Varför vill du ha en så lätt och lättrullande cykel om du vill träna ? Det är lite underligt hur en del resonerar angående sånt för åker man dagligen på nått lite tyngre så flyger man fram när man byter till nått lättare, ungefär som effekten när man kan växla kläder från nått som täcker knäna till nått som låter en böja på benen utan extra belastning.
Jag har också funderat i de tankarna. Jag cyklar för motionen. Men dels vill man ju komma längre på "en tank" och sedan är det mycket roligare när det går fort. Även om man får motion oavsett vilken cykel man har.
Jag måste fråga kära SweCyklers: vad har jag gjort för fel med mina senaste cyklar? Jag brukar inte göra några trix med dem, och jag "hetsväxlar" inte upp och ned. Och ändå har jag alltid efter en längre period för alla cyklar fått problem med kedjan som hackar på kuggarna (när man trampar i uppförsbackar).
Är det verkligen att jag varit för dålig med regelbunden inoljning av kedjan eller har jag alltid köpt skräpcyklar? Jag hade exempelvis en blå cykel från Elgiganten 16 år sedan (när det var "Cykel på köpet"-kampanj med Dogge Dolito i reklamen ) som började fela med liknande efter ett tag.
En annan cykel minns jag att hela kedjan gick av när jag skulle trampa fort över ett övergångsställe för jag hade stannat helt för att vänta på fordon passera och sedan trampar jag igång rejält och kedjan brister så jag fick promenera hem med cykeln.
Mina cyklar jag ägt har gått på cirka 5000-6000 kr per styck och har oftast varit i 26" eller 28". Den jag har nu är 26" vilket är ett misstag då jag trodde att det var största storleken. Har ägt ett par damcyklar som har 28" vilket verkar vara rätt storlek på hjulen.
Och uppföljningsfråga om det är oljan: går det att möjligen rädda en sliten cykelkedja med hjälp av rätt olja så att den slutar "hacka" på kuggarna när man trampar mot motstånd? (t.ex. uppförsbackar)
Snabb fråga oxå om bromsklossar: kan man skruva åt den där metallvajern vid däcket nära damasken för att göra så att bromsklossen tar igen mot bromsen? Har nämligen riktigt svag frambroms (tar väldigt lite trots helt intryckt), så jag tänker mig förbrukad bromskloss men inte helt kanske?
Jag om ursäkt på förväg att jag är så förbaskad lat med underhåll av cyklar!
Handlar om underhåll. Förebyggande smörjing av främst kedjan. Sedan kan det vara kedjespännaren som rostat fast och behöver smörjas. Gör också stor skillnad på om den står under tak eller ute.