Grafikkort blir återigen dyrare

Permalänk
Medlem

Bestämde mig tidigt i pandemin för att strunta i 3000-serien, övervintra en generation till och istället köpa nVidia-aktier. Mitt livs bästa grafikkortsaffär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

@Ozzed det där är inte alls bra :/ förstod nästa det när jag fick 3K för ett 1060 att priserna var på väg upp.

Priserna är påväg upp och lagren sinar.

Igårkväll såg jag hur Webhallen hade 14st exemplar av det här kortet, det som jag vill ha men tycker är för dyrt. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5810914

De sålde det för 7450Kr eller något ditåt, i sammanhanget "billigt" får man säga, refreshar deras sida kane 1 minut senare, nu finns det 7 kort kvar, väntar ytterligare en minut, noll kort kvar. 14 kort borta på 2 minuter en lördagskväll, och detta är alltså LHR korten som jag hade hoppats skulle ordna upp situationen en smula, men jag börjar inse att du hade rätt. LHR hjälper ingen. Korten är lika dyra och sällsynta som korten med full Hash Rate.

3K för ett begagnat 1060?? Hm... Kanske skulle överyga frugan om att sälja 1070 TI som jag lånar av henne så kanske man slipper jobba resten av livet och kan skaffa sig en sommarstuga på Gotland

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Så kan det vara och fråga är om Nvidia/AMD vill det? Det kommer flöda ut grafikkort på marknaden. Det blir konsumenterna som blir vinnare.

Nvidia håller väl på att ”lösa” så att minera köper särskilda kort för mining och gamers köper kort för enbart gaming och inte går att mina på. På så vis så kan man inte köpa miningkort för gaming utan måste köpa nytt om man ska gejma.

Win-lose-lose-modellen. Där nvidia är först och gamers och miners är de två losers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Vad har du för kort idag? Är du orolig så kanske det kan vara värt att hoppa på ett 3060 eller 3060Ti och sälja av det gamla på Tradera. Då har du åtminstone 3 års garanti om något skulle fallera. Risken går till någon annan så satt säga.

Nä, oavsett vad man har för kort ska man inte hoppa på ett 3060 eller 3060Ti med dagens priser. 3060 är definitivt inte värt en krona över 3000 kr. Kolla begagnatmarknaden i stället. På Blocket kan man fortfarande göra klipp om du är snabb, på Tradera blir det oftast betydligt dyrare. Mitt 1060 6gb får hänga med ett bra tag till, jag kan leva med att dra ner upplösningen och struntar helt i de mest krävande spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

12 dagar ifrån årsdagen sedan jag beställde ett RTX3080. Pris spelar liten roll när man inte får vad man köpt.

Man kan se det från olika synvinklar, själv skulle jag bra kunna tänka mig sätta mig i kö för ett 3060 Ti/3070/3070 Ti till MSRP pris fast det har 8 - 12 månaders väntetid (kanske vid lansering då för när nyare generation lanseras får man oftast lite mer för pengarna om man jämför MSRP pris). Har inte priserna ändrat efter det är skillnaden att jag har ett kort då, medan jag skulle bara ha fortsätt vänta annars.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nvidia håller väl på att ”lösa” så att minera köper särskilda kort för mining och gamers köper kort för enbart gaming och inte går att mina på. På så vis så kan man inte köpa miningkort för gaming utan måste köpa nytt om man ska gejma.

Win-lose-lose-modellen. Där nvidia är först och gamers och miners är de två losers.

Menar du LHR-korten? Jag hade också hoppats på dem men de är redan knäckta och nu har det varit jävligt tyst från Nvidia i frågan. De är inte riktigt på samma hängivenhetsnivå som de som pysslar med DRM verkar det som

vanliga kort = svindyra och otillgängliga
LHR-kort = svindyra och otillgängliga.

Ingen skillnad.

Men de som fasat över att HLR-korten kommer ha ett lågt andrahandsvärde kan ju andas ut nu när spärren mer elle mindre är knäckt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Aja vi får väl se nästa år då

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Spelar ju ingen roll om kort är LHR, lite längre tid att få ROI bara. Folk jag känner kör 3090 nu ist för de finns utan LHR och i lager.

Permalänk

Vinner AMD och Nvidia på detta? Varför köper folk LHR-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Går väl hand i hand med att ethereum är uppe på ATH?

Tror ni de kommer gå över till eth 2.0 i år? Lär bli totalt tvärstopp och kraftigt fallande priser efter det om allt går enligt plan.

Tror du att de som minar kommer att sluta iochmed PoS? Inte en chans. De kommer att komma en ny valuta man kan mina, och så kommer det att fortsätta fram till att det totalförbjuds. (Finns ju en mindre chans att de skulle försvinna om proppen går ur ordentligt och ett stort antal förlorar en massa pengar.)

Kryptovalutor är som MLM, det poppar hela tiden upp nya. Några kommer aldrig någonstans. Några växer. Några går under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Aja vi får väl se nästa år då

Nästa år då alla tre GPU-tillverkare har lagt sin produktion hos TSMC.
Lite sent att köpa TSMC-aktier, men jag tror inte den kommer gå ner de närmaste åren

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte ens bry mig mer. Suck.

Nåväl tur för mig så håller överklockade 2400g för mig i de spel jag spelar som mest. Men min backlogg är rätt stor må sägas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Tror du att de som minar kommer att sluta iochmed PoS? Inte en chans. De kommer att komma en ny valuta man kan mina, och så kommer det att fortsätta fram till att det totalförbjuds. (Finns ju en mindre chans att de skulle försvinna om proppen går ur ordentligt och ett stort antal förlorar en massa pengar.)

Kryptovalutor är som MLM, det poppar hela tiden upp nya. Några kommer aldrig någonstans. Några växer. Några går under.

Det ska vara lönt att mina. Vilken annan krypto tror du kommer vara lönt att gpu mina motsvarande ETH just nu? Och tänk dig att det plötsligt skulle flöda in enorma mängder eth gpu'er som skulle vattna ut lönsamheten något fruktansvärt jämfört med idag.

Permalänk
Avstängd

Fann ett RTX2060 för 3000kr runt nyår, jag har nog aldrig varit så nöjd med ett datorrelaterat köp i hela mitt liv.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte längre.
Sålde 3 år gammla datorn för 5 gånger nypris och är nu en månad in i min jorden runt resa på cykel.
Syns om 2+ år!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Trist eftersom jag vill byta ut mitt 2060 mot något motsvarande åtminstone 3080 i prestanda..

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Menar du LHR-korten? Jag hade också hoppats på dem men de är redan knäckta och nu har det varit jävligt tyst från Nvidia i frågan. De är inte riktigt på samma hängivenhetsnivå som de som pysslar med DRM verkar det som

vanliga kort = svindyra och otillgängliga
LHR-kort = svindyra och otillgängliga.

Ingen skillnad.

Men de som fasat över att HLR-korten kommer ha ett lågt andrahandsvärde kan ju andas ut nu när spärren mer elle mindre är knäckt.

Mer eller mindre knäckt? 30% prestandabortfall men samma elförbrukning har en väldigt stor påverkan skulle jag vilja säga. En sak är ju nu när dessa kryptos är och snusar vid ATH och man inte kan få tag på annat. Men om usd mineade per månad plötsligt faller till 1/4 vilket skulle kunna hända otroligt lätt även nu innan eth 2.0 så ser läget helt annorlunda ut. Väldigt få skulle orka hålla på och mina ifall det hela knappt går runt eller man tillomed förlorar pengar på det hela i förhållande till elräkningen.

Permalänk
Medlem

MSI RTX 3080 VENTUS 3X OC för 8400:-, inte så supermycket mer man betalde för ett 1080 Ti en gång i tiden. /s

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Mitt gamla 1080 håller sig fortfarande kvar i matchen, men det är över 5 år gammalt nu och skulle det braka ihop så känns det som att det är kört. Mitt intresse för PC-gaming skulle sjunka till botten och jag skulle mest troligt köpa en Ryzen med integrerad GPU och gå över helt till att spela på konsol utan att blicka tillbaka.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceji:

Nä, oavsett vad man har för kort ska man inte hoppa på ett 3060 eller 3060Ti med dagens priser. 3060 är definitivt inte värt en krona över 3000 kr. Kolla begagnatmarknaden i stället. På Blocket kan man fortfarande göra klipp om du är snabb, på Tradera blir det oftast betydligt dyrare. Mitt 1060 6gb får hänga med ett bra tag till, jag kan leva med att dra ner upplösningen och struntar helt i de mest krävande spelen.

Men om ditt 1060 6GB dör då? Ska du köpa ett GT710 eller låter du burken vara avstängd?

Skrivet av Ozzed:

Menar du LHR-korten? Jag hade också hoppats på dem men de är redan knäckta och nu har det varit jävligt tyst från Nvidia i frågan. De är inte riktigt på samma hängivenhetsnivå som de som pysslar med DRM verkar det som

vanliga kort = svindyra och otillgängliga
LHR-kort = svindyra och otillgängliga.

Ingen skillnad.

Men de som fasat över att HLR-korten kommer ha ett lågt andrahandsvärde kan ju andas ut nu när spärren mer elle mindre är knäckt.

Kommer du ihåg när vi krigade som värst om LHR skulle inte hjälpa bristen på grafikkort. Det här är det jag var rädd för. CMP löser inte brist på grafikkort för gamers. Endast ökad produktion. Nu köper miners LHR och mine:ar Ravencoins eller biter i det sura äpplet och kör 68% på ETH eller kör Ergos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nästa år då alla tre GPU-tillverkare har lagt sin produktion hos TSMC.
Lite sent att köpa TSMC-aktier, men jag tror inte den kommer gå ner de närmaste åren

Det blir ju väldigt intressant var intel kommer lägga sig prismässigt.
Tror de måste lägga sig lägre prismässigt då de inte varit med i GPU segmentet ett tag.

Intel har utan tvekan tillverkat massor av chip redan. Men kanske vill de inte släppa något utan att kunna möta "intro buy demand".

Då enskilda processsteg i halvledartillverkning kostar 100000 så är det inget man tillverkar 5 st av men ofta gör man ändå en förserie och kan förhoppningsvis återanvända många av processstegen för serieproduktionen.

5 som jag sa ovan var så klart ett skämt, nu vet jag inte hur många som går in på en wafer, men det är ganska otroligt att man bara tillverkar 1st wafer. TSMC måste stoppa produktionen och konfigurera om hela linan (byta alla process steg) mot intels grejer.
Det kan ta uppemot dagar. Nu vet jag inte om TSMC har flera produktionslinor. Ofta brukar man ha en lina per litografinod.

Undrar om de fem grafikkort de skulle lotta ut nu i höst är från förserien eller serieproduktionen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Alltså detta börjar bli rätt tråkigt tycker tom jag nu. Jag är en framförallt en miner men spelar en hel del. Förra gången 2017-2018 så gick det få tag i grafikkort till rimliga priser, trots kryptoboomen.

Nu är det ju helt dött, tror att stora mining farms i framförallt USA köper upp riktigt stora partier. USA kommer bli världsledande när det kommer till kryptovalutor inom något år.

Denna brist skadar PC-industrin i stort. Men AMD och Nvidia säljer grafikkort som aldrig förr och är glada iallafall. Kanske när Ethereum går PoS att marknaden kraschar och grafikkort kommer svämma över på begagnatmarknaden. Dock, kommer inte en jävel att köpa nya grafikkort då

All denna hashpower på dom övriga kryptovalutorna kommer göra att allt blir olönsamt för de flesta. Problemet är att prisökningen på Ethereum har varit för stor till förhållande till hashpower av grafikkort till Ethereumnätverket. 1 GH/s på Ethereum med en förbrukning på 2500 W ger varje dag 700 kronor efter elen är betald så, och det trots att EIP 1559 införts vilket gjorde att intjäningen minskade med ca 1/3, men prisökningen har gjort sitt också.

Bitcoin mining är inte lönsamt längre om man jämför med Ethereum med GPU. Sjukt vad det har svängt, och det gör att dom stora spelarna köper GPUer som aldrig förr tror jag.

Permalänk
Medlem

Börjar kännas som man fick sitt 2080 på rea som man köpte för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att jag förmodligen skulle få lite buyers remorse under hösten nu när priserna "var på väg neråt" och jag fick tag på ett 3080 TUF för 12.5k trots att jag har en gammal köplats på ett likadant för 9.4k. Nu så verkar det lite mer som ett "fynd". Jag har i alla fall ett kort att spela för som matchar min skärm och fick 5k för mitt gamla Vega 64. Rätt galet är det!

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 2060 Super idag, hade tänkt skaffa ett RTX 3060 TI, men än så länge klarar mitt 2060 det mesta, så jag väntar nog på nästa släpp.

Det är helt hysteriskt som det blivit, minns när jag tyckte det sved att betala runt 5000 för ett kort. Ser ut som Svensk bostadsmarknad..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Är ju inte bara den höga kostnaden av grafikkort utan också all tid man får lägga på att försöka hitta ett. Kanske dags att bara kapitulera och betala vad det kostar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men om ditt 1060 6GB dör då? Ska du köpa ett GT710 eller låter du burken vara avstängd?

Kommer du ihåg när vi krigade som värst om LHR skulle inte hjälpa bristen på grafikkort. Det här är det jag var rädd för. CMP löser inte brist på grafikkort för gamers. Endast ökad produktion. Nu köper miners LHR och mine:ar Ravencoins eller biter i det sura äpplet och kör 68% på ETH eller kör Ergos.

En avgörande grej är väl just det där att de endast stympar ETH. Det finns ju liksom fler coins I olika smaker. Så med facit i hand var det en svag insats som varken hjälper gamers eller missgynnar miners i någon nämnvärd utsträckning. Och har de väl börjat knäcka så dröjer det inte länge innan korten har 100% hash rate.

När jag tittar tillbaka på hela förloppet så ser jag att mycket av min förhoppning nog drevs av blint raseri. Jag har varit gamer så länge jag kan minnas och har väl vant mig vid att kunna köpa komponenter till ett vettigt pris. Men nu känner jag mig mest uppgiven och luttrad. Det är till och med så att jag börjar fundera på att bara äta upp priserna och ta ett lån. Men än sålänge är det bara en fundering. De höga priserna beror ju i alla fall delvis på tillfälliga faktorer, så jag vet inte om jag kommer hålla ut eller bara acceptera läget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Köpte ett 3090 för 19K nyligen. Känns som ett fynd typ.

Köpte mitt 3090 för runt 20.000 hos Inet och idag kostar samma kort 25.000 så jo man hade rätt tur om man var dom som fick ett kort för ett par månader sedan.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vinner AMD och Nvidia på detta? Varför köper folk LHR-kort?

De vinner i i form att:

- LHR kort får mindre värde på andrahands marknaden (fler nya kort blir sålt)
- LHR kort kan troligtvis inflationernas aningen mera i pris så länge lönsamheten är positiv bland miners så finns det kunder för dessa kort (man spenderar pengar, man får ut pengar). Gamers sätter sitt pristak på kort fortare (i medeltal förstås, säkert finns det gamers som också anser det har såpass hög underhållsvärde att det lönar sig så länge man har råd typ) för där handlar om underhållsvärde, du betalar för underhållsvärde och där spelar subjektiv smak mera betydelse, hur mycket det är värt att spendera på.
- Grafikkortstillverknarna vinner lite "face" på att åtminstone försöka visa att vi är mån om de som spelar också för att stärka sina band med sina spelentusiastiska kunder. Troligtvis i de flesta fall är grunderna till detta troligtvis mera markandsekonomiska.

Förstås LHR begränsar bara ETH så vitt jag förstår, finns ju alltid andra valutor som kan mineas till mindre lönsamhet men dessa aspekter skulle bli desto mer tydliga desto bättre i praktiken grafikkortstillverkarna kunde separera de två marknadsnicherna (hårdvaruspärr, göra LHR korten får bättre hashrates på mining jämtemot vanliga grafikkort osv).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Kanske tillhör en väldigt liten del av Sweclockers, anser att det är helt orimligt att betala 7-15tkr för en av flera nödvändiga datorkomponenter för att kunna få en bra upplevelse i nyare spel. Glad att jag kom över nya generationens spelkonsol. Speldatorn sålde jag strax därefter.