Fraktkris hotar Black Friday och julhandeln

Permalänk
Medlem

Med tanke på miljön och all debatt kring den så bör man förbjuda black friday och liknande.
Men är nog väldigt svårt att göra det.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Otur medbor, Miljöpartiet stoppar allt utnyttjande av lokala resurser! Deras paroll är "Stoppa hellre landet"

Permalänk
Medlem

Utan att gå in för mycket på politik så är marknadskrafter väldigt bra på att slimma produktion, lager, transport, etc. Utbud och efterfrågan påverkar pris, som alla vet (grafikkort om inte annat).

Vissa varor är priselastiska, dvs, känsliga för pris. Det är ofta varor vi strikt inte behöver. Stiger priserna med 100-200% skippar folk hellre än köper. Tänk biobesök, skulle en biljett pga coronarestriktioner kosta 1000kr skulle få gå på bio. En del skulle. De flesta inte.

Sedan finns det oelastiska varor, där priskänsligheten är låg. Det som hindrar att priserna skenar är att utbud och efterfrågan någorlunda matchar varandra. Ökar efterfrågan stiger priserna vilket öppnar upp för mer produktion, leverantörer, etc. Exempel på sådana varor brukar vara "mat" (inte restaurangbesök, jag menar typ vete, potatis, ris), medicin, bostäder, och tydligen frakt, där även en relativt liten ökning på efterfrågan - som inte kan matchas av ökat utbud, kan leda till skenande priser.

Just nu konkurrerar vi som vill ha "julklappar" eller "fynd på black friday" med Volvo, som står stilla pga leveransproblem. Vi konkurrerar med IKEA som vill ha fram sina bokhyllor. Etc. Vem har djupast plånböcker?

Jag jobbade på ett företag för några år sedan, vi levererade små jämra specialpackningar och tätningar till industrin. Packningen kostade väl oftast några hundra. Vi tog ut några tusen, så det var bra marginal. Men det var ingenting mot vad företagen ville betala om de stod still. Budbilar, även från Tyskland till kund i Sverige, var mer eller mindre standard om vi inte hade packningen i Sverige. Ett större företag inom oljebranschen skickade en helikopter för att få alla packningar vi hade av en viss sort (de behövde byta 1, men ville ha "alla").

När jag växte upp brukade man ibland höra att det bara fanns 2 kompletta industriländer i världen, som hade all nödvändig produktion i landet för att mer eller mindre omgående (utan import) kunna tillverka något så komplext som exempelvis bilar eller flygplan. Det ena landet var USA, det andra Väst-Tyskland. Japan saknade vissa råvaror, Frankrike och UK saknade vissa saker - men de kunde köpas från Tyskland, Sovjet hade visserligen fullständig industri men ansågs ligga minst ett decennium efter på mesta high-tech. Frågan är om det idag är så att det endast är Kina som är ett komplett industriland? (jag vet inte, bara spekulerar)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Black Friday var ju riktigt bra när man var ute efter något specifikt som man ”behövde” och det reades ut.
Nu när man har allt det viktiga så blir det kanske ett spel eller två som man har väntat på att de ska falla i pris.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Varför är det en omöjlighet?

Du ska få en hel värld att säga stopp samtidigt och helt enkelt sluta handla onödiga saker. Utveckling av nya produkter kommer fortsätta att behövas men på rätt sätt i så fall.
Vi pratar om att det är komponentbrist och även svårt att få tag på plast men samtidigt så utvecklas det enormt mycket onödiga produkter som just innehåller dessa två komponenter. Se exempelvis på RGB, finns det egentligen någon nytta med det än att vissa människor tycker det är snyggt. Jag köper att det behövs leddioder men just RGB är något som i 99% av fallen är helt onödigt.
Se på allt skräp som skickas med i barnboxarna hos snabbmatsrestaurangerna. Allt måste tillverkas och levereras från gissningsvis asien runt till hela världen.
Många företag lever på att tillverka just denna typ av produkter som är rent skräp, många av produkterna håller i bästa fall under hela måltiden men det är inte alltid kvalitén är så bra.

Vi lever helt enkelt över jordens tillgångar och vi blir fler och fler hela tiden som vill ha allt det där som andra har.

Ett exempel
Sveriges Natur har gett sig ut på jakt efter din gamla mobiltelefon. Varje år säljs fyra miljoner mobiltelefoner i Sverige. Detta trots att 97 procent av befolkningen redan äger minst en mobiltelefon. Svenskarna är bland de ivrigaste i världen att byta till den senaste modellen.
Nästan 50% av Sveriges befolkning köper då alltså en ny telefon varje år. Tänk då på att många i Sverige är under 6 år som kanske inte har behov alls av en ny telefon och även många som är äldre och inte heller har samma dragning. Skulle hela världen göra som oss så skulle det behöva tillverkas ca 4 miljarder telefoner varje år, det är rätt många

Det finns en sån otrolig överkonsumtion här i världen och jag är absolut en del av detta då jag också köper saker som man faktiskt inte måste ha för att överleva.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vid det här laget så känns det som att det handlar mer om maktspel och pengar än en kris. Det har gått på tok för bra för många företag på börsen för att vara en kris.

Börsens uppgång speglar bara den stora tvåsiffriga inflationen som ses just nu. Det är inte bara fraktpriser som ökar, exempelvis plast som används i det mesta har bara ökat 75% i pris i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Med tanke på miljön och all debatt kring den så bör man förbjuda black friday och liknande.
Men är nog väldigt svårt att göra det.

Finns ingen anledning att förbjuda BF, det spelar ju ingen roll när folk köper prylarna på året, det är den totala konsumtionen och transportbelastningen som spelar roll.

Delvis handlar det här om att stater pumpade in luftpengar i ekonomierna pga Covid, pengar som sedan kan extraheras från konsumenter och företag av olika andra företag, direkt och indirekt. Det är ju fortfarande lönsamt att importera och sälja äpplen från andra sidan jordklotet, hemelektronik torde vara en av de branscher som påverkas minst av ökade reella transportkostnader. De ökade transportkostnaderna idag är ju bara speditionsföretagen som passar på att skära guld med täljkniv, det är inte som om petroleum eller speditörlöner har ökat en faktor sex i kostnad….

Och vi konsumenter i vår tur har ett enda medel att påverka - att inte köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Kan du förklara? Det är väl den som skickar varan som ska betala moms i sitt land numer? vilka webshopar i vilka länder funkar detta på?

Själv handlar jag från Aliexpress/Banggood och där betalar du skatten direkt i appen och slipper sonika postnords hittepåavgift på alla paket som dem tidigare behövde hantera skatten på.

Så, tidigare om du köpte något från kina för 15kr tog postnord ut uppskattad skatt+90kr avgift
Nu är det bara varan+skatt vilket såklart gör kalkylen mycket bättre på just billiga prylar.

Notera dock att det inte riktigt har satt sig ännu och har strulat för mig om jag valt annat fraksätt än aliexpress egna fraktalternativ.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

Börsens uppgång speglar bara den stora tvåsiffriga inflationen som ses just nu. Det är inte bara fraktpriser som ökar, exempelvis plast som används i det mesta har bara ökat 75% i pris i år.

1.7% i Sverige?
5.4% i USA?
1.1% i Kina?

Förvisso 2 siffror Hur kom du fram till att det är en tvåsiffrig inflation? Döljs den av centralbankerna/regeringar?

Permalänk
Medlem

Lägg ned båda istället.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Detta är ju payback från vad Trump gjorde mot Kina. Vi konsumenter klarar nog att anpassa oss. Allt blir dyrare, så ännu mer billig skit blir tillgängligt.
Den som blir lidande är han eller hon som driver den där lilla skohandeln som funnits sedan hösten 47 på Storgatan i en eller annan stad. Dom har ingen chans att få samma villkor som större skokedjor med massa medler att handla in för ett helt år till 49 fysiska butiker.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är ju fortfarande lönsamt att importera och sälja äpplen från andra sidan jordklotet

Det beror på att det finns länder som importerar väldigt mycket med sjöfrakt, där sedan skeppen skulle gå tomma i retur om de inte fyllt upp med relativt billiga exporter som t.ex. just äpplen. Det tillverkas inte särskilt många grafikkort, spelkonsoller, bilar, tvättmaskiner, eller liknande i Nya Zeeland till exempel. I alla fall inte för export.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ett exempel
Sveriges Natur har gett sig ut på jakt efter din gamla mobiltelefon...

Intressant tanke. Har en "gammal" S8 som är betald med direkt i affär som fortfarande fungerar bra. Har lite repor på skärmen och batteriet börjar bli lite sämre men den funkar bra än. Hade kunnat gå och byta ut skärm och batteri hos en reparatör för runt 2000 om jag ville. Kör med wifi hemma och på jobbet så behöver inte mycket surf så det är även rätt låg månadskostnad. Har Telia då jag vill ha täckningen då jag är ute mycket, men hade jag bott i stan hade jag säkert kunnat bytt till något billigare alternativ. Har dessutom ett rejält skal från Magpul som gör att mobilen håller för allt vad den utsätts för i vardagen.

Ändå hintas det och/eller tjatas det att jag behöver uppgradera. Av kollegor, vänner och företag. Vänner som tycker att man har en gammal telefon och frågar varför man inte uppgraderat då det är så billigt att göra det om man förnyar sitt abonnemang. Företag ringer och tjatar om ny telefon. Samtidigt köper kollegor den senaste Iphonen trots att den inte är mycket bättre än den förra för man måste ju ha senaste, antagligen för att annars kommer ens kollegor och företag inte sluta tjata.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

1.7% i Sverige?
5.4% i USA?
1.1% i Kina?

Förvisso 2 siffror Hur kom du fram till att det är en tvåsiffrig inflation? Döljs den av centralbankerna/regeringar?

Inflation mäts med hjälp av prisindex för ett gäng varor/tjänster. Konsumentprisindex är en sådan som brukar används.
Här finns varken bostäder eller aktier med.
Det är emellertid två viktiga delar av vår ekonomi. Prisökningarna i samhället missas alltså när man inte tar med grejer som både är relevanta - och samtidigt ökar väldigt snabbt i pris.

Med det sagt så är det svårt att mäta inflation på ett bra sätt. Jag har svårt att påstå att inflationen döljs. Det är inte utan anledning att precis allt inte räknas in i prisindex.

Men i praktiken har det på senare år varit så att pengarna som trycks från centralbanker flödar in i aktiebarknader och de hamnar även i bostäder. Så på så sätt har en del av inflationen antagligen förbisetts. För mätmetoderna missar att ta med de delarna.

Sedan kan jag väl inte riktigt styrka att inflationen är tvåsiffrig ;). Men kanske högre än det ser ut?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Sluta handla med diktaturen Kina, helt sonika.

Det hade dessutom varit ohyggligt mycket bättre för miljön än tokerier som plastpåseskatt och subvention av elbilar. Kol är den enskilt största utsläppskällan av växthusgaser och Kina drivs av kol.

Två flugor i en smäll

Fast jag vill snarare skylla på kapitalismen som flyttat det mesta av produktionen till Kina.
Just nu med covid har man också sett resultat av Svenska politikers kortsiktighet. Gjort sig av med beredskapslager, stängt vaccinfabriker, pandimisjukhus m.m. Förutom export borde det borde vara varje lands mål att kunna försörja sig självt och ha utrymme för kriser.
Och vad har det med plastpåseskatt och elbilar att göra? Vi ska väl göra det vi kan i lilla Sverige också.

Skrivet av anon56869:

Känns som allt är riggat för att förstöra. Bäst att ha lagrena fyllda med sånt man behöver ett par år framöver. Växthus, jordkällare, en bössa, en kamin och gott om ved. Dina digitala "besparingar" kan försvinna över en natt. Paranoid? Mja.. se er runt, världen är har blivit helgalen, vilket tillfälligtvis samspelar perfekt med att det monetära systemet vi är uppväxta med börjar närma sig sitt sista dödsryck efter 13 år i respirator. Att ens digitala tillgångar kan försvinna över ett knapptryck har jag själv redan fått uppleva. Varit 2 månader utan tillgång till mina aktier eller kontanta medel nu efter att nordnet stängde ner mitt konto pga briställig "kundkännedom". Varit kund hos dem i 15år....

Om det inte är ett knapptryck så ska ni få se hur snabbt inflationen kan gå i taket när alla har massor "gratis" pengar på kontot men samtidigt måste slåss om den där sista produkten inne på lagret. Om inte grafikkorten vore en god nog förvarning, vänta tills det rör sig om något essentiellt i livet typ mat, bensin, värme eller liknande.

Riktigt så dramatiskt behöver det inte bli, men USA har printat massa pengar länge nu. Vilket är riktigt illa.
Många aktier har stigit till rymden.

Tror detta kommer slå hårdast mot USA och Kina. Men alla länder kommer säkert dras ned en bit.

Ekonomin har gått väldigt bra i Kina, det kan man se på den medelklass där många har blivit ekonomiskt oberoende och kan leva på ränteintäkter från sina besparingar med 4-8% ränta. Klyftorna har blivit enorma och där de stora städerna badar i lyx.

Skrivet av Aka_The_Barf:

90% eller mer av det man köper är helt onödigt. Gynnar nog miljön iallafall att minska båt trafiken. Har man mat, vatten och skydd mot väder o vind så är man all set.
Säkert det enda målet kommer vara om ett par generationer när ännu mer folk ska dela på en ändlig jord.

Det finns ju många "lager" av vad som är nödvändigt. I den här moderna världen behöver vi ju fritidsintressen också.
Och i många fall handlar det om bekvämligheter.

Skrivet av Gender Bender:

Vid det här laget så känns det som att det handlar mer om maktspel och pengar än en kris. Det har gått på tok för bra för många företag på börsen för att vara en kris.

Håller med. Men tror det kan smälla snart.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

i-lands problem medans mer än halva jordens befolkning går utan mat eller tak överhuvud, inte ens säker tillgång på rent vatten.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Intressant tanke. Har en "gammal" S8 som är betald med direkt i affär som fortfarande fungerar bra. Har lite repor på skärmen och batteriet börjar bli lite sämre men den funkar bra än. Hade kunnat gå och byta ut skärm och batteri hos en reparatör för runt 2000 om jag ville. Kör med wifi hemma och på jobbet så behöver inte mycket surf så det är även rätt låg månadskostnad. Har Telia då jag vill ha täckningen då jag är ute mycket, men hade jag bott i stan hade jag säkert kunnat bytt till något billigare alternativ. Har dessutom ett rejält skal från Magpul som gör att mobilen håller för allt vad den utsätts för i vardagen.

Ändå hintas det och/eller tjatas det att jag behöver uppgradera. Av kollegor, vänner och företag. Vänner som tycker att man har en gammal telefon och frågar varför man inte uppgraderat då det är så billigt att göra det om man förnyar sitt abonnemang. Företag ringer och tjatar om ny telefon. Samtidigt köper kollegor den senaste Iphonen trots att den inte är mycket bättre än den förra för man måste ju ha senaste, antagligen för att annars kommer ens kollegor och företag inte sluta tjata.

Och samma människor blir stora frågetecken om man lägger pengar på extern ljudanläggning till teven

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det beror på att det finns länder som importerar väldigt mycket med sjöfrakt, där sedan skeppen skulle gå tomma i retur om de inte fyllt upp med relativt billiga exporter som t.ex. just äpplen. Det tillverkas inte särskilt många grafikkort, spelkonsoller, bilar, tvättmaskiner, eller liknande i Nya Zeeland till exempel. I alla fall inte för export.

Sant nog. Det globala transportnätet är ett fantastiskt komplext exempel på optimering av grafteori/topologi.
(För det är ju inte så att det finns perfekt balans mellan vad som fraktas till respektive från länder/destinationer volymsmässigt.)

Just nu finns det pengar att tjäna på vissa typer av transporter. Kommer efterfrågan på den typen av transporter att minska, minskar också vinstmarginalerna. Det har länge framförts kritik mot JustInTime precis för att en oundviklig konsekvens blir känslighet för störningar. Vilket bland annat får som konsekvens att en del företag i den här situationen faktiskt försöker lägga på sig större lager av kritiska komponenter än tidigare, vilket i sin tur får som konsekvens komponentbrist och att vissa delar av transportnätet belastas hårdare och så vidare.

Idén och förhoppningen är att sånt här skall balansera ut efter (måttliga) justeringar i den globala ekonomin. Vad ingen ekonom vill är att dominobrickor faktiskt skall börja falla helt för då blir konsekvenserna svåra att överblicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

1.7% i Sverige?
5.4% i USA?
1.1% i Kina?

Förvisso 2 siffror Hur kom du fram till att det är en tvåsiffrig inflation? Döljs den av centralbankerna/regeringar?

KPI räknar inte med tillgångar ("assets") vilket är ett problem. Huspriser upp ~20% senaste 12 månaderna. Aktier upp runt 100% från botten i Mars / April förra året.

För exempelvis boende så räknas inte priserna in, utan totalkostnaden för att bo. Med andra ord, går huspriserna upp 10000% men räntan ned så du betalar samma kostnad för den nya priset är inflationen 0% i KPI-modellen. För förstagångsköparen kanske detta kan bli lite jobbigt.

Som artikeln här säger och som gått att läsa på annat håll så absorberar tillverkarna kostnaderna ett tag, men till sist vältras de över på kunden.

En annan konsekvens av tex grafikkorts brist lär ju bli att butiker tvingas öka priserna på andra varor som de säljer mindre av för att få affärerna gå ihop. Hade vart roligt om Swec kunde göra en uppföljning hur det gått för de stora under pandemin när årsredovisningarna släpps för 2021. Inet har ju breddats sig rejält så kanske dock inte finns någon affär som bara säljer datorkomponenter utan de har istället tagit igen på "övrig underhållning" när folk känts sig uttråkade under pandemin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Och samma människor blir stora frågetecken om man lägger pengar på extern ljudanläggning till teven

Hahahaha... det har du fan rätt i. xD Var som när jag uppgraderade. Många i ens omgivning undrade var jag fick pengarna ifrån och många tyckte det var ett onödigt köp. Samtidigt som de sitter på jobbet med nyligen uppgraderade ibooks och iphones för 10k plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Inflation mäts med hjälp av prisindex för ett gäng varor/tjänster. Konsumentprisindex är en sådan som brukar används.
Här finns varken bostäder eller aktier med.
Det är emellertid två viktiga delar av vår ekonomi. Prisökningarna i samhället missas alltså när man inte tar med grejer som både är relevanta - och samtidigt ökar väldigt snabbt i pris.

Med det sagt så är det svårt att mäta inflation på ett bra sätt. Jag har svårt att påstå att inflationen döljs. Det är inte utan anledning att precis allt inte räknas in i prisindex.

Men i praktiken har det på senare år varit så att pengarna som trycks från centralbanker flödar in i aktiebarknader och de hamnar även i bostäder. Så på så sätt har en del av inflationen antagligen förbisetts. För mätmetoderna missar att ta med de delarna.

Sedan kan jag väl inte riktigt styrka att inflationen är tvåsiffrig ;). Men kanske högre än det ser ut?

KPI är ju också endast KonsumentPrisIndex, så den mäter ju inte priser mellan företag, t.ex. Ett annat mått, som är mer riktat mot producentled (i byggbranschen iaf), är Faktorprisindex, FPI, och det beskriver en ökning med nästan 7% senaste året. Men då har prisökningarna slått ganska ojämnt över indexet, vad jag har förstått. Det ger ju dock stöd för att pengarna skulle ha hamnat i bostäder. Men det driver ju i slutändan upp hyrorna i nyproduktion, vilket ger ett ökat pristryck på ägda bostäder.

En effekt av detta är ju att shopping, som vi känner den, är på väg att bli en klassfråga igen. Alla kommer inte längre ha råd att shoppa på samma sätt. Det är iofs vad mänskligheten behöver, det skulle minska vår importerade CO2-skuld, så vi får hoppas att vi kan hitta sätt att ta tillvara på det här och göra något bra av situationen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dr0st:

Dessutom går nog postnord svettiga nu efter de nya VAT reglerna sedan juli 😂 Kan bara tala för mig själv men helvete vad mycket billigt skit jag importerar nu igen 😂

Wait, vad har jag missat här?

Menar du att jag kan köpa genom AliExpress igen utan att behöva betala 225kr extra för min påse med O-ringar?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Sluta handla med diktaturen Kina, helt sonika.

Det hade dessutom varit ohyggligt mycket bättre för miljön än tokerier som plastpåseskatt och subvention av elbilar. Kol är den enskilt största utsläppskällan av växthusgaser och Kina drivs av kol.

Två flugor i en smäll

.

Så sant så, ganska intressant filosofi eller brist på den när börsspecialister ekonomer ständigt nynnar samma visa (inte alla ägg i samma korg) sprid risken! Och vi får inte glömma världens politikers sanna dumhet som trodde att om Kina släpps in i finrummet kommer diktaturen falla och komunismen annama kapitalismen mjuka trygga famn. Nästan komisk hur Kina gjorde allt rätt och resten av världen nu försöker komma ikapp! Kinesisk filosofi!!!
Kina först alla medborgare har en skyldighet att ta varje tillfälle i akt att stärka landet militärt, teckniskt, samt mot fienden innom och utomlands!
Europa och västvärlden skyndar nu fort som tusan för att komma ifatt. Kamrabevakning ansiktigenkänning
Försvårande av stejker försvagade fack, usla sociala skyddssystem, korruption i statliga och kommunala organisationer, och sist men inte minst alla ägs av banken! Visst är friheten underbar, vi får säga vad vi vill så länge det inte bryter mot politikers uppfattning om livet och dess värden, att en sketen snickare skulle fatta att detta går åt helv... kunde ingen tro! Jag jobbar och sliter varja dag men fan heller jag kan få tag i ett 3080 vad är det för jävla frihet... Hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0st:

Dessutom går nog postnord svettiga nu efter de nya VAT reglerna sedan juli 😂 Kan bara tala för mig själv men helvete vad mycket billigt skit jag importerar nu igen 😂

Vill du utveckla? Jag har missat grejen.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Xeonist:

Man behöver ju faktiskt inte ha komponenter till allting..eller om man vill vara mer nyanserad, man behöver inte ha så mycket komponenter till allting.

"Komponenter" innefattar inte enbart elektronikkomponenter utan varje del som krävs för att sammanställa en produkt. Eller missar jag något?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av employed:

Intressant tanke. Har en "gammal" S8 som är betald med direkt i affär som fortfarande fungerar bra. Har lite repor på skärmen och batteriet börjar bli lite sämre men den funkar bra än. Hade kunnat gå och byta ut skärm och batteri hos en reparatör för runt 2000 om jag ville. Kör med wifi hemma och på jobbet så behöver inte mycket surf så det är även rätt låg månadskostnad. Har Telia då jag vill ha täckningen då jag är ute mycket, men hade jag bott i stan hade jag säkert kunnat bytt till något billigare alternativ. Har dessutom ett rejält skal från Magpul som gör att mobilen håller för allt vad den utsätts för i vardagen.

Ändå hintas det och/eller tjatas det att jag behöver uppgradera. Av kollegor, vänner och företag. Vänner som tycker att man har en gammal telefon och frågar varför man inte uppgraderat då det är så billigt att göra det om man förnyar sitt abonnemang. Företag ringer och tjatar om ny telefon. Samtidigt köper kollegor den senaste Iphonen trots att den inte är mycket bättre än den förra för man måste ju ha senaste, antagligen för att annars kommer ens kollegor och företag inte sluta tjata.

Du har helt rätt. Själv har jag firmatelefon men just nu en Iphone 8:a som funkar till det jag använder den till. Som du säger så är det många som byter telefoner bara för att man ska göra det även om den nya inte är så mycket bättre till vad jag egentligen använder telefonen till. Många tar då också sin ett år gamla telefon och lägger i byrålådan ifall den nya skulle gå sönder, problemet är att det redan kanske ligger tre andra telefoner i lådan som är ditlagda med samma tanke
Jag har själv en Iphone 4 och någon äldre sony ericsson telefon som ligger i den där lådan

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

90% eller mer av det man köper är helt onödigt. Gynnar nog miljön iallafall att minska båt trafiken. Har man mat, vatten och skydd mot väder o vind så är man all set.
Säkert det enda målet kommer vara om ett par generationer när ännu mer folk ska dela på en ändlig jord.

73% av all statistik är påhittad.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zuru1:

i-lands problem medans mer än halva jordens befolkning går utan mat eller tak överhuvud, inte ens säker tillgång på rent vatten.

Sant, men 3G, 4G eller 5G finns det säkerligen även där. Man prioriterar inte alltid helt rätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Läste det först som "Frankrike hotar Black Friday och julhandeln".

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

i-lands problem medans mer än halva jordens befolkning går utan mat eller tak överhuvud, inte ens säker tillgång på rent vatten.

Japp har man rest lite i världen förstår man att det är lyx att ha drickbart vatten rinnande i kranen.

Samtidigt lever en stor del av jordens befolkning på en plats där man inte behöver uppvärmning 8 månader av året, där det är betydligt bördigare. Sen har de flesta tak över huvud, men av en helt annan kvalitet än i-länderna.
Problemet är väl överbefolkning, låg utbildning och andra problem på många ställen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies