Permalänk
Medlem

Byta ut HHD mot SSD gammal laptop

Hej,

Jag har en gammal gammal HP ENVY dv6-7302eo som fortfarande puttrar på för enklare applikationer. Dock är den extremt seg vid uppstart, vilket jag misstänker beror på HHDn. Går det ens att byta ut HHDn mot en SSD i en så gammal laptop, är det i sådana fall enkelt och billigt?

tack för svar!

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem, bara köra vilken vanlig 2,5" SSD som helst

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWZ:

Hej,

Jag har en gammal gammal HP ENVY dv6-7302eo som fortfarande puttrar på för enklare applikationer. Dock är den extremt seg vid uppstart, vilket jag misstänker beror på HHDn. Går det ens att byta ut HHDn mot en SSD i en så gammal laptop, är det i sådana fall enkelt och billigt?

tack för svar!

Det är väl en 2.5" SATA HDD som sitter i (https://support.hp.com/us-en/document/c03655915), om du bara hittar hur du plockar ur den så lär du kunna stoppa i en 2.5" SATA SSD istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SWZ:

Hej,

Jag har en gammal gammal HP ENVY dv6-7302eo som fortfarande puttrar på för enklare applikationer. Dock är den extremt seg vid uppstart, vilket jag misstänker beror på HHDn. Går det ens att byta ut HHDn mot en SSD i en så gammal laptop, är det i sådana fall enkelt och billigt?

tack för svar!

Det är nog inga problem att byta, bör vara en vanlig sata hdd (inte hhd) i den och det går säkert att byta den mot den optiska enheten också om du skaffar en monteringsram som passar.
Byter du hddn kostar det bara ssdn förutsatt att du har skruvmejslarna som behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jaha, vad trevligt att höra. tack. Får väl försöka öppna upp den och byta då. Något man ska tänka på innan man gör det? Sedan måste jag ju lösa windows mm, men kanske fungerar med en flash drive?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SWZ:

Jaha, vad trevligt att höra. tack. Får väl försöka öppna upp den och byta då. Något man ska tänka på innan man gör det? Sedan måste jag ju lösa windows mm, men kanske fungerar med en flash drive?

Använder du win 10 är det bara att installera om så aktiveras det när datorn är online. Om du absolut vill kan du nog även klona men det är bra att installera om för att rensa datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.