LG senarelägger 42-tums OLED-TV optimerad för gaming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Värt att lägga till att det ÄR rätt skönt att få bort skärmen en bit! (speciellt när man blir lite äldre och närseendet blir kasst)

Inte om man har terminalglasögon.

Permalänk
Medlem

Helst 27" då det är perfekt för FPS spel då man inte vill sitta långt ifrån skärmen. Kan tänka mig max 32".

Permalänk
Medlem

Det är lungt klarar mig på 48" ett tag till, men hoppar direkt på 42" när den kommer ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte om man har terminalglasögon.

Med en lite större skärm en bit bort så kan man antagligen slippa hålla på att böka med dem

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har jag fantiserat ihop det eller var det tal om att 42-tummaren inte skulle vara WRGB utan en RGB-modell?
Verkar som om jag gjort det för hittar noll info när jag googlar på det...

Saknar svarsalternativet att jag tycker frågan är dum och inte vill delta. (Och "Avstå" räknas inte för då kommer jag inte med i statistiken.)

Du kanske blandar ihop med LGs kommande 32” OLED med RGB istället för WRGB?
https://www.macrumors.com/2021/08/13/lg-oled-ultrafine-monito...

Ligger dock i en lite annorlunda prisklass😉

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka min CX 48 idag då den var alldeles för stor för mig. Efter att ha upplevt Battlefield V på OLED, med HDR, så är väntan på mindre alternativ olidlig. Helst hade jag sett ännu mindre då 42" fortfarande är lite stort för min smak, men när det väl släpps så lär jag ta en koll på den ändå. Suget är verkligen där nu! Men en 27 - 32", 144Hz, det vore verkligen optimalt imo.

Visa signatur

Meshify C // Asus X470-f // Ryzen 5 5600X // Noctua NH-U12S // 16GB G.Skill FlareX 3200mhz CL14 // Sapphire Pulse RX 7700XT // Skärm: AOC Q24G2A/BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragCan:

Lämnade tillbaka min CX 48 idag då den var alldeles för stor för mig. Efter att ha upplevt Battlefield V på OLED, med HDR, så är väntan på mindre alternativ olidlig. Helst hade jag sett ännu mindre då 42" fortfarande är lite stort för min smak, men när det väl släpps så lär jag ta en koll på den ändå. Suget är verkligen där nu! Men en 27 - 32", 144Hz, det vore verkligen optimalt imo.

Testade du custom resolution med ’black bars’?

Eller helt enkelt fönsterläge

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Testade du custom resolution med ’black bars’?

Eller helt enkelt fönsterläge

Jadå, jag testade alla förslag, och arrangerade om hela min setup för att öka avståndet till skärmen. Vissa spel, t.ex BFV och Doom var en dröm att spela, men sen andra arena-shooters funkade inte alls för mig. Jag spelar bättre på en liten skärm på nära håll. Och när 48'an var på ett bekvämt avstånd ifrån skrivbordet så tog hela setupen upp det mesta av min golvyta.

Visa signatur

Meshify C // Asus X470-f // Ryzen 5 5600X // Noctua NH-U12S // 16GB G.Skill FlareX 3200mhz CL14 // Sapphire Pulse RX 7700XT // Skärm: AOC Q24G2A/BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragCan:

Jadå, jag testade alla förslag, och arrangerade om hela min setup för att öka avståndet till skärmen. Vissa spel, t.ex BFV och Doom var en dröm att spela, men sen andra arena-shooters funkade inte alls för mig. Jag spelar bättre på en liten skärm på nära håll. Och när 48'an var på ett bekvämt avstånd ifrån skrivbordet så tog hela setupen upp det mesta av min golvyta.

Funkar såklart inte för alla, och du har gett det en ärlig chans. Inga problem från min sida. Tror dock att det främst handlar om en invänjningsperiod, frågan är bara hur lång och vad man är villig att kompromissa med

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Funkar såklart inte för alla, och du har gett det en ärlig chans. Inga problem från min sida. Tror dock att det främst handlar om en invänjningsperiod, frågan är bara hur lång och vad man är villig att kompromissa med

Problemet nu är att jag har fått smak för hur fantastiskt OLED är. Det utrymmet som krävdes för att jag skulle få 48'an på ett bekvämt avstånd är den stora kompromissen som tyvärr inte funkar. Men jag väntar och ser när 42" kommer!
Sen kommer jag ändå ha kvar en mindre skärm till dom spel där den är att föredra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragCan:

Problemet nu är att jag har fått smak för hur fantastiskt OLED är. Det utrymmet som krävdes för att jag skulle få 48'an på ett bekvämt avstånd är den stora kompromissen som tyvärr inte funkar. Men jag väntar och ser när 42" kommer!
Sen kommer jag ändå ha kvar en mindre skärm till dom spel där den är att föredra.

I know the feeling Att först bränna av en bra film på min LG OLED GX i 4k och HDR och sen sätta sig framför en datormonitor där bilden hopplöst tråkigt, blaskigt och blekt i jämförelse är inget kul.

Väntar som sagt på att LG skall få till den där 30 tummaren de snackar om. Tror inte det blir något förrän sent nästa år.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

När det gäller LCD så skulle nog 42" vara lite för stort för stort för mig, men eftersom OLED har perfekt svärta så är det ju fritt fram att ställa in bildstorleken efter ändamål. Ställer man in 1440p och stänger av uppskalning så får man ~28" bildyta. Enda nackdelen är väl att man får enorma bezels, men hellre det än att behöva vrida nacken hela tiden.

Du får dock fortfarande samma PPI som tidigare oavsett vilken upplösning man ställer in och då är det i min mening rätt meningslöst att inte använda hela ytan, För jobb då alltså, för spel och liknande är det väl mer en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nja ibland får man inputlag och lägre Hz av att inte köra native upplösning.

Ibland hittar man en tusenlapp på marken när man är ute och går men det är nog trots det ändå osannolikt

Skrivet av Danieleet:

Dom håller sig faktiskt väldigt bra från att få burn-in på de senaste årens modeller. Har en OLED55C9 som har använts senaste ~9 månaderna till att spela Fifa, God of War, Astros playroom, spider-man och en del andra spel. Noll burn-in.
Kan även tilläggas att jag chattade med LG:s support inför köpet som hävdade att det skulle gå på garantin ifall burn-in uppstod.

Har kört en GX nu i 1,5 år som monitor med max ljusstyrka och ASBL avstängt och har otroligt nog inte ett spår av inbränningar trots att jag använt den 90% för jobb men många stackade fönster och statiska ikoner och väldigt lite "anpassningar" för att undvika inbränning. Men att ge sig in i service menyn och ändra är kanske inget jag rekommenderar för alla direkt.

Skrivet av Elfsberg:

Men är 120 Hz tillräckligt? Jag tycker det är horribelt med 120 Hz i jämförelse med t ex 175 Hz och i synnerhet i jämförelse med 240 Hz, men effekten kanske inte blir densamma som för OLED som har mycket snabbare pixel responsen time?

Precis så. Jag har precis jämfört med Samsungs G9 Neo som är en snabb 240 hz panel och skulle säga att det är neck to neck. Totala inputlagge är för övrigt i stort sett densamma också mellan skärmarna enligt HUB.

Skrivet av Noob I am:

Jag kör en 55 tum c9 väggmonterad med ett 80cm djup skrivbord framför mig. Det Fungerar utmärkt.

Precis så, men jag valde istället GX av just den anledningen. 19 mm tjock INKLUSIVE väggfästet är svårslaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Skulle säga att 42" är marginellt för stort. Har en acer 43" och den är precis de... Bra med yta, men lite lite för stor att ha vid ett skrivbordet. Blir lite tennismatch över de hela, att man vrida på huvudet lite till vänster respektive höger när man använder sidorna. Även i höjdled känns den aningen aningen för hög, men de är mindre märkbart. 38 tum kanske hade varit perfekt? Och om man ändå önskar hade jag gärna haft 5160x 2160 upplösning för att och dela arbetsytan i 3... Men är ju sånt tråkigt arbetsrelaterat

För egen del tycker jag det handlar om hur man använder ytan. Kör man typ fullskärm är det ingen höjdare men ser man det som flera skärmar utan kanter i mellan blir det lite annorlunda. En 4K skärm (oavsett storlek och teknik) har fler pixlar än 2 stycken QHD monitorer om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragCan:

Nyfiken, vad körde du för upplösning när du spelade? Jag körde tidigare med en mindre custom resolution för att CS GO osv kändes på tok för stort, men sen skaffade jag ett 3090 och kunde köra i 4K och det gjorde faktiskt mer skillnad än vad jag hade trott. Numera kör jag fullskärm med förvånande framgång. Nu är jag väl inte direkt pro level material men hyfsad och har lite andra skärmar att jämföra med

Permalänk
Medlem

42 tum känns på tok för stort för skrivbordet. Optimalt skulle nog vara 34-38 tum ultrawide.

Permalänk
Medlem

Lg OLED har pixelshift och refresh bl a . Jag har spelat spel timtals och jobbat i t ex powerpoint etc många timmar i streck och det är 0 burn in efter 1 år snart.

Dock har jag snabb skärmsläckare, inga desktop ikoner och en taskbar som är autohide så den är svart så att säga även i idle läge om något program inte är startat.

120 hz, gsync, 48", hdr, 444 chroma etc.. vad mer vill man ha ? Inget anser jag själv.

Permalänk
Medlem

Schrödingers TV. Den är både för stor och för liten tills jag observerat den.

Permalänk
Medlem

Har 27'' nu och det känns rätt lagom. Hade kanske kunnat tänka mig att gå upp till 32. När man väl vant sig vid t.ex 42-48'' tror jag dock att det kan funka bra och svårt att gå tillbaka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

För så stora skärmar hade en klar fördel varit om de vore ordentligt krökta. För 42" börjar 16:9 också bli på gränsen för högt vertikalt (20.6"), så gärna bredare skärmar. Upp till 55" breda funkar nog om de är krökta, men inte mycket högre än 20.6", vilket skulle ge 24:9-skärm med 60" diagonal som ideal. Ergonomiskt vill man inte att skärmens överkant ska vara mycket högre än ögonhöjd. Sen vill man (jag) inte heller ha mindre än 2160 pixlar vertikalt för produktivitet, vilket vid 24:9 ger 5760 pixlar på bredden (för kvadratiska pixlar), alltså minst 12,4 Mpix (att jämföra med 16:9 4k på 8,3 Mpix och 8k på 33 Mpix). Detta får förstås gärna drivas runt i 120+ Hz. Där har vi min nästa uppgradering.

Skrivet av Laxpudding:

Så ja, är du den som snabbt lyfter 5 000 timmar av exakt samma spel? Det är 8 timmar varje dag i 20+ månader. Då bör du nog titta på en dedicerad spelskärm.

Det illustrerar ändå att man inte främst ska använda skärmen till t.ex. vanliga kontorssysslor (email, surfa, office, programutveckling, desktop), eftersom delar av skärmen då ofta visar samma statiska bilder just 8+ timmar om dagen. I alla fall gör min skärm det...

Permalänk
Medlem

42 tum passar väl i vardagsrummet, inte framför på sitt skrivbord. Lär ju få ont i nacken direkt, lite som när man sitter på första raden på bio.

Eller är det bara jag som börjar bli gammal?

Permalänk
Inaktiv

Kör en 48" CX som datorskärm. Vansinnigt trevligt när man jobbar att ha så mycket yta! Funkar inte så bra med spel, det blir, som många här påpekar, att bilden är för stor för att ha så nära. Se film är perfekt storlek/avstånd på skrivbordet.

Problemet att ha den som jobbskärm är reflektioner. Jag använder terminalglasögon efter att jag började få ont i pannan på jobbet. Nu är ont i pannan tillbaka med den här skärmen och jag tror det beror på reflektioner. En datorskärm har inte dessa reflektioner.
Jag kommer sluta använda den här TVn som datorskärm på grund av ont i huvudet helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

För så stora skärmar hade en klar fördel varit om de vore ordentligt krökta. För 42" börjar 16:9 också bli på gränsen för högt vertikalt (20.6"), så gärna bredare skärmar. Upp till 55" breda funkar nog om de är krökta, men inte mycket högre än 20.6", vilket skulle ge 24:9-skärm med 60" diagonal som ideal. Ergonomiskt vill man inte att skärmens överkant ska vara mycket högre än ögonhöjd. Sen vill man (jag) inte heller ha mindre än 2160 pixlar vertikalt för produktivitet, vilket vid 24:9 ger 5760 pixlar på bredden (för kvadratiska pixlar), alltså minst 12,4 Mpix (att jämföra med 16:9 4k på 8,3 Mpix och 8k på 33 Mpix). Detta får förstås gärna drivas runt i 120+ Hz. Där har vi min nästa uppgradering.

Det illustrerar ändå att man inte främst ska använda skärmen till t.ex. vanliga kontorssysslor (email, surfa, office, programutveckling, desktop), eftersom delar av skärmen då ofta visar samma statiska bilder just 8+ timmar om dagen. I alla fall gör min skärm det...

Jo det är inte en ideal skärm för arbete. Både för inbränningsrisken och förstås på grund av den högblanka ytan. Sen behöver man ju inte 120Hz på en kontorskärm exempelvis, och HDR och liknande känns ganska onödigt om man inte jobbar med video eller så. Bättre i så fall att köpa någon billigare LCD med 4K, då finns det också fler val för storlek och sådär.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av deltascu:

Det är okänt – men också känt – territorium att använda en LG OLED som en fullfjädrar datorskärm. Rtings test är på 2017-modeller och det är några år innan det blev ett tankegenombrott med att använda 48CX som en allroundskärm. Denna utveckling är LG fullt medvetna om och de har infört ytterligare nivåer av inbränningskydd och att identifiera statiskt innehåll som kan leda till panelskador.

Men det är ingen som har testat generell datoranvändning på det sätt rtings gjorde. Så osäkert vad som händer med folks 48CX-monitorer under 2022, 2023, 2024 och så vidare. Så kör man sin Excel-vals 8 timmar om dagen finns det bättre lämpade skärmar.

Annars kan faktiskt traditionellt office-bruk vara mindre problematisk än man tror. Särskilt den traditionella vita skärmen med svart text. Då kan inte längre OLED-panelen koncentrera energi för starkt ljus till små ytor som utsätts för hårdare slitage. Energin och ljusfördelning via ABL-förfarandet tvingar hela panelen att gå relativt ljussvagt. Det är också därför Dark mode på en OLED antagligen är det sämre alternativet: Det finns nu mer energi att koncentrera till de ljusa elementen i bilden vilket riskerar att dessa slits snabbare.

Den ökända TV4-solen (Philips-OLED, 2016-panel) kommer av att Philips ABL alltid försöker skjuta till så mycket energi det går till ljusa delar. Den där solen kan ha lyst med 200-300 nits konstant när resten av bilden hela tiden varierade.

Sådant kan man påverka med LG:S OLED. Är man medveten om hur ABL påverkar bilden, anpassar arbetsmiljön och lär känna inställningen "Peak Brightness" samt hur den påverkar ljusnivåerna kan man sitta med en 48CX som konstant ligger och puttrar jämnvarmt runt 100–120 nits. Och det finns mer man kan göra som användare. Sluta med fullskärmsläge till exempel så att de få statiska element inte är på samma plats hela tiden. Minska statiska menyer och taskbars. Rappare skärmsläckare.

Så länge man är i kontroll över sin arbetsmiljö är det möjligt. Behöver man mer ljus på ett stort kontor och måste köra office hela dagarana? Då finns det betydligt bättre lämpade skärmar för ändamålet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon270778:

Problemet att ha den som jobbskärm är reflektioner. Jag använder terminalglasögon efter att jag började få ont i pannan på jobbet. Nu är ont i pannan tillbaka med den här skärmen och jag tror det beror på reflektioner. En datorskärm har inte dessa reflektioner.
Jag kommer sluta använda den här TVn som datorskärm på grund av ont i huvudet helt enkelt.

Tror inte det var reflexerna utan att dina pupiller måste arbeta på ett sätt de inte är vana med eller orkar i längden. Förklaring nedan.

Blanka reflexfilter är nödvändiga för att spela på OLED-panelens styrka och återge svart som svart. Matta filter kommer direkt äta upp den fördelen genom att sprida rummets ljus över hela ytan. Vilket i hem med varmgul belysning innebär att svart i bilden är en jämnt gulbrun massa.

Krasst kan man säga att om du har problem med reflektioner i din OLED på din arbetsplats, då är din arbetsplats inte optimalt utformad. Speglas hela rummet tydligt i en OLED-panel är rummet är så pass ljust att dina ögon aldrig kan ta fördelar av styrkan hos en OLED i vilket fall.

I sådana fall är en stor LCD med matt filter ett lämpligare alternativ om man inte kan ändra rummets förutsättningar – eller ens vill ändra förutsättningarna. Finns de som kan sitta i mörka rum hela dagarna och de som måste bada i dagsljus för att inte deppa ihop.

Angående pupillen. Beroende på 48CX var inställd kan det vara så att du får ont i huvudet av andra orsaker än reflektionerna. Men det var reflektionerna du la märke till och därför drog slutsatsen. En vanlig orsak är hur bilden är inställd. Om man inte gör rätt inställningar kommer 48CX prioritera en kontrastrik bild som håller skuggtoner mörka och trycker på mycket ljus och ljusstyrkan kommer pendla med innehållet. Det innebär med en stor skärm att pupillen hela tiden måste ändra sig beroende på om du tittar på en mörk del eller en ljus del. Samtidigt som storleken också ger ökade ansträngningar åt nacke och axlar.

Idealet är att finna en ljusnivå på skärm och rum där pupillen kan vara hyfsat konstant i sin öppning. Ofta är det både rummet och skärmen som behöver anpassas. Men det är ju inte alltid man kan eller får ändra rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Lg OLED har pixelshift och refresh bl a . Jag har spelat spel timtals och jobbat i t ex powerpoint etc många timmar i streck och det är 0 burn in efter 1 år snart.

Dock har jag snabb skärmsläckare, inga desktop ikoner och en taskbar som är autohide så den är svart så att säga även i idle läge om något program inte är startat.

120 hz, gsync, 48", hdr, 444 chroma etc.. vad mer vill man ha ? Inget anser jag själv.

Lite OT men har du lyckats få taskbaren att förbli gömd? Jag försökte själv med detta under lång tid men alla jävla notifikationer som ständigt pushas dit och verkar omöjliga att stänga av gjorde att den i praktiken alltid fanns där ändå. Så nu har jag bytt taktik där och istället låter den alltid synas men använder inställningen i Windows för att växla mellan stora och små ikoner i taskbaren och så flippar jag det typ varannan vecka eller så. Bör även nämnas att jag kör skärmen på maxblås och även stängt av ABSL osv. så jag har helt enkelt tagit ett aktivt val att ta risken och behövs det så köper jag en ny skärm nån gång per år.

Efter 1,5 år med nuvarande skärm som jobbskärm (GX) har jag dock otroligt nog inte en tillstymmelse till inbränningar (testade precis nu igen för att vara säker). På den C7a jag körde innan för samma sak så fick jag det dock till slut efter ung samma tid och där körde jag fortfarande med ABSL aktivt. Så det verkar helt klart som att LG lyckats förbättra detta men självklart finns risken där ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lite OT men har du lyckats få taskbaren att förbli gömd? Jag försökte själv med detta under lång tid men alla jävla notifikationer som ständigt pushas dit och verkar omöjliga att stänga av gjorde att den i praktiken alltid fanns där ändå. Så nu har jag bytt taktik där och istället låter den alltid synas men använder inställningen i Windows för att växla mellan stora och små ikoner i taskbaren och så flippar jag det typ varannan vecka eller så. Bör även nämnas att jag kör skärmen på maxblås och även stängt av ABSL osv. så jag har helt enkelt tagit ett aktivt val att ta risken och behövs det så köper jag en ny skärm nån gång per år.

Efter 1,5 år med nuvarande skärm som jobbskärm (GX) har jag dock otroligt nog inte en tillstymmelse till inbränningar (testade precis nu igen för att vara säker). På den C7a jag körde innan för samma sak så fick jag det dock till slut efter ung samma tid och där körde jag fortfarande med ABSL aktivt. Så det verkar helt klart som att LG lyckats förbättra detta men självklart finns risken där ändå.

Jag kör windows 11, det var inga problem, den är nerfälld hela tiden då notifications kommer till höger på skärmen istället. Bara när musen svävar över nedre delen i desktopläge som den kommer upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Samsungen är ju RGB-"ish"
Den har ingen separat vit pixel så pixelstrukturen ska vara normal RGB, men den gör ju färgfiltrering på ett sätt som ändå liknar LG litegrann, fast med en blå OLED pixel som källa och med kvantumpricksfilter för att få fram röd och grön om jag fattar rätt.

Blir lite märka ord här, sorry, men jag vill nog ge Samsungs teknik lite mer "cred" här.

Filtrera = Ta bort/blockera oönskade delar, vilket är precis vad LG gör. De blockerar delar av det vita ljuset för att skapa R, G och B. Det är ju allt detta "blockande" som leder till att de får köra med en ofiltrerad vit subpixel bredvid.

Så funkar inte kvantprickar (i teorin, det lär finnas filter i de med). De konverterar/omvandlar ljus från en våglängd till en annan. Dvs de omvandlar B ljus till R resp G. Inget ljus blockeras(i teorin), det bara omvandlas.

Och det är därför man slutade prata om quantum dot color filters (qdcf) och började använda det mer korrekta quantum dot color converters (qdcc).

Så näe, Samsung princip liknar inte LGs alls. Det de har gemensamt (förutom att bygga på Oled, förstås) är att varje subpixel är baserade på identiska emitters (blå i samsung, vit i LG), med de tillverkningsmässiga fördelar det innebär.

Dessutom, Samsungs teknik är RGB. En pixel består av R, G resp B subpixlar, varken mer eller mindre. Vad resp emitter har för ljus är mindre relevant i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Blir lite märka ord här, sorry, men jag vill nog ge Samsungs teknik lite mer "cred" här.

Filtrera = Ta bort/blockera oönskade delar, vilket är precis vad LG gör. De blockerar delar av det vita ljuset för att skapa R, G och B. Det är ju allt detta "blockande" som leder till att de får köra med en ofiltrerad vit subpixel bredvid.

Så funkar inte kvantprickar (i teorin, det lär finnas filter i de med). De konverterar/omvandlar ljus från en våglängd till en annan. Dvs de omvandlar B ljus till R resp G. Inget ljus blockeras(i teorin), det bara omvandlas.
----
Så näe, Samsung princip liknar inte LGs alls. Det de har gemensamt (förutom att bygga på Oled, förstås) är att varje subpixel är baserade på identiska emitters (blå i samsung, vit i LG), med de tillverkningsmässiga fördelar det innebär.
----
Dessutom, Samsungs teknik är RGB. En pixel består av R, G resp B subpixlar, varken mer eller mindre. Vad resp emitter har för ljus är mindre relevant i sammanhanget.

Det är bra med förtydliganden

Sant att det ju i praktiken blir en RGB-struktur i slutändan! Där krånglade jag till det för mig.

Gällande filtrering/konvertering så håller jag med dig - jag förenklade lite hårt...
Men som du även säger så är det ju i teorin. I praktiken lär det vara viss ljusblockering/filtrering även på Samsungs kvantlösning, så frågan är hur stor skillnaden blir i praktiken kontra LG:s vanliga färgfilter när det gäller ljusstyrkan de får ut.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag kör windows 11, det var inga problem, den är nerfälld hela tiden då notifications kommer till höger på skärmen istället. Bara när musen svävar över nedre delen i desktopläge som den kommer upp.

Ok, inte hunnit installera det än men det låter ju som en variant även om gömd taskbar ändå kan vara lite bökigt ibland men jag kanske bara är mot förändringar i största allmänhet