varan är slut, och du är arg för att garantin inte gäller? Hur det hade kunnat se ut om logistikkedjan var annorlunda är inte ett dugg relevant. Skärp dig.

Kontakta Samsung i Israel och hör med dom ifall dom kan göra något, men räkna inte med det.

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande reklamationsrätt. Reklamera lurarna till Teknikproffset så är det deras problem att de kommer från Israel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Så garantin du fick när du köpte varan är slut, och du är arg för att garantin inte gäller? Hur det hade kunnat se ut om logistikkedjan var annorlunda är inte ett dugg relevant. Skärp dig.

Kontakta Samsung i Israel och hör med dom ifall dom kan göra något, men räkna inte med det.

Detta hittar jag på deras sida:
Teknikproffset lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges.

På produkter med medföljande tillbehör som t ex batterier och hörlurar gäller tillverkarens garanti, vilken kan vara kortare än huvudproduktens garanti (dock tre månader som kortast).

Men det blir ju svårt om dom kör fulimport från Israel och jag tycker då kanske att det borde framgå på deras sida då om dom gör det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ernfrid:

Usel hantering!!
Köpte Earbuds Samsung. Ena luren går ej skruva upp efter drygt ett år. Teknikproffset tar det ej som garanti då tiden gått ut med en månad cirka.
Kontaktade Samsung som utan problem tog det som ett garantiärende, tre års garanti. MEN när Samsung tittade på lurarna visar det sig att dem är importerade från Israel. Dvs Samsung Sverige har inte hand om dessa garanti ärende.
Antar att Teknikproffset.se fick ett bra pris! Riktigt dålig garanti hantering av ett ”svenskregistrerat” företag!
Innebär att man måste kolla hädanefter var butiken köpt in produkten ifrån för att få bästa garantin!
Det enda som återstår är att driva det som reklamationsärende...
Något tips på formuleringar på det?

Skall man kunna "skruva upp" lurarna? Det är bra om du är tydlig med vad felet faktiskt är

Du har redan reklamerat hörlurarna, att påtala för företaget där man köpt dem att de är defekta är en reklamation. Kontakta Teknikproffset igen, förklara att deras garantivillkor inte har någon relevans utan du vill använda dig av din lagstadgade treåriga reklamationsrätt.
Tänk på att det är du som kund som skall påvisa att felet på hörlurarna är ursprungligt (det vill säga orsakats på grund av exempelvis bristfälligt materialval eller en dålig limning etc.) då mer än sex månader passerat sedan köpet. Generellt gäller att om varan saknar tecken på yttre åverkan och man har följt de skötselråd som följde med produkten skall felet räknas som ursprungligt. Yttre åverkan innebär inte enbart fysiska skador på utsidan utan även sådant som exempelvis fuktskador eller annan åverkan som inte syns förrän produkten öppnas upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernfrid:

Teknikproffset importerar från utanför EU, försvårar garanti ärende

Det kallas gråimport!
Och är nåt som i stort sett varenda svensk butik som sysslar med elektronik har gjort heller gör och det handlar då om i stort sett alla varor du kan tänka dig med.
Dvs tv/förstärkare/mobiler/datorer/datorkomponenter/osv/osv/osv/osv/osv och sa jag osv.

Fördelarna är att man får saker lite billigare med gråimport.
Nackdelar är garanti/etc som dom nordiska delarna av tillverkarna oftas säger nej till och hänvisar till deras avdelningar i det land saken importerats ifrån.
Man har fortfarande garanti men det är då enbart butiken man kan vända sig till=kommer ta mycket längre tid och oftas kortar garanti tid med.

Och detta är inget nytt fenomen alls utan har funnits sedan minst 00talet och troligen ännu längre!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grizzly666:

Det kallas gråimport!
Och är nåt som i stort sett varenda svensk butik som sysslar med elektronik har gjort heller gör och det handlar då om i stort sett alla varor du kan tänka dig med.
Dvs tv/förstärkare/mobiler/datorer/datorkomponenter/osv/osv/osv/osv/osv och sa jag osv.

Fördelarna är att man får saker lite billigare med gråimport.
Nackdelar är garanti/etc som dom nordiska delarna av tillverkarna oftas säger nej till och hänvisar till deras avdelningar i det land saken importerats ifrån.
Man har fortfarande garanti men det är då enbart butiken man kan vända sig till=kommer ta mycket längre tid och oftas kortar garanti tid med.

Och detta är inget nytt fenomen alls utan har funnits sedan minst 00talet och troligen ännu längre!

Japp och ända gången de är ett problem enligt mig är när de är stora produkter. Köpte en 50” TV för 10 år sedan eller liknande utav komplett och shit vad drygt de där va då Samsung tror jag de va inte gjorde hemservice då de va gråimport slutade dock med att komplett bytte ut tvn.

Permalänk
Samsung Sverige

Det är inte alltid lätt att veta vilka butiker som ägnar sig åt gråimport, och vilka som köper via tillverkarens avsedda kanal för den marknaden. Jag ska kolla med någon expert på Samsung och se om jag kan få en officiell rekommendation om hur man som konsument bäst går tillväga för att undvika problem. Jag återkommer!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung