Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur mycket litar ni på BankId?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Här måste det ju ändå ha vart en inloggning till banken som godkändes? Hur sen banken tillåter ett byte av BankID bara av att logga in en enda gång är ju skrämmande (om det nu är så det fungerade på hennes bank). Om det faktiskt var som artikeln försöker hävda så är det alltså registreringen av nytt bankID som skulle godkännas, men då var de ju redan inne på hennes bankkonto? Känns lite som om det är fler än ett signerande men att det kanske utelämnats för att låta värre

Ofta är det ju så att den bedragne säger ... Öh..det funkade inte (eftersom inloggningen skedde hos bedragaren), eller att bedragaren säger...det funkade inte...prova igen...då har man godkänt två gånger.

Även om BankID funkar som förväntat, det är ingen bug, så bör banker (och BankID) erbjuda kunderna bättre säkerhet, tydligare information om vem som försöker göra vad.

Skrivet av emigrating12:

På Nordea kan du snabbt skapa ett nytt BankID med användande av ett äldre redan fungerande BankID. På så vis har jag BankID på ett par telefoner och en platta. Det är ju väldigt smidigt, för dosan har jag inte använt på många många år sedan batteriet tog slut.

Hos Swedbank går det dock inte, eller gjorde inte för några år sedan, utan där behövde man isf ett s.k. "utökat BankID". Vilket jag tror är ett vanligt BankID med med deras (swedbank) verifiering på toppen. Detta gjorde bl.a. att jag inte kunde föra över pengar från Swedbank konto utan att först visa mig på deras kontor för att "utöka" mitt id.

Oavsett så tycker jag inte felet ligger hos varesig BankID eller finansiella aktörer i detta tillfället. Clara har helt enkelt godkänt något utan att läsa VAD.

På Swedbank (som jag har) har många aktiverat utökad BankID för att kunna lägga till nya betalningsmottagare i telefonen. Men det sänker ju säkerheten. Överlag får bankerna tänka på att om de driver allt fler kunder att använda BankID, vilket även sjukvården driver folk att göra, så måste de inse att allt fler tekniskt okunniga, förvirrade, etc, kommer att använda tjänsterna. De måste anpassa systemen efter att folk gör fel helt enkelt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

På Nordea kan du snabbt skapa ett nytt BankID med användande av ett äldre redan fungerande BankID. På så vis har jag BankID på ett par telefoner och en platta. Det är ju väldigt smidigt, för dosan har jag inte använt på många många år sedan batteriet tog slut.

Hos Swedbank går det dock inte, eller gjorde inte för några år sedan, utan där behövde man isf ett s.k. "utökat BankID". Vilket jag tror är ett vanligt BankID med med deras (swedbank) verifiering på toppen. Detta gjorde bl.a. att jag inte kunde föra över pengar från Swedbank konto utan att först visa mig på deras kontor för att "utöka" mitt id.

Oavsett så tycker jag inte felet ligger hos varesig BankID eller finansiella aktörer i detta tillfället. Clara har helt enkelt godkänt något utan att läsa VAD.

Ja det förstår jag, det jag syftar på var att det endast är EN signering totalt som krävdes här, det vill säga, att logga in på banken. Det borde rimligtvis finnas ett till steg för att bekräfta nytt bankid.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Även om BankID funkar som förväntat, det är ingen bug, så bör banker (och BankID) erbjuda kunderna bättre säkerhet, tydligare information om vem som försöker göra vad.

Jag loggade precis in för att kolla och så här står det i BankID appen när man ombeds signera.

jag vill ladda ner ett nytt BankID. jag har tagit del av och godkänner allmäna vilkor för BankID Undvik bedrägeriförsök. Ladda aldrig ner ett BankID på uppmaning av banken eller någon annan person, oavett orsak! Vid minsta tvekan, "Avbryt".

Skrivet av Pamudas:

Ja det förstår jag, det jag syftar på var att det endast är EN signering totalt som krävdes här, det vill säga, att logga in på banken. Det borde rimligtvis finnas ett till steg för att bekräfta nytt bankid.

Det tror jag inte på för ett öre. Det krävs, gissar jag, 3 signeringar för att skaffa ett nytt BankID. Ett för att logga in på banken (för även om man loggar in med pin eller annet krävs ett BankID login för att skapa nytt ID), därefter ett för att godta skapandet av nytt ID och slutligen ett för att verifiera att det är installerat.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Utan möjlighet till granskning av källkoden bakom så kan jag inte betrakta den som helt säker. Samtidigt så väljer jag aktivt att bedöma lösningen som tillräckligt säker för att använda mig utav, men det är endast av rent praktiska skäl.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Är ej säkerheten som oroar mig i nuläget utan dess monopol på marknaden och att det är en privataktör. Om något händer så rasar allt.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mc68000:

Jag tycker man skall lyfta ögonen lite från BankID som programvara, protokoll, etc. (Typiska design-frågor, som må så vara säkra) och inse att det från användarens synvinkel (lättheten att utnyttja social hacking om ni så vill) saknas mycket som talar om vad som faktiskt är på gång och hända. Tjejen i detta fall är inte ett dugg intresserad av att veta att protokollet är 100% säkert, hon hade nog gärna velat veta att ett nytt ID hade utfärdats, något hon upptäckte några dagar senare!

Det här är ett väldigt klokt inlägg.

Jag har tidigare svarat i tråden att jag litar ganska mycket på bankIDs tekniska del i sammanhanget. Det gäller fortfarande. Och som vissa skriver så har användaren inte varit riktigt uppmärksam.

Men hur lätt utfärdar banker dessa bankIDn egentligen? Det är en rimlig fråga att ställa sig. Låter som ansökningsprocessen är för lättvindig. Det är bankernas fel - inte bankIDs heller.
Men som slutanvändare vill man precis som du säger kanske inte behöva grotta i varje teknisk specifikation om säkerhetsnivåer. Alla är inte kunniga eller intresserade av så tekniska aspekter.
Kedjorna och helhetslösningarna behöver vara anpassade för användaren - snarare än att användaren ska anpassas efter tekniken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Jag tycker man skall lyfta ögonen lite från BankID som programvara, protokoll, etc. (Typiska design-frågor, som må så vara säkra) och inse att det från användarens synvinkel (lättheten att utnyttja social hacking om ni så vill) saknas mycket som talar om vad som faktiskt är på gång och hända. Tjejen i detta fall är inte ett dugg intresserad av att veta att protokollet är 100% säkert, hon hade nog gärna velat veta att ett nytt ID hade utfärdats, något hon upptäckte några dagar senare!

Artikeln utgår från hennes upplevelse, inte helt osannolikt filtrerad genom ett skämmigt-filter eller en journalist som vill få en bättre "story", så jag skulle inte ta den för en helt korrekt beskrivning.

Min minnesbild är att appen skickar en notifikation när det utfärdas ett nytt mobilt BankID. Sådant kan förstås fallera, det kan svepas bort ihop med annat som skräp, om man inte inser vad det är, eller så kan det finnas undantagsfall. Befintliga ID:n går att se hos BankID om man vill kontrollera vilka som finns. Det brukar stå i appen vad man "signerar", t ex en överföring på x kronor.

Man kan notera att det finns både legitimera och signera, vilket även syns i historiken som går att se via appen. I historiken syns dock bara vad man gjort, på vilken ungefärlig plats, typ av enhet, IP (tror jag) och lite annat. Dock syns inte vad man har gjort, utan det hänvisas till den aktör man interagerat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Utan möjlighet till granskning av källkoden bakom så kan jag inte betrakta den som helt säker. Samtidigt så väljer jag aktivt att bedöma lösningen som tillräckligt säker för att använda mig utav, men det är endast av rent praktiska skäl.

Fast hur många klarar egentligen av att analysera koden för att bedöma säkerheten hos den? Och för den kod som inte körs lokal, hur verifiera att de verkligen kör den koden?

Permalänk
Medlem

Har jag missat något eller varför svarar inte alla 100%?

Bank-id har aldrig crackats, knäckts eller vad ni nu vill kalla det. Det är en 99.99% säker lösning tills någon gör det.

Alla ni som inte röstat 100%.. vad har ni för belägg för det? Länka gärna källor som beskriver hur bank-id har crackats för det måste jag ha missat helt om det har hänt. Kanske dags jag ändrar min uppfattning i så fall.

I samtliga fall där bank-id är involverat är den gemensamma nämnaren skit bakom sparkarna.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Har jag missat något eller varför svarar inte alla 100%?

Bank-id har aldrig crackats, knäckts eller vad ni nu vill kalla det. Det är en 99.99% säker lösning tills någon gör det.

Alla ni som inte röstat 100%.. vad har ni för belägg för det? Länka gärna källor som beskriver hur bank-id har crackats för det måste jag ha missat helt om det har hänt. Kanske dags jag ändrar min uppfattning i så fall.

I samtliga fall där bank-id är involverat är den gemensamma nämnaren skit bakom sparkarna.

Det har nog mer med hur svarsalternativen är utformade Att det inte finns en chans att något dåligt ska ske när bankid är inblandat är ju uppenbarligen inte sant - även fast det nu inte är BankID som felar

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Sant, betydligt fler försvarar BankID än är kritiska mot det.

Det är ju tydligt att bankerna har sina egna implementationer av meddelanden och varningstexter. Som emigrating12 skrev när han nämnde den utökade BankID-tjänsten hos Swedbank. Då de är störst på marknaden kände de tydligen att detta tillägg behövdes för att skärpa upp och ÖKA säkerheten.

Kanske är det känslan av att "det kan inte hända mig" och "det är ju enkelt, smidigt och användbart" (blandar ihop detta med säkerhet). Ändå räckte det med två personer (båda nu ihjälskjutna), en telefon och offrens BankID för att olovligen komma över miljonbelopp. Det lär ju finnas betydligt fler än dessa två som sysslat med denna ljusskygga verksamhet.

Tänk er själva, ett samtal du själv indirekt initierat, lite kalkylerad stress, och kontot töms. Vissa är lika duktiga på detta som vi är på datorer.

Off topic, jag känner en person som blev av med ett större belopp där bedragaren förde över summan till sitt eget konto!
Resultatet: Polisen lade ner ärendet då ord stod mot ord. Bedragaren skyllde på detaljer i offrets privatliv och gick fri!
Detta skedde dock inte med BankID, så det är inte skälet till min negativa inställning.

Därimot lider jag med alla offer, oavsett hur naiva de varit.

Med det vill jag säga att jag hellre piskar tekniken än att tycka att offren skall skylla sig själva.

Permalänk
Medlem

Bankid är ett säkert sätt för att verifiera sin identitet.
Men det betyder ju inte att tjänsten som använder bankid är säkert.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

En förbättring vore ju t.ex. att oavsett vilket BankID det gäller, så notifieras händelser till samtliga enheter som har kundens BankID.
Men det löser ju inte problemet att ståldörren redan är öppen, säkerhet är svårt, människor är svårare.
Löser ju heller inte problemet med bankID på olika banker, kan tänka mig att banksekretessen ställer hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

En förbättring vore ju t.ex. att oavsett vilket BankID det gäller, så notifieras händelser till samtliga enheter som har kundens BankID.
Men det löser ju inte problemet att ståldörren redan är öppen, säkerhet är svårt, människor är svårare.
Löser ju heller inte problemet med bankID på olika banker, kan tänka mig att banksekretessen ställer hinder.

Är det inte redan så? Eller är det specifikt när det är samma utfärdare bara?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag litar på BankID 100%.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Sant, betydligt fler försvarar BankID än är kritiska mot det.

Det är ju tydligt att bankerna har sina egna implementationer av meddelanden och varningstexter. Som emigrating12 skrev när han nämnde den utökade BankID-tjänsten hos Swedbank. Då de är störst på marknaden kände de tydligen att detta tillägg behövdes för att skärpa upp och ÖKA säkerheten.

Kanske är det känslan av att "det kan inte hända mig" och "det är ju enkelt, smidigt och användbart" (blandar ihop detta med säkerhet). Ändå räckte det med två personer (båda nu ihjälskjutna), en telefon och offrens BankID för att olovligen komma över miljonbelopp. Det lär ju finnas betydligt fler än dessa två som sysslat med denna ljusskygga verksamhet.

Tänk er själva, ett samtal du själv indirekt initierat, lite kalkylerad stress, och kontot töms. Vissa är lika duktiga på detta som vi är på datorer.

Off topic, jag känner en person som blev av med ett större belopp där bedragaren förde över summan till sitt eget konto!
Resultatet: Polisen lade ner ärendet då ord stod mot ord. Bedragaren skyllde på detaljer i offrets privatliv och gick fri!
Detta skedde dock inte med BankID, så det är inte skälet till min negativa inställning.

Därimot lider jag med alla offer, oavsett hur naiva de varit.

Med det vill jag säga att jag hellre piskar tekniken än att tycka att offren skall skylla sig själva.

Jag tycker inte att offren får skylla sig själva, men den åsikten har ingen koppling till om Bankid är säkert eller osäkert, den har att göra med att bedrägeri inte är okej. Jag tycker rentav att det är lite av ett fulgrepp rent retoriskt att blanda ihop två olika diskussioner sådär och dra likhetstecken mellan en åsikt i den ena och en åsikt i den andra.

Mitt intryck är iaf att Bankid verkar vara den minst trasiga formen av id-handling vi har att tillgå i dagsläget som är praktiskt brukbar för vardagsärenden. Att visa en plastbit för någon är ju rena skämtet i jämförelse och ett ännu större säkerhetshål som fortfarande tillåts i nästan alla sammanhang.

Sedan har vi som jag ser det två huvudproblem som verkar dyka upp:
* andra former av id-handlingar som kan användas för att få ett bankid utfärdat (se ovan)
* möjligheten att genom "social engineering" lura människor att godkänna något de inte borde godkänna

Ingen av dessa punkter är i grunden säkerhetsproblem i Bankid i sig, och den andra punkten är en variant av ett av de svåraste säkerhetsproblemen som finns totalt sett eftersom det i grunden inte är ett tekniskt problem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Har jag missat något eller varför svarar inte alla 100%?

Bank-id har aldrig crackats, knäckts eller vad ni nu vill kalla det. Det är en 99.99% säker lösning tills någon gör det.

Det måste ju inte "knäckas" för att inte vara 100% säkert. Till exempel så finns väl fortfarande möjligheten att någon drar igång en inloggning, och när du själv ska logga in på samma sida och startar appen så kommer deras inloggning upp (eftersom den redan väntade när appen startades). Du kollar i appen, ser samma sida som du förväntar dig, och godkänner... men du loggas inte in. Istället loggades de in. Var det skit bakom spakarna hos dig detta fallet, eller var det ett tecken på att BankID inte är ofelbart?
(Med lite slarv så kan man ju loggas in på precis vilken sida som helst denna vägen, genom att helt enkelt inte själv verifiera vad som står innan man godkänner, men då stämmer det ju som du säger att det är delvis ens eget fel också.)

Sidor som Swedbank och Avanza har börjat lösa detta nu genom att kräva QR-kod-scanning för inloggning när det är från separata enheter, som när man surfar på dator, så att det garanterat är ditt inloggningsförsök som godkänns, men detta är väl knappast särskilt välspritt ännu, ffa inte på sidor med lägre säkerhetskrav än banker.

Om du annars menade att skiten bakom spakarna är hos de som implementerar BankID till sina sidor så tyder ju även det på att det inte är 100% säkert system, speciellt inte på det viset som omröstningen uttrycker det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogul:

Fast hur många klarar egentligen av att analysera koden för att bedöma säkerheten hos den? Och för den kod som inte körs lokal, hur verifiera att de verkligen kör den koden?

Behöver alla krocktesta sin bil? Kanske räcker det med att tillverkaren säger att den är säker? Det verkar ju räcka för IT-säkerhet...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Sidor som Swedbank och Avanza har börjat lösa detta nu genom att kräva QR-kod-scanning för inloggning när det är från separata enheter, som när man surfar på dator, så att det garanterat är ditt inloggningsförsök som godkänns, men detta är väl knappast särskilt välspritt ännu, ffa inte på sidor med lägre säkerhetskrav än banker.

Jag har sett detta på fler och fler sidor i det sista, men det brukar finnas en möjlighet att gå tillbaka till personnummer ändå, så jag är tveksam till att detta är genomfört pga säkerhet och inte bara för konsumentens bekvämlighet.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emigrating12:

Jag har sett detta på fler och fler sidor i det sista, men det brukar finnas en möjlighet att gå tillbaka till personnummer ändå, så jag är tveksam till att detta är genomfört pga säkerhet och inte bara för konsumentens bekvämlighet.

Hm, på Swedbank går det inte att logga in på annan enhet den vägen, vad jag kan se (dvs Swedbank på dator med mobilt BankID). Det går om man loggar in på samma enhet som man kör BankID på däremot, men det är ju svårt att blockera det utan att stänga ute en väldig massa giltiga inloggningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är ett väldigt klokt inlägg.

Jag har tidigare svarat i tråden att jag litar ganska mycket på bankIDs tekniska del i sammanhanget. Det gäller fortfarande. Och som vissa skriver så har användaren inte varit riktigt uppmärksam.

Men hur lätt utfärdar banker dessa bankIDn egentligen? Det är en rimlig fråga att ställa sig. Låter som ansökningsprocessen är för lättvindig. Det är bankernas fel - inte bankIDs heller.
Men som slutanvändare vill man precis som du säger kanske inte behöva grotta i varje teknisk specifikation om säkerhetsnivåer. Alla är inte kunniga eller intresserade av så tekniska aspekter.
Kedjorna och helhetslösningarna behöver vara anpassade för användaren - snarare än att användaren ska anpassas efter tekniken.

Det finns mycket att önska från appens tydlighet.
tex:

Permalänk
Medlem

Oavsett säkerhet litar jag inte på att ett privat vinstdrivet företag bryr sig om tillgänglighet för samtliga delar av befolkningen.

Att själva mjukvaran är stängd och legitimering bara kan utföras på proprietära operativsystem är inte acceptabelt.

Det innebär att en övergång till fri, öppen mjukvara är omöjligt i dagens svenska samhälle.

Edit:
Ett annat exempel på möjligheten till missbruk från bankerna gällande Bank-ID är att de har den enskilda makten att bestämma vad som får verifieras.
Swedbank förbjöd Sunet 2015 från att använda Bank-ID för Mina meddelanden, då de ansåg att meddelanden innehållande lösenord för hemsidan konkurrerande med bankens tjänst, vilket innebar att organisationen blev tvungen att återgå till papperspost.

Samma kritik omfattar även Swish, vilket är varför jag är positiv till införandet av E-krona.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Behöver alla krocktesta sin bil? Kanske räcker det med att tillverkaren säger att den är säker? Det verkar ju räcka för IT-säkerhet...

Nu var ju kommentaren som jag svarade på "Utan möjlighet till granskning av källkoden bakom så kan jag inte betrakta den som helt säker.", inte att man skulle låta ett oberoende institut kontrollera säkerheten i koden.

Men att låta ett oberoende institut granska säkerheten är inte någon dum ide. I fallet med BankId så har den också "varit ute i trafik" ett bra tag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogul:

Nu var ju kommentaren som jag svarade på "Utan möjlighet till granskning av källkoden bakom så kan jag inte betrakta den som helt säker.", inte att man skulle låta ett oberoende institut kontrollera säkerheten i koden.

Men att låta ett oberoende institut granska säkerheten är inte någon dum ide. I fallet med BankId så har den också "varit ute i trafik" ett bra tag nu.

Läs vad jag skrev igen. "Utan möjlighet till granskning" innebär inte nödvändigtvis att vem som helst ska kunna granska, utan att det för en enskild - eller ett formellt eller informellt kollektiv av - individ(er) ska kunna granska. Då först anser jag den vara 'säker'.
En säker lösning är säker först när vem som helst kan se hur säkerheten är implementerad och lösningen fortfarande är säker. Det är datasäkerhet 1.0.

Obscurity != Security

Att en lösning varit "ute i trafik" gör den inte säker. Ska man på det här forumet faktiskt behöva peka ut alla gamla säkerhetshål som funnits i mjukvara i decennier innan de kommit upp till ytan?

Är BankID i verkligheten säker? Inte alls omöjligt, men för allt vi vet kan det finnas ett gigantiskt säkerhetshål som bara väntar på att upptäckas av en illvillig instans.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv

Litar till 120% på Bankid och har i snitt använt det 10gg per dag sedan 2005 utan att någonsin råka ut för något så det kan nog anses mycket säkert.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buchno:

Oavsett säkerhet litar jag inte på att ett privat vinstdrivet företag bryr sig om tillgänglighet för samtliga delar av befolkningen.

Att själva mjukvaran är stängd och legitimering bara kan utföras på proprietära operativsystem är inte acceptabelt.

Det innebär att en övergång till fri, öppen mjukvara är omöjligt i dagens svenska samhälle.

Edit:
Ett annat exempel på möjligheten till missbruk från bankerna gällande Bank-ID är att de har den enskilda makten att bestämma vad som får verifieras.
Swedbank förbjöd Sunet 2015 från att använda Bank-ID för Mina meddelanden, då de ansåg att meddelanden innehållande lösenord för hemsidan konkurrerande med bankens tjänst, vilket innebar att organisationen blev tvungen att återgå till papperspost.

Samma kritik omfattar även Swish, vilket är varför jag är positiv till införandet av E-krona.

Det är saker på gång under 2022, snart slutar man använda körkorten som leg och inför en ny typ av idkort och fasar ut alla gamla, de nya idkorten ska bara utfärdas av polisen (likt pass) och ändringen innefattar även en e-legitimation.
Det är inget bråk om det i riksdagen så det lär klubbas igenom.

Ny lag och förordning om statliga identitetshandlingar med bestämmelser om ett statligt identitetskort och en statlig e-legitimation. Id-kortet kan utfärdas med eller utan funktion som resehandling och ersätter både det nationella identitetskortet och identitetskortet för folkbokförda i Sverige.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det är saker på gång under 2022, snart slutar man använda körkorten som leg och inför en ny typ av idkort och fasar ut alla gamla, de nya idkorten ska bara utfärdas av polisen (likt pass) och ändringen innefattar även en e-legitimation.
Det är inget bråk om det i riksdagen så det lär klubbas igenom.

Ny lag och förordning om statliga identitetshandlingar med bestämmelser om ett statligt identitetskort och en statlig e-legitimation. Id-kortet kan utfärdas med eller utan funktion som resehandling och ersätter både det nationella identitetskortet och identitetskortet för folkbokförda i Sverige.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Jo jag har hört det där..
Dock tror jag att verkligheten säkert kommer bli sådan att körkorten görs om så de kan bli godkända handlingar
Eller så tas körkorten bort och id handlingen blir körkortet.
Det kommer bli bökigt för polisen när de gör kontroller... Blåsa, körkort och id handling. Två olika id handlingar blir nog opraktiskt i praktiken.

.

Svar på trådfrågan.
Nej jag litar inte mer på Bank-id än vad jag litar på säkra företags VPN-inloggningar... allt kan hackas... det är frågan om när o vem som lyckas.
Största trösten är att banken ersätter om man själv inte orsakat det eller genom oaktsamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det måste ju inte "knäckas" för att inte vara 100% säkert. Till exempel så finns väl fortfarande möjligheten att någon drar igång en inloggning, och när du själv ska logga in på samma sida och startar appen så kommer deras inloggning upp (eftersom den redan väntade när appen startades). Du kollar i appen, ser samma sida som du förväntar dig, och godkänner... men du loggas inte in. Istället loggades de in. Var det skit bakom spakarna hos dig detta fallet, eller var det ett tecken på att BankID inte är ofelbart?

Just av den anledningen tillåter inte bankid flera samtidiga operationer utan avbryter allt i en sådan situation. Testa själv.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon309108:

Jo jag har hört det där..
Dock tror jag att verkligheten säkert kommer bli sådan att körkorten görs om så de kan bli godkända handlingar
Eller så tas körkorten bort och id handlingen blir körkortet.
Det kommer bli bökigt för polisen när de gör kontroller... Blåsa, körkort och id handling. Två olika id handlingar blir nog opraktiskt i praktiken.

.

Svar på trådfrågan.
Nej jag litar inte mer på Bank-id än vad jag litar på säkra företags VPN-inloggningar... allt kan hackas... det är frågan om när o vem som lyckas.
Största trösten är att banken ersätter om man själv inte orsakat det eller genom oaktsamhet.

Nja, det är en anpassning mot hur det är i de flesta andra länder för där är körkort inte ett giltigt id och idag är det också för dålig säkerhet på idhandlingar, finns väl 13 olika versioner av 5 olika huvudtyper idag och de har olika utgivare och utseenden och det gör det svårare att kolla om de är korrekta.
Det är dessutom inte en svensk politisk önskan att rensa upp utan de som ska kolla id tycker att det finns för många olika typer och att det helt enkelt inte fungerar säkert nog idag. De nya idkortet ska även innehålla biometridata och en funktion för elektronisk identifiering likt dagens bank id.
Det handlar om att modernisera id korten och göra dem svårare att förfalska och enklare att kontrollera.
Körkort ska bara visa om man är behörig att framföra ett fordon och inte vara giltigt som identifikation, de har gällt som id på "undantag" sedan 70 talet så att de upphör att vara giltigt id är på tiden.
Jag tror det här är bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, det är en anpassning mot hur det är i de flesta andra länder för där är körkort inte ett giltigt id och idag är det också för dålig säkerhet på idhandlingar, finns väl 13 olika versioner av 5 olika huvudtyper idag och de har olika utgivare och utseenden och det gör det svårare att kolla om de är korrekta.
Det är dessutom inte en svensk politisk önskan att rensa upp utan de som ska kolla id tycker att det finns för många olika typer och att det helt enkelt inte fungerar säkert nog idag. De nya idkortet ska även innehålla biometridata och en funktion för elektronisk identifiering likt dagens bank id.
Det handlar om att modernisera id korten och göra dem svårare att förfalska och enklare att kontrollera.
Körkort ska bara visa om man är behörig att framföra ett fordon och inte vara giltigt som identifikation, de har gällt som id på "undantag" sedan 70 talet så att de upphör att vara giltigt id är på tiden.
Jag tror det här är bra.

Poängen med körkortet måste ju nästan upphöra om man ändå måste ha med sig en annan id handling som elektroniskt styrker vem du är.

Att ett "osäkert" körkort gäller tillsammans med "säkert" ID känns ju lite bakvänt.

Körkortsdelen borde i så fall bli en underfunktion till ID handlingen.
Om de ändå ska röra runt i grytan kan passet även ersättas av en legitimation?