Permalänk

Vilket initiativ får man säga! Flyttade själv till Göteborg 2019 för mitt nya jobbet, precis innan pandemin och ja, lite svårt att lära känna folk nu kan man säga. Annars prickar man in ja på alla frågor förutom Amigan, är för ung för det där Och såklart Max är det enda rätta svaret

Permalänk
Hjälpsam

Kommer från Göteborg och det finns många fina nördar där, flera vistas regelbundet på GGbar Bor numera i Luleå.

Ang MAX vill jag bara tillägga att jag senast idag åt på (från drive through) Sveriges äldsta MAX restaurang som, den fösta som hette MAX i alla fall grundad 1971. Den första som var i Gällivare hette X-Grillen som grundades 1968.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Satt häromdagen och tänkte på samma sak. Flyttade hit (till Göteborg) 2002 och flyttat runt en del i Sverige innan dess.
Tickar också av rätt många boxar förutom tillägget hundintresse. (Hittar man inte folk får man ta till hundtricket).

Permalänk
Medlem

Well, är inte boendes i Göteborg. Däremot är det min favorit bland de större städerna i Sverige.

Vad det gäller dina checksummor, blir det en rungande "1" på dem.

Min situation är liknande, samtidigt som jag kommer bra överens med min ensamhet. Däremot ansluter jag gärna till en Discord eller liknande för häng, om det är ett alternativ som är intressant.

Må ni alla finna vad ni söker!

EDIT: +1 för tråden och öppenheten, mer av den varan överlag gynnar oss alla.

Permalänk
Medlem

Kan också tipsa om att Sveroks Spelets Hus i Majorna hyser ett gäng trevliga nördföreningar! Brukade spela X-Wing, alltså figurspelet, där. http://www.speletshus.se/ SF-bokhandelns fik har också temakvällar där det bara är att dyka upp, men tyvärr håller de stängt under pandemin.

Himla fint med öppenheten alltså!

Permalänk
Medlem

BK utan tvekan. Annars är det ju så att det går i 150 när man har ungerna, och veckan man inte har dom sover man i princip, eller gamer Men någon gång skulle man säkert kunna möts och ta en öl i GBG, gissar det finns lite mera ställen att välja på där jamnfört med Borås.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Hej, känner igen sig i flertalet av beskrivningarna 8m allmänt nörderi i flera discipliner.
Bor strax utanför Göteborg och det vore kul att testa iaf att träffa lite nya bekanta.

Släng ett PM om det passar så får man se var det tar vägen.

Permalänk
Medlem

Haha, vilken ball post, önskar dig lycka till med sökandet

Permalänk

Problemet är tid. Men vissa filmtjänster har möjligheter att titta på en film tillsammans och det är något jag i framtiden funderar på att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vi får starta lokala Sweclockers-hubbar i vårt avlånga land. Jag bor tyvärr heller inte i götet.

Likt Frimurare Orden då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kommer från Göteborg och det finns många fina nördar där, flera vistas regelbundet på GGbar Bor numera i Luleå.

Ang MAX vill jag bara tillägga att jag senast idag åt på (från drive through) Sveriges äldsta MAX restaurang som, den fösta som hette MAX i alla fall grundad 1971. Den första som var i Gällivare hette X-Grillen som grundades 1968.

Är det den i Boden? Eller öppnade Luleå precis före? Åt på Max regelbundet under uppväxten i Boden 🥰

Edit: insåg att den i Boden inte öppnade förrän 1981, dvs ett år före jag föddes

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag ska säga som många andra att jag bor inte i gbg men utelämnar delen att om jag gjorde det skulle vi umgås vilket inte är sant i mitt fall. Problemet med dagens samhälle är att klimatet är så annorlunda och som det sades att det var populärt på typ 80 talet har sin förklaring. Idag upplevs såna här annonser eller den typen av kontakt som ovanlig och annorlunda bortsett från när folk vill träffa en partner då går det bra med "kontaktannonser" eller appar och många gånger utan att tveka. Jag tycker det är synd och i många fall sätter det käppar i hjulen. Jag tycker det är stort av dig att skriva detta av dig och hoppas att någon nappar via forumet. Om inte så tycker jag som andra har sagt att söka föreningar etc vilket jag själv gjort såsom fotoförening etc och sedan låta en vänskap växa fram. Jag kanske är inskränkt och har en konstig uppfattning enligt andra gällande detta men alla är vi olika.
Hoppas att det löser sig och att du hittar någon att hänga med i dessa isolerade tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Likt Frimurare Orden då?

Eller bara fight clubs

Permalänk
Medlem

Häng med och spela lite bowling i backa

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Tips: Det finns trevliga hackerspace i Göteborg. Hacka NES och snacka retro är nog mycket välkommet där

Ibland är det lättare och mer avslappnat att träffa folk via föreningar tycker jag.

Instämmer helhjärtat. Jobbade några år i kiruna och alla kompisar utanför jobbet träffade jag via föreningar.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ingenjören:

Är det den i Boden? Eller öppnade Luleå precis före? Åt på Max regelbundet under uppväxten i Boden 🥰

Edit: insåg att den i Boden inte öppnade förrän 1981, dvs ett år före jag föddes

Midgårdsvägen i Luleå var den första vid namn MAX, jobbar en kort promenad därifrån på samma gata.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Det låter som om du borde kunna hitta likasinnade på retrospelmässan, bara det blir någon i framtiden.

Själv är jag född, uppvuxen och boende i Göteborg. Har tappat mycket socialt umgänge de senaste åren, först på grund av att jag slutade använda Facebook när jag såg vart det var på väg för kanske åtta år sedan, sen fick jag barn och sen kom pandemin. Tyvärr är det främst tid som jag saknar nu, ska man exempelvis engagera sig i någon förening så duger det inte att träffas en gång i kvartalet liksom.

Angående Max, BK eller McD så vinner McD på walk over i mina ögon. Ingen är bra men Max geleiga burgare pannbiffar i bröd går tvärbort och BKs mikrovärmda burgare är inte mycket att ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

BKs mikrovärmda burgare är inte mycket att ha.

Sen när räknas en grill/brioler som mikrovågnsugn?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det låter som om du borde kunna hitta likasinnade på retrospelmässan, bara det blir någon i framtiden.

Själv är jag född, uppvuxen och boende i Göteborg. Har tappat mycket socialt umgänge de senaste åren, först på grund av att jag slutade använda Facebook när jag såg vart det var på väg för kanske åtta år sedan, sen fick jag barn och sen kom pandemin. Tyvärr är det främst tid som jag saknar nu, ska man exempelvis engagera sig i någon förening så duger det inte att träffas en gång i kvartalet liksom.

Angående Max, BK eller McD så vinner McD på walk over i mina ögon. Ingen är bra men Max geleiga burgare pannbiffar i bröd går tvärbort och BKs mikrovärmda burgare är inte mycket att ha.

Så du menar att mcflöhthinkens gummibit de kallar hamurgare är bättre?

Äter hällre shittibylla än på flöhthinken så får man iaf en burgare som man inte är hungrig igen 5min senare för typ samma pris.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Sen när räknas en grill/brioler som mikrovågnsugn?

Det krävs lite tur för att få en nygjord burgare på BK, annars lägger de köttet på bottenbrödet och värmer i mikron vid beställning, med eventuell ost (det är så de "gör burgarna på beställning"). Det är därför underbrödet är varmt och svampigt och köttet hänger som en slapp skiva skinka eller något. Att överdelen av brödet är torrt och smuligt beror på att bröden inte är så färska antar jag. Det finns mycket som är dåligt med de olika kedjorna i mina ögon, men BK har nog flest dåliga aspekter, däremot är Max kött så illa att det i sig är nog för att jag ska välja bort dem. McD är inte super på något sätt, men i mina ögon (med min smak) så är de definitivt den minst dåliga av de tre stora.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Så du menar att mcflöhthinkens gummibit de kallar hamurgare är bättre?

Äter hällre shittibylla än på flöhthinken så får man iaf en burgare som man inte är hungrig igen 5min senare för typ samma pris.

Jag föredrar också Sibylla över de andra kedjorna, trots att köttet inte håller så bra kvalitet, mycket broskbitar och så. McD må vara torra men man vet ju vad man får i alla fall, och jag föredrar tunna torra burgare av kött över Max geleburgare i alla fall. BK kan vara bra om burgaren är nygjord och de inte slafsar på med för mycket grejer, men det är väldigt sällan det är så.

Det har varit snack i många år om att Carl's Jr ska öppna här men det har inte blivit något än vad jag vet. Det är synd för det är den bästa kedjan jag har testat i alla fall. Fortfarande inte i närheten av att gå på en faktisk hamburgar-restaurang med riktiga kockar och så förstås, men de hade ju satt lite press på de andra i alla fall.

Under min uppväxt var Max något av en myt. Alla från Norrland eller andra delar av landet där Max var etablerat pratade om det hela tiden, att de var så bra och så, men när jag väl testade så var det verkligen inget speciellt någonstans. Jag tror att mycket av myten byggdes upp just för att de inte fanns i storstäderna, parat med förstås att de från andra delar av landet var uppväxta med det och därför hade nostalgiglasögonen på liksom.

Permalänk

Jag tycker detta är super att man kan söka vänner på detta sättet. Det är både modigt, genuint och öppnar upp fler dörrar för relationer.
Så som vi känner till livet så dör vi om inte så länge. Viktigt att vi tar vara på tiden vi inte kan köpa tillbaka på denna gasboll ute i rymden. <3

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det krävs lite tur för att få en nygjord burgare på BK, annars lägger de köttet på bottenbrödet och värmer i mikron vid beställning, med eventuell ost (det är så de "gör burgarna på beställning"). Det är därför underbrödet är varmt och svampigt och köttet hänger som en slapp skiva skinka eller något.

Finns det något bevis alls för det du säger eller är det en internetskröna?

Ingen jag vet som jobbat på BK har någonsin kört en burgare i en micro iaf.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Finns det något bevis alls för det du säger eller är det en internetskröna?

Ingen jag vet som jobbat på BK har någonsin kört en burgare i en micro iaf.

Tja, det är ganska uppenbart när man smakar på burgarna tycker jag, eller om man tittar in i köket och man ser mikron gå varm konstant. Men du kan ju exempelvis läsa: https://www.flashback.org/t695490 Gammal tråd men många som som stämmer in i kritiken.

Det var en kompis till mig som jobbade på McD som uppmärksammade mig på detta någon gång på nittiotalet får väl nämnas. Han gjorde "karriär" på McD, fick åka till "Burger College" i USA och läsa marknadsföring och management med inriktning på fastfood och så, så något indoktrinerad. Men som sagt är det uppenbart när man smakar på burgarna, tittar på dem eller tittar in i köket.

En burgare på Donken steks på stekbord, samtidigt som man lägger ihop övriga saker på brödhalvorna, när stekningen är klar lägger man på köttet, sätter ihop och packar in. Sen kan de ligga på varmhållning i några minuter i de där rännorna mot kassan. BK grillar burgarna på ett löpande band genom en grill (Pizza Hut har liknande för sina pizzor, med ett rullband som går igenom ugnen/grillen på ganska exakt den tid som krävs för att det ska bli klart, vitlöksbröd på Pizza Hut tar halva tiden så de stoppar man in genom en lucka på mitten exempelvis), sen ramlar kötten ner i en bunke där de kan ligga ganska länge. Sen läggs de på underbrödet, och eventuell ost ovanpå, sen in i mikron, och efter det på med sallad och så. Är det mindre burgare utan sallad och tomat typ så kör de hela den paketerade burgaren i mikron istället.

Permalänk
Medlem

Måste ju vara någon på forumet som jobbat på BK och kan bekräfta eller dementera detta

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Tja, det är ganska uppenbart när man smakar på burgarna tycker jag, eller om man tittar in i köket och man ser mikron gå varm konstant. Men du kan ju exempelvis läsa: https://www.flashback.org/t695490 Gammal tråd men många som som stämmer in i kritiken.

Haha alltså aldrig i livet att det här stämmer, isf är det någon enstaka restaurang som fått spratt

Internetskröna som fått eget liv.

Personligen tycker jag BK är bättre än både Max och Donken.

(Min syrra jobbade på BK ganska många år, så kan ju iaf garantera att det inte micrades några burgare där).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Haha alltså aldrig i livet att det här stämmer, isf är det någon enstaka restaurang som fått spratt

Internetskröna som fått eget liv.

Personligen tycker jag BK är bättre än både Max och Donken.

(Min syrra jobbade på BK ganska många år, så kan ju iaf garantera att det inte micrades några burgare där).

Som sagt är tråden inte helt ny, men den innefattar ett (påstått) svar från BK's kundtjänst om att de mikrar för att brödet och osten ska uppnå rätt temperatur (vilket flera ifrågasätter) och flera vittnesmål från (påstått) tidigare anställda om att det hörde till reglerna. De som inte mikrade en burgare gjorde alltså fel. De kan förstås ha ändrat reglerna sedan dess, men det händer ju att jag äter BK ibland fortfarande (bättre än Max i alla fall) och det är tydligt att i alla fall de burgare som jag köpt varit i mikron.

Men det är bara att testa om du inte tror mig. Gå till valfri BK och köp en burgare och se om de kör den i mikron. Känn på brödet om det har den karaktäristiska svampigheten som bröd får i mikron. Fråga personalen. Sen, enligt tråden ovan, så händer de att de skippar det steget när det är högt tryck, så det kan vara värt att testa på en BK eller en tid som inte är så belastad.

Permalänk
Avstängd

Sen finns det förstås annat som kan minska viljan att äta på BK också.
https://www.youtube.com/watch?v=iM7NRKw0hdQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det är ganska uppenbart när man smakar på burgarna tycker jag, eller om man tittar in i köket och man ser mikron gå varm konstant. Men du kan ju exempelvis läsa: https://www.flashback.org/t695490 Gammal tråd men många som som stämmer in i kritiken.

Det var en kompis till mig som jobbade på McD som uppmärksammade mig på detta någon gång på nittiotalet får väl nämnas. Han gjorde "karriär" på McD, fick åka till "Burger College" i USA och läsa marknadsföring och management med inriktning på fastfood och så, så något indoktrinerad. Men som sagt är det uppenbart när man smakar på burgarna, tittar på dem eller tittar in i köket.

En burgare på Donken steks på stekbord, samtidigt som man lägger ihop övriga saker på brödhalvorna, när stekningen är klar lägger man på köttet, sätter ihop och packar in. Sen kan de ligga på varmhållning i några minuter i de där rännorna mot kassan. BK grillar burgarna på ett löpande band genom en grill (Pizza Hut har liknande för sina pizzor, med ett rullband som går igenom ugnen/grillen på ganska exakt den tid som krävs för att det ska bli klart, vitlöksbröd på Pizza Hut tar halva tiden så de stoppar man in genom en lucka på mitten exempelvis), sen ramlar kötten ner i en bunke där de kan ligga ganska länge. Sen läggs de på underbrödet, och eventuell ost ovanpå, sen in i mikron, och efter det på med sallad och så. Är det mindre burgare utan sallad och tomat typ så kör de hela den paketerade burgaren i mikron istället.

Nu var det lite mer än två decennier sedan man jobbade där men då micrades minsann inget kött. Det slank igenom broilern, grillades ordentligt (därför man stank när man hade broiler duty) och sattes sedan ihop med båda bröden som till sist hamnade i steamern ("ångskåp") där de låg i väntan på att fyllas med tillbehör. När det väl var dags så togs bröd/kött, ost lades på och endast då micrades kött/underdel av bröd i några sekunder för att få osten att smälta något. Angående svampigheten så var ju steamern problemet i detta fallet då bröden sög åt sig en del ånga om de låg där för länge.

Idag fungerar det annorlunda vad jag vet på det sättet att kötten hamnar i "värmeskåp" efter att de grillats och bröden går igenom en "grillvärmare" när hamburgaren väl ska sättas ihop. Vad jag vet micras kött/underdel av bröd fortfarande i några sekunder för att få osten att smälta.

McD steker väl sitt kött och jag vet inte hur Max gör men att kött micras från fryst tillstånd låter bara galet.

Skrivet av frong:

Måste ju vara någon på forumet som jobbat på BK och kan bekräfta eller dementera detta

Skrivet av Lagerlöf:

Haha alltså aldrig i livet att det här stämmer, isf är det någon enstaka restaurang som fått spratt

Internetskröna som fått eget liv.

Personligen tycker jag BK är bättre än både Max och Donken.

(Min syrra jobbade på BK ganska många år, så kan ju iaf garantera att det inte micrades några burgare där).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nä, det här med att hitta nya kompisar avtar väl ganska rejält efter att man gått ur gymnasiet, kanske universitet för de som är unga. Jag och min sambo gjorde en utflykt till stockholm, då 25 och 22 år gamla och jag lyckades faktiskt hitta en ny vän via WoW då. Annars är jag väldigt restriktiv när det kommer till att träffa nya människor privat, särskilt i mindre sällskap. Min umgängeskrets är däremot ganska stor där vårat primära intresse är fotboll så min situation kanske är lite annorlunda.

Önskar dig självklart lycka till, ingen förtjänar att känna sig ensam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det låter som om du borde kunna hitta likasinnade på retrospelmässan, bara det blir någon i framtiden.

Själv är jag född, uppvuxen och boende i Göteborg. Har tappat mycket socialt umgänge de senaste åren, först på grund av att jag slutade använda Facebook när jag såg vart det var på väg för kanske åtta år sedan, sen fick jag barn och sen kom pandemin. Tyvärr är det främst tid som jag saknar nu, ska man exempelvis engagera sig i någon förening så duger det inte att träffas en gång i kvartalet liksom.

Angående Max, BK eller McD så vinner McD på walk over i mina ögon. Ingen är bra men Max geleiga burgare pannbiffar i bröd går tvärbort och BKs mikrovärmda burgare är inte mycket att ha.

Jisses, att föredra McDonalds framför Max. Men du kanske saknar smaklökar? 🤭
Visst, jag är en partisk Norrlänning, men tom BK är ljusår bättre än McDonalds enligt mig. Hörde för länge sedan att Luleå var enda stället i världen där McDonalds fått stänga pga att ingen ville äta där. Nu har de dock lyckats etablera sig bland ungdomarna i Norrbotten tyvärr.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C