Permalänk
Melding Plague

Linux fyller 30 år!

Från Linus Torvalds studentkammare år 1991 till en given plats i majoriteten av servrar, superdatorer och all möjlig utrustning år 2021. Idag firar vi Linux födelsedag!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

30 år! Helt otroligt hur långt vi kommit! 2021 is the year of the Linux Desktop!

I use arch btw.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jösses så många gånger jag provat diverse Linuxar men inte fastnat. Nån gång så kanske...hade tankar på att det nog borde passa mig som tyckte om Amiga, både Windows och Mac var ju helt totalt efterblivna på den tiden jämfört med Amigan, som ändå gick i kaputten. När jag i skolan satt framför Sparcstations och andra roliga burkar som var nästan lika bra som min Amiga tänkte jag att, ja, kanske en Linuxburk hemma nån gång kan vara något, när Amigan inte längre hänger med. Men sen visade det sig att de PC-datorer jag hade råd att köpa var för sopiga även för Linux, så kan det gå. Hängde kvar med Amigan som primär hemdator hela 90-talet faktiskt. Testade Slackware, Debian, Gentoo, Red Hat, Mandrake, fan och hans moster, parallelt med Win NT, Win 98, Win2k, WinXP, Vista. Sedan började jag prova med osx86, och det har visat sig enklare att få MacOS att funka bra på en PC än att få Linux att göra det...varje gång jag gör en större uppdatering av nån Linuxdist så går nåt åt helvete...

Men, kul att det kom in på mobiler. Jag har stor tro på att Android kan ta över en stor andel av desktopmarknaden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Icte:

30 år! Helt otroligt hur långt vi kommit!

hehe japp. Ganska kul att läsa Linus första egna iaktagelser.
Som i att det aldrig kommer gå att porta Linux till något annat än 386 och att det nog inte kommer att finnas stöd för annat än AT-hårddiskar.
Tog inte många veckor/månader för communityt att motbevisa honom

Kul att hela konversationen finns bevarad:
https://groups.google.com/g/comp.os.minix/c/dlNtH7RRrGA/m/ru3...

Personligen hoppade jag på tåget för första gången 1998 med Linux Mandrake 5.2 och återkommer till att testa det (Linux på desktop dvs) typ vart fjärde år ungefär. Men det har aldrig blivit en daily driver för mig. Däremot är det svårt att inte vara ödmjuk inför den totala dominans Linux visar inom exakt alla andra områden än just desktop! <3

Grattis Tux!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Steve Ballmer va

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Härligt! Länge leve Linux! Mitt primära operativsystem sedan drygt 5 år tillbaka. Ångrar mig inte en sekund trots att jag, inte att dölja, stöter på problem då och då. Allt jag lär mig på vägen och känslan att allt jag gör inte styrs och analyseras av ett företag gör det värt det. På senare år försöker jag också få företag att inse fördelarna med Linux och open source generellt.

Permalänk
Medlem

Yay, grattis Linux! Har själv arbetet med Linux i 20 år! (så sen till festen i vanlig ordning… )

Tror jag installerade linux första gången 94-95, tror det var 4st. 3.5” disketter att ladda ner.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Linux är en framgångssaga men jag menar att den inte har en plats på desktop just nu, speciellt inte på business-sidan.

Permalänk
Medlem

Började leka med linux 1998, dels då jag gick en supportteknikerutbildning där linux var en del i utbildningen men också för att jag fick tag på en CD med RedHat 5.1 till m68k/Amiga och således installerade på min A4000. Har tyvärr inte kvar den CDn, vet inte vad som hänt med den.

Så småningom blev det Debian på Amigan. Först med Hamm och den sista blev Sarge, då det var den sista officiella porten av debian för m68k, innan jag började köra linux på x86 istället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Provade Linux första gången kring 1998. Hade uppringd lina med 33.6k så det var inte tal om att ladda ner men jag tror jag testade någon variant som kom med på en medföljande CD till magasinet Mikrodatorn.

Mer än så kommer jag inte ihåg

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

30 år, linux börjar äntligen bli vuxen

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

I Sverige använde vi milstolpar…

Jag började med Ubuntu 8.04 LTS. Det var en rolig men inte helt problemfri resa. Numera blir det Windows på jobbet och hemma har min surfplatta har tagit över en stor del av min IT-tid. Den stationära använder jag bara någon gång i månaden, men den har dock Xubuntu 20.04 LTS.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Mandrake var det första os som hittade allt i burken men var en kort levnad i min dator typ2 år provat diverse linux distar har en linux dator som server.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av LaoLao:

I Sverige använde vi milstolpar…

Det gör vi, också
https://sv.wikipedia.org/wiki/Milsten

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
99:e percentilen

Jaså, det kanske var därför ALSA/PulseAudio vägrade fungera när jag försökte ringa via Telegram idag då. 🙃 #linuxproblems

Nä, skämt åsido – grattis! 🐧

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Började köra Linux 93/94 med Slackware

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Gjorde. I överförd bemärkelse har jag aldrig sett ”milsten” utan, som wiki-artikeln hävdar: ”milstolpe”.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Installerade de första gången 2000, försökte ha någon maskin som körde de hela tiden, övergick till Linux och FreeBSD runt ’03 som primärt OS, sen blev det Apple runt 2013

Visa signatur

MacBook Pro | HPE Microserver
iPad | iPhone Apple Watch
AirPort Time Capsule | Apple TV
Nintendo Switch | Playstation 5

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig hört talas om Minix eller så har jag bara inte orkat kolla upp det.
Men sökte på det och hittade denna sida. Den är så modern och stilren att den inte äns använder stildokument

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ELF:

Har nog aldrig hört talas om Minix eller så har jag bara inte orkat kolla upp det.
Men sökte på det och hittade denna sida. Den är så modern och stilren att den inte äns använder stildokument

Hehe. Den officiella sidan är nere för tillfället:
https://www.minix3.org/
Troligen på grund av trafiktillskott till följd av Linux-firandet

Men Minix har inte uppdaterats på ca 6-7 år så det är inte direkt aktuellt i dagsläget.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Första Linux jag installerade en full dist av var Red Hat 5.0, det var 1997, 24 år sen. Jag installerade det på en Pentium 2 300MHz. Tiden flyger. Vad jag minns fungerade det bra och jag har alltid kört någon version av Linux på någon dator sedan dess, men aldrig som primärt desktop. Finns fortfarande för mycket på Windows som jag inte är beredd att offra.

För tillfället kör jag Fedora 34, som ju är direkt efterföljare i rakt nedstigande led till Red Hat 5.0, på min HTPC med Core i7 6700K. Det fungerar fortfarande bra, men jag ser inte att det skulle ersätta Windows för mig inom överskådlig tid.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag tror tidslinjen är lite fel angående KDE och GNOME. Om jag inte minns fel här var KDE först, och kanske största anledningen till att GNOME-projektet överhuvudtaget startades var för att QT (Widgetset och programbibliotek KDE använder) inte var under en acceptabel opensource licens vid denna tidpunkt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lussarn:

Jag tror tidslinjen är lite fel angående KDE och GNOME. Om jag inte minns fel här var KDE först, och kanske största anledningen till att GNOME-projektet överhuvudtaget startades var för att QT (Widgetset och programbibliotek KDE använder) inte var under en acceptabel opensource licens vid denna tidpunkt.

Ah. Jag blandade ihop datumet när arbetet med gnome startades med datumet när kde släpptes i version 1.0
Fixar

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

hitta ett litet men roligt skrivfel.

2002: Red Hat Enterprise Linux släpps, nästa år släpps Fedora som är en avknoppning av Red Het för hemanvändare.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Min första erfarenhet av Linux var med någon version av Red Hat jag lånade på biblioteket runt sekelskiftet om jag inte minns fel, och innan dess hade jag experimenterat med t.ex. LiteStep för att göra Windows lite mindre tråkigt.

Jag distrohoppade en del men landade till slut med Slackware som jag körde i många år, och XP blev den sista Windows-versionen jag dual bootade med innan jag tröttnade på det och gick över helt till Linux. Nu för tiden kör jag Arch Linux, som påminner ganska mycket om Slackware i känslan men modernare och med bättre pakethantering.

Permalänk
Inaktiv

30 år till så är den redo för desktop.

Första distron jag själv körde var Ubuntu 4.10. bytte ganska snart till Kubuntu men föredrog Ubuntu med KDE 3 installerat över. Simply Mepis var en kortvarig favorit. Bytte tillbaks till Windows under 2008, först dual boot och sedan bara Windows.

Permalänk
Medlem

Jag firar 26 år med linux i år. Började med Red Hat och gick snabbt över till Mandrake en kortis, sen blev det Slackware i något år. Migrerade till Gentoo i runt 15 år för att till sist landa i Fedora där jag stannat.
Fedora med SwayWM som fönsterhanterare är som en dröm i användbarhet jämfört med windows.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Provade Linux första gången kring 1998. Hade uppringd lina med 33.6k så det var inte tal om att ladda ner men jag tror jag testade någon variant som kom med på en medföljande CD till magasinet Mikrodatorn.

Mandrake kanske? Jag vill minnas att jag testade det därifrån ungefär då...

Permalänk
Datavetare

Testade Linux första gången relativt tätt inpå att kernel version 1.2.0 släpptes, så måste ha varit 1995 eller 1996. Var inte direkt imponerade i det läget, kändes mest som "man får vad man betalar för"... Fortsatte testa lite till och från men fastnade aldrig riktigt för det, mycket p.g.a. det som fortfarande är ett problem: ville man spela på sin dator var och är Windows bästa valet.

Började ett nytt jobb 2001, insåg rätt snabbt hur mycket enklare den typen av uppgifter jag primärt gjorde där fungerade på *NIX jämfört med Windows. Gjort ett väldigt kort försök med FreeBSD, men det fick mina tidigare erfarenheter med Linux att framstå som riktigt plug-n-play. Körde kort Debian, blev sedan Gentoo under ett par år, men gick över till Ubuntu 2005. Har kört och kör fortfarande Ubuntu som jobb OS och håller mig oavkortat till LTS-versionerna (att det fungerar är prio #1).

Under nästan 20 år var Linux enda OS jag hade på jobbet (ett jobb som i ett par lägen även innebar Linux-kernel utveckling), nu behöver jag även Windows och MacOS. På hemmafronten har det funnits ett system per OS under många år, vilket som varit "primärt" OS har varierat (men oftast MacOS).

Själv jag jag upp tanken på att det någonsin skulle bli "the year of the Linux desktop" där Apple gick till Intel och släppte Snow Leopard, där finns redan en *NIX för desktop vilket de flesta som sneglar på Linux för desktop är ute efter. Rätt säker att open-source puritanerna är i rätt rejäl minoritet, de flesta bryr sig bara om att få jobbet löst på smidigast tänkbara sätt (vilket när man kan UNIX ytterst sällan verkar stavas Windows, spel undantaget).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Hehe. Den officiella sidan är nere för tillfället:
https://www.minix3.org/
Troligen på grund av trafiktillskott till följd av Linux-firandet

Men Minix har inte uppdaterats på ca 6-7 år så det är inte direkt aktuellt i dagsläget.

Minix ett av dom vanligaste operativsystemen hemma hos folk idag.
Sen att folk inte vet om att det körs i bakgrunden i hemlighet är en annan sak 🙄 https://en.m.wikipedia.org/wiki/Intel_Management_Engine

Grattis Linux, 30 år!!

Blev mindre kryptiskt nu