Uppkopplad kyl och frys från Samsung

Permalänk
Melding Plague

Uppkopplad kyl och frys från Samsung

Med ny kyl och frys blir det givetvis Wifi-stöd för mitt smarta hem. Här delar jag min erfarenheter av Samsungs uppkopplade vitvaror.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

köpte själv precis Samsung Kyl o Frys, enligt elgiganten var bara wifin bra för att kolla så kylen är stängd.. 450kr för en modul nej tack.

Permalänk
Medlem

Trams. Säg till när ett smart hem kan laga min mat från scratch utan att jag behöver göra något. Då är jag beredd att betala lite extra.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Så vad jag läste så får man för 1000Kr ett störningsmoment som tar upp ens tid ännu mer.

Hade troligen varit bättre om din gamla fyrs och kyl hade varit byggd med bättre kvalitet värt dom pengarna så kanske dom varat lägre.

Jag har lite svårt att förstå vad som är "SMART" med nåt så korkat som ett snävt larm som pingar en i tid och otid, och om man nu behöver det för att kyl och frys inte håller temperaturerna rätt, har sett detta på fenomen på kyl och frys utan uppenbar orsak så kanske man kan tycka att dom borde lägga energin på att får kompressorn att göra sitt jobb pålitligt istället.

Jag föredrar att saker bara fungerar istället så behövs det inte korkade smart funktioner man lägger pengar på istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Trams. Säg till när ett smart hem kan laga min mat från scratch utan att jag behöver göra något. Då är jag beredd att betala lite extra.

Haha ja mins när "SMARTA" Kyl och frys skulle bli en grej för typ 10 år sedan, skulle tala om hur mycket mjölk du hade kvar, ägg, ja inventera kylen. DET hade varit smart. Ha en önskelista sedan kollar kylen mot den och ger dig en lista på vad du behöver.

Tills dess får dessa Dumma kylar och övriga Dumma hem grejor vara XD
Verkar ju mest vara fler saker som tar ens tid, dessutom kan skiten bli hackad.
Smarta termostater tog dom ju över för folk, ren ransomware.

Det förvånar mig alltid hur många simpla lösningar som kallas för SMARTA.
Jag måste börja kalla alla givare som används för styr och regler teknik för SMARTA för ribban verkar ju ha stänkts dit.

Permalänk
Medlem

Så otroligt värdelöst. Kostnaden med att ha en liten högtalare som piper när dörren har varit öppen för länge är ungefär 20 kronor och nästan alltid en mer värdeskapande än dessa IoT grejer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Hemautomation har i princip hela tiden gått till att det först bara har varit nördigt, dyrt och ej tillför så mycket. Men allteftersom åren går så blir de blivit billigare, funktionerna bättre och folk i allmänhet kräver mer automation. Så ge uppkopplade kylskåp 10år till och folk kommer kanske inte se det som en dum ide. Om det såklart inte kostar något extra och det finns bra system för att samla in informationen. Man vill ju inte ha en app för varenda pryl, det räcker med en app som täcker hela bostaden och visar larm för allt.

Jag själv har grejat med övervakning på kyl/frys som innehåller lite dyrare saker än vad de flesta har i sitt kyl.

På dessa kylar så hade vi PT-1000 givare och ställbara låg, låglåg, hög och höghög larm. Vi hade även ett statisk larm som gick om tempgivaren visade summa värde en för lång stund, då den bör fluktuera något. Och samma värde kan innebära att det är något fel med kommunikationen, övervakningssystemet eller liknande. Självklart fanns det även larm på dörren.
Larmhanteringsmässigt så skickade den ut på sms.
Trendar signalen gjorde vi typ en gång var 10 sekund och denna information ska sparas i minst 10år. Så man kan i systemet i efterhand läsa av t.ex att 2014-02-03 Kl 12:31:40 så var värdet minus 42,21 grader.

PS: Ja, det är såklart värdefull HB jag pratar om som kräver denna övervakning.

Permalänk
Medlem

Farsan har någon teldus sensor som larmar om tempen går för nära 0 på frysen och över typ 9 på kylen ute i garaget så man vet om något gått fel med dem.
Vanlig 433Mhz så bra täckning tillbaka till huset.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Köpte kyl & frys senast 2002 när det blir dags igen så kanske det är standard med trådlös övervakning av vitvaror?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har börjat banta mitt hem på uppkopplade enheter sen jag fick min fantastiska "wi-fi" tvättmaskin.. smarta funktioner men inte en lugn stund med alla dessa notifikationer.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

botnätet växer

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Farsan har någon teldus sensor som larmar om tempen går för nära 0 på frysen och över typ 9 på kylen ute i garaget så man vet om något gått fel med dem.
Vanlig 433Mhz så bra täckning tillbaka till huset.

Så gjorde jag också. La en billig 433mhz temperatur sensor i frysen.

Permalänk
Medlem

Världen behöver inte mer teknik och ökad komplexitet - med allt vad det medför. Snarare mindre.

Se t ex bilar, vars förväntade livstid bara minskar och där kostnaderna för felsök och reparationer rusar..

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Världen behöver inte mer teknik och ökad komplexitet - med allt vad det medför. Snarare mindre.

Se t ex bilar, vars förväntade livstid bara minskar och där kostnaderna för felsök och reparationer rusar..

.

Jag känner igen denna diskussion som många hade runt 1990 när bilarna fick mer elektronik i sig.
och nu med facit i hand så tycker jag dagens bilar är mycket mindre problemfria än förr. Det största är såklart galvaringen på undersidan som gör att man inte behöver svetsa hela tiden. Men även mindre strul med motorn med bränsleförbrukning.
Det har kommit till lite nya saker som katalysator, ADBlue som ställer till med extra utgifter, men det handlar om nya miljökrav.

Dock har du rätt i att man ska tänka efter före. Köper man en kyl som endast fungerar om en webtjänst finns, så kan detta vara ett mycket dåligt köp om denna tjänst går ner eller sluta fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Så vad jag läste så får man för 1000Kr ett störningsmoment som tar upp ens tid ännu mer.

Hade troligen varit bättre om din gamla fyrs och kyl hade varit byggd med bättre kvalitet värt dom pengarna så kanske dom varat lägre.

Jag har lite svårt att förstå vad som är "SMART" med nåt så korkat som ett snävt larm som pingar en i tid och otid, och om man nu behöver det för att kyl och frys inte håller temperaturerna rätt, har sett detta på fenomen på kyl och frys utan uppenbar orsak så kanske man kan tycka att dom borde lägga energin på att får kompressorn att göra sitt jobb pålitligt istället.

Jag föredrar att saker bara fungerar istället så behövs det inte korkade smart funktioner man lägger pengar på istället.

Ja jag hade hellre betalat 1000kr för extra garanti eller något. Min nuvarande kyl och frys är 40 år gamla och fungerar fortfarande hur bra som helst. Tvivlar på att detta Samsung skåp håller mer än 10-20 år.

Permalänk
Musikälskare

Saker som jag inte behöver "smarta" är nog mest en kyl/frys

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

En grej man borde kunna använda kyl/frys med wifi/internetåtkomst till är väl att se om de fungerar alls? Det är ju inte ovanligt med vattenskador om det går åska över ett sommarhus man inte varit i på ett tag och frysen pajar. Att man har en app i telefonen som anropar frysen med jämna mellanrum och som lämnar en avisering om den inte får något svar, typ. Sen finns det ju massor med saker som kan gå fel där som gör att den larmar även om frysen fungerar...

Permalänk
Medlem

Så kylen kan detektera att dörren är öppen men inte stänga den?
Hur svårt skulle det vara att om den har varit öppen i 10 minuter så försök stänga den med en svag motor. Så pass svag att håller man ett finger i vägen så stannar den men tillräckligt för att långsamt stänga dörren. Har den sedan försökt och inte lyckats ett par gånger (säg en halvtimme så skicka ett meddelande) - problemet är löst.
DET skulle jag kunna betala för men det är här "smarta "kylskåpet är ju bara korkat och mest en "ooo titta vi kan koppla upp ett kylskåp? varför? För att vi kan och för att vi då kan ta 500 pix för en wifiadaptor.
Om det är ett problem med potentiella skador så stäng av den funktionen i usa så är vi hemma

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Denna artikeln lockade ju inte direkt till köp.
Jag har det senaste året inhandlat uppkopplad tvättmaskin och torktumlare. Det är lite samma sak där. Ganska meningslöst och mest ett irritationsmoment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Saker som jag inte behöver "smarta" är nog mest en kyl/frys

Hade varit trevligt att kunna ha koll på vad man har hemma i kyl/frys när man står i affären. Den funktionen hade jag pyntat för.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hade varit trevligt att kunna ha koll på vad man har hemma i kyl/frys när man står i affären. Den funktionen hade jag pyntat för.

Men det kostar ju pengar och kräver kompetens och RnD för att fixa, orka! /sacrasm

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MoNkeY-05:

Hade varit trevligt att kunna ha koll på vad man har hemma i kyl/frys när man står i affären. Den funktionen hade jag pyntat för.

Absolut men hur hade det gått till, måste man logga allting manuellt som finns i kylen hela tiden? Det är ett jobb i sig som jag inte hade orkat med

Skrivet av rymdriddaren:

Varför inte bara bygga en kyl/frys med självstängande dörr istället...

Säkerhet, tänk om den stängs automatiskt och något barn blir instängt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vissa smart saker känns ju bara så korkade. Min nya diskmaskin från siemens är tydligen smart. Den är inte ikopplad än men jag undrar vad för smarta saker jag kan göra via den appen...
En uppkopplad ugn, absolut, smart att kunna hålla koll på mat tempen å höja å sänka värmen, eller starta ugnen på väg hem från affären.. men en diskmaskin eller kyl/frys... Wtf

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Absolut men hur hade det gått till, måste man logga allting manuellt som finns i kylen hela tiden? Det är ett jobb i sig som jag inte hade orkat med

Säkerhet, tänk om den stängs automatiskt och något barn blir instängt

Det är ju faktiskt tillverkarens problem om dom nu vill sälja smarta kyl och frys.
Var ju så dom konceptuellt marknadsfördes som för ca 10 år sedan men det har vi inte sett nåt av.

Som jag ser det borde kameror med hjälp av AI kunna tränas att känna av sträckkoder, QR koder, förpackningar tex.
Det den inte känner igen kan du mata in själv eller kanske skanna och logga och få den att lära sig första gången.

Den skulle ju även kunna känna av vikten på varje plan. Ställer du in en liter mjölk, tar ut den och ställer tillbaks den kan den luska ut hur mycket du använt och hålla koll på hur mycket en förpackning har kvar på ett ungefär.

Är den uppkopplad mot nätet som IoT grejor så kan dess databas uppdateras närsomhelst när nya matvaror kommer ut på marknaden så den kan känna igen varorna.

Men som sagt nu blev det dyrt och jobbigt och kräver en riktig RnD avdelning, billigare att bara kalla skiten SMART för den kan göra din telefon till en glorifierad larm dosa.

Säger inte att det är lätt, snarare tvärt om, därför det inte görs, enklare att sälja buzz words tech som inte lever upp till namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Köper man en kyl som endast fungerar om en webtjänst finns, så kan detta vara ett mycket dåligt köp om denna tjänst går ner eller sluta fungera.

Haha, ja det är som DRM skydd för alla maskiner, "Always connected".
Skulle vara lite meh om man skulle laga mat och det står OFFLINE på spisen.

Sen är jag väl lite anti mot IoT och automatisering av allt och jag får lite "Wall-E film" vibbar där alla människor svävar runt i sina hoverbeds och inte orkar/kan göra någonting än att trycka på sin touchpad

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Saker som jag inte behöver "smarta" är nog mest en kyl/frys

Jag kräver kamera och temperatur övervakning för brödrosten!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jag kräver kamera och temperatur övervakning för brödrosten!

En smart brödrost som kan avgöra när brödet är klart hade jag köpt på studs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Haha ja mins när "SMARTA" Kyl och frys skulle bli en grej för typ 10 år sedan, skulle tala om hur mycket mjölk du hade kvar, ägg, ja inventera kylen. DET hade varit smart. Ha en önskelista sedan kollar kylen mot den och ger dig en lista på vad du behöver.

Tills dess får dessa Dumma kylar och övriga Dumma hem grejor vara XD
Verkar ju mest vara fler saker som tar ens tid, dessutom kan skiten bli hackad.
Smarta termostater tog dom ju över för folk, ren ransomware.

Det förvånar mig alltid hur många simpla lösningar som kallas för SMARTA.
Jag måste börja kalla alla givare som används för styr och regler teknik för SMARTA för ribban verkar ju ha stänkts dit.

Ransomware på kylskåp? Betala 1 miljon annars får du inga ägg till frukost!
Haha

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Ransomware på kylskåp? Betala 1 miljon annars får du inga ägg till frukost!
Haha

Eller så får du varma ägg och sur mjölk XD

Permalänk
Medlem

alla saker ska vara "smarta idag" tycker det mest ökar stressen och massor av irriterande notifikationer som som jag ändå inte bryr mig om.
Köpt 2 nya värmepumpar och båda har wifi. har aldrig använt det på den gamla jag hade och har ingen tanke på att använda den på de nya heller.
Många saker verkar ha wifi bara för att.
Sen finns det vettiga saker såsom kameror, larm och vatten larm vid läckage mm.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.